2024. 09. 19.

Kettős ünnep a Brenner-hágó alatt

Miközben a felszínen a folyók áradása okoz kifejezetten sulyos problémákat az osztrák vasúthálózaton, a Brenner-hágó alatt új fázisba lépett a világ leendő leghosszabb alagútjának építése. Két nap alatt két fontos eseményt ünnepelhettek az olasz és osztrák mérnökök, vájárok és természetesen a politikusok.




Fontos mérföldköveket ért el 2024. szeptember 17-én és 18-án a Brenner-bázisalagút építése: egy áttörés és egy TBM-indítás jelezte a 2007 óta épülő alagút újabb kivitelezési szakaszát. A 2016-ban még 2026-ra várt megnyitás mára 2032-re csúszott, viszont ez nem csökkenti az Alpok újabb bázisalagútjának jelentőségét. Elkészülte egy órával rövidíti majd az eljutási időt Innsbruck és Fortezza [Franzensfeste] között, távolabb pedig Verona felé a személyszállító vonatokat.

Az első ünnepséget a H41 és H21 alagútszakaszok közötti áttörés keretében ünnepelték, melyeket hagyományos módszerekkel bányásztak ki. A Sillschlucht nevet viselő H21-es szakasz gyakorlatilag Innsbruck főpályaudvara és az északi alagútportál között. Itt a Sill folyót kellett áthidalni, 280 méter alagutat a Bergisel alatt és a másik 140 métert a főalagútból kivitelezni. A másik szakasz a Sillschlucht - Pfons nevet viseli és a főalagút 14,3 km hosszú darabja.

Balra az alagút építését koordináló BBT SE társelnöke Martin Gradnitzer, jobbra Tirol közlekedési tanácsnoka Rene Zumtobel a Sill feletti hídon

Az áttörésre a keleti (északi irányú) járatban került sor, amikor 13:30-kor a korábban alkalmazott robbantásos technológia helyett markolókkal és kézi erővel nyitottak átjárót a két szakasz között. A H41-ből egyelőre egy 2,4 km hosszú szakasz készült el.

Az áttörést hagyományosan megünneplik a bányászok

Másnap két alagútfúró géplánc ünnepélyes elindítása adott alkalmat a vállalkozás előtérbe helyezésére. A két utolsó géplánc a Wilma és az Olga neveket kapták, a 183 m hosszú és 260 tonnás gépek feladata pedig egyenként 7,5 km alagút előállítása St. Jodoktól északi irányban. Ez a szakasz a H53 jellel ellátott Pfons - Brenner kivitelezési részen fekszik, ahol ellenirányban az államhatárig hasonló hosszban az '50-es években kifejlesztett NÖT kerül alkalmazásra. A TBM-ek 54 ezer tübinget fognak beépítetni a következő közel 6 évben, melyeket a Max Bögl gyárt Sengenthalban és vasúton szállítják a helyszínre. Erre azért van szükség, mert a H41-gyel ellentétben nincs lehetőség a helyszínen egy betonelemgyárat felépíteni.

Arno Kompatscher, Dél-Tirol tartományi vezetője; Martin Gradnitzer, a BBT SE társelnöke; Judith Engel, az ÖBB Infrastruktur AG elnöke; Gilberto Cardola, a BBT SE társelnöke és Anton Mattle, Tirol tartományi vezetője a TBM-indító ünnepségen

Az építkezésre eddig osztrák oldalról 2,3 milliárd euró támogatást ítélt meg az Európai Unió a TEN-V és a CEF-Transport programok keretében. Olasz oldalról további 3 milliárd eurót költenek el az alagútra, aminek egy részét EU-támogatások fedezik majd.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.