2024. 07. 06.

Hétvégi gyors – 2024. június 24-július 6.

Közepes méretű városokban is megjelennek a villanybuszok. Környezetbarátabb csomagolást fejlesztett az ÖBB. Súlyos vasúti baleset történt Szlovákiában. Hálózatfejlesztési terveket porolt le a BKK.


Regionálisan gyártott motorvonat


Varsó | Lengyelország – Újfent helyi gyártású motorvonatokat szerzett be a Koleje Mazowieckie [Mazóviai Vasút] a varsói elővárosi vonalak kiszolgálására. A meglévő 71 mellé további akár 50 FLIRT érkezhet a források meglétének függvényében, melyből 25-öt le is hívtak. További 14 és 11 darab egyidejű megrendelésére van még lehetőség, amivel jellemzően PAFAWAG-szerelvényeket váltanának ki. A szerződés tartalmazza a 18 éven át tartó karbantartást is, a gyártásra pedig mindössze 2 év áll rendelkezésre. Az ötrészes, 160-as sebességre alkalmas motorvonatok egyszerre 600 utas befogadására méretezettek, közülük 279-en ülőhelyet is találnak. Az akadálymenteség, a klíma és a WIFI már sehol sem hiányozhat, de érdekesség a fedélzeti defibrillátor. A biztonságról a hatályos ütközésbiztonsági szabályoknak megfelelő kialakítás és az ETCS Level 2 gondoskodik a jövőben. A 750 millió eurós befektetést részben az RRF terhére valósítják meg, a gyártás a Siedlce melletti üzemben történik majd.

A KM FLIRT-flottája hamarosan beéri a MÁV-START darabszámát
(fotó: Pozsár Máté)


Súlyos mulasztás követelt életeket


Nové Zámky [Érsekújvár] | Slovenkso [Szlovákia] – Összesen hét életet követelt egy műszaki hibát követő figyelmetlenség június 27-én délután, amikor az EC 279 Metropolitan összeütközött a Dvorská cestán [Udvardi út] lévő útátjáróban a 404 419-es vonalon közlekedő autóbusszal. Az esetben összesen 7-en vesztették életüket, közülük 6-an Semerovo [Komáromszemere] településen laktak. Az eset kiváltó oka egyelőre nem tisztázott, de az elsődleges eredmények szerint az előző napi viharban megrongálódott a vonali biztosítóberendezés és emiatt a kettőből csak egy vágányt használhattak volna a vonatok. A szemtanúk szerint korábban egy Štúrovo [Párkány] felől érkező személyvonat elhaladt, majd felnyíltak a sorompók. Viszont az EC-nek a korábban forgalomból kizárt vágányra állítottak vágányutat, ahol teljes sebességgel közlekedve ütközött az autóbusszal. A sérülteket Levice [Léva], Galanta [Galánta], Komárno [Révkomárom], Nitra [Nyitra] és Bratislava [Pozsony] kórházaiba szállították, mert a helyi kórház áramellátása szintén megsínylette a vihart. A baleset miatt több nemzetközi vonat is jelentős késést szenvedett vagy kényszerült kerülő útirányt használni. A vonaton utazók között nem voltak súlyos sérültek, a mozdonyvezető a ČD-hez, a vonatkíséret a ZSSK-hoz tartozott. A szlovák politikai vezetők még aznap kifejezték részvétüket az elhunytak családjainak és Szlovákia legsúlyosabb vasúti balesetének alapos kivizsgálását ígérték.

A 380 004-es pályaszámú Škoda 109E szinte biztosan nem kerül helyreállításra
(fotó: Daniel Foltin / ČT)


Végre megérkezett


Moers | Németország – Bő fél éves késéssel tudta forgalomba állítani az első elektromos buszát a NIAG a német-holland határ mentén. A 2022 végén megrendelt 12 darabos flottát eredetileg egy éves határidővel vállalta az Ebusco, de a kínában készülő járművázak szállítási nehézségei miatt a korábban folyamatosan emelkedő gyártási terveket is aktualizálták. Az átadáskor elmondták, hogy a jelenlegi 330 darabos flottát 2035-ig kívánják teljesen elektromos meghajtásúra cserélni. Ehhez következő egy év során összesen 43 villanybuszt állítanak üzembe és folyamatosan írnak majd ki pályázatokat kisebb csomagokra.

