Ausztria elesett - vasárnap estére gyakorlatilag megszűnt a vasúti közlekedés az országban, de a közúton sem sokkal jobb a helyzet, sok helyen buszos pótlásra nincs lehetőség. A kilátások beláthatatlanok, mivel a hírek szerint kritikus infrastuktúra-elemek is sérültek, például a Bécs–Linz nagysebességű vonalon a Wienerwaldtunnel. Gyors körképünk a vihar harmadik napjának estéjén.
Napok óta tombol a jelentős csapadékot hozó ciklon Közép-Európa felett, de Ausztriát kapta el legjobban az ítéletidő. A nappali csúcshőmérséklet a hét közepén gyakorlatilag 30-22-9 sorrendben esett három nap leforgása alatt, péntekre pedig Kelet-Ausztriában is beindult az özönvíz: néhány nap alatt a teljes szeptemberi csapadékmennyiség leesett, méghozzá porszáraz talajra, hiszen hetek óta nem volt érdemi csapadék az alacsonyabban fekvő részeken. A következmények drámaiak, a 30 éves átlagban mért legmagasabb vízállások szinte minden folyón pillanatok alatt megdőltek, sok helyen a 100 éves csúcsértékek is megvoltak a vihar harmadik napjára és néhol a valaha mért (ez Ausztriában 200 évnél hosszabb visszatekintést jelent) legmagasabb vízállást is túllépte a folyók vízszintje. A legkritikusabb a helyzet Alsó-Ausztriában, az egész tartományt katasztrófa sújtotta területté nyilvánították és a gyakorlatban ez igaz is – csupán a laposabban fekvő keleti-délkeleti régiókban enyhébb a helyzet, a hegyvidéken folyamatosak a kitelepítések az áradások és gátszakadások miatt. A vasúti és általában, a tömegközlekedés viszont szinte az egész országban megbénult vasárnap estére. Bár az ÖBB már pénteken utazási figyelmeztetést adott ki és a nem sürgős utazások elhalasztására kérte a lakosságot, a szombat még többé-kevésbé rendben zajlott a vasúton, az igazi összeomlás vasárnap indult. Alább áttekintjük a vasárnap esti helyzetképet, mely a Magyarország és Németország közötti forgalom és a Bécs környéki ingázók kilátásait is meghatározzák. Az ÖBB egyébként szeptember 19-ig meghosszabbította a pénteken kiadott utazási figyelmeztetést, de amint az alábbiakban látni fogjuk, sok helyen szinte biztosan hetekre megbénult a forgalom.
Bécs
A fővárosban a Duna vízállását eddig sikerült kézben tartani, részben hála az elmúlt évek árvízvédelmi beruházásainak köszönhetően. Eddig a 30 évente jelentkező maximális értéken van a vízállás, de az ország többi részének időjárását elnézve ez még nőni fog – nyilván hamarosan Magyarországon is problémát okozva. Nagyobb probléma van már most is a Wien folyó mentén, itt vasárnap már a 100 évente egyszer jelentkező vízállás-rekordot is elérték. Ennek megfelelően gyakorlatilag végig leállt az U4-es metró, melynek nyomvomala szinte teljes hosszában a Wien folyó és a Duna-csatorna mellett fut. Szintén érintett volt az U6-os metró, Meidling és Westbahnhof között nem közlekedik. Az áramellátás beázásai miatt az U2 és U3 közlekedése is szakaszosan leállt, így gyakorlatilag az U1-es metró volt az egyetlen, mely egész nap járt. A pótlások szervezése sem egyszerű, mivel sok aluljáró került víz alá. A villamosok közül is többet viharkár ért, többnyire a felsővezeték sérült: így az északnyugati „hegyi” kerületekben a 9-es, 10-es, 40-es, 41-es, 46-os, 49-es és 52-es vonalakon vannak fennakadások. Estére leállt az S45-ös Hütteldorf–Handelskai gyorsvasúti vonal is. Hétfőn sem lesz sokkal jobb a helyzet: bár vasárnap estére csökkent a Wien folyó vízállása, hétfőre még egy árhullámot várnak. A déli végeken a Liesing-patak magas vízállása okoz problémát, itt közúti terelésekkel kell számolni.
Személyi sérülés egyébként szerencsére alig volt, 6 ember sérült meg Bécsben lezuhanó ágak miatt – az utcák üresek, a helyiek megfogadták a figyelmeztetéseket.
Személyi sérülés egyébként szerencsére alig volt, 6 ember sérült meg Bécsben lezuhanó ágak miatt – az utcák üresek, a helyiek megfogadták a figyelmeztetéseket.
