Múzeumi metró az USÁ-ban. Hálózati átalakítás Észak-Pesten. Villamos után buszt is elkötöttek Brémában. Problémák lassítják a bécsi metróépítést. Készpénzmentesít Erfurt is.
Tájidegen villanyos
Berlin–Grünheide | Németország – Rövid szünet után elektromos meghajtásúra váltott a korábban jellemzően a NEB szabad TALENT-jeivel kiszolgált Tesla-Shuttle. A jellemzően Erknerből induló járathoz a Siemenshez tartozó Smart Train Lease biztosítja a járművet, a vasútüzemi szolgáltató pedig továbbra is a NEB, akik valószínűleg fontos tapasztalatokat szereznek majd a típussal a saját rendelésük szállításáig. Amennyiben lehet hinni az eddig publikált képeknek és az online adatbázisoknak, a legalább két Siemens Mireo plus B típusú motorvonat korábban a problémákkal küzdő Ortenau-hálózaton dolgozott. A Giga Train továbbra is díjmentesen használható bárki számára.
Egyelőre az 563 002 és 563 006 bukkant fel a menetrendi keresőkben RB TES néven megtalálható járaton
(fotó: Sven Schuster / MAZ)
(fotó: Sven Schuster / MAZ)
Budapest (fel)adja
Budapest | Magyarország – A 75-ös trolibusz átszervezéséről már írtunk és kíváncsian várjuk annak sikerességét. Egy nagyobb léptékű hálózat-átalakításra is vállalkozik 2024 augusztusában a BKK: Káposztásmegyer közlekedését alakítják át – az ígéretek alapján az Utasok Ügyfelek kérése alapján. Kezdjük az apróságokkal: a 296 és 296A autóbuszok a jövőben nem érintik Fóti út–Iglói utca–Sporttelep utca útvonalat, hanem a Pozsony utcai aluljárót Nyugat felé elhagyva egyből északra veszik az irányt Káposztásmegyer felé, hogy az Atlétikai stadion megállót is érintve érjék el az észak-pesti lakótelepet. A korábbi útvonal „pótlására” a meghosszabbított 121-es autóbusz lesz hivatott, mely Újpest-Városkapu metróállomástól immár Káposztásmegyer, Szilas-patak végállomásig közlekedik. Ezzel összefüggésben hosszabb útvonalon közlekednek a 296A vonal buszai is: Újpalotától a Káposztásmegyer, Szilas-patak végállomás helyett Káposztásmegyer, Mogyoródi-patakig. Egyetlen vitathatlan előnye van ennek: megszűnik a kissé időhúzó és a korszerű FUTÁR rendszert rendszeresen összezavaró betérős jelleg a Szilas-pataknál található végállomásra.
Balra: a 2024. augusztus 10. előtti útvonal, jobbra pedig ami utána következett. Rövidebb és akár 3 perccel is gyorsabb lehet az eljutás Újpalotáról és Rákospalotáról Káposztásmegyerre és Békásmegyerre.
(forrás: futar.bkk.hu)
(forrás: futar.bkk.hu)
A 30-as buszt még korábban sikerült rezsicsökkentenie a fővárosnak: korábban csúcsidőn kívül 20, csúcsidőben 15 percenként volt busz a Keleti pályaudvarról Káposztásmegyerre, amit 2023. március 20-án sikerült kiritkítani: ekkortól csúcsidőben 20, azon kívül 30 percenként jár. A kimaradó indulások helyett a Megyer, Szondi utca végállomásig 30A jelzéssel indultak buszok; Káposztásmegyer felé viszont az akkor egész napos közlekedésre áttért és gyorsjárati jelleggel felruházott 122E vonal segítette ki a ritkuló 30-ast.
Így sikerült összehangolni a 30-as és a 122E buszokat: csúcsidőn kívül igazából akkor sem kellett 20 percnél többet várni, amikor csak a 30-as busz járt. Cserében a Káposztásmegyer II. lakótelepen az iskolák és óvodák sűrűn kiszolgálásra kerültek, míg a 2023 márciusi átalakítással a 122E már mindkét irányban elkerüli az említett intézményeket.
(forrás: bkk.hu)
(forrás: bkk.hu)
De nem különb a 126-os, 296-os és 296A buszok hangolása sem: bár csúcsidőben gyönyörű, azon kívül 2-20 perc között bármi megtalálható ami a követési időt illeti. Különösen szép, hogy este félóránként, kettesével fognak járni a buszok.