A matricázást egy online felmérés eredményeként tervezték meg és az Alsó-Rajna-vidék jellegzetes tájait mutatja
(fotó: NIAG)


Keretet fejlesztettek


Bécs | Ausztria – Újszerű megoldást mutatott be az ÖBB-csoport teherszállító ágazata, az RCG. A fából készült, összehajtható keret a szabványos EUR-palettára helyezhető, amivel a darabos áruk védelme mellett a rakat alkatartása is biztosított. A 10, 20, 30 és 40 centiméteres magasságú oldalfalakat a kirakodás után a 800×1200 milliméter befoglaló méretű raklapra lehet helyezni, így üres visszfuvar esetén nem lép fel a rácsos konténerek esetén tapasztalható jelentős térfogatveszteség. A piaci bevezetés hamarosan megkezdődik és a közlemény alapján főképp a gépgyártás területén tapasztaltak érdeklődést az újrahasznosítható csomagolásra.

Korábban szinte csak a különböző fóliák alkalmazása jöhetett szóba, erre ad fenntarthatóbb választ az osztrák állami teherszállító
(fotó: ÖBB / RCG)


Közeledik az újraátadás


Gotthard-bázisalagút | Svájc – Amennyiben továbbra is minden a tervek szerint halad, szeptember 2-án vehetik fel teljes kapacitással a forgalmat a tavaly augusztusban megrongálódott vájatban is. Természetesen a BAV engedélye is szükséges még, amihez több próbát is el kell végezni, mint ahogy ezt a megnyitás előtt is tették. A biztonság növelése érdekében középtávon kisiklást érzékelő rendszert kívánnak telepíteni az alagutakba, de addig a portálok környékén csak 160 km/h lesz az engedélyezett sebesség, amivel a tartalékidőket csökkentik. Belül továbbra is marad a 230 km/h engedélyezett sebesség, amennyiben erre képes az adott szerelvény. A ±20% pontosságú becslések szerint mindent összevetve 150 millió franknak megfelelő kár keletkezett, amiből csak 140-et fedeznek a biztosítások.


Felvillanyozott bokszkesztyű


Ulm | Németország – Átvehette az SWU az első két villanybuszát és további 12 érkezik jövő tavaszig. A Mercedes-Benz eCitaro G típusú buszokat végállomási töltésre optimalizált elektronikával vásárolták, ezért a tetőn a Schunk egykarú áramszedője is helyet kapott. A következő hat buszt év végéig tervezi kiszállítani a Daimler Buses, ekkor a 8-as vonalat (Grimmelfingen–Universität Süd) tudják majd teljesen elektromos üzeművé tenni. A flotta teljessé válásával és a szükséges töltőinfrastruktúra kiépítése után jövő nyártól a 4-es vonalon (Wiblingen–Böfingen Süd) is az új buszok fognak járni. Összesen 14 millió eurós beruházásból a szövetségi támogatás 4,6 milliót tesz ki, ezzel a dízelbuszokhoz képesti költségnövekmény 80 százalékát sikerült lefedni. A töltőpontokat az Universität Süd, Egertweg, Friedhof Wiblingen megállók és a ZOB kap.

A Duna partján fekvő ikervárosok közös közelekdési cége a nagy forgalmú vonalakon veti majd be a buszokat
(fotó: SWU)


Gyorsabban a fővárosba!


