2024. 07. 20.

Hétvégi gyors – 2024. július 15-20.

Külföldön próbázik a ComfortJet szerelvény. Szolgáltatóváltás északon. Marad a villamos Naumburgban. Apró lépésekkel az egységes DAK felé.


Egyik skandináv vállalattól a másikig


Stockholm–Narvik | Svédország–Norvégia – A norvég Vy Tåg svéd leányvállalata 2020 decemberében nyerte el a Stockholm–Narvik éjszakai vonatok üzemeltetésének a jogát. Külsőre sok különbség nem volt a vonatokon, hiszen azt továbbra is jellemzően a svéd vasúttársaság, az SJ mozdonya húzta; a jegyeket viszont a Vy Tåg értékesítette. Az üzemeltetési jog 2024 decemberében jár le és bár van lehetőség a hosszabbításra 2026-ig, ezzel a Vy Tåg nem kívánt élni. A szolgáltatás folyamatosságának biztosítása érdekében a Trafikverket az SJ-t jelölte ki 2026-ig, hogy addig újra pályázatot lehessen hirdetni a vonal üzemeltetésére.

A külső megjelenés akkor is a svéd állami vasúttársaságra utalt, amikor (például 2023 februárjában) valójában a vonatot a norvég Vy-csoport üzemeltette.
(fotó: Berky Dénes)


Közelednek az egyezséghez


Naumburg | Németország – Továbbra sem tűnik megnyugtatónak a helyzet, de legalább elmozdulás történt az év elejére eldurvult vitában, ahol a naumburgi villamosüzem megmaradása volt a középpontban. A május végén és június elején tartott helyhatósági választások után ősszel felálló új város- és kerületvezetésnek kell majd megegyeznie véglegesen az NSB-vel az esetleges részesedésről, de a finanszírozás alapjai az ügyvezető Andreas Plehn szerint biztosítottak. A napi 800-1000 utast szállító, 2,8 km hosszú vonalon jelenleg a feszített személyzeti helyzet határozza meg a kínálatot, de év végéig kellene egyezségre jutni a jövőt illetően.

Egyelőre biztosítottnak tűnik a legkisebb német villamosüzem jövője
(fotó: Adorján Péter)


Sárga volt, zöld lett


Dečíň | Csehország – Forgalomba álltak azok a tavaly vásárolt Siemens Desiro Classic motorvonatok, melyeket a ČD a HLB-től vásárolt. Az immáron a kerületi megrendelő DÚK által előírt zöldre fóliázott motorvonatok megtartották eredeti pályaszámaikat (642 401..406) és rendelkeznek mind a korábbi német, mind az újonnan megszerzett cseh engedélyekkel. Így az alapvetően az U8-as (Děčín–Česká Kamenice–Rumburk) vonalra beosztott egységek akár a határmenti U28-as (Děčín–Bad Schandau–Sebnitz–Rumburk) vonalon is közlekedhetnek. A 2005-ben gyártott és 2015-ig a Kahlgrundbahn, majd 2023-ig a Ländchesbahn ellátására befogott hat motorvonat a HLB flottaegységesítése miatt szabadult fel, ahogy azt a Stadler GTW-k esetén már bemutattuk.

Bár még csak a külseje változott meg a szerelvényeknek, a közeljövőben konnektorok, USB-portok és fedélzeti internet is kerül beléjük
(fotó: ČD)


Nem szeretnének lassítani


München | Németország – Meglepő módon továbbra is felsővezeték nélkül képzeli el a BEG az Alläubahn forgalmát, viszont a mainál nem lassabb eljutások miatt mindenképpen szükségesnek látják a billenőszekrényes járművek megkövetelését. A Neigetechnik Allgäu (NTA) elnevezésű nyílt, tárgyalásos pályázat keretében a 2029/2030 és 2040/2041 menetrendi időszak közötti 12 évre lehet elnyerni a szolgáltatási lehetőséget. Fontos előírás, hogy az akadálymentes motorvonatok valamilyen multimodális meghajtással kell rendelkezzenek, de nem használhatnak fosszilis tüzelőanyagot. A kalapban marad a felsővezeték (ami nem érhető el a teljes hálózaton), amit az üzemanyagcellás vagy tisztán akkumulátoros autonómiával lehet kombinálni. Ugyanilyen járműveket kíván beszerezni a tartományi megrendelő a szintén billenőszekrényes motorvonatokkal megrendelt EVNO hálózatra 2032-től, tehát viszonylag nagy mennyiség gyártásáról lenne szó. Mivel az újonnan fejlesztett járművek nem állnak majd rendelkezésre 2029 végén, a hálózaton az új járműveket két ütemben vezetik majd be és kezdetben még elfogadott lesz a korosodó és nem feltétlenül megbízhatóságáról híres 612-es sorozat. A szerteágazó hálózaton a szerelvények útközbeni össze- és szétkapcsolása is megmarad nagyjából a mai formájában. Eredményre 2025 közepén számíthatunk.

Műszaki problémái mellett a magas padlószint miatt is kiváltandó típussá vált a 612-es sorozat. Dél-Türingiában viszont hamarabb eltűnhetnek a tervek szerint.

