2024. 09. 14.

Hétvégi gyors – 2024. szeptember 8-14.

A közlekedés harca a természet ellen Drezdától Ostraváig. Eladó a DB Cargo. Eladatott a GYSEV egy része. Hosszabb motorvonatokkal bővül Salzburg elővárosi flottája. Mégis jönnek az IC-motorvonatok a GYSEV-hez.



Majdnem a körmükre égett


Budapest/Sopron | Magyarország – Ahogy ahhoz az elmúlt évtized során már hozzászokhattunk, a legfontosabb bejelentések nem feltétlenül a klasszikus kommunikációs csatornákon keresztül történnek Magyarországon. Az utóbbi év legnagyobb meglepetést kiváltó beszerzése, a GYSEV által megvásárolni tervezett 9-13 távolsági motorvonat is egy ilyen példa. Már a közbeszerzési eljárást is inkább a piaci cégekre jellemző diszkrécióval folytatta le a zöld-sárga vasút, a szerződés aláírásához viszont kellett a többségi tulajdonos magyar állam hozzájárulása is. Ezutóbbi a Magyar Közlöny 2024. szeptember 9-én 20:48-kor szignált 88. számában került kihirdetésre, mint 1267/2024 számú kormányhatározat. A véglegesen meghatározott mennyiség 9+2 darab és erre 160 millió euró erejáig köthet szerződést a GYSEV és az EIB. Bár a szerződés tartalma továbbra sem ismert, egy járműre 14,5 millió eurót szánnak.
A hivatalosan március 19-én aláírt szerződés alapján 90 napja volt a GYSEV-nek meghatározni a végleges járműmennyiséget, illetve összesen hat hónapja a finanszírozás megteremtésére.


Kivásárolták a sógorokat


Wien [Bécs] | Ausztria – Megvásárolta az osztrák Strabag 6,1%-os tulajdonrészét a magyar állam, amely a GYSEV-ben volt az osztrák cég birtokában. Korábban Lázár János építési és közlekedési miniszter már jelezte: szeretnék, ha a vasúttársaság meghatározó tulajdonosa a magyar állam lenne és ennek megfelelően is érvényesíthetné az érdekeit, akár az osztrákokkal szemben is. A vasúttársaság 28,2%-a ugyanis továbbra is az osztrák állam és Burgenland tartomány kezében van és ezt nem valószínű, hogy átadnák. A magyar államnak eddig 65,6%-os részesedése volt a cégben. A vásárlás előzményei közé tartozik az is, hogy Lázár János nemes egyszerűséggel kirúgta a GYSEV osztrák üzletágának vezetőjét, Hana Dellemann vezérigazgató-helyettest, ami miatt az osztrák állam perrel fenyegette meg a magyarokat. „Az osztrák fél uralja ezt a vállalatot huszonegynéhány százaléknyi tulajdoni aránnyal. A magyar félnek a vállalat jelenéről és jövőjéről kevés döntési kompetenciája van. Az a modell, hogy az osztrákok vannak fölül, és mi balekként vagyunk alul magyarként, nem működik.” – mondta még tavaly Lázár az ügy kapcsán, aki most úgy látja, hogy végre a helyére kerültek a magyar érdekek és a magyar állam érvényesíteni tudja az akaratát.


A DB eladja a családi ezüstöt - értékesítették a DB Cargot


Berlin | Németország – Valószínűleg sokat vitatott döntés végére került sor egy pénteki aláírással: a dán DSV logisztikai holding 15 milliárd euró fejében (ebből 5 milliárd a saját tőke, a többi hitel) megvásárolta a DB Schenkert, a DB AG logisztikai leányvállalatát. A DB AG 30 milliárdos adóságállománya csökkenthető ezzel a lépéssel, bár a kritikusok szerint utána ugyanúgy vissza fog épülni az adósság. Azt is sokan megjegyzik, hogy a 2023-ban 1,8 milliárd eurós, 2024 első félévében pedig 520 milliós nyereséget elért DB Schenker az, amely a reménytelenül mínuszos DB AG-t néha a víz felett (értsd: számviteli szempontból nyereséges, vagy legalábbis miminálisan veszteséges) tudta tartani - eladása tehát a családi ezüst elkótyavetyélésének céges analógiája. Volker Wissing közlekedési miniszter ezzel szemben a profiltisztítás mellett foglalt állást, miszerint a légi és tengeri szállítmányozással is foglalkozó Schenker miatt a konszern vasúti fókusza nem volt elég világos - a tulajdonos állam képviselője azt szeretné, ha a DB AG teljes egészében a vasúti működésre koncentrálna. Pozitív olvasatban ez azt is jelenti, hogy nincs több mellébeszélés, könyvelésileg is világos lesz, milyen a vasútvállalat valós eredménye.
A DB Schenker vezetői üdvözölték a döntést és bizakodva tekintenek a szingergiákra a világ harmadik legnagyobb logisztikai vállalatának berkein belül. A szakszervezetek szerint szociálisan is felelős megegyezés született, azonnali leépítések nélkül. A DSV a szerződésben 1 milliárd eurós fejlesztési alapot is beígért az elkövetkezendő 5 évre. Piaci szempontból a felvásárlás abszolút logikus lépés és működőképesnek tűnik, a DSV ezzel jelentősen erősíti jelenlétét az európai (főleg a német és francia) piacon - a nagyobb kérdés a fentiek alapján az, mi lesz a nyereséges üzletág nélkül a DB-konszernnel.


