Tehervillamost tesztel Frankfurt, ahol egy hét múlva bajnokot avatnak. Nyugdíjba vonult a GDL elnöke. Franciaország felé is kacsintgat a Vectron. Nemzetközi jegyek kerülnek a svájci vasút appjába.
Üzembe állt a második cső is
Gotthard-bázisalagút | Svájc – Sikerült tartani a nyáron pontosított ütemtervet és ezáltal szeptember 2-án visszaadni a forgalomnak a Gotthard-bázisalagút teljes kapacitását. Mint arról már többször beszámoltunk, tavaly augusztusban siklott ki egy tehervonat és tett tönkre gyakorlatilag majdnem mindent, ami az útjába került. A kifejezetten komplex, felújítással felérő kárelhárítás eredményeként viszont újra fél óránként tudnak közlekedni a vonatok Tessin/Ticino felé, amivel 60-75 perccel rövidebb menetidők adódnak és a tehervonatok is elkerülhetik a régi Gotthard-vasutat.
A megrongálódott tűzbiztonsági kaput a pályaszerkezethez hasonlóan teljesen újra kellett építeni
(fotó: SBB)
(fotó: SBB)
Csomagvillamos, már megint
Frankfurt am Main | Németország – Nehéz dolog jól megoldani a City-logisztika problémáit, valószínűleg ezért sem járt még eddig átütő sikerrel sehol ez a közözsségi közlekedés eszközeinek segítségével. Legutóbb a Deutsche Post DHL kísérletezett csomagszállítással Schwerinben, nem meglepő módon hatalmas buktával. Ezúttal viszont az egyik legnagyobb csomagküldő szolgáltató, az Amazon és a VGF lépett partnerségre, melyet a Frankfurt University of Applied Sciences követ tudományos igénnyel. A 2018 óta folyamatosan fejlesztett LastMileTram nevet kapott koncepció szerint az Amazon repülőtérhez közeli raunheimi központjából a Stadion végállomásra viszik a csomagokat elektromos kisteherautókkal, majd onnan a Zoo megállóhoz és a Gutleut kocsiszínbe szállítják azokat a Gütertram nevet kapott villamossal. Ezekről az átadópontokról elektromos rásegítésű teherkerékpárok segítségével kerül a megrendelőhöz az áru, így a folyamat elméletileg legalább ezen a szakaszon mentes a CO2-kibocsátástól.
A 749-es pályaszámú Pt sorozatú kocsi korábban a 150 éves villamoshálózatot reklámozta. Hogy mennyire lesz alkalmas a magaspadlós jármű a csomagok rakodására, az egy jó kérdés.
(fotó: Amazon / VGF)
(fotó: Amazon / VGF)
Európa-bajnokságra fel!
Frankfurt am Main | Németország – 11. alkalommal, szeptember 14-én rendezik meg idén a TRAM-EM versenyt, ezúttal a Majna-parti metropolisz közepén. A Willy-Brand-Platz ugyan a belváros széle, de alatta találkozik két Stadtbahn-vonal is, így a felszíni vágányok lezárása nem lehetetleníti el a közlekedést. Az EKB korábbi székháza és a városi színház közötti területen 21 ország 26 csapata mérkőzik majd meg. Budapestet és ezzel Magyarországot ezúttal Schneider Krisztina és Bodnár Ákos képviselik. A programot már közzé tette a VGF, de a feladatok közül csak egyet hoztak nyilvánosságra, amely itt debütál majd. A helyi közmédia maintower adásában bemutatták a Stop & Go névre keresztelt feladatot, amely során többször meg kell majd állni és elindulni, miközben nem lötyöghet ki a villamos orrára szerelt tálból a víz.
Az élő közvetítést a TRAM-EM Youtube-csatornáján kell majd keresni, de mi is beszámolunk majd az eseményről.
Svájcból Európába, digitális jeggyel
Bern | Svájc – Novembertől már nemzetközi jegyek vásárlására is biztosít majd lehetőséget az SBB Mobile applikáció. Természetesen megmarad a klasszikus pénztári és weboldalas értékesítés is, de a digitalizáció jegyében egy új csatornát is nyitnak. Utazási célként nem csak a szomszédos országokat, hanem a közlemény alapján például Londont és Pozsonyt is meg lehet majd adni. A funkciót az érdeklődők az SBB Preview app segítségével már tesztelhetik, de nem garantálják még a helyes működést. Az éles üzembe állítás után is marad még egyetlen korátozás: éjszakai vonatra nem fog jegyet adni a mobiltelefonos értékeítési csatorna.
Növekszik a rókacsalád
Budapest | Magyarország – Még 2021-ben rendelt két Vectron AC mozdonyt a magyar FOXrail magánvasút, melyeket 2021-ben és 2022-ben szállított is a Siemens. 2024. szeptember 2-án már egy újabb szerződést írtak alá, mely az előzőhöz hasonlóan egy fix és egy opciós darabot tartalmaz. A felszereltség a korábbival azonos, a kötelező ETCS Baseline 3 mellett PZB és MIREL kerül még rájuk, így a Duna-tengelyen tudnak majd közlekedni. Az átadásra 2026-ban kerül sor.
Az első, 91 80 6193 941-2 D-FOX pályaszámot és Emma nevet viselő mozdonyt 2021. júliusában kaptuk lencsevégre Kőbánya-Kispesten, amikor még csak alig három hónapja dolgozott
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Départ pour la France!
Antwerpen/München | Belgium/Németország – Hetven Vectron MS mozdonyra szóló szerződést kötött a járműbérlettel foglalkozó Alpha Trains, saját bevallásuk szerint még júliusban – valószínűleg az uborkaszezon végét várhatták a bejelentéssel. A harmincöt rendeléssé konvertált darab a 6,4 MW teljesítmény és 200 km/h végsebesség mellett igazi különlegességet jelent, mivel az első francia közlekedési engedéllyel rendelkező darabok lesznek. A DE-AT-CH-IT-BE-NL-FR mellé opcionálisan társulhat majd a LU országkód is. Az első átadásra 2026 végén kerülhet sor.
A gyári próbamozdony, a 91 80 6193 920-6 D-SIEAG már a kötelező próbákat végzi a francia engedélyek megszerzéséhez kapcsolódóan
(fotó: Siemens)
(fotó: Siemens)
Weselsky nyugdíjban
Dresden [Drezda] | Németország – Szeptember 4-én új elnökséget választott a német Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer. A jobbára mozdonyvezetőket, de más vasúti dolgozókat is tömörítő érdekképviselet nem ismeretlen az utasok előtt sem, hiszen az elmúlt évtized során számos munkabeszüntetéssel keresítették meg az utazók életét. Híres-hírhedt vezetőjük, a sokszor meglehetősen karcosan kommunikáló Claus Weselsky 16 év után távozott a szakszervezet éléről, miután az érdekvédők közlése szerint munkássága során lényegében megduplázta az alapbéreket és a mozdonyvezetőkön túl más szakterületeken is komoly befolyásra tett szert a szervezet, ez pedig meghatározza a bértárgyalásokra való jogosultságot is a német szabályok szerint az adott szakmák körében. Weselsky az NDK-ban született és ott tanult, így került a vasúthoz is. Számos kritika érte a kommunikációs stílusa és a diktatórikus vezetési módszerei miatt. A 2014-es nagy sztrájkhullám óta különösen népszerűtlen, mert a GDL a szakszervezetek közötti versenyben más szakmákban is szeretett volna ekkortól meghatározó lenni a vasút területén.
A vasutassztrájkok kapcsán mindig is kifejezetten trollkodós Sixt autókölcsönző is hirdetésben búcsúzik a szakszervezeti vezetőtől, aki a munkabeszüntetésekkel bizonyára számos alkalommal hozott jó pénzt a konyhára a cégnél.
A GDL új elnöke Mario Reiß lett. Az 58 éves szakszervezeti vezető mozdonyvezetőnek és járműlakatosnak tanult, 1990 óta szakszervezeti tag és 2014 óta a vezetőségben is szerepet vállalt. Két helyettese Lars U. Jedinat és Christian Deckert lett.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter