2024. 09. 23.

InnoTrans 2024 – A premier előtt (0. nap)

Minden eddiginél változatosabb palettával rendezik meg Berlinben 14. alkalommal a közlekedési szektor legfontosabb, nem csak Európában jegyzett szakkiállítását. 59 ország, 2.940 kiállító, 226 világújdonság és 133 jármű várja a német fővárosban a következő négy napban látogatók tízezreit 200 ezer négyzetméteren.



Az idei vásár jelmondata, a The future of mobility is utal a folyamatosan változó körülmények jelentette változásokra adott egyre újabb megoldásokra, melyek meghatározhatják a jövőt. Kiemelt szerepet kapnak idén a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések, melyeknek egy saját csarnokot is kijelöltek. Hagyományosan főleg európai kiállítókkal lehet találkozni, de idén Afrika, Brazília és Ausztrália is képviselteti valamilyen formában a helyi vasutakat.



Sajtómegnyitó


A sajtó számára tartott megnyitón és az azt követő bejáráson mintegy százan vettek részt, köztük mi is. Dirk Hoffmann, a Messe Berlin operatív vezetője kezdte a világ legnagyobb mobilitási platformjaként aposztrofálta a vásár bemutatását. Fontos témaként említette a digitalizáció és az azzal öszefüggő biztonság mellett a fenntarthatóságot és a hatékonyságot érintő fejlesztéseket, melyek fókuszt kapnak a következő napokban. Sarah Stark, a VDB üzletvezetője vette át a szót: a vasút embereket, szektorokat és a teljes gazdaságot összeköti. Enno Wiebe, a UNIFE ügyvezető igazgatója a frissen elkészített tanulmányukból idézett, miszerint a Covid-sokk után a következő öt évben 3%-os arányú növekedést produkál majd a vasúti ipar, amivel 240,8 milliárd eurós piacot testesítenek meg.

Enno Wiebe egy kooperatív, partnerségen alapuló jövőt kívánt a beszéde végén

Martin Schmitz, a VDV műszaki részlegének vezetője kiemelte, hogy a korszerű háttérrendszerek és a környezetbarát hajtások terén a megbízhatóságot kell előtérbe helyezni és az infrastruktúra megújítása lesz a következő évek legfontosabb feladata. Azar Mottale, a ZVEI mobilitási részlegvezetőjeként a hatékonyság növelését és a folyamatos, integratív fejlesztést hangsúlyozta. Utolsóként Dr. Heike van Hoorn, a Deutsches Verkehrsforum ügyvezetője kapott szót és a finanszírozás problémáiról beszélt, illetve az emiatt tapasztalható problémákat.

Európai mellett amerikai és ázsiai újságírók is kíváncsian hallgatták a beszédeket

Bár a szervezők előzetes regisztrációval lehetővé tették a megnyitóbeszédek után néhány kiválasztott ernyőszervezet számára kérdés megküldését. A prágai központú International Rail Catering Group vezetőjének címeztünk néhány mondatot az étkezőkocsik jövőjével kapcsolatban. Viszont Christian Hölbl úr nem volt jelen és a sajtókapcsolati munkatársak is csak a kérdés továbbítását tudták megígérni.


Siemens Mobility


Bár előzetesen nem tudtunk róla, a bejárás közben a Siemens képviselői egy kérdés után lehetővé tették a 14:30-ra szervezett saját sajtóeseményük megtekintését. Elsőként Andre Rodenbeck, a Siemens Mobility infrastruktúráért felelős vezérigazgatója mutatta be a Signalling X nevet kapott felhő alapú biztosítóberendezés működését. A 2020 óta a Bécshez közeli Achau állomáson dolgozik az első ilyen berendezés és legnagyobb megelégedésükre azóta sem hallani híreket felőle. Barcelonában tavaly óta sötétüzemben fut egy hasonló rendszer és ott már bő tízezer órát teljesített hiba nélkül a megoldás. A rendszer városi és nagyvasúti kivitelben is elérhető, a 20%-kal alacsonyabb fogyasztás mellett 30%-kal magasabb forgalmi volument tud kínálni a pályahálózat-üzemeltetőknek.
Második új termékük az ügyfélkapcsolati vezető, Elmar Zeiler által bemutatott Railigent X, amely egy kamera alapú, gépi tanulással trenírozott hibafelismerő rendszer. A dortmundi RRX-bázison telepített kamerakapukkal megvalósított prototípus a járműmosóból kikerülő járműveket szkenneli és könnyíti meg a karbantartási munkafolyamatok tervezését. Nagyjából két hetente mindegyik Desiro HC sorra kerül és ez alapján ellenőrzik a különböző komponensek (pl. futómű, tetőberendezések) hátralévő élettartamát. Főképpen mozdonyok esetében ezt mobil megoldásként is kínálják, itt nem a kifejezetten drága gépnek kell egy megfelelő depóba mennie, hanem a technikusok mennek az emiatt mindössze egy napra leállítandó vontatójárműhöz.

Zeiler és Rodenbeck urak a kifejlesztett rendszerek használatával már 100%-os rendelkezésre állást emlegettek


Az InnoTrans 2024 kiállításról, a Messe Berlin vásárközpontból
Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán és Mellár Marcell
tudósította a RegionalBahn olvasóit.

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.