A végső állapotban a Buchloe–Memmingen szakasz kikerülne a koncesszióból


Nyúzzák a ComfortJetet


Magyarország/Csehország/Németország – Magyarországon, egészen pontosan Budapest környékén járt június 15. és 19. között a cseh állami személyszállító legújabb egységszerelvényének, a ComfortJetnek egy próbadarabja, hogy egyes méréseket elvégezzenek rajta, hogy megszerezhesse a közlekedéshez szükséges engedélyeket. Információink szerint a kocsik még nincsenek teljes mértékben készen, így csak a minimálisan szükséges próbákat végezték el az LTE Hungária által bérelt 6193 125 azonosítót viselő Vectron MS segítségével és várhatóan szeptemberben tér majd vissza újabb körre a szerelvény. A jelenlegi próbaszerelvény minden kocsitípusból egyet tartalmazott, emiatt mindössze hat kocsiból állt.
A szerelvénybe besorozott és egyelőre nagyrészt csak 200 km/h sebességre feliratozott kocsik:
  • CZ-ČD 73 54 80-90 019-1 Afmpz880
  • CZ-ČD 73 54 19-90 001-5 Ampz881
  • CZ-ČD 73 54 85-90 019-6 BRmpz882
  • CZ-ČD 73 54 84-90 001-5 Bbmpz884
  • CZ-ČD 73 54 20-90 101-0 Bmpz885
  • CZ-ČD 73 54 20-90 001-2 Bdmpz883

Paksi Márton Rákospalota-Újpesten és Dunakeszi-Gyártelepen készített képeket a próbafutásról

A ČD emellett kiadott egy közleményt, hogy a 003-as számú egység, amivel az IC 510/IC 511 számú Ostravan vonatpáron teljesítik a szükséges kilométereket hagyományos szerelvény lesz július 22. és 24. között, mivel a szerelvényt Németországba viszik próbafutásra, amit a Prága–Berlin–Hamburg–Flensburg–Kiel és vissza körön fognak végrehajtani.


Erősítenek a svájciak


München | Németország – További 20 viszonylag különleges mozdonyt rendelt az SBB Cargo International a SüdLeasing közbeiktatásával, hogy a NEAT-on még nagyobb kapacitást kínálhassanak. Az XLoad nevű rendszerrel felszerelt mozdonyok előnye, hogy az intelligens hajtásvezésrlés a tapadási határon tudja tartani a kerekeket, így legtöbbször egy mozdony is elegendő még a kifejezetten nehéz vonatok mozgatásához is. A 160 km/h üzemi sebességre alkalmas Vectron MS mozdonyok mellé 15 évnyi gyári karbantartást is rendeltek. Természetesen az ETCS Baseline 3 kerül a fedélzetre, így a DE-AT-CH-NL-IT országkombináció is könnyebben megoldható.

Tipikus feladatuk lesz a korábban beszerzettekhez hasonlóan a Rotterdam és Genova közti konténervonatok továbbítása
(fotó: SBB CI)


Cserélgetnek az engedélyek miatt


Prága-Kassa | Csehország–Szlovákia – Szintén változásra kell készüljenek az utasok a cseh-szlovák északi korridoron, mivel a szlovák közlekedési hatóság csak az engedélyek teljeskörű megszerzése után fogja engedélyezni az immár ETCS-sel felszerelt Pendolino motorvonatok közlekedését. Áthidaló megoldásként a SC 240/SC 241 Košičan vonatpár legalább december közepéig EC vonatnemben és hagyományos szerelvénnyel közlekednek, de minden szolgáltatás és a kötelező helyfoglalás is marad. Cserében belföldön emelik a színvonalat a járművek és az IC 502, 513, 514 és 519 kerül átsorolásra SC vonatnembe, de az ODIS területén utazók számára továbbra is fakultatív lesz a helyfoglalás. A menetrendi fekvés egyik esetben sem változik.


Döntött az ÖBB


Bécs | Ausztria – Bő 100 millió eurós keretszerződést írt alá az ÖBB és az Alstom, aminek keretében akár 449 járműbe is beépíthetik az ETCS fedélzeti berendezéseit. Az első lehívásban 195 egységet meg is rendeltek, melyeket Linzben és Bécsben fognak beszerelni a két cég specialistái. A projekt véghatárideje 2030.


Lépkednek a DAK felé


Salzgitter | Németország – Miközben főleg a kelet-európai teherszállító vasúttársaságok követelik, hogy a költségek miatt az európai vasúti teherszállítást megreformálni hivatott DAK csak opcionálisan legyen bevezetendő, a Voith újabb sikert ért el a szabványosítás folyamatában. A projektet koordináló bizottság legutóbbi döntése szerint a német cég által kifejlesztett elektronikus csatlakozó felel meg leginkább a követelményeknek és emiatt annak alapján kell folytatni a közös munkát. A mindössze két csavarral rögzített részegység a motorvonatokon használt megoldásokkal ellentétben nem egyszerre hozza létre a mechanikus és elektronikus kapcsolatot, hanem 12 km/h sebességig csak a késleltetés letelte után. Így biztosítható, hogy csak tökéletesen összekapcsolt kocsik között jöjjön létre az adatátvitelt is magában foglaló kapcsolat és egyúttal csökkentik a kopást is.

Hosszú út vezet még az általános elterjedésig, de a csavarkapcsokat kezelő munkaerő is rohamosan fogy
(fotó: Voith)

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell