2024. 08. 30.

Egyből nulla

Nincs már egy teljes hónap sem a közlekedési szektor legnagyobb európai seregszemléjéig, ahol a Stadler Rail AG is több újdonságot mutat be. Folyamatosan érkeznek a hírek a svájci gyökerű gyártótól, mivel készülnek az InnoTransra, a legérdekesebb fejlesztésüket pedig félig-meddig már be is mutatták, bár még nem minden részletet árultak el róla.




11 évnyi kihagyás után jelentkezett kis méretű és könnyű motorkocsival az egészen különleges megoldásoktól sem elzárkózó járműgyártó, természetesen az idők szavának engedelmeskedve ezt már károsanyagok kibocsátásától mentes formában építették. Az RS ZERO nevet kapott modell a nagysikerű Regio-Shuttle RS1 genetikáját örökölte, melyből a német és cseh pályákon 496 darab közlekedik. A karakterisztikus trapéz formájú oldalablakok az új modell esetén is megmaradtak, ezzel is utalva az elődre.

Jure Mikolčić, a Stadler Deutschland ügyvezetője; Peter Spuhler, a Stadler Rail AG igazgatóságának elnöke és Dr. Ansgar Brockmeyer, a Stadler csoport marketingért és értékesítésért felelős elnökhelyettese nyomta meg azt a gombot, melynek hatására szó szerint lehullt a lepel a motorkocsiról

Az új koncepció során szokásosan magas prioritást élvezett a modularitás, így a majdani megrendelők önálló vagy kombinált hidrogénes és akkumulátoros meghajtás közül választhatnak. Minden esetben helyileg CO2-mentes járműhöz juthatnak majd, ráadásul egy- és kétrészes kivitelben is rendelhető lesz a főleg mellékvonalakra szánt motorkocsi. Utaskapacitásként 70 és 150 fő mutatja a lehetőségeket, melyeket természetesen befolyásol majd a választott elrendezés.

A prototípus meghajtása a korábbi koncepcióra épül és két motort tartalmaz, melyben gázolaj helyett hidrogént égetnek el. Emellett biztosan rendelhető lesz áramszedővel kiegészített formában is, amivel a beépített akkumulátorokat lehet majd tölteni a felsővezetékes szakaszokon. Ezek kombinációja sem elképzelhetetlen a jövőben, amennyiben valakinek ilyen igénye lenne.

A jelenlegi márkaarculatot és a jellegzetes oldalfalakat összegyúrva sikerült egy látványos terméket alkotni

Dr. Ansgar Brockmeyer, a Stadler marketingért és értékesítésért felelős elnökhelyettese a Pankow-i gyárban tartott leleplezésen elmondta, a tervezés során kiemelt figyelmet kapott a hatékonyság és a kényelem. Emellett a fenntarthatóság is hangsúlyt kapott: a padlóburkolat 98%-ban olyan anyagokból készült, mely újratermelődnek és szintetikus kaucsuktól, valamint lágyítóktól is mentes. Az oldalfalakat újrahasznosított PET-flakonokból gyártották és a klímaberendezés is környezetbarát hűtőközeget használ. Bár pontos adatból szinte semmit nem árultak el, a tengelynyomást 18 tonnában határozták meg a közleményben.


A hivatalos bemutatót 2024. szeptember 24-én tartják a berlini vásárváros rendezőpályaudvarán, ahol szerkesztőségünk személyesen is ott lesz.

A műszaki előd 28 éve teljesíti számos vasútvállaltnál a napi feladatokat. Lipcse főpályaudvarán egy négy motorkocsiból összeállított szerelvényt kaphattunk lencsevégre néhány hete.
(fotó: Adorján Péter)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.