2024. 08. 11.

Hétvégi gyors – 2024. augusztus 5-11.

Múzeumi metró az USÁ-ban. Hálózati átalakítás Észak-Pesten. Villamos után buszt is elkötöttek Brémában. Problémák lassítják a bécsi metróépítést. Készpénzmentesít Erfurt is.


Tájidegen villanyos


Berlin–Grünheide | Németország – Rövid szünet után elektromos meghajtásúra váltott a korábban jellemzően a NEB szabad TALENT-jeivel kiszolgált Tesla-Shuttle. A jellemzően Erknerből induló járathoz a Siemenshez tartozó Smart Train Lease biztosítja a járművet, a vasútüzemi szolgáltató pedig továbbra is a NEB, akik valószínűleg fontos tapasztalatokat szereznek majd a típussal a saját rendelésük szállításáig. Amennyiben lehet hinni az eddig publikált képeknek és az online adatbázisoknak, a legalább két Siemens Mireo plus B típusú motorvonat korábban a problémákkal küzdő Ortenau-hálózaton dolgozott. A Giga Train továbbra is díjmentesen használható bárki számára.

Egyelőre az 563 002 és 563 006 bukkant fel a menetrendi keresőkben RB TES néven megtalálható járaton
(fotó: Sven Schuster / MAZ)


Budapest (fel)adja


Budapest | Magyarország – A 75-ös trolibusz átszervezéséről már írtunk és kíváncsian várjuk annak sikerességét. Egy nagyobb léptékű hálózat-átalakításra is vállalkozik 2024 augusztusában a BKK: Káposztásmegyer közlekedését alakítják át – az ígéretek alapján az Utasok Ügyfelek kérése alapján. Kezdjük az apróságokkal: a 296 és 296A autóbuszok a jövőben nem érintik Fóti út–Iglói utca–Sporttelep utca útvonalat, hanem a Pozsony utcai aluljárót Nyugat felé elhagyva egyből északra veszik az irányt Káposztásmegyer felé, hogy az Atlétikai stadion megállót is érintve érjék el az észak-pesti lakótelepet. A korábbi útvonal „pótlására” a meghosszabbított 121-es autóbusz lesz hivatott, mely Újpest-Városkapu metróállomástól immár Káposztásmegyer, Szilas-patak végállomásig közlekedik. Ezzel összefüggésben hosszabb útvonalon közlekednek a 296A vonal buszai is: Újpalotától a Káposztásmegyer, Szilas-patak végállomás helyett Káposztásmegyer, Mogyoródi-patakig. Egyetlen vitathatlan előnye van ennek: megszűnik a kissé időhúzó és a korszerű FUTÁR rendszert rendszeresen összezavaró betérős jelleg a Szilas-pataknál található végállomásra.

Balra: a 2024. augusztus 10. előtti útvonal, jobbra pedig ami utána következett. Rövidebb és akár 3 perccel is gyorsabb lehet az eljutás Újpalotáról és Rákospalotáról Káposztásmegyerre és Békásmegyerre.
(forrás: futar.bkk.hu)

A 30-as buszt még korábban sikerült rezsicsökkentenie a fővárosnak: korábban csúcsidőn kívül 20, csúcsidőben 15 percenként volt busz a Keleti pályaudvarról Káposztásmegyerre, amit 2023. március 20-án sikerült kiritkítani: ekkortól csúcsidőben 20, azon kívül 30 percenként jár. A kimaradó indulások helyett a Megyer, Szondi utca végállomásig 30A jelzéssel indultak buszok; Káposztásmegyer felé viszont az akkor egész napos közlekedésre áttért és gyorsjárati jelleggel felruházott 122E vonal segítette ki a ritkuló 30-ast.

Így sikerült összehangolni a 30-as és a 122E buszokat: csúcsidőn kívül igazából akkor sem kellett 20 percnél többet várni, amikor csak a 30-as busz járt. Cserében a Káposztásmegyer II. lakótelepen az iskolák és óvodák sűrűn kiszolgálásra kerültek, míg a 2023 márciusi átalakítással a 122E már mindkét irányban elkerüli az említett intézményeket.
(forrás: bkk.hu)

De nem különb a 126-os, 296-os és 296A buszok hangolása sem: bár csúcsidőben gyönyörű, azon kívül 2-20 perc között bármi megtalálható ami a követési időt illeti. Különösen szép, hogy este félóránként, kettesével fognak járni a buszok.
(forrás: bkk.hu)

