Évtizedes álom valósult meg 2024. augusztus 2-án a fő profilként mindmáig gőzmozdonyokkal foglalkozó járműjavítójáról messzeföldön híres Meiningenben. A valamikori hercegségi központ szeretné, hogy a színházművészet mellett a műszaki tudományok irányában fogékonyabb közönség számára is kínálhatna egy visszatérésre sarkalló programot.
Négy évnyi, sok csúszást elszenvedett építkezést követően ünnepélyesen megnyitották Türingia legújabb műszaki jellegű kiállítását. A valamikori üzemi étkezde épületében kialakított interaktív kiállítás szomszédos a szintén híres gőzmozdonyműhellyel, ahol a gőzmozdonyokhoz és így a vasúti közlekedés legrégebbi gépezeteihez szükséges évszázados tudást napi szinten ápolják és alkalmazzák. Augusztus 2-án 11 órára szervezték azt a nagyszabású ünnepséget, melynek keretében a megvalósításban közreműködők és a finanszírozók is kifejtették gondolataikat.
Köszöntésként rézfúvóson szólaltak meg popslágerek
A város polgámestere elmondta, hogy az ötletet az adta, hogy Meiningen egyrészt a korszakalkotó színházművészetéről, másrészt a gőzmozdonyjavító műhelyéről híres. A színházi életnek már van egy múzeuma a belváros szélén, de szerettek volna egyet a másik jelképének is. Ennek egyik állomása volt a 2014-ben aláírt szándéknyilatkozat, amihez a Deutsche Bahn akkori elnökét, Rüdiger Grubét is meg kellett győzni, illetve a TMWWDG-t. Bevallása szerint a kezdetkor igazán tervük sem volt, gyűjteményük pedig még kevesebb, de a tartományi minisztériumot vezető Wolgang Tiefensee számtalanszor segítette a projekt haladását. Kiemelte a jungled nerves nevű tervezőcéget, mely a kialakítás során rengeteget segített, hiszen többek között a Mercedes-Benz, a Porsche vagy a Voestalpine kiállításait is tervezték. Köszönetét fejezte ki a városi tanács tagjai felé is, hiszen az Újraegyesítés óta a legnagyobb befektetést vihették végbe, pedig a költségek többször megemelkedtek. Szintén köszönetet mondott a kuratórium tagjainak és a mozdonyjavító dolgozóinak is, akik szaktudásukkal és szabadidejükkel segítették a megvalósulást. Beszéde végén ígéretet tett, hogy a hely egy folyamatosan változó metszetet ad majd a vasút és különösen a gőzmozdonyok tematikájából.
Fabian Giesder, a város frissen újraválasztott polgármestere saját bevallása szerint az egyetlen még hivatalban lévő személy a kezdeményezők közül
Miután a tartományi gazdasági miniszter köszöntötte az egybegyűlteket, leszögezte, hogy ezt az intézményt „nem őrültek vagy álmodozók, hanem látnokok” hozták létre. Véleménye szerint ennél hitelesebb helyet nem is lehetett volna találni egy ilyen komplex kiállításnak. Elmesélt egy anekdotát, hogy Giesder úr sokszor adott be kérelmet, hogy a tartomány emelje meg a költségek emelkedése miatt a támogatásokat és már az államtitkárok is szinte keresztnévvel ismerték a város polgármesterét.
Wolfgang Tiefensee annyi látogatót kívánt nem csak a városnak, hanem a kerületnek is, hogy új szállásokat kelljen építeni
A szövetségi közlekedési minisztérium képviseletében a vasúti közlekedésért felelős parlamenti államtitkár, Michael Theurer is megosztotta nézeteit. Azzal kezdte, hogy becsüli a kétkezi munkásokat, akik ezeket a masinákat karbantartják és ezzel hidat építenek a múlt és a jelen közé. A jövőbe is kitekintett, hiszen a digitalizációs törekvések mellett az ETCS átfogó bevezetése is napirenden van és főleg a gőzmozdonyok esetén nem annyira egyszerű ennek a megoldása, ami a műhely fennmaradásának szempontjából sem lényegtelen. Beszéde végén azt kívánta, hogy az befektetés mihamarabb megtérüljön és minél több fiatalt elvarázsolhassanak – és akár a pályaválasztást is befolyásolják – a látottak.
Michael Theurer elmesélte, hogy legelőször 1990-ben járt a városban, melyet azóta is csodál
A gőzösműhely, azaz a DLW is kivette a részét a létrehozásból, hizsen a szakszerűen felmetszett és kiállított mozdonyt a helyi dolgozók keze munkáját dícséri. A 150 dolgozót foglalkoztató, közel 58 ezer négyzetméteres üzemben igazi specialisták dolgoznak, akik évente 180 járművön dolgoznak. Manapság a muzeális gőzmozdonyok karbantartása mellett vasúti daruk revíziója, hóekék karbantartása és akár egyedi járművek gyártása is megoldható.
Nico Petersen, a DB FZI ügyvezetője munkatársainak szakértelmét dícsérte
Az utolsóként színpadra lépő múzeumvezető azzal indított, hogy a valamikori étkezdét napra pontosan 110 éve és 5 hónapja vették birtokba az elődök. Ezután rátért a kiállítás főszereplőjére: a 92 739 pályaszámú mozdony a porosz T13-as típusba tartozik, melyet 1914 májusában vettek először üzembe. A tolatómozdony Kasselben és Hamburgban szolgált 1965-ig, de az életútjában még vannak felkutatandó időszakok. Utána évtizedeket állt a szabad ég alatt, emiatt a DLW szakértői szerint nem lehetett volna ésszerű keretek mellett üzemképes állapotúra felújítani. Méltányolta a kiállítás anyagának összeállításakor kapott számtalan segítséget és kiállítási tárgyat, de az üzem dolgozóival felvett kisflmeket is megemlítette.
