2024. 07. 27.

Hétvégi gyors – 2024. július 21-27.

Egymásra veszélyes villamosokat jegyeztek fel a krónikák. Környezetbarát rókák érkeztek a cseh vidékre. Újrahasznosított alapanyaggal kísérleteznek az osztrákok. Visszalépett a Stadler. Újra hajó miatt áll a vasút.


Hol a tartalék?


Karlsruhe | Németország – Pótlási tartalékok képzésébe kezd a VBK és az AVG, mivel a következő években egyre több alkalommal kell majd a nagyvasúti vonalak intezív felújításai miatti lezárása okán pótlóbuszra szállniuk az utasoknak. Ennek következményeként azt látják, hogy a kisebb-nagyobb zavarok esetén sem állna rendelkezésre megfelelő mennyiségű autóbusz a partnereknél, így inkább saját csapatot alakítanak. A két cég közös üzemeltetésében állna egy 28 járművezetőből és további néhány diszpécserből álló, saját buszokkal kistafírozott csapat, akik főleg tervezett és operatív pótlásokat végeznének. Ehhez 10 olyan álláshelyet hirdettek meg, ahol a D kategória megszerzését saját képzés keretében kapnák meg a sikeresen jelentkezők, akiknek legalább B2-es szintű nyelvismerettel kell rendelkezniük. Christian Höglmeier, a két cég közös műszaki igazgatója szerint erre a lépésre technológiai oldalról is szükség van, mert a mostani partnercégek nem feltétlenül tudnak kapcsolódni az üzemirányítási rendszerhez és a járművezetők sem mindig vannak tisztában a helyi viszonyokkal.

Heilbronn helyi és elővárosi közlekedésében is jelentős szereplő a Friedrich Gross OHG, az idei nyárra mégis flottát kellett növelniük a főpályaudvar előtti munkálatok miatt szükséges villamospótlás ellátására. Ehhez többek között a Holding Graz Linien által 2013 és 2023 között G-714 MO rendszámmal és 154-es azonosítóval futott buszt is beszerezték.
(fotó: Adorján Péter)


Olyan nincs, hogy elegendő CityJet


Bécs | Ausztria – Folyamatosan készülnek a Salzburg környékére szánt, tavaly megrendelt CityJetek az ÖBB Train Tech jedlersdorfi üzemében. A 4748-as sorozatba sorolt, négyrészes Siemens Desiro ML motorvonatok 290 ülő utast szállíthatnak majd és az első darabokat szeptemberben szállítják. Egyelőre még csak a személyzet képzése folyik majd velük, de decembertől már az utasok is használhatják őket. Jelenleg összesen 294 megrendelt egységre van érvényes szerződése az osztrák államvasútnak.

Ritkán látható ebben az állapotban a vezetőfülke
(fotó: Daniel Willinger / ÖBB)


Ahol dolgoznak…


Ostrava | Csehország – A Dolní Vítkovice megállóba érkező 1773-as pályaszámú Škoda 39T-be ütközött bele július 23-én 7:49-kor a 1329 és 1326 pályaszámú Pragoimex VarioLFR.E-szerelvény. Bár a reggeli csúcsban történt ez, nem kellett senkit kórházba szállítani. A kisiklott szerelvények beemeléséhez a tűzoltóság darujára is szükség volt a Škoda esetében, a VarioLF-et a DPO specialistái állították vágányra. A műszaki mentés 11:30-ig tartott, jelentős forgalmi zavart okozva. Eva Michalíková rendőrségi szóvivő szerint a balesetet valószínűleg a járművezető figyelmetlensége okozta.

Nem volt túl egyszerű az egyik legfontosabb sugárirányú vonal nélkülözése
(fotó: HZS MSK)

Augsburg | Németország – Nem indult túlzottan jól a hét Augsburgban sem, ugyanis július 23-án 13:30 körül a Rotes Tor megálló előtt várakozó 835-ös Siemens Combinoba hátulról beleütközött a 827-es. Az esemény helyszínén 20 utast kellett ellátni, közülük 6-ot szállítottak kórházba. Az órákon át tartó helyszínelés miatt a 2-es, 3-as és 6-os vonalakon keletkezett jelentős késés. A járművet vezető 25 éves SWA-munkatárssal szemben a rendőrség közlekedési baleset okozása és gondatlanságból elkövetett testi sértés vádjával folytat nyomozást.

A balesetben okozóként részt vevő jármű tavaly októberi képünkön az Augsburger Localbahn vágányát keresztezi a KUKA székhelye mögött
(fotó: Adorján Péter)

Jéna | Németország – Az optikai műveiről híres egyetemi városban július 26-án 10:45-kor a 811-es pályaszámú Stadler Tramlink vezetője szintén ráfutásos balesetet okozott, amiben a 614-es pályaszámú ADtranz GT6M-ZR volt az ellenfél. A Lobeda felé tartó 4-es és 5-ös villamosok fedlzetéről 12 személyt kellett ellátniuk a helyszínre érkező mentőknek. A baleset a Saale feletti hídon történt, ami nehezítette a mentést. A külső lakótelepekre vezető fontos pályaszakaszt csak 16 órára sikerült felszabadítani.