A Tungsram gyár a magyar kormánnyal 2018-ban kötött stratégiai megállapodás után 2022 év végén jelentett csődöt. A BKK precízen dolgozó szakértőinek viszont ez a tény csak 2024-ben tűnt fel, amikor az oda közlekedő, akkor már tényleg indokolatlanul nagy kapacitást biztosító 196-os autóbusz eltereléséről döntöttek. A vonal IV. kerületi végállomásának végül szintén a Káposzotásmegyer, Szilas-patak nevűt választották ki. Természetesen a követési idő meg sem közelíti a korábbi értéket: tanszünetben 8-9 perc helyett 20, tanítási időben 7-8 perc helyett 15 percenként indul. A kimaradó indulások helyett 196A busz indul majd Újpest-Városkapu metróállomásig, ahogy a BKK is megfogalmazta a közleményében:

A 196A járat hétköznap csúcsidőszakban sűrűbben indul annak érdekében, hogy a 196-ossal közös, nagyobb forgalmú Újpest és Újpalota közötti szakaszon a sűrű közös követés ne változzon.

Ez tényszerűen igaz, arról már elfelejtett nyilatkozni a BKK, hogy csúcsidőn kívül a vonalak közös követése 7-8 percről 10 percre ritkul (óránként 8 indulás helyett 6); de hasonló sorsra jut a szombati közlekedési rend is. Az szintén nem derül ki a BKK közleményeiből, hogy a fővárosi közlekedésszervező szakemberei vagy a főváros vezetése neheztelnek-e a IV. kerületi lakosokra; ugyanis egy másik, szintén az észak-pesti régiót érintő társadalmi egyeztetés keretén belül minden opció a 14-es villamos ritkítását tartalmazta.


Kártyát tessék érinteni!


Erfurt | Németország – Nem csak a szövetségi fővárosban, hanem Türingia tartományi fővárosában is a készpénzes jegyvásárlás kivezetéséről döntöttek. Erre a lépésre egy tesztüzem eredményeinek kiértékelése után jutottak az EVAG-nál, ahol a legújabb buszaik játszották a főszerepet. Az MAN gyártmányú csuklósokon mára legújabb flottakövető rendszer dolgozik, melyet már nem készítettek fel készpénzes tranzakciók kezelésére. Tették mindezt annak fényében, hogy 2023-ban már 77 százalékban valamilyen készpénzmentes megoldással fizettek az utasok. A tavaly beszerzett buszok tőbbnyire a jól kihasznált 9-es vonalon dolgoznak és mindössze az első ajtónál kihelyezett tájékoztató matrica különbözteti meg a régebbiektől. A teljeskörű bevezetést tavaszra tervezik, hiszen az összesen 70 autóbusz felszerelése a beszállító gyorsaságától is függ. A változástól az utascsere gyorsulását és az üzemi folyamatok egyszerűsítését várják.


Hármas keresztelő Svájcban


Chur | Svájc – Egy esemény keretében három szerelvény is nevet kapott Graubünden kanton fűvárosában tartott ünnepségen, ahol az állami és a tartományi vasúttársaság partnerségét is megerősítették. A RABe 501 021 számú Stadler Giruno a Graubünden, a RABDe 502 007 számú Bombardier TWINDEXX Swiss Express a Chur és az ABe 4/16 3135 számú Stadler Capricorn a Weisshorn nevet kapta. A Giruno a Rajna, a TWINDEXX a Plessur vizével került megkeresztelésre. Érdekességként megemlítette az SBB, hogy a Giruno étkezőkocsijában a korábban ugyanezt a nevet viselő Ae 6/6 11421 számú mozdony címere függ, melyet restauráltak.

Középen Carmelia Maissen, Graubünden és Urs Marti, Chur vezetője, akik az állami járművek keresztszülei lettek
(fotó: SBB)


Drágul és csúszik a metróépítés


Bécs | Ausztria – Az osztrák főváros jelenlegi legnagyobb közlekedésfejlesztési projektje a tervezettnél drágább lesz és hosszabb időt vesz igénybe. A 2018-ban megtörtént első kapavágás óta naponta 800 szakember dolgozik a mélyben, de nem várt problémákba ütköztek. A város közlése szerint korábban 250 próbafúrást végeztek és 3.000 épület alatt is ástak aknákat, mégsem voltak felkészülve a változatos geológiára. Ennek eredményeként az U2-es metró legkorábban 2030-ban érheti el a Matzleinsdorfer Platz állomást. A projekt másik ága, a 600 méternyi új alagutat tartalmazó U5-ös vonal ezzel szemben 2026-ra elkészülhet. Emellett a korábban tervezett 2,5 helyett közel 15 százalékos árnövekedést kellett elkönyveljenek, ami 300 millió eurót jelent – eddig.


