Javítja a járművezetők munkakörülményeit svájc legnagyobb városi közlekedési vállalata, ráadásul ezt egy pénzbe nem igazán kerülő, de a munka monotóniáját megtörni hivatott lehetőség bevezetésével.
Lezárult az egy éves tesztidőszak Zürichben és a pozitív tapasztalatok eredményeként véglegesen bevezetik a zenehallgatás lehetőségét a járművezetők számára. Ugyan ettől a legtöbb városi közlekedési üzemnél irtóznak, de szigorú szabályozás mellett nem elképzelhetetlen.
Baselben kifejezetten csak a villamosvezetők számára engedélyezték két éve a zenehallgatást
Képünkön a Be 4/6 Tram 2000 2098 és a Be 2/4 Pony 2404 alkotta szerelvény halad el az ETHZ főépülete előtt
Képünkön a Be 4/6 Tram 2000 2098 és a Be 2/4 Pony 2404 alkotta szerelvény halad el az ETHZ főépülete előtt
A szakszervezetek javaslata alapján indított változáshoz vezető döntés megalapozását szolgálta az FHNW által elvégzett tudományos kutatás is, ami szerint a járművezetőkre kifejezetten pozitív hatással volt a munkavégzés közbeni zenehallgatás. Ezt a biztonság, a minőség és az elégedettség mérése által értékelték. Az utasoktól csak szórványosan érkeztek panaszok.
Buszos fronton változatos a hozzáállás, de nagyvárosokban ritkaság a rádiókészülék beépítése is
Az eredmények tükrében a VBZ általános érvénnyel bevezeti 2024. augusztus 1-től a lehetőséget minden járművezető számára. A tesztidőszak alatti szabályok (alacsony hangerő beállítása, tisztán szöveges adások és a fej- és fülhallgatók tilalma) megmaradnak, hiszen az utasok nem feltétlenül emiatt szállnak fel a járművekre. A VBZ szerint a kiélezett munkaerőpiaci helyzetben ezzel is növelhetik az attraktivitást.
Szintén a villamosüzemekhez hasonlóan szigorú tiltások jellemzőek a trolibuszoknál is, legtöbbször a kiugrás veszélyeire hivatkozva
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Adorján Péter