Tűzveszélytől függő gőzmozdony-használat


Wernigerode | Németország – Még szeptember 6-án csaptak fel az első lángok a Harz-hegységben és komoly pusztítást okoztak vasárnapig, mire a tűzoltók felügyeletük alá tudták vonni. A csúcsról és környékéről a helyi közlekedési vállalat 500 főt menekített ki és a Harzer Schmalspurbahnen is ideiglenesen leállította a forgalmat Drei Annen Hohne felett. Bár a lángokat szerdára eloltották, további egy napot vett igénybe a pálya átvizsgálása és a forgalmat csak utána, szeptember 12-én tudták felvenni. Az eseménynek az üzemvitelt is befolyásoló aspektusa, hogy a tartományi erdészet és a kerületvezetés nyomására a HSB 4-es vagy 5-ös fokozatú erdőtűzveszély esetén biztosan nem közlekedteti majd a gőzmozdonyokat, 3-as fokozatnál pedig mérlegelik a lehetőségeket.

Halász Péter 2007. szeptemberében készített képén Drei Annen Hohne állomáson várakoztak indulásra a hálózatra jellemző gőzmozdonyos szerelvények


Krízismenedzselés folyamatban


Deurne | Hollandia – Az Ebusco nehéz helyzetét jól jellemzi, hogy a szeptember 2-án történt vezérigazgató-csere mellett tőkebevonást is kezdeményez az igazgatóság. Az alapítása óta folyamatosan csökkenő árfolyamú céget a problémás közlekedési cégek szanálásában tapasztalt Christian Schreyer teheti rendbe. Korábban a DB Schenker, a Transdev és a Go Ahead németországi operációi élén állította irányba a kormánylapátokat. Ehhez október 24-re hívták össze a rendkívüli közgyűlést, ahol 36 millió eurónyi tőkebevonást kívánnak engedélyeztetni. Nem kevésbé fontos döntés lesz a törzsrészvények konszolidációja, mivel a tervek szerint 5:1 arányban váltanák be őket, ezzel nagyobb beleszólást engedve a tulajdonosoknak.


Költözik a mágnesvasút


Sengenthal/Bochum | Németország – Különleges kiállítási darabbal gazdagodott a bochumi vasúti múzeum ezen a héten. Szeptember 9. és 11. között szállították el Nürberg mellől, a Transrapid pályaelemeit jegyző Max Bögl kutatási központjából a végső kiállítási helyére az 1988-ban épült Transrapid 07 nevű járművet és a két, egyenként 50 tonnás pályaelemét. Az 520 kilométeres távolságot a dimenziói miatt csak éjszaka tehette meg, majd a helyére kellett emelni a szerelvényt. Bár a fogadóépület mellé kerül a valamikor akár 450 km/h sebességre is képes motorkocsi, egyelőre a muzeulógusok a beltéri kiállításon dolgoznak majd.



Nyújtott cityjet


Salzburg | Ausztria – Szeptember 9-én hivatalosan is átadták az első Desiro ML-t, melyet kifejezetten Salzburg elővárosi hálózatára vásárolt az ÖBB. Júliusban még csak a jedlersdorfi műhelyből, a végszerelés alatt álló darabokról számolt be az osztrák államvasút, mostanra pedig már engedélyekkel is rendelkezik a 4748 043 jelzésű egység. A vasúttársaság eddigi leghosszabb, 100 méteres járműve akár 290 ülő utast és 24 kerékpárt is elszállíthat egyszerre 160-as sebesség mellett. A manapság már megszokott, klimatizált utastérbe mellékhelyiségből kettő került beépítésre, 26"-os monitorok adnak információkat, de rendelkezésre áll fedélzeti WLAN is. Az ülőhelyek egy részénél USB-vel kombinált konnektorok, asztalkák és lábtartók teszik kényelmesebbé az utazást vagy az aközbeni munkavégzést.

Az utasoknak a REX3 viszonylaton érdemes keresniük a nagykapacitású motorvonatokat
(fotó: wexplore / ÖBB)


