2024. 07. 05.

Saját zsebre játékvasutazástól a fővárosi gyorsvasútig

Ilyen az, ha egy kicsi üzleti vállalkozás belendül: a buszos charterjáratoktól, a használt járművekkel kiadott piaci alapú vonatokon át egészen addig, hogy Prága elővárosában új járművekkel, a meglévő kapacitás bővítése céljából fog elővárási vonatokat közlekedtetni a RegioJet.





Két viszonylat az Esko hálózatán, hét új motorvonat és egy tizenöt éves szerződés: ez az újdonság a RegioJet háza táján már eddig is közismert volt, de az első motorkocsi ami a Prágai elővárosi vasúti hálózaton közlekedni fog, csak 2024 júliusában jelent meg először. Természetesen első körben a Velím mellett található a VÚŽ tulajdonában lévő tesztpályán fogja a köröket futni, így 2024 decemberéig biztosan nem állnak utasforgalomba a RegioJet új, PESA Elf.eu típusú motorvonatai. A sárga vasúttársaságnak nem ezek az első járművei a lengyel gyártótól, hiszen Ústí nad Labem környékén már fut belőlük néhány: ez viszont hosszabb és – mivel elsősorban Prágában és környékén fognak futni – a megrendelő PID fényezését viseli.

Még csak a próbapályára igyekszik, de már a célországban van az első PID fényezésű PESA Elf.eu
(fotó: VÚZ)

A háromszekciós motorvonatokon 240 ülőhely lesz, amely természetesen alacsonypadlós és klímaberendezés is van rajta – ellentétben például az Arriva azon 845-ös (ex-DB 628-as) sorozatú motorkocsijaival, melyeket ez fog kiváltani. Az hosszútávra előrelátásról tanúskodik, hogy a járművek már gyárilag fel lesznek szerelve ETCS-sel, illetve kétáramneműek: Csehországban ugyanis hosszú távon szeretnének egységesen a 25 kV 50 Hz-es hálózatra áttérni. Az új járművek a már említett, az Arriva által üzemeltett S49-es vonalon, valamint egy új, S61-es jelzésű vonalon fognak közlekedni, ami (a szükséges megállóhelyek kiépítéséig) a prágai főpályaudvar és Úvaly között jár majd. A szolgáltatási szerződés értéke 2,484 milliárd cseh korona, amiért 15 évig kell szolgáltatni a cseh fővárosban.

Mellár Marcell