Alsó-Ausztria
Közlekedési szempontból itt a legrosszabb a helyzet - lényegesen könnyebb felsorolni, hogy mi és hol közlekedik, mint azt, hogy mi nem. A Bécs–Linz vasúti fővonalat már vasárnap reggel lezárták Amstetten és St. Valetin között a magas vízállás és a hidak sérülésének veszélye miatt - egy ideig próbálkoztak buszos pótlással, de délutánra ez is ellehetetlenült. Mondjuk sok értelme nem is volt már, hiszen nagyobb baj is történt: beázott a Wienerwald-alagút a nagysebességű vonalon, így teljesen leállt a forgalom Bécs és St. Pölten között is: a Bécsi Erdőn átvezető régi Westbahn már korábban leállt, eleve pótlás nélkül; Böheimkirchennél ugyanis leszakadt a közúti híd és Purkersdorf sem közelíthető meg közúton. Utóbbi kár egyébként valószínűleg hetekre, ha nem hónapokra befolyásolni fogja a Budapest–Bécs–München tengely távolsági személy- és teherforgalmát.
A legrosszabb a helyzet mégis Kremstől északnyugatra, a Waldviertel-régióban: itt már az emberélet mentése van a fókuszban, nem a vasúti és közúti forgalom fenntartása. A Kamp folyó völgyében legrosszabb a helyzet, itt több település víz alá került gátszakadások miatt (pl. Hadersdorf am Kamp) és a hadsereg bevetésével zajlanak a kitelepítések. Nem meglepő módon a környék vasútvonalain már két napja nincs forgalom - néhol van (még) buszos pótlás, máshol már ez sem megoldható.
A VOR, a keleti régió közlekedési szövetsége vasárnap este közleményt adott ki, mely szerint az összefüggő közlekedési lefedettség megszűnt – itt-ott még üzemelnek a buszok és vonatok, de messzire nem lehet eljutni velük. Vasúton már vasárnap délelőtt elesett a Südbahn, Wiener Neustadt és Neunkirchen között kellett lezárni a fővonalat, azóta már Payerbach-Reichenau és Mürzzuschlag között is megsérült a vasúti pálya. A párhuzamos közutak állapota miatt a buszos pótlás itt sem működik és estére az A2-es és A3-as autópályát is lezárták. Néhány helyi vonat közlekedik még a Pottendorfer Linie felé kerülve (a Südbahn Liesing és Meidling, illetve Felixdorf és Bad Vöslau között vasárnap este szintén zárva), de komoly késésekkel és nagyon esetlegesen. Tovább bírta az Ostbahn, melyen egészen vasárnap késő délutánig volt nemzetközi forgalom: Bécs felé és felől utolsóként a 146-os Tisza-Szamos és a 149-es Hortobágy EC-vonatok közlekedtek, 18 óra után már nem fogadott itt nemzetközi vonatokat az ÖBB. Helyi forgalomban Bécs és Pomogy (Pamhagen) között még jár a vonat, de a Fertő-tó menti másik vonalon Nezsider (Neusiedl am See) és Kismarton (Eisenstadt) között már kora délután óta nincs forgalom.
A régióban legjobban a Nordbahn (Bécs–Hohenau–Břeclav) tartja magát: késéssel bár, de járnak a nemzetközi vonatok Csehország és Lengyelország felé és felől, bár egyes vonatokat már itt is elkezdtek törölni. Szintén viszonylagos nyugalom van a Bécs–Marchegg vonalon is, melyen nincs komolyabb műtárgy és domborzat.
A legrosszabb a helyzet mégis Kremstől északnyugatra, a Waldviertel-régióban: itt már az emberélet mentése van a fókuszban, nem a vasúti és közúti forgalom fenntartása. A Kamp folyó völgyében legrosszabb a helyzet, itt több település víz alá került gátszakadások miatt (pl. Hadersdorf am Kamp) és a hadsereg bevetésével zajlanak a kitelepítések. Nem meglepő módon a környék vasútvonalain már két napja nincs forgalom - néhol van (még) buszos pótlás, máshol már ez sem megoldható.