(forrás: bkk.hu)
(forrás: bkk.hu)
A Tungsram gyár a magyar kormánnyal 2018-ban kötött stratégiai megállapodás után 2022 év végén jelentett csődöt. A BKK precízen dolgozó szakértőinek viszont ez a tény csak 2024-ben tűnt fel, amikor az oda közlekedő, akkor már tényleg indokolatlanul nagy kapacitást biztosító 196-os autóbusz eltereléséről döntöttek. A vonal IV. kerületi végállomásának végül szintén a Káposzotásmegyer, Szilas-patak nevűt választották ki. Természetesen a követési idő meg sem közelíti a korábbi értéket: tanszünetben 8-9 perc helyett 20, tanítási időben 7-8 perc helyett 15 percenként indul. A kimaradó indulások helyett 196A busz indul majd Újpest-Városkapu metróállomásig, ahogy a BKK is megfogalmazta a közleményében:
„A 196A járat hétköznap csúcsidőszakban sűrűbben indul annak érdekében, hogy a 196-ossal közös, nagyobb forgalmú Újpest és Újpalota közötti szakaszon a sűrű közös követés ne változzon.”
Ez tényszerűen igaz, arról már elfelejtett nyilatkozni a BKK, hogy csúcsidőn kívül a vonalak közös követése 7-8 percről 10 percre ritkul (óránként 8 indulás helyett 6); de hasonló sorsra jut a szombati közlekedési rend is. Az szintén nem derül ki a BKK közleményeiből, hogy a fővárosi közlekedésszervező szakemberei vagy a főváros vezetése neheztelnek-e a IV. kerületi lakosokra; ugyanis egy másik, szintén az észak-pesti régiót érintő társadalmi egyeztetés keretén belül minden opció a 14-es villamos ritkítását tartalmazta.
Kártyát tessék érinteni!
Erfurt | Németország – Nem csak a szövetségi fővárosban, hanem Türingia tartományi fővárosában is a készpénzes jegyvásárlás kivezetéséről döntöttek. Erre a lépésre egy tesztüzem eredményeinek kiértékelése után jutottak az EVAG-nál, ahol a legújabb buszaik játszották a főszerepet. Az MAN gyártmányú csuklósokon mára legújabb flottakövető rendszer dolgozik, melyet már nem készítettek fel készpénzes tranzakciók kezelésére. Tették mindezt annak fényében, hogy 2023-ban már 77 százalékban valamilyen készpénzmentes megoldással fizettek az utasok. A tavaly beszerzett buszok tőbbnyire a jól kihasznált 9-es vonalon dolgoznak és mindössze az első ajtónál kihelyezett tájékoztató matrica különbözteti meg a régebbiektől. A teljeskörű bevezetést tavaszra tervezik, hiszen az összesen 70 autóbusz felszerelése a beszállító gyorsaságától is függ. A változástól az utascsere gyorsulását és az üzemi folyamatok egyszerűsítését várják.
Hármas keresztelő Svájcban
Chur | Svájc – Egy esemény keretében három szerelvény is nevet kapott Graubünden kanton fűvárosában tartott ünnepségen, ahol az állami és a tartományi vasúttársaság partnerségét is megerősítették. A RABe 501 021 számú Stadler Giruno a Graubünden, a RABDe 502 007 számú Bombardier TWINDEXX Swiss Express a Chur és az ABe 4/16 3135 számú Stadler Capricorn a Weisshorn nevet kapta. A Giruno a Rajna, a TWINDEXX a Plessur vizével került megkeresztelésre. Érdekességként megemlítette az SBB, hogy a Giruno étkezőkocsijában a korábban ugyanezt a nevet viselő Ae 6/6 11421 számú mozdony címere függ, melyet restauráltak.
Középen Carmelia Maissen, Graubünden és Urs Marti, Chur vezetője, akik az állami járművek keresztszülei lettek
(fotó: SBB)
(fotó: SBB)
Drágul és csúszik a metróépítés
Bécs | Ausztria – Az osztrák főváros jelenlegi legnagyobb közlekedésfejlesztési projektje a tervezettnél drágább lesz és hosszabb időt vesz igénybe. A 2018-ban megtörtént első kapavágás óta naponta 800 szakember dolgozik a mélyben, de nem várt problémákba ütköztek. A város közlése szerint korábban 250 próbafúrást végeztek és 3.000 épület alatt is ástak aknákat, mégsem voltak felkészülve a változatos geológiára. Ennek eredményeként az U2-es metró legkorábban 2030-ban érheti el a Matzleinsdorfer Platz állomást. A projekt másik ága, a 600 méternyi új alagutat tartalmazó U5-ös vonal ezzel szemben 2026-ra elkészülhet. Emellett a korábban tervezett 2,5 helyett közel 15 százalékos árnövekedést kellett elkönyveljenek, ami 300 millió eurót jelent – eddig.
