2024. 08. 04.

Hétvégi gyors – 2024. július 28-augusztus 4.

Új funkcióval frissült a legnépszerűbb magyar alternatív menetrendkereső. Támogatás esett le Gothába. Még mindig a Bombardier után takarít az Alstom. Trolis ígéretek Budapestnek. Marad a főszakács Ausztriában.


Fejlesszük a DLR-t!


London | Nagy-Britannia – A TfL közleménye szerint a megkérdezett polgárok a DLR fejlesztése mellett vannak. A Thamesmead és Beckton Riverside városrészekben induló városfejlesztések nyomán 25-30 ezer új lakás épülhet a közeljövőben és ezek közlekedését segítené a DLR bővítése. A társadalmi egyeztetések eredményei szerint a válaszadók 58%-ának könnyítené meg a hálózat bővítése az utazását a térségben, míg 75%-uknak London keleti részének egészét közelebb hozná az új pályaszakasz. Az 1254 beérkezett válasz 85%-a támogatja a vonalhálózat Gallion Reachtől Beckton Riverside érintésével Thamesmeadig való bővítését.
A vonalhálózat bővítése mellett napirenden van a DLR számára 54 új vonat beszerzése is, ezek közül 33 egység régebbi járműveket váltana ki, a többi a mielőbbi kapacitásbővítést szolgálja.

A folyamatban lévő járműbeszerzésnek köszönhetően 33 új vonat a legöregebb DLR-szerelvényeket váltaná ki. A képen a 08II-assal az élén jár ki egy vonat Canary Wharf állomásról. Az ikermotorkocsi már nem a régi sorozatból való, de a Bombardier B2K sorozatú vonatok így is több mint húsz évesek már. Az eredeti 08-ast a DLR eladta az esseni Stadtbahnt üzemeltető EVAG-nak az 1990-es években
(fotó: Halász Péter)

A városfejlesztés egyébként mintegy 10 ezer új munkahelyet teremtene a térségben, ami jelentős előrelépés és komoly utasforgalmat generál majd a jövőben. A DLR bővítése mellett a TfL elkötelezett az új városrészeket feltáró felszíni közlekedés fejlesztése mellett is. Az eddig viszonylag mostohán kiszolgált Thamesmead a közelmúltban kapott egy fontos buszviszonylatot is: a Superloop-projekt keretében az SL3-as járat Bromleyval köti össze London külső kerületeit.


Forgalmi számot mindenkinek!


Magyarország – Az egyik igen népszerű menetrendi és utazástervező applikáció, a menetrend.app újabb funkciókkal bővült. A külsős fejlesztők által készített és a nyilvános forrásokat, adatbázisokat használó telefonos program ismét újabb információkat mutat meg: a Volánbusz esetében a járatszámokat és a közlekedési rendet; a vonatok esetén a viszonylatszámmal nem rendelkező járatoknál a vonatszámot és a vonat nevét; a BKK járatainál pedig a forgalmi számot is megtudhatjuk. Ezek az információk elsősorban a közlekedésbarátoknak lehetnek érdekesek, de számtalan példa akad arra, hogy szakmabeliek is használják ezeket a programokat, hiszen sokszor könnyebben elérhetők és használhatóbbak, mint a hivatalos applikációk. A mostani változás az androidos változatba került be, az iOS-t használók később érik el ezeket a funkciókat, közölte az applikáció fejlesztője.


Kísérleti trolibusz


Budapest | Magyarország – A BKK-nál úgy tűnik, hogy nincs uborkaszezon: a közlekedésszervező döntése alapján augusztus 17-étől a budapesti 75-ös trolibusz „néhány hónapig” meghosszabbított útvonalon, a Jászai Mari tér és Kőbánya alsó vasútállomás között közlekedik majd. A BKK közlése szerint a változtatás „kísérleti jellegű” és mint az előzőekből is látszik, meg nem határozott ideig lesz érvényben.
Az intézkedés keretében ismét megjelenik Budapesten a 75A trolibusz-viszonylat is, ez a Jászai Mari tér és a Puskás Ferenc Stadion M között jár majd, a régi szakaszon a 75-össel közössen biztosítja majd a jelenlegi követési időt az ígéretek szerint. A meghosszabbított 75-ös a Hungária körúttól a 95-ös busz vonalán, azaz a Pongrácz úton át éri el Kőbánya alsó vasútállomást, ahol a végállomása lesz majd.