A VOR, a keleti régió közlekedési szövetsége vasárnap este közleményt adott ki, mely szerint az összefüggő közlekedési lefedettség megszűnt – itt-ott még üzemelnek a buszok és vonatok, de messzire nem lehet eljutni velük. Vasúton már vasárnap délelőtt elesett a Südbahn, Wiener Neustadt és Neunkirchen között kellett lezárni a fővonalat, azóta már Payerbach-Reichenau és Mürzzuschlag között is megsérült a vasúti pálya. A párhuzamos közutak állapota miatt a buszos pótlás itt sem működik és estére az A2-es és A3-as autópályát is lezárták. Néhány helyi vonat közlekedik még a Pottendorfer Linie felé kerülve (a Südbahn Liesing és Meidling, illetve Felixdorf és Bad Vöslau között vasárnap este szintén zárva), de komoly késésekkel és nagyon esetlegesen. Tovább bírta az Ostbahn, melyen egészen vasárnap késő délutánig volt nemzetközi forgalom: Bécs felé és felől utolsóként a 146-os Tisza-Szamos és a 149-es Hortobágy EC-vonatok közlekedtek, 18 óra után már nem fogadott itt nemzetközi vonatokat az ÖBB. Helyi forgalomban Bécs és Pomogy (Pamhagen) között még jár a vonat, de a Fertő-tó menti másik vonalon Nezsider (Neusiedl am See) és Kismarton (Eisenstadt) között már kora délután óta nincs forgalom.
A régióban legjobban a Nordbahn (Bécs–Hohenau–Břeclav) tartja magát: késéssel bár, de járnak a nemzetközi vonatok Csehország és Lengyelország felé és felől, bár egyes vonatokat már itt is elkezdtek törölni. Szintén viszonylagos nyugalom van a Bécs–Marchegg vonalon is, melyen nincs komolyabb műtárgy és domborzat.
Burgenland
Ahogy fentebb említettük, nem járnak a vonatok a Pannoniabahnon Nezsider (Neusiedl am See) és Kismarton (Eisenstadt) között vasárnap kora délután óta. Estére leállt a közlekedés a Lajta magas vízállása miatt a GYSEV Sopron-Ebenfurth vonalán, illetve a Királyhida (Bruck an der Leitha) és Pozsony-Ligetfalu (Bratislava-Petrzalka) vonalon is. Utóbbin Bécs és Bruck an der Leitha között eleve buszos pótlás van egy vágányzár miatt (Gramatneusiedl állomás átépítése), de Brucktól Pozsonyig már nem tudnak pótlást szervezni. Az A2-es autópálya lezárása, amennyiben hétfő reggelre is érvényben marad, komoly fennakadást fog okozni a tartomány ingázóforgalmában is, hiszen a Bécsbe tartó autópályás buszok sem fognak tudni közlekedni.
Stájerország és Karintia
A Südbahn lezárása miatt Bécs és Graz illetve Klagenfurt között nincs távolsági közlekedés - már csak azért sem lehet, mert Pernegg an der Mur és Bruck an der Mur állomások között is zárva a vonal. A helyi vonatok a lehetőségek szerint – többnyire ez késéseket jelent – még járnak. Kapfenberg belvárosát öntötte el a víz, de a környéken a közlekedésben nincs komolyabb fennakadás.
Felső-Ausztria és Salzburg
A két tartomány átmenő vasúti forgalma a Westbahn lezárásai miatt megszűnt. Németország felől az ICE-vonatok csak Passauig közlekednek, München felől illetve felé Linz és München között van forgalom. A helyi forgalomban Wels–Grünau im Almtal, illetve Friedburg–Braunau am Inn között van lezárva a vasúti pálya. Salzburg tartományban az egyébként decembert idézően behavazott Tauern-vonal forgalma akadozik, a lehetőségek szerint busszal pótolják az északi oldalon a vonatokat, jelenleg éppen Bad Hofgastein és Bad Gastein állomások között.
Vasárnap délutáni helyzetkép az Ostbahn mentén: az Ostbahn és Bruck an der Leitha [Királyhida] ekkor még tartotta magát...
...bár az aluljáró már beázott és a liftek sem üzemeltek, vélhetően vízkár miatt
A fele hiányzik: a Neusiedl am See [Nezsider] állomáson bontott dupla Talenttel kiadott REX64 egyik egysége már elmaradt, hiszen a Fertő-tó nyugati partján futó kismartoni vonalat már lezárták, így a képen csak a Pamhagen [Pomogy] állomásra közlekedő egység látható (Az Eisenstadt, vagyis Kismarton célállomás a kijelzőn ne tévesszen meg senkit...)
Sok helyen már a buszos pótlás sem megoldható: a képen látható pótlóbuszok Gramatneusiedl állomás átépítése miatt „békeidőben” is járnak egész szeptemberben, így nem a havária részei, és az általuk Bécs és Királyhida között használt közutak is nyitva vannak még
Magyarics Zoltán