2024. 08. 13.

Villany helyett hidrogén

Jó évtizednyi működés után a bécsi városvezetés úgy döntött: lecserélik a belvárosban közlekedő villanybuszokat. A 2A és a 3A járaton szolgálatot teljesítő kocsikat ugyanattól a gyártótól érkező újak váltják, de a hajtás alapjaiban változik majd meg.


A 2012-es Tramwaytag előtt írtuk meg: a bécsi belvárost feltáró három buszvonal közül kettőn új, villamos hajtású autóbuszok állnak majd forgalomba – igen, ez még 2012-ben volt, azaz tizenkét esztendővel ezelőtt. Ennyi idő alatt nem csak a Wiener Linien szerzett tapasztalokat a különféle alternatív hajtási módokkal (a hibridbuszok a 4A vonalról például Budapestre kerültek azóta), de a rendszerek is komoly fejlődésen mentek keresztül. Az akkoriban még egyedi és egzotikus jellegű megoldás mára már teljesen bevett lett és szerte a világon megannyi villanybuszt láthatunk üzemben. Hogy ezek mennyire sikeresek és hatékonyak, arról a vélemények azért megoszlanak, mindenesetre az tagadhatatlan, hogy az elektromos buszok jelentős szeletet hasítanak ki a városi közlekedés tortájából.

Töltődik az egyik kisbusz a 2A viszonylat Schwarzenbergplatz végállomásán. Az új kocsik érkezésével a két elektromos töltőpont és annak felsővezetéke is feleslegessé válik majd.

A Wiener Linien a 2012-ben forgalomba állított és az indoklás szerint azóta elhasználódott kocsik pótlásáról döntött a közelmúltban. A társaság közleménye szerint a nyertes ezúttal is az olasz Rampini lett, azonban nem a korábbi tisztán elektromos hajtású kocsikat ajánlottak, hanem akkus és hidrogén üzemű hatótávnövelővel ellátott midibuszokat, mégpedig tizenkét darabot vásárol a bécsi cég.
A „Rampini Hydron Range Extender” nevű rendszer egy 230 kW teljesítményű villanymotort takar, amelyet egy 170 kWh-s akku táplál. Üzem közben pedig egy 30 kW-os hidrogén-üzemanyagcella látja el az időközben merülő akkut friss árammal. Ennek köszönhetően a busz egész nap minden további töltés nélkül közlekedhet majd a belvárosban.
A Wiener Linien azt várja a rendszertől, hogy a maihoz képest a két kisbuszos viszonylat, a 2A és a 3A kocsiigénye 12-ről 10 buszra csökken, ezzel könnyebben és gyorsabban reagálhat a cég a változó igényekre, nem titkoltan az esetleges pótlásokról vagy éppen sűrítésekről van ugyanis itt szó.

A 2023 októberében Brüsszelben megrendezett Busworld Europe keretében mutatták be a korábbi Alè utódját, ami az akkumulátoros Eltron alverziójaként a Hydron nevet kapta. Ha nem lenne ráírva, szinte meg sem lehetne mondani, melyik milyen komponenseket tartalmaz.

Az új buszok szolgálatba állítására 2025-ben kerülhet majd sor, amikor pedig ez megtörténik, a jelenleg a 2A járat Schwarzenbergplatz és a 3A viszonylat Schottentor U végállomásán lévő felsővezetékes töltőrendszert felszámolják. Az új buszokhoz viszont a Wien Energie és a Wiener Netzen közösen új hidrogénkutat épít majd ki, amelyhez az üzemanyagot szintén helyben, azaz Bécsben gyártják majd az ígéretek szerint.
Az új buszok egyébként nagy vonalakban a most szolgálatban lévő kocsikkal azonos méretűek lesznek, azaz 8 méter hosszú és 2,2 méter széles járművek épülnek. A kocsikban 13 ülő- és 28 állóhely lesz az 1 kerekesszékes hely mellett. A buszok tetején három hidrogéntartály kap majd helyet, ezek egyenként 5 kg üzemanyag befogadására alkalmasak és a kocsik hatótávja egy töltéssel 250 km lesz a tervek szerint. 2025-ben ráadásul nem csak ezek a buszok állnak majd forgalomba hidrogénes hajtással, hanem a tervek szerint a 39A viszonylatra tíz, 12 méteres szóló busz is érkezik majd. Ezeket a kocsikat portugál CaetanoBus építi és szintén hidrogénüzeműek lesznek.
A társaság közleménye szerint a hirdogénkút a leopoldaui buszgarázsban épül majd meg, tehát valószínűleg a belvárosi kocsikat is onnan adják ki, ami változást jelent, hiszen a jelenleg használt villany-Raminik az ottakringi Spetterbrücke telephelyen laknak. Az új Rampini buszok beszerzésére és üzemeltetésére a Wiener Linien 12 millió eurót fordít – ezt saját maga, illetve az osztrák Klímavédelmi Minisztérium, valamint az EU adja össze.

Halász Péter