Kérdéses, hogy a 614-es kaphat-e új esélyt az esemény után
(fotó: Ben Baumgarten/JENPICTURES)

Ugyanekkor jó hírek is érkeztek Jénából, hiszen július 24-én reggel lerakodták a legújabb Lichtbahnt, ami a korábbi 13-mal ellentétben csak ötrészes és 32 m hosszú. Ebből eddig két érszletben összesen 17 darabot rendelt a közlekedési cég. További 3 hosszú, 42 méteres szállítása van még hátra a részteljesítésig, illetve 10 villamost hívhatnak még le opcióként. Amennyiben mind megérkezik, teljes mértékben kiválthatják az időközben nagyrészt Łódź számára eladott GT6-osokat.



Rókás lett a kerület


Pardubický kraj | Csehország – Forgalomba állította az utolsó megrendelt RegioFox márkanevű dízelmotorvonatát is a České dráhy a Pardubice–Chrudim–Havlíčkův Brod vonalon. Michal Krapinec, a cseh állami vasút elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az utasok kifejezetten szeretik a manapság már alapelvárásnak tekinthető apróságokat, mint a vezeték nélküli internetet, a konnektorokat és a klimatizált, akadálymentes utasteret. Emellett a biztonság is fontos, ezért az ETCS fedélzeti berendezésit is beépíttették. Martin Netolický, kerületvezető örömét fejezte ki, hogy a 810-es és 814-es sorozatokat hamarosan kivonhatják a napi forgalomból. Jiří Ješeta, a ČD személyszállítási igazgatója kiemelte, hogy a helyi személyzet képzését egy a fővárosi régióból kölcsönzött egységgel végezték, így rövidebb lett az átállás időszaka. A hét Róka naponta 2700 vonatkilométernyi szolgáltatást nyújt majd. Michal Kortyš, a kerület közlekedési tanácsosa megemlítette, hogy a 814-es sorozatú RegioNova motorvonatok egyelőre a Přelouč–Heřmanův Městec és a Chrudim–Moravany–Holice vonalakra kerülnek, ahonnan majd az év végére megérkező nyolc RegioPanter miatti átrendeződés során szorulhatnak ki.

A Rolls-Royce (korábban MTU) motorokkal mozgatott motorvonatokat HVO-val tankolják, így az emissziót is alacsonyan tartják
(fotó: České dráhy)


Aus alt mach neu!


Hörsching | Ausztria – Ausztria legfontosabb és legnagyobb forgalmú vasútvonala, a Weststrecke átépítéséhez kapcsolódóan új technológiák kipróbálására is lehetőséget találtak. A Hörsching település mellett 100 méter hosszban felépített beton zajvédőfal különlegessége nem a kinézetében rejlik, hanem az anyagában. A tartóvázat 30 százaléknyi újrahasznosított beton felhasználásával készítette a MABA Fertigteilindustrie GmbH, a szakaszt pedig a TU Wien segítségével két évig monitorozni is fogják, így tudományos módszerekkel is ellenőrzik a jövőbeli alkalmazhatóságot. Mivel a betongyártás során a legtöbb légkört károsító anyagot a cement előállítása okozza, az ÖBB szeretne mindent megtenni a saját részesedésének csökkentése érdekében.

Látványra nem másabb, de mégis környezetbarát
(fotó: Kirchdorfer Gruppe / ÖBB)


Mégsem lesz emeletes


Bussnang/Szófia | Svájc/Bulgária – Annak ellenére, hogy áprilisban aláírták a szerződést, a Stadler mégis elállt a 153 millió eurós bolgár üzlettől. Gyártói oldalról utólag rizikósnak minősítették a hét jármű gyártását és inkább visszaléptek.


Végleg elvonult az utolsó Tornado


Olomouc | Csehország – Végleg elköszönt a Csehszlovák Vasutak egyik ikonikus járműve, a 460-as sorozatú Tornado. Az április végi búcsúhétvége után folyamatosan egyre kevesebb tervezett feladat maradt a még üzemképesen megmaradt daraboknak, az utolsóként pedig 2024. július 26-án 19:37-kor Opavából Ostravába indult R27-es viszonylatjelzésű, R 853 Praděd vonaton lehetett látni. A ČD közlése szerint a még használható alkatrészeket a Národní technické muzeum tulajdonát képező darab kaphatja meg, a járművek többi részére pedig az elbontás vár.

Egy vágányzár miatt volt lehetőség ilyen hosszú ideig járatni őket, de ez a kegyelmi idő is elmúlt
(fotó: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz)


Másodszor is eltalálták


Elsfleth | Németország – Alig három hónappal az ideiglenes híd átadása után újabb hajó rongálta meg a Hunte folyó feletti hidat Elsfleth-ben. A februári károk kijavításának idejére beszerelt felszerkezet nem volt ugyan mozgatható és emiatt a Brake-i kikötő elérése némileg korlátozottá vált, egészen július 24-ig működött. A DB InfraGO ugyan rendelkezik megfelelő hídelemmel, annak beépítése őjfent heteket vesz majd igénybe, addig a forgalom szünetel.


Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.