Az intézményt vezető Johanna Weißler mindenkit arra bíztatott, hogy merüljön el a látottakban és próbálja ki az interaktív lehetőségeket
Belépés után a legnagyobb és legkomplexebb kiállítási darab vonzza a tekintetet
Az összesen másfélórás beszédsorozat és a közreműködők bemutatása után nem maradt más hátra, mint a szalag átvágása
Balról jobbra: Nico Petersen, Johanna Weißler, Fabian Giesder, Wolfgang Tiefensee és Torsten Weil
Balról jobbra: Nico Petersen, Johanna Weißler, Fabian Giesder, Wolfgang Tiefensee és Torsten Weil
A mozdony konyhájára belépve a látogatók vezethetik is majd a mozdonyt – az egyetlen pont, amelyik nem közelíthető meg akadálymentesen
A mozdony két fele között egy emelt járda fut, hogy beleláthassunk a kazánba, de a fékrendszert is minden szögből megnézhetjük
Ha megfelelően állítjuk a vezetőálláson a csapokat és karokat, a kerekek mozgásba lendülnek
A látnivalók nem korlátozódnak csak a pöfögő vaskolosszusokra, hanem a hozzájuk kapcsolódó történetekre és élményekre is hangsúlyt fektetnek. Kézzel fogható és kipróbálható szinte minden a teremben, a kialakított koncepció pedig a lenyűgözés segítségével adja át az ismereteket.
Az egyik falon a vasúti szaknyelvbe kaphatunk bepillantást fogalmak és azok magyarázatai által
Az olyan mindennapi használati tárgyak, mint a jegyzettömb vagy a hézagmérő is történeteket tudnak elmesélni
A vasút történetének kezdeti szakaszait is megismerhetjük az első vonatok makettjein keresztül
Az épület átellenes oldalán több műhelyasztal áll rendelkezésre, ahol például a mozdony jellemző anyagait és a megfelelő kenés fontosságát is megismerhetjük
Az összes ismertető felirat német és angol nyelvű, szakmailag korrekt. A kiállítótérben nagyjából húsz, jellemzően érintőkijelzős monitor is segíti az információk átadását
Nem maradhat ki a DLW szolgáltatásait igénybe vevők felsorolása sem, hiszen ez is egy fontos aspektusa a tudás gondozásának.
A bejárat mellett látható egy installáció egy Németország központú térképpel, ami köré a megrendelőket írták fel. A térkép felett különböző méretarányú modellek függnek.
Nem csak klasszikus vasútmodellek, hanem Lego-ból épült darab is van köztük
A híres Tornado, melynek Meiningenben építették meg a kazánját és nemrég ETCS-t is kapott
Gondoltak azokra is, akik elfáradnak a látogatás során, ezért egy büfé is helyet kapott az épület főbejáratának szintjén.
A falakon körös-körül régi fényképek függnek, ezzel is erősítve a hangulatot
Kisebb mértékben szeparált a kisgyerekeseknek szánt asztal
A fő attrakció mellett az alsó szinten időszaki kiállítások vagy rendezvények megtartására alkalmas teret hoztak létre. A megnyitás alkalmából fotópályázatot rendeztek, ahol 65 képet választottak ki a zsűri tagjai. Négy kategóriában lehetett nevezni és egy hónapig lehet szavazni a közönségdíj odaítéléséről.
A képeket kontrasztot biztosító fekete falakra akasztották fel
A legfatalabb pályázó 11 éves volt, de ő ezúttal nem került a díjazottak közé
Ahogy a városban szinte minden, ez az épület is hegyoldalban van, emiatt adódik a kissé furcsa arány. A Dampflok Erlebniswelt hétfő kivételével naponta látogatható 9,50 € (kedvezménnyel 7 €) megfizetése mellett. Elérhető akár autóval is a város mellett elhaladó A71-es autópályáról letérve, bár a saját parkolót csak augusztus közepén adják át. Vaskeréken Erfurt, Eisenach, Sonneberg vagy Schweinfurt felől juthatunk el a város vasútállomására, ahonnan 15 perc sétával közelíthető meg a kiállítás. Aki viszont ezt nem teheti meg, annak a hétköznap fél óránként, hétvégente óránként induló 10-es és 11-es buszokat ajánljuk, melyeket a kerületi tulajdonú MBB GmbH üzemeltet. A legközelebbi buszmegálló az épület mellett van és augusztus 1. óta a hely nevét is viseli.
Az utca felől ránézve nehezen mondanánk meg, hogy 900 m² kiállítási terület rejtőzik benne…
…fentről nézve viszont egyértelmű a helyzet
Gőzmozdonynapok idén is!
110 éves fennállását ünnepli majd 2024. szeptember 7-én és 8-án a DLW, amikor 9 és 17 óra között lehet betérni a csarnokokba. A 14 eurós (kedvezményesen 6 euró) jegy ellenében színes járműkiállítás, óránként induló szakmai vezetés és kirakodóvásár várja a látogatókat. A legnagyobb szenzációt a svájci Verein Pacific 01 202 felújított mozdonyának vasárnapi indulása jelenti majd, mellyel három nap alatt jutnak vissza Lyssbe.
Szeptember elején immár 27. alkalommal lehet megcsodálni a vasparipákat
Köszönjük Meningen városának a részvételi lehetőséget!
Adorján Péter