Kétszáz év után lezárul egy korszak a brit vasút történetében: még 2024 őszén leközlekedik az utolsó postavonat. A Royal Mail úgy döntött: nem finanszírozza tovább vasúti postaszolgálatot.
Két évszázada, lényegében a vasút megjelenése óta szállítanak postai küldeményeket Nagy-Britannia vasútjain. A Royal Mail azonban úgy gondolta: ennek a tradíciónak vége, az utolsó postavonatokat még 2024-ben megszüntetik. Az utolsó szerelvények a tervek szerint 2024. október 10-én indulnak majd útnak, azután a küldeményeket közúton, teherautókkal szállítják majd.
A The Guardian szerint a privatizáció útjára lépett Royal Mail úgy gondolja, hogy az 1830 óta üzemelő vasúti postaszállítás költséges: a jelenleg a hálózaton közlekedő napi 6 vonat jár, a járművek átlagéletkora ezekben a szerelvényekben 30 év. Így lassan a kocsik pótlásáról kellene gondoskodni, azoban a várhatóan hamarosan, 3,6 milliárd fontért a cseh Daniel Křetínský nevéhez köthető IDS-hez kerülő cég ezt már nem szeretné finanszírozni. Úgy gondolják, hogy a közúti szállítás rugalmasabb, olcsóbb és állítólag még fenntarthatóbb is, miközben a vasúti járművek üzemeltetése, alkatrészellátása költséges és körülményes - állítja a Royal Mail sajtószolgálata.
A vonatokat üzemeltető DB Cargo viszont nem így gondolja és meglepőnek találja a Royal Mail döntését. Mint a társaság jelezte, a közelmúltban még jelentős fejlesztésekről tárgyaltak a postai szolgáltatóval, ráadásul 2040-re nullszaldóssá válhatna az ágazat az üzemeltető szerint. A DB Cargo szerint a vonatok jelenlegi kapacitását mintegy 10 ezer új különféle közúti teherautó válthatja ki, ami az amúgy is zsúfolt brit közutakon csak rossz irányt jelenthet. A becslések szerint jelenleg a levélforgalom alig 3%-át továbbítják vasúton, a küldemények jelentős része a csomagküldeményekből áll össze. A DB Cargo szerint egyetlen vonatot legalább harminc teherautó-sofőr tudna helyettesíteni egy-egy alkalommal.
A vasúti szállítás mellett a légiposta kapacitásainak csökkentését is jelezte a Royal Mail: a jelenlegi 18 repülőjáratnak nagyjából a felét hamarosan megszüntetik, mert egyszerűen nincs igény már a légi közlekedés nyújtotta előnyökre a postai szolgáltatásokban.
A brit vasúti postaszállítás a II. Világháború idején élte egyébként a fénykorát, akkor napi 130 vonat közlekedett a szállítmányokkal. A posta korábban még saját motorvonatokkal és postakocsikkal szállította (és útközben alkalmasint szortírozta) a küldeményeket, az 1980-as években pedig jelentős fejlesztéseket hajtott végre a központi levélfeldolgozás és a vasúti szállítás kapcsolatainak javítása érdekében. A hagyományos postakocsik és motorvonatok már évtizede nyugdíjba vonultak, jelenleg konténeres szállítást, illetve zárt teherkocsikban való fuvarozást alkalmaznak elsősorban.
Halász Péter