A híresen készpénzfüggő Németországban meglepő lépésre szánta el magát a BVG: a jövőben a buszokon ugyanis nem lehet készpénzzel fizetni a helyszínen, a járművezetőtől váltott jegyekért.
Összesen napi átlagban három jegyet értékesít a BVG az egyes autóbuszok vezetőin keresztül, ez pedig láthatóan nem éri meg a cégnek. A készpénzes fizetés legalábbis semmiképpen, az ahhoz szükséges infrastruktúra üzemeltetése ugyanis kifejezetten drága, ráadásul a legtöbb utas már előre megváltja a jegyét a közlekedési cég szerint.
Ennek fényében szeptember 1-jétől megszűnik a készpénzes fizetési lehetőség a buszokon, döntöttek erről a minap. A háttérben az ismerten csengő mondat áll: megváltoztak az utazási és a fizetési szokások. A BVG felmérése szerint ugyanis az utasok túlnyomó többsége, 99%-a már valamilyen módon előre megváltott jegyek vagy utazási jogosultság birtokában száll fel az egyébként elsőajtós felszállási rendben közlekedő buszokra és ennek köszönhetően az elmúlt években drasztikusan csökkent a fedélzeten értékesített menetjegyek száma. A napi átlagosan három darab jegyért nem éri meg a készpénzes fizetéshez szükséges infrastruktúrát fenntartani, a teljes rendszer üzemeltetése ennél sokkal többe kerül. Ráadásul a járművezetőknek is nyűg: nem csak a pénztároló cipelése fizikai teher, de az elszámolás is sokkal nagyobb gondot jelent.
Az utasok pedig úgy döntöttek: nagy többségük már elsősorban bérletet használ, különösen igaz ez a Deutschlandticket és a csak városhatáron belül érvényes Berlin-Abo bevezetése óta, ugyanis jelentősen nőtt az ezzel utazók aránya. A digitálisan bemutatható – kártya vagy applikáció alapú – bérletnek köszönhetően pedig drasztikusan csökkent azoknak a száma is, akik eddig valamilyen kiegészítő jegyet vettek. Ráadásul a BVG-nél jelezték, hogy a koronavírus-járvány idején is korlátozták a készpénzes fizetési lehetőséget és csak 2023 elején vezették be ismét ezt a lehetőséget. Az utasok jelentős része, 1,2 millió polgár már most is valamilyen bérletet használ Berlinben és a felmérések szerint az alkalmi utazók is vagy elővételben, papír alapú jegyet váltanak vagy egyszerűen valamilyen digitális megoldást használnak az utazási jogosultságuk megváltásához.
Miközben hivatalosan elöl kell felszállni a buszokra, a járművezetők legtöbbször a hátsó ajtókkal állnak meg a várakozók előtt. A döntést katalizálhatta az a tény is, hogy a bő évtizede használt Atron AFR 4-es kasszagépek hasznos élettartamuk végéhez érnek. A képen balra lent látszik a készpénztartó, amelyet száműznek majd úgyszintén.
A jövőben a BVG buszain csak bank- vagy hitelkártyával vagy valamilyen digitális fizetési megoldás segítségével lehet a buszvezetőktől jegyet venni. A BVG a készpénzzel fizetni kívánó utasoknak a személyes ügyfélszolgálati pontokat, automatákat vagy a viszonteladókat javasolja – utóbbiak számát még bővíteni is tervezik a jövőben. De jelezték: van feltölthető BVG-s utalványkártya is, amely szintén használható erre a célra.
Persze nincs változtatás kritikák nélkül: a Die Linke és az AfD városi képviselői szerint ugyanis továbbra is vannak olyan emberek, akik financiális vagy egészségügyi okok miatt, esetleg az életkoruk okán nem használnak sem bankkártyát, sem pedig okostelefont. Ezeket az utasokat a tartományi közmédia hírportálja, az rbb24-nek nyilatkozó Die Linke-tag közlekedéspolitikus, Krisztian Ronneburg kirekeszti a BVG a jegyvásárlási lehetőségekből és elvárják a döntés ellentételezéseként az értékesítési hálózat jelentős és mielőbbi bővítését viszonteladók és automaták formájában. Az AfD-s Rolf Wiedenhaupt pedig arról beszélt a portálnak, hogy hátrányos helyzetbe kerülnek így az idősek és a turisták, valamint az alkalmi utasok is. Wiedenhaupt szerint a döntés egyenes út a készpénzes fizetés teljes megszüntetése felé. Szerinte a BVG, ha a buszvezetőket akarja tehermentesíteni, akkor a buszokat szerelje fel jegykiadó automatákkal, ahol az utasok továbbra is fizethetnek készpénzzel.
A várost kormányzó politikai oldal szerint azonban a döntés helyes, a BVG-t pedig proaktív kommunikációra kérték a szeptember 1-jei változás kapcsán. Ráadásul egy rövid ideig a BVG elviszi majd azokat az utasokat is, akik szeptember 1-je után készpénzzel fizetnének, de erre nincs lehetőségük már. Ez azonban egy rövid ideig tartó, kivételes helyzet lesz. A városvezetés szerint a buszközlekedés már most is a határán van. Példaképpen London merült fel, ahol évek óta nincs járművezetői jegyértékesítés, igaz, azt elfelejtették hozzátenni, hogy ott a buszokon egyféle tarifa van (jelenleg 1,75 font a „vonaljegy”), ellentétben Berlinnel, ahol a jegykínálat a fedélzeten is szélesebb.
A BVG ígéri: a következő hetek során intenzív kommunikációs kampányt folytat majd az intézkedés kapcsán.
Halász Péter