2024. 07. 15.

Riedbahn és egyéb lezárások

Új koncepció mentén kezdi meg július 15-én este a Deutsche Bahn az első komplex felújítását, amihez a januárban már megtartott főpróba alapján némileg módosított pótlási rend is készült. A hosszú tervezés eredményeként átirányított szerelvények, új buszok és jelentősen megváltozott kapcsolatok jellemzik majd a menetrendváltásig tartó időszakot.





Miközben csak Németországban közel 22 millióan figyelték feszülten a 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság döntőjét, a Deutsche Bahn és alvállalkozói már a másnap 22 órakor kezdődő öt hónapos vágányzárra készültek, hiszen a szűkre szabott időtartamba kell beleférjen egy korábban akár éveken át tartó pályafelújítás. A Frankfurt am Main és Mannheim közötti Riedbahn felújítását nem lehetett már tovább halasztani, viszont mivel Németország meghatározó eszak-déli kapcsolata, nem is annyira egyszerű feladat az erre közlekedő regionális és távolsági vonatok utasainak elszállítása vagy vonataik elterelése.

A jellemzően 160, de helyenként 200 km/h sebességgel használható, hagyományos vasútvonalon az alacsony beépítettség miatt érdemes azokat a távolsági vonatokat közlekedtetni, melyek nem állnak meg Darmstadtban, illetve közvetlen kapcsolatot biztosíthatnak a frankfurti repülőtérnek. Regionális szinten a két végponti nagyváros egymassal átfedő elővárosi forgalmát is szolgálja, így fontos a jó állapotának fenntartása.

2017 vége óta kizárólag a Bombardier TWINDEXX Vario motorvonatok közlekednek az RE70-es viszonylaton, legtöbbször mégsem elegendő a 400 ülőhelynyi kapacitás

Távolsági vonatok közül mozdonyos nem jellemző, viszont a sűrűn erre járó ICE-k miatt nehezen lehet órás ütemnél sűrűbben regionális vonatokat indítani

A pótláshoz összesen 150 darab autóbuszt szereztek be, melyek megkapták a tavaly óta egyre több külső szolgáltató felé is előírt bíbor színt, ezáltal is fetűnőek az állomásokon. Mindegyik az MAN-től érkezett, fele részben 42C Lion's Intercity LE, fele részben 18C Lion's City G típusú. Minden buszon minden ülőhelyhez tartozik hárompontos biztonsági öv, USB-port és valós idejű utastájékoztatást is nyújtanak audiovizuális formában. Mindegyik közül kiemelkedik az a 26 IC-busz, amely fedélzeti mosdót is kapott, ezekkel az A67-es autópályát érintő viszonylatokon kínálnak fél órás követést. A buszok közlekedtetéséhez szükséges 400 buszvezetőt 14 európai országból toborozták 2023 szeptembere óta és az érkezésükkor a mindennapokhoz szükséges segítséggel látták el őket. Munkájuk során a fedélzeti flottamenedzsment-rendszer navigációs funkciója segíti majd az útvonalak elsajátítását, illetve az utasinformációs rendszerek is pontos képet kapnak majd a buszok helyzetéről.

Egységes színben pompázik a teljes buszflotta, melyeket a DB-hez tartozó regionális buszüzemek kaptak meg

Nem ezt a méretet szokták meg a buszos utasok, ha mellékhelyiségről van szó. Mellette a vonatokéhoz hasonló csomagtartó polc várja a bőröndöket.

Az öt hónap alatt a szokásoshoz képest négyszer több munkát tudnak elvégezni: a 70 km hosszú szakaszba 120 km vágány, 265 ezer betonalj, 380 ezer tonna ágyazat, 140 km felsővezeték, 150 kitérő beépítése szükséges, emellett 20 állomás korszerűsítése és 15 km zajvédő fal megépítése is a csomag része. Mindennek ellenére a távolsági vonatok kétharmadát el tudták terelni a párhuzamos vonalakra (Ludwigsbahn, Main-Neckar-Bahn), mégis a nightjet-hálózat egyes járatai húzták a rövidebbet.

Megoszlanak a vélemények a zajvédelmet biztosító megoldásokról, de a 3-4 méter magas falak mindenképpen rontják a látványt

Januárban egy három héten át tartó próbaüzem folyt, mivel már akkor elvégeztek néhány előkészületet, melyeket az elmúlt hónapokban folytattak is. Ezek közül látványos volt az anyagdepók kijelölése és feltöltése, a kábelezés ideiglenes csövekbe helyezése. De a háttérben a végleges tervek kidolgozása, az engedélyek beszerzése és a munkafolyamatok egyeztetése is jelentős mennyiségben követelt munkaórákat. Érdekes fejlemény, hogy a Worms és Bensheim közti Niebelungenbahn részben villamosításra került, mivel Worms és Bürstadt között fél órás ütemet kívánnak bevezetni a korábbi órás helyett. Viszont a június közepén üzembe helyezett felsővezetéket nem lehet még használni, mivel nincsen bekötve a biztosítóberendezésbe és a távfelügyeletbe, ezért az RB63 teljes hosszában egészen augusztus 5-én üzemkezdetig itt is buszra kell szállni. Teljes bizonyossággal még nem lehet megmondani a végösszeget, de jelenleg 1,3 milliárd euró a célösszeg.

Néhány buszvonal esetén változtattak a kiszolgált szakaszon vagy az útvonalon

A regionális forgalomban minden lehetséges módon távol szeