Összes szerelvényét lecseréli a következő évtized elejére a Köln környéki gyorsvasúti hálózaton a megrendelő, így egységes és innovatív szerelvények állnak majd az utasok szolgálatába. A beltéri arculat bevezetését már megkezdték a korábbi modellek felújításával, de a külső dizájn teljesen új.
Hivatalosan is bejelentette a Köln körüli gyorsvasúti hálózat két megrendelője a 2030-tól forgalomba álló S-Bahn-szerelvények gyártóját, akinek a karbantartás is a feladata lesz a teljes élettartam során. A go.Rheinland és a VRR közösen választotta ki egy tárgyalásos eljárás keretében a legjobb ajánlatot, amivel a szolgáltatás minőségét kívánják emelni.
A jelenleg ismert adatok szerint az öt milliárd euró körüli összegbe kerülő fejlesztés jelentősen átalakítja majd a jelenlegi hálózaton a szolgáltatást és új vonalakat is bevonnának. Jelenleg az S6, S11, S12, S13 és S19 vonalakból áll a hálózat, ezt egészíti ki a dízelmotorkocsikkal közlekedő RB25. Középtávú tervek szerint új vonalként csatlakozna az S10 (Köln-Nippes–Köln-Dellbrück), az S13 (Troisdorf–Bonn-Oberkassel) és az RB38-ból kialakítandó S38 (Bedburg–Köln Messe/Deutz). Ezekkel a változásokkal 2032-re évi 14,2 millió vonatkilométert rendelnének meg, amit távlatilag 20,1 millióra emelnének.
Jelenleg 87 szerelvény alkotja a DB Regio hálózat gerincét, melyek jellemzően párosával csatolva közlekednek. Ugyan júliustól már nincs tervezetten forgalomban 420-as, a 422-esek és 423-asok mellé viszont frissen beálltak a 424-esek. Utóbbiaknak a betere már a go.Rheinland által előírt arculatot kapja meg a forgalomba állítás előtt, előbbiek pedig az esedékes nagyobb javítások során kerülnek átalakításra.
Kívülről meglehetősen hasonlít az jövőbeli müncheni S-Bahnra
Az új járműveket 150 és 170 méteres hosszban gyárthatja majd az Alstom, avagy a jelenleg használt szerelvényhosszoknak megfelelő, de egyterű egységek érkeznek. A motorvonatok 96 cm magas peronokhoz lesznek optimálisak, amivel az akadálymentességi követelményeket is teljesítik. Az utasok kényelme kifejezetten fontos szempont volt, emiatt többféle utastéri modul kombinációjaként építik majd fel a belteret. A hagyományos 2+2-es páholyos elrendezés és az akadálymentesség miatti többcélú terek mellett megjelenik majd a fenéktámaszos állóhelyek egy újabb variánsa is. Mindkét fejmodul kap akadálymentes mellékhelyiséget, nem lesz probléma a kerékpárok elhelyezése sem. A kellemes beltéri hőmérsékletről a -25 és +45 °C külső hőmérséklet között üzemképes klímaberendezés gondoskodik majd, de lesznek konnektorok is az ülőhelyeknél. Internetet mind a jármű fedélzeti WIFI-jén, mind a mobiltelefonos jeleket nem árnyékoló üvegezésnek köszönhetően elérhetjük majd.
Hagyományos és állóhelyre optimalizált páholyokat is kialakítanak majd, ami már bizonyított más hálózatokon is
Korábban pont a 424-es sorozatban volt, de az átállomásítás keretében eltűnik belőlük a mellékhelyiség
Természetesen a WC-vel szomszédos lesz a nagy állóhely kínáló többcélú tér
Igazi újdonság lesz az asztallal is ellátott állóhely, ami inkább rövidebb utakra lehet kényelmes
A modularitást kihasználva a két oldalnak nem feltétlenül kell azonos kialakításúnak lennie
Manapság már egyre inkább megszokott, hogy az ajtólap is jelzi a nyithatóságot
Apró figyelmesség a gyártótól a helyben gyártott ismeretterjesztő sorozattal demonstrálni a belső kijelzők helyét
A karbantartásra 30 évnyi időtartamra szerződnek az Alstommal, amit a meglévő műhelyekben kell majd elvégezzenek. A járművek tulajdonosa a két megrendelő lesz, így a DB-vel kötött és 2032-ben lejáró közszolgáltatási szerződést követően gyakorlatilag bármelyik vasútvállalat lehet a szolgáltató, ahogy az RRX esetén ez már most is működik.
Adorján Péter