Múzeumba kerül a metró


Oakland, Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – Múzeumba kerül a San Francisco környéki „nehézmetró”, a BART eredeti, 669 kocsiból álló flottájából három egység, méghozzá a 1164-es pályaszámú, A típusú kocsi, a 1834-es B kocsi (mindkettő az első szállítású, Rohr Industries gyártmányú 1968-1971 között beszerzett járművek közé tartozik), valamint a 329-es számú C kocsi (ezt a sorozatot 1987-1989 között gyártotta az Alstom). A járműveket a Suisun város közelében, kicsit félreeső helyen lévő Western Railway Museum kapja majd meg az üzemeltetőtől, ingyenesen. Mindegyik jármű egészen 2023-ig napi üzemben közlekedett (az A és B széria esetében ez 50 évnél többet jelent), átlagosan 5 millió mérföld [bő 8 millió kilométer] feletti futásteljesítményt elérve. Az 1972-ben megnyitott BART korának legkorszerűbb metrói között volt, úttörő megoldások sorát felvonultatva - köztük az akkor egy ülőhelyre jutó legalacsonyabb tömeget felvonultató, különlegesen alacsony építésű kocsikat is. Ezek cseréjét 2013-ban határozta el a vállalat, erről korábban mi is beszámoltunk. Az érdekes és abszolút egyedi járművek megőrzése az utókornak jó hír, bár ez csak statikus formában várható, a Western Railway Museum jelenleg nosztalgiacélokra használt saját pályaszakaszán szinte biztosan nem fognak közlekedni a járművek - ez ugyanis normál nyomtávú és felsővezetékkel villamosított, míg a BART széles nyomtávú és harmadik sínes villamosítású.


De hol van a busz?


Bréma | Németország – Újabb önkéntes járművezető bukott le, de ezúttal busszal. A mindössze 15 éves fiú gyakornokként hivatkozott magára és a járművezető kérdéseire vonatkozóan részletes válaszokat adott. Amikor a személyzetcsere megtörtént, az új személyzetnek már besegítőként aposztrofálta magát. A főpályaudvar melletti buszállomáson ugyan a pihenőidőre kiszálló sofőrrel együtt távozott, de kisvártatva visszatért és önhatalmúlag forgalomba állt, utasokat is szállítva. A jármű eltulajdonítását felismerve azonnal értesítették a rendőrséget, akik a flottakövető rendszer segítségével Sebaldsbrück kerületben megállították a szellemjáratot. Az esetnek ugyan nem lettek sérültjei, de az autóbusz kisebb mértékben megrongálódott a gyakorlatlan vezető miatt, akit büntethetőségének hiányában a rendőrök kísértek haza.
Bő három éve szintén Brémában két fiatal egy villamost kötött el hasonló módszerrel.


Elsőségre törekszenek


Antwerpen/Anvers | België/Belgique [Belgium] – Jelentősen bővíti környezetbarát flottáját Belgium egyik legnagyobb buszos szolgáltatója, a Hansea. A már jelenleg is 90 busszal rendelkező cégnél 271-re növelik a flottaméretet, a rendelés pedig a jelenleg elérhető mindhárom méretű (10, 12 és 18 méteres) buszt tartalmaz. A vallón TEC-nek és a flamand De Lijnnek is dolgozó vállalkozás nem csak közszolgáltatásokat, hanem iskolabuszokat és munkásszállítást is végez. A buszokat már kamerás visszapillantó rendszerrel és holttérasszisztenssel építik, illetve fény- és esőszenzort is kapnak, amivel a teljesen LED-alapú világítást fogja szabályozni a busz. Az utastérbe magas minőségű burkolatokat és szöveteket, illetve a szinte már elengedhetetlen USB-portokat építtetnek be.

A szerződést aláírók balról jobbra: Mario Provez, a Hansea műszaki igazgatója; Joris Larosse, a Hansea vezérigazgatója; Friedrich Baumann, az MAN Truck & Bus SE értékesítési vezetője; Roman Sitte, az MAN Truck & Bus SE európai vezetője
(fotó: MAN)

Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.