2024. 08. 28.

Átütemezett metróvonalak

Összecsaptak a hullámok a berlini metróüzemnél és kisebb mértékben ritkítani kényszerül több vonalat a BVG. Évek óta előre látható járműves és személyzeti problémák miatt az iskolaidőszakban már nem tudják biztosítani a sűrű követést és leginkább a kisprofilú hálózat utasai érzik majd meg a változásokat, de egy nagyprofilú vonalat is érintenek a megszorítások.



Tavaly főleg a buszos kínálat csökkentése optimalizálása kapott helyet a médiában, mivel a koronavírus-világjárvány óta folyamatos személyzethiannyal küzd a német főváros közösségi közlekedése. A két ütemben közel 8%-nyi teljesítményt vontak ki a decemberi menetrendváltásig, amiből áprilisban csak minimális mértékben tudtak engedni. A gerincvonalakon (jellemzően X és M előtagú) korábban megszokott 5, 10 vagy az egyéb vonalak 20 perces követése helyett 12 vagy 15 perces is előfordul akár egész nap, ami természetesen a hangolt átszállásokat teszi kevésbé kiszámíthatóvá.

Ebbe a sorba áll be most a metróhálózat is, ahol a kisprofilos hálózat minden vonalán (U1-U4) és a nyugati oldal észak-déli kapcsolatát adó U9-es, nagyprofilos vonalon. A BVG ígérete szerint az utasok csak minimálisan érzik majd meg a változásokat és az összkapacitás nem változik. A probléma nem újkeletű, arról már 2018-ban is írtunk, a megoldást pedig hátráltatta az új sorozatokra kiírt pályázat csúszása is.

Négy éve nem gondoltuk volna, hogy az évtized közepén is utazhatunk még F76E sorozatú vonatokkal Berlinben. Az Osloer Straße végállomáson várakozó 2564/2565-ös ikermotorkocsit az Orenstein&Koppel gyártotta 1976-ban.

A zsúfoltságot elkerülhetetlenül növelni fogja az U9-es vonalon a követés 4-ről 5 percre változik, amire a még futó F74-es és F76-os sorozatú szerelvények kerékpárjainak előrehaladott kopása miatt van szükség. A változás az iskolakezdettől, szeptember 2-től lép életbe a teljes vonalon.

Némileg korosabb 2542/2543-es F74E, melyet tavaly az U5-ös vonal Rotes Rathaus megállójában kaptunk lencsevégre. Ezt a vonalat egyelőre(?) megkímélték a ritkításoktól.

Súlyosabbnak látszik a kisprofilos hálózaton a helyzet, mivel itt minden vonalon bevezetnek valamilyen korlátozást. A Hochbahn törzsszakaszán 2018-ban bevezetett vonalak maradnak, de reggel hatig és 21 óra után az U1-es a vágányzáraknál alkalmazott módon csak az Uhlandstraße és a Nollendorfplatz között fog ingázni. Ezzel kapacitást papíron ugyan nem csökkentenek, de a 10 perces követésben átszállaásra kényszerülnek egyes utasok.

A hálózat legújabb forgalomban lévő darabjai közé tartozika a 1047-es IK18, mely idén májusban az újabban Machandelweg nevet viselő kocsiszín kihúzójában pihent.

Az U2-es vonalon 4 helyett 4,5 percenként indulnak majd a vonatok, viszont kizárólag nyolckocsis szerelvényekként, amivel a kapacitáscsökkentést kerülik el.

A kisprofilos hálózat igáslovai az 1988/89-ben az éppen még létező LEW által gyártott Gisellák, az A3-as sorozat utolsó darabjai után a rangidős darabok.

Nem kerülheti el a menetrendi fűnyírót az U4-es sem, itt reggeli és délutáni időszakban jellemző öt percesre sűrített követést 6,5 percre ritkítják, egyéb időszakokban marad a 10 percezés. A kisprofilos hálózat változásai egységesen szeptember 9-től érvényesek.

Henrik Falk, a BVG ügyvezető igazgatója a lépéseket az RBB-nek adott pénteki interjújában elmondta, hogy a menetrendi korrekciókra az elöregedett járműpark cseréjének elhúzódása miatt kényszerül a cég. A kiszámítható közlekedéshez szükséges személyzetet viszont a nyugdíjba vonulások gyorsuló üteme, a 37,5 órára csökkentett heti munkaidő és a tartósan magas arányú betegállomány nem tudják növelni, pedig évi 30.000 jelentkezés érkezik. Emellett mindössze alig 1.500 főnek kínáltak fel munkahelyet idén. A metróvonalakon sürgősen szükség lenne az új szerelvényekre, de még az első darabok sem kaptak engedélyt januári bemutatásuk óta. A cég közleményében jelezte, hogy a Stadlertől vásárolt vonatok jelenleg a bécsi klímakamrában teljesítik a kötelező méréseket és legkorábban ősz végén állhatnak forgalomba. A nagyprofilos verzióra viszont továbbra is várni kell, mivel azoknak a gyártása még nem kezdődött meg. A most bevezetendő menetrendek legalább az új vonatok nagyobb számú érkezéséig, de a 2025 július 24én kezdődő iskolaszünetig mindenképpen érvényben maradnak.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.