Múzeumba kerül a metró
Oakland, Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – Múzeumba kerül a San Francisco környéki „nehézmetró”, a BART eredeti, 669 kocsiból álló flottájából három egység, méghozzá a 1164-es pályaszámú, A típusú kocsi, a 1834-es B kocsi (mindkettő az első szállítású, Rohr Industries gyártmányú 1968-1971 között beszerzett járművek közé tartozik), valamint a 329-es számú C kocsi (ezt a sorozatot 1987-1989 között gyártotta az Alstom). A járműveket a Suisun város közelében, kicsit félreeső helyen lévő Western Railway Museum kapja majd meg az üzemeltetőtől, ingyenesen. Mindegyik jármű egészen 2023-ig napi üzemben közlekedett (az A és B széria esetében ez 50 évnél többet jelent), átlagosan 5 millió mérföld [bő 8 millió kilométer] feletti futásteljesítményt elérve. Az 1972-ben megnyitott BART korának legkorszerűbb metrói között volt, úttörő megoldások sorát felvonultatva - köztük az akkor egy ülőhelyre jutó legalacsonyabb tömeget felvonultató, különlegesen alacsony építésű kocsikat is. Ezek cseréjét 2013-ban határozta el a vállalat, erről korábban mi is beszámoltunk. Az érdekes és abszolút egyedi járművek megőrzése az utókornak jó hír, bár ez csak statikus formában várható, a Western Railway Museum jelenleg nosztalgiacélokra használt saját pályaszakaszán szinte biztosan nem fognak közlekedni a járművek - ez ugyanis normál nyomtávú és felsővezetékkel villamosított, míg a BART széles nyomtávú és harmadik sínes villamosítású.
De hol van a busz?
Bréma | Németország – Újabb önkéntes járművezető bukott le, de ezúttal busszal. A mindössze 15 éves fiú gyakornokként hivatkozott magára és a járművezető kérdéseire vonatkozóan részletes válaszokat adott. Amikor a személyzetcsere megtörtént, az új személyzetnek már besegítőként aposztrofálta magát. A főpályaudvar melletti buszállomáson ugyan a pihenőidőre kiszálló sofőrrel együtt távozott, de kisvártatva visszatért és önhatalmúlag forgalomba állt, utasokat is szállítva. A jármű eltulajdonítását felismerve azonnal értesítették a rendőrséget, akik a flottakövető rendszer segítségével Sebaldsbrück kerületben megállították a szellemjáratot. Az esetnek ugyan nem lettek sérültjei, de az autóbusz kisebb mértékben megrongálódott a gyakorlatlan vezető miatt, akit büntethetőségének hiányában a rendőrök kísértek haza.
Bő három éve szintén Brémában két fiatal egy villamost kötött el hasonló módszerrel.
Bő három éve szintén Brémában két fiatal egy villamost kötött el hasonló módszerrel.
Elsőségre törekszenek
Antwerpen/Anvers | België/Belgique [Belgium] – Jelentősen bővíti környezetbarát flottáját Belgium egyik legnagyobb buszos szolgáltatója, a Hansea. A már jelenleg is 90 busszal rendelkező cégnél 271-re növelik a flottaméretet, a rendelés pedig a jelenleg elérhető mindhárom méretű (10, 12 és 18 méteres) buszt tartalmaz. A vallón TEC-nek és a flamand De Lijnnek is dolgozó vállalkozás nem csak közszolgáltatásokat, hanem iskolabuszokat és munkásszállítást is végez. A buszokat már kamerás visszapillantó rendszerrel és holttérasszisztenssel építik, illetve fény- és esőszenzort is kapnak, amivel a teljesen LED-alapú világítást fogja szabályozni a busz. Az utastérbe magas minőségű burkolatokat és szöveteket, illetve a szinte már elengedhetetlen USB-portokat építtetnek be.
A szerződést aláírók balról jobbra: Mario Provez, a Hansea műszaki igazgatója; Joris Larosse, a Hansea vezérigazgatója; Friedrich Baumann, az MAN Truck & Bus SE értékesítési vezetője; Roman Sitte, az MAN Truck & Bus SE európai vezetője
(fotó: MAN)
(fotó: MAN)
Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell