2024. 08. 24.

Hétvégi gyors – 2024. augusztus 12-24.

Visszatért Bajorországba a Modus. Svájcban is megjelennek a testkamerák. Átépítések között sakkozik a szerelvényekkel az ÖBB. Arculatot cserél a finn államvasút.


Felsrófolták az opciót


Prága | Csehország – Egészen 2018-ra nyúlik vissza a ČD Cargo univerzális mozdonyainak beszerzése, amikor 50 egységre vonatkozó keretszerződést kötöttek az akkor még a Bombardier Transportation égisze alatt működő kasseli gyárral. A 2019-2020 során kiszállított első tíz darab után mindeddig csend honolt. Viszont 2024. augusztus 20-án megállapodott a ČD Cargo és az Alstom, hogy a korábbi opciós mennyiséget lehívják, illetve további tíz mozdonyt rendelnek az osztrák leányvállalat részére. A konfiguráció sem maradt az eredeti: a CZ-SK-DE-AT-HU-PL-SI-HR-SR országkódok mellé az Atlas (ETCS) és EbiCab (nemzeti rendszerek) fedélzeti berendezések kerülnek. Őzembe állításukra 2025 és 2026 során kerül sor.

A csoportkép közepén Daniel Kurucz, az Alstom Czech Republic ügyvezetője és Tomáš Tóth, a ČD Cargo vezérigazgatója fogja az egy milliárd koronát érő szerződést
(fotó: ČD Cargo)


Arculatot váltanak


Helsinki | Finnország – Lecseréli a 2010 óta használt, egyenes vonalakból álló arculatát a finn állami vasút. Elisa Markula, a VR vezérigazgatója szerint a dinamikusabb arculat jobban kifejezi a boldogságot és a kényelmet, amivel további utasokat szeretnének vonzani. A Pentagon Design által kidolgozott dizájnban a vállalat fő színe továbbra is a zöld marad, de az szürkével kombinálva közelről és távolabbról szemlélve is eltérő árnyalatokat alkot, illetve a sebesség érzetét kelti. Az új arculat elsőként Svédországban jelenik meg egy ottani koncesszió keretében, majd 2025-től az újonnan forgalomba álló vagonokon és a bő két éve álló Allegro-flottán. 2026-tól az újonnan érkező elővárosi motorvonatok is megkapják ezt, illetve minden más folyamatosan az esedékes fővizsga alkalmával, amikor a belteret is frissítik. A folyamat még évekig tart, hiszen csak a fényezés miatt nem fognak forgalomból kivenni járműveket.

A lépésre a közelgő piacnyitás miatt szánták el magukat
(grafika: Pentagon Design / VR Group)


Az Északi-tengertől a Dunáig


Mukran–Lappersdorf | Németország – Körülbelül fél évtizedes tárolás után új feladatot találtak egy Modus-vezérlőkocsinak és hamarosan a tűzoltók képzésében lesz segédeszköz. Ahogy a lenti videóban elhangzik, nem tűzoltás, hanem inkább műszaki mentés gyakorlása során fognak dolgozni vele. A Regensburg melletti Állami Tűzoltóiskolába egy két napos közúti szállítás során került a valamikori NDK-s kocsi, ahol egy 150 méteres, felsővezetékkel is felszerelt vágányszakaszon fog állni a gyakorlatok elvégzéséhez. Kis szerencsével az október 5-én megtartott nyílt napon látható is lesz az újdonság.



Testkamerákat vet be Svájc is


Bern | Svájc – Szeptembertől az SBB házi rendőrsége, a Transportpolizei is felszereli a személyzetének egy részét testkamerákkal, melyek csak gombnyomásra kezdenek el felvételt készíteni. Erre az adatvédelmi előírások miatt villogó piros LED-ek is jelzik majd az aktiválást, amennyiben a szóbeli figyelmeztetést nem venné figyelembe a delikvens. Európai szemmel nézve hosszú, 100 napos megőrzési határidőt állapítottak meg a helvétek, a hozzáférés pedig csak speciális jogosultsággal, hatósági kérésre és szigorú dokumentációt követően lesz lehetséges. A bő kétszáz fős alakulat svájcszerte lát el szolgálatot, az általában kétfős járőrcsapatok számára 100 eszközt szereznek be.

Svájcban is azt várják az eszközöktől, hogy már a jelenléte is elrettentő erő lesz
(fotó: SBB)


Megint elkészült az ideiglenes híd


Elsfleth | Németország – Közel egy hónappal az újabb ütközést követően ismét járhatóvá tette augusztus 24-től a DB InfraGO a Hunte folyó feletti hidat. Ezzel idén már harmadszor váltak elérhetővé a Weser bal partjának kikötői, ahonnan kettő hete hajóval szállították el a mozdonyokat Brémába – az első ütközést követően hasonlóan jártak el. A hírek szerint a forgatható híd végleges helyreállítására 2030-ig kell várni.


Egységesítenek a csehek


Csehország – Augusztus eleje óta Csehországban kötelező az ETCS által felügyelt vonattovábbítás, amennyiben a pálya, a jármű és a személyzet is alkalmas erre. A pályahálózatot üzemeltető Správa železnic szerint július első hetéhez képest augusztus első hetében már 961-gyel több, összesen 4480 vonat közlekedett így. A végleges bevezetés és kötelezővé tétel majd 2025 januárjában következik, amikor 622 km pályát jelölnek ki erre és havi 50 ezer vonattal számolnak. Addig viszont még bő 1000 mozdonyvezetőt kell kiképezni, akiknél nagyrészt az ismeretlentől való félelmet kell leküzdeni.
A januári bevezetésnek már menetrendje is van:
  • 2025. január 1-től: Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov
  • 2025. január 8-tól: Břeclav – Bohumín
  • 2025. január 15-től: Česká Třebová – Adamov és Modřice – Břeclav
  • 2025. január 22-től: Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová


Cserébe torkollhat a beszerzés


Gotha | Németország – Gyorsított eljárásban kívánja lefolytatni a TWSB a járműbeszerzését, amihez egy hónapja kapott tartományi támogatási hozzájárulást. Az augusztus 22-én nyilvánosságra hozott pályázatban a korábbi hírektől eltérően már nem csak a legszükségesebb járműmennyiséget, hanem opciókat is megneveztek. Az eljárást tárgyalásos formában kívánják lefolytatni, a jelentkezési határidő szeptember 9. és még idén decemberben szeretnének eredményt hirdetni a támogatási szerződés miatt. A friss kiírás 4+4+2 villamosról és a hozzájuk kapcsolódó gyári, de a TWSB által elvégzett 16+8+8 éves karbantartásról szól. Ezzel a mennyiséggel már sikeresen lehetne kiváltani az összes még forgalomban lévő KT4D-t, valamint a három ex-mannheimi GT8N is elbúcsúzhat a tartalék szereptől.

A képen látható 304-es pályaszámú darab valószínűleg tartósabban is megmaradna a városban
(fotó: Adorján Péter)


Áthelyezve bővít az ÖBB


Bécs | Ausztria – Még februárban kellett bevezetni korlátozásokat Bécs körül, amivel stabilizálni tudta az ÖBB az elővárosi forgalmat. Ugyan az akkor kiadott közleményben egymásnak ellentmondó számokat közöltek a tartósan lemondott vonatokról, a valós mennyiséget azóta sem sikerült megtudnunk. Viszont az újabb közleményben már arról biztosították az utasokat, hogy szeptembertől újfent minden vonatot közlekedtetni tudnak, mivel a műhelyi kapacitásokat főleg személyzeti oldalon sikerült megerősíteni, illetve új járműveket is forgalomba állítottak.

Különös pikantériát ad a hírnek, hogy Gramatneusiedl körzetében az Ostbahn-átépítés miatt az első három szeptemberi héten gyakorlatilag teljesen megszűnik a regionális és elővárosi közlekedés, mivel az S60 és REX6 vonatok csak Bruck/Leitha állomásig közlekednek, onnan Bécs felé pótlóbuszra kell átszállni. Apró könnyítés, hogy az RJX 160/167 és az IC 44/45 vonatpárokon ideiglenesen Bratislava-Petržalka állomásig érvényesek lesznek az elővárosi jegyek is.
Szintén átépítés vár négy vasútállomásra a Pannoniabahn mentén, hogy az utasok korszerű környezetben várakozhassanak, illetve növelik a parkolókat is. Schützen am Gebirge, Donnerskirchen, Breitenbrunn, Winden am See kapnak szépségkúrát, ennek keretében új, akadálymentes peronok, perontető épül, megújul a térvilágítás és az utastájékoztatás, valamint időjárástól védett ülőalkalmatosságokat is telepítenek. Donnerskirchen a meglévő 30 mellé 25, Breitenbrunn a mostani 24 mellé 16 új parkolóhelyet kap, de 20, illetve 24 kerékpárhelyet és 3-3 motorparkolót is építenek. Természetesen a vágányzat is kap némi kezelést, hogy ne dülöngéljen nagyon az ide diszponált szerelvény. A tervezetten november 29-én véget érő négy millió eurós beruházás ideje alatt pótlóbuszok szállítják az utasokat Neusiedl am See és Eisenstadt között.

Egységes arculattal, típusterv alapján újulnak meg a kisebb vasútállomások is
(grafika: Knöttig Architekten / ÖBB)


Keskeny, de hosszú


Luzern–Lenzburg | Svájc – Kicsit sem meglepő eredményről adott hírt az SBB: 11 speciális motorvonatot vásároltak a kifejezetten keskeny űrszelvényű Seetalbahn vonalára a Stadlertől. Bár eredetileg csak 10 darabot vettek volna, a stabilabb üzemeltetés érdekében egy továbbit is lehívtak. A nemzetközi viszonylatban is szigorúnak számító svájci előírások alapján az első osztályon is kialakítanak majd helyet a kerekesszékkel utazók számára.

2002 óta GTW 2/8 közlekedik a vonalon, a jövőben FLIRT alapú szerelvények váltják őket
(grafika: Stadler Rail / SBB)

Összeállította: Adorján Péter