Bratislava [Pozsony] | Slovenkso [Szlovákia] – Tovább növeli az ETCS-képes mozdonyai számát a szolvák állami személyszállító, a ZSSK. Mivel a Bratislava [Pozsony]– Trnava [Nagyszombat]– Trenčín [Trencsény]– Žilina [Zsolna] vonalra folyamatban van a rendszer bevezetése és az utasoknak is kedvezni szeretnének a magasabb sebességekkel. Ehhez a 2011 és 2017 között átépített 361-es sorozatból 12-be kellett felszerelni a megfelelő berendezésekkel, így elméletileg már ki tudnák használni a 140 vagy 160 kilométeres legnagyobb sebességet is a pozsonyi elővárosban. Közlésük szerint immár 77 járművel képesek az transzeurópai rendszerben közlekedni és ezen mozdonyok felszerelése az EU-támogatásokkal együtt 6,5 millió euróba került.

A korábban 163 058-1 pályaszámot viselt mozdonyt eredetileg 1986-ban gyártották, egyenáramúról váltóáramúvá alakítására 2013-ban került sor. Ugyanekkor emelték meg a végsebességét is 120-ról 160-ra. 2024-től már ki is használhatja az északi korridoron ezt a képességét.
(fotó: ZSSK)


Lefőtt a kávé a Rumbachban?


Budapest | Magyarország – Bár a budapesti főpolgármester-választás körüli adok-kapok egyre inkább egy szánalmasan rossz paródiára hasonlít, a BKK-nál mintha felébredtek volna az illetékesek az évek óta tartó bénultságból. Bár ne tették volna! Kikerült ugyanis három, július végéig véleményezhető társadalmi egyeztetés, melyek közül igazából valószínűleg egyik sem fog megvalósulni.
A Bubi nevű közösségi kerékpárbérlő rendszer esetén a potenciális új állomásokra várnak javaslatokat a Hungária-körgyűrűn kívüli területeken, ahová már lehetőség szerint inkább már pedelec lenne optimális megoldás.
A 42-es villamos Havanna utcai lakótelepig történő meghosszabbítása is eléggé izzadtságszagú, hiszen itt mindösze a 2019 óta már bejáratott 142E (korábban 194M) autóbusz kiváltása és a lakótelep tervezésekor eredetileg is a villamosvonalnak kihagyott hely felhasználása van terítéken. Hogy ide mennyire van szükség egyáltalán a villamosra, arról árulkodik a Hofherr Albert utcai üzemi vágány esetleges felhasználásának ötlete. A források rendelkezésre állása esetén 2028 után megkezdeni tervezett építkezés is inkább utópisztikus becslés.
A legújabb vonalhúzogatási roham viszont Észak-Pesten tört ki, itt a 12-es vilamos esetén vázoltak fel több lehetőséget. Az alapgondolat szerint hétköznaponként mindenképpen a Lehel tér lenne a végállomása, de azt eleve kikötik, hogy a jelenlegi teljesítménykereten belül kell maradni. Ennek egyenes következménye, hogy a 14-es ritkulni fog, mivel az újabb CAF villamosok érkezésével nem növekszik a telephelyi kapacitás, így mindenképpen a T5C5-ösök egy részét fogja selejtezni a BKV. Viszont amennyiben a 12-es továbbra is csak ikerszerelvénnyel kerül kiadásra, akkor az M3-as metró felújítása során már tapasztalt, időben egyenetlen kiszolgálás fog megvalósulni Káposztásmegyeren.


Gyűlnek a villanybuszok


Kladno | Csehország – Év elején már próbaüzemben futott a csuklós prototípus, de mostanra megérkeztek a szóló rendelés szériadarabjai. A nyolc SOR NS 12 electric mellé szeptemberig kell megérkezzen a nyolc NS 18 electric, amivel az iskolakezdésre teljessé válik a 603-as és 606-os vonalak kiszolgálásához szükséges járműpark. Ludomír Landa, az Arrivához tartozó ČSAD Kladno igazgatója hangsúlyozta, hogy egész nyáron próbaüzemben közlekednek majd a buszok a város összes vonalán, hogy szeptemberre megtanulják a szükséges leckéket.

A Prága melletti városban ugyan érvényesek a PID-jegyek, mégis saját arculatot kértek a buszokra
(fotó: Arriva)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.