Különösen érdekes, hogy a Városháza profilján képesek voltak Kőbánya vasútállomást írni, miközben a végállomást hivatalosan Kőbánya alsó vasútállomásnak hívják.

A döntés azonban komoly kérdéseket is felvet: vajon valóban van szükség arra, hogy egy újabb viszonylat ácsorogjon a csúcsidőben nem is ritka forgalmi torlódásban a Pongrácz úton? Ráadásul ez a menetrendhez képest sokszor 10-15 perces eltérést is jelent majd, aligha lesz olyan utas, aki pont ezért választja majd ezt a viszonylatot. Ráadásul jelenleg Kőbánya felől közös megállós átszállás adott a 95-ös busz és a 75-ös trolibusz között, ellenkező irányban igaz, ez némi gyaloglással jár, de érdemi utasszám-bővítő hatása nem lesz az intézkedésnek. Ellenkező hatása viszont annál inkább: a teljes vonal menetrendszerűségére rosszul hat majd ez a változtatás, ráadásul a meghosszabbított 75-ösre csak felsővezeték nélküli üzemben közlekedni képes trolibuszokat lehet beosztani, miközben az utolsó, még magaspadlós trolibuszok a 80-as mellett a 75-ösön közlekedtek eddig tanítási időszakban Budapesten. Tehát valahonnan majd ezek a korszerű kocsik hiányoznak majd, illetve ezek helyett ismét a lassan múzeális megbecsültségre hivatott kocsikból lesz több, más vonal(ak)on. Arról nem is beszélve, hogy a BKK „kísérletezik”, néhány hónap múlva (az időtartamot ugyan nem közölték, de szakmai hírek szerint októbertől) ismét másfelé megy majd a 75-ös, nehogy az utas megszokhassa.
A mostani döntés beleillik a BKK elmúlt időszakban tapasztalható hozzáállásába, hiszen a Társdalmi Egyeztetések során érdmei véleményeket nem vesznek figyelembe, míg most a valóság, azaz a forgalmi lefutási adatok nem hatották meg a BKK közösségi közlekedési szolgáltatásfejlesztési vezetőjét.


Fejlesztések – esetleg


Budapest | Magyarország – Persze, a fejlesztések az ígérgetések sora nem ért még véget, akárcsak ha választási kampány idején lennénk. A BKK és a Városháza ugyanis a zuglói trolibuszhálózat esetleges fejlesztéséről beszél közleményében érdemi hálózatfejlesztések említése nélkül. Bár szépen hangzik, hogy 2026 végéig „csaknem 190 kilométer”, 2030-ra pedig „akár 325 kilométer” is lehet a budapesti trolihálózat hossza: nem kell félni, a főváros nem kezd őrült felsővezeték-építésbe, a konkrétumok csak két, eddig is fájón hiányzó szakaszról szólnak. Az egyik az a 82-es mai felsővezetéki rendszerének összekötése a Kassai térnél a 74-esével, a másik pedig a 82-es felsővezeték nélküli szakaszán a Horváth Boldizsár utcában, a Mexikói úti végállomástól a Columbus utcáig tartó nyúlfakrnyi szakasz lenne. Esetleg az illetékesek rádöbbentek, hogy néha az akkus trolikat sem árt feltölteni? Ráadásul ezek az apró fejlesztések sem biztos, hogy megvalósulnak, a Városháza EU-s források bevonásában reménykedik. Amennyiben lehet hinni a híreknek, a hosszú 82-es utasszámai viszonylag jók az Erzsébet királyné útján, mégis a Kassai tér felé terelés érződik a megálmodott vezetékből. Ráadásul a projekt keretében tűznék ki azt a megállót is, amit már közel négy éve kellett volna megtenni, hogy a 3-as és 69-es villamosra is át lehessen szállni az Uzsoki utcai kórház felé menet. Azt el sem merjük képzelni, hogy a Zách utca képtelen tartósan üzemképes állapotban tartani az önjárási funkciót és emiatt kell vezetéket építeni.
Pedig eközben Zuglóban fontosabb fejlesztéseket kellene elindítani: a kerületi önkormányzattal közösen szükséges lenne felülvizsgálni a tömegközlekedési hálózat egészét, fájón hiányzó kapcsolatokat kellene létrehozni. Tervek persze vannak a 81-es trolibusz lényegében újjáélesztéséről és hosszabbításáról, de forrásaink szerint ezek egyelőre nem kaptak prioritást a Walter Katalin vezette fővárosi közlekedésszervezőnél.