Az Elbába szakadt a Carolabrücke


Drezda | Németország – 2024. szeptember 11-én hajnali 2:59-kor leszakadt az 1971. június 10-én átadott és 2022 óta műemléki védettséget élvező Carolabrücke C szerkezete, amelyen a villamosok és a gyalogosok forgalma bonyolódott. Az esemény előtt mindössze 9 perccel még áthaladt egy villamos a hídon, mielőtt a 120 méteres medernyílás összeroskadt. Mivel a törmelék az Elba medrébe zuhant, a hajózás is ellehetetlenült, valamint a hétvégére várt esőzések miatt már elrendelték a tűzoltóságnál az árvízvédelmi készültséget. Szerencsétlen körülmény, hogy a szerkezeten volt átvezetve többek között a város kórházait is ellátó távhővezeték, amiből a kiömlő forró víz elárasztotta a Terrassenufer nevű sétányt és ezzel párhuzamosan az elsődleges javítás miatt délutánig megszűnt a városban az ellátás is. Dél körül a helyszínre érkezett többek között Michael Kretschmer, Szászország miniszterelnöke is, akitől az MDR tudósítása szerint elhangzott, hogy „nem boszorkányság” a megmaradt pilonokra egy új hídszerkezetet feltenni. Dirk Hilbert, a város főpolgármestere köszönetét fejezte ki a kárelhárításban résztvevőknek és hatalmas szerencsének nevezte, hogy senki nem tartózkodott a hídon. Reinhard Koettnitz, a városi Út- és Mélyépítési Hivatal korábbi vezetője szerint akár évekig is eltarthat az újjáépítés, de az okokat mindenképpen fel kell deríteni. Holger Kalbe, a város hidakért és műtárgyakért felelős osztály vezetője szerint a legvalószínűbb ok a korrózió, ezt erősítette meg a rendőrség is, akik nem találtak idegenkezűségre utaló nyomokat. A helyzet komolyságát mutatja, hogy a THW segítségével a lezuhant részeket megtámasztották és optikai mérőrendszert szereltek fel a teljes hídra. Volker Wissing, szövetségi közlekedési miniszter egyértelműen a település mulasztásaként látja a hídomlást, ezért szerinte szövetségi szinten nem szükséges intézkedni. Az átkelő bizonytalan ideig lezárva marad, a villamosok a belvároson át, megnövekedett menetidővel közlekednek, a napi 30 ezer egységjárműnyi közúti forgalom pedig kénytelen más hidakat használni a város két fele között.

Legutóbb 1996-ban kapott felújítást az üreges vasbeton szerkezet, a következőt a két közúti szerkezet szanálása után 2025-ben kapta volna meg. Fényképünk az április elején tartott buszünnep melléktermékeként készült, az akkor még állékonynak tűnő hídszerkezetről.
(fotó: Adorján Péter)


Terjed a nightjet 2.0


Róma | Olaszország – Már az olasz főváros felé is a második generációs nightjet közlekedik, az akadálymentes kocsival is rendelkező garnitúrák Bécsből és Münchenből indulva érik el Rómát. A szeptember 10-i első járatot Bécsből teljesítő 11-es garnitúra megkapta a City of Rome nevet is. A hat különböző szolgáltatási szinttel rendelkező szerelvényekre a legolcsóbb jegyek 35 és 100 euró között szórnak.

Az első induláskor a névadáskor elmaradhatatlan pezsős köszöntés az Európai Bizottság képviseletében Christian Wigand; Olaszország nagykövete, Giovanni Pugliese; Bécs pénzügyi tanácsosa, Peter Hanke; takarásban Andreas Matthä, az ÖBB elnöke és az üveget meglódító közlekedésért is felelős miniszter, Leonore Gewessler jelenlétében történt
(fotó: Marek Knopp / ÖBB)


Villanycicák a betonon


München | Németország – Megérkeztek az első elektromos buszok a második legnagyobb forgalmú német repülőtérre. Az utasok és a személyzetek szállításában résztvevő járművek az MAN Lion's City E sorozatba tartoznak és 10 szóló 12 E már szolgálatba is állt. Év végéig további 10 szóló 12 E és 17 csuklós 18 E érkezik még, bár a szerződés kapcsán 49 már megrendelt és 25 opciós buszról adtak hírt. Az üzemeltető a repülőtér leányvállalata, az AeroGround. A légikikötőt üzemeltető FMG 2035-re az üzemvitele során nettó CO2-mentessé szeretne válni, amihez egy fontos lépés a jelenlegi 32 darabos buszflotta megújítása és bővítése. A gyártó szerint akár 350 kilométeres hatótávot is biztosítanak a beépített akkumulátorok, a töltéshez a Shell-csoporthoz tartozó SBRS épít ki 40 töltőhelyet.

A hivatalos átadáson Patrick Cuturic, az MAN Truck & Bus Deutschland GmbH területi értékesítője adta át a jelképes kulcsot a budapesti repülöteret 2008 és 2020 között igazgató Jost Lammersnek
(fotó: Flughafen München / MAN)


Most akkor nem jár?


Ostrava | Csehország – Heves esőzésekkel indította az őszt a 2024-es év, miután majdnem szeptember közepéig elnyúlt a nyár. Bár először az ÖBB jelentette be, hogy korlátozások várhatóak, Ostravában 2024. szeptember 14-én már az 1-es villamos közlekedése reggel 6 óra 45 perctől szünetelt egy szakaszon (Moravská és Dolní Vítkovice megállóhelyek között), az 5-ös villamos közlekedése 7 óra 10 perctől pedig a teljes vonalon szünetelt.
Az Ostravice folyó vízszintje néhány nap alatt a háromszorosára emelkedett, de végül nem az...
(fotó: DPO)
...hanem a helyi, rendkívül intenzív esőzés akadályozta a forgalom haladását.
(fotó: DPO)

Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.