Dinnyesárga villanyosok


Darmstadt | Németország – Forgalomba állt a tíz megrendelt eCitaro G a dél-hesseni iparvárosban, ezzel már a buszaik 65 százaléka üzemel elektromos meghajtással. A városi tulajdonú HEAG mobilo határozott célja, hogy néhány éven belül megváljon dízelmotoros buszaitól. A Böllenfalltor telephelyen átadott kábeles töltőállomásokkal tovább növelték az üzemeltetés rugalmasságát, így a hét akkucsomagban tárolt 686 kWh energiát még a 220 km hatótáv elérése előtt pótolhatják. További hat eCitaro érkezése várható a közeljövőben.

A jelenlegi 49 elektromos buszból mindössze kilenc nem a csillagos márkához tartozik
(fotó: Daimler Truck)


Marad a DoN's


Bécs | Ausztria – Sikeresen védte meg pozícióját a Donhauser GmbH és üzemeltetheti a 2024. decemberi menetrendváltástól legalább három évig a fedélzeti ellátást az ÖBB vonatain. Az akár nyolc évre is meghosszabbítható szolgáltatási szerződés keretében az étkezőkocsik és a vándorkosaras kiszolgálás mellett az első és business osztályú utasok és a fedélzeti automaták kiszolgálását kell elvégezni. A környezetvédelem jegyében teljesen eltűnik az alumínium dobozos innivaló, a termékek legalább háromnegyedét osztrák forrásból kell beszerezni. Emellett a kávé kizárólag Fair Trade forrásból származhat, a kínálatnak pedig legalább harmada kell minősítetten bio gazdaságból származzon.


Támogatják a beszerzést


Gotha | Németország – Átvállalja a 20 millió euróra tervezett négy darabos járműbeszerzés felét a tartományi kormányzat, amennyiben az skeresen zárul – erősítette meg a TMIL. A Susanna Karawanskij vezette minisztérium a nyári szünetről visszatérve hozott döntést a főképpen muzeális korú járművekkel üzemelő gothai hálózat támogatásával kapcsolatban. A közleményben kiemelik, hogy az EU, a szövetségi és a tartományi kormányzat 160 millió eurót irányzott elő a jelenlegi törvényhozási ciklusra. Azt nem konkretizálták, hogy melyikre, bár szeptember 1-jén tartományi választások lesznek Türingiában. Korábban Erfurt, Jéna és Gera kapott pozitív viszajelzést a 2027-ig tartó időszakban a tartományi EFRE-keret terhére köthető beszerzésekre, a TWSB-vel együtt pedig összesen 29 villamos beszerzését tehetik meg a közlekedési vállalatok. A támogatás feltétele, hogy a járműveket teljes mértékben regeneratívan termelt energiával lássák el és akadálymentesek legyenek. Tavaly szeptemberben már tesztelték a Škoda egyik termékét a Thüringer Waldbahnon, de végleges döntés még nem ismert a beszerzéssel kapcsolatban.


Olasz vendégmunkások érkeznek


Philadelphia, Pennsylvania | Amerikai Egyesült Államok – Flottamegújítási programja keretében keretszerződést kötött 200+40 M-5 sorozatú kocsira a SEPTA és a Hitachi Rail STS, amivel az L jelzésű Market-Frankford Line állományát cserélnék. Az 1581 mm [5 ft 2¼ in] nyomtávú magasvasúti hálózaton a '90-es évek végén az ADtranz által gyártott M-4 sorozat folyamatosan esik-kel, emiatt van szükség a teljes flottacserére. A 2029 és 2031 között szállítandó metrók alapmennyiségének költsége 724,3 millió dollár [~663 millió €], amiből 317 milliót a szövetségi kormányzat áll támogatás formájában. Az olyan manapság alapvető követelmények, mint az akadálymentes utastér, az energiavisszanyerő fékezés vagy a monitorokon megjelenő valósidejű járatinfomrációk mellett kiemelték a kizárólag hosszanti padokkal ellátott és ezáltal biztonságot növelő, átlátható utasteret és az álló utasok számára fontos kapaszkodókat. A gyártásra a Hagerstown, Maryland melletti üzemben kerül sor, így megfelelnek a helyi szabályozásnak.

Bár a formaterv európai, a tartalom amerikai lesz
(grafikák: Hitachi Rail)


Akkumulátorral a belvárosba


Firenze | Olaszország – Hazai pályára szállíthat 46 akkuulátoros önjárással rendelkező villamost a Hitachi Rail STS, amelynek már 2021-ben tesztelték a prototípusát. A jelenlegi három vonal mellett továbbiakat tervez a város, de az óvárosiasabb részeken felsővezeték nélkül képzelték el a villamosokat. A 33,5 m hosszú, 54 ülőhellyel és 224 állóhellyel tervezett egységeket 2026-tól szállítanák. Emellett a digitális jelzőrendszert is kell szállítaniuk, a megrendelés összértéke egyelőre nem ismert. Másik pályázat keretében viszont 17 millió euró értékben végeznek majd karbantartást a meglévő 48 villamoson, itt viszont az időtartamot nem adták meg.


Húzd meg, ereszd meg


Bautzen | Németország – Új gyártósort adott át az Alstom a korábban főként városi járművek gyártására szolgáló üzemében, így már nagyvasúti járművek is készülnek a nekik megfelelő körülmények között. Az első széria az ARF számára készülő 34 Coradia Stream lesz. A Michael Kretschmer, szász miniszterelnök jelenlétében tartott avatón megemlítették, hogy ez a beruházás 1.100 biztos munkahelyet jelent a régióban.

180 éves tradíciót biztosítanak hosszabb távon is Bautzenben
(fotó: Alstom)

Ezzel párhuzamosan ismét felmerült a portfólió-tisztítás és a racionalizálás az óriáscégen belül, az áldozat pedig Görlitz lehet. Az emeletes személykocsijairól híres, idén 175 éves üzemben a gyártás a DB-nek készített és mindmáig problémás IC2-projekt kifutása óta csak az izraeli kocsik gyártására, illetve a németországi darabok időszakos karbantartására korlátozódik. Az Alstom tervei szerint a 2025-ig elkészülő közel száz izraeli kocsi után a gyár eladása az egyetlen opció – itt 700 munkahely szűnhet meg.


Meglesz az utolsó duci is


Drezda | Németország – Megrendelte az utolsó opciós mennyiséget is a DVB, így összesen 40 NGT DX DD közlekedik majd 2027 közepétől a szász tarományi fővárosban. A 2022 vége óta közlekedő típus a peronszegély fölé nyúló szekrénye miatt különleges a városban. Az utolsó opció terhére egyirányú darabok érkeznek, ezzel 31-re nő az altípus képviselőinek száma.

A hatalmas oldalablakok mellett a városi cég logójának megjelenítése is egyedi a típuson
(fotó: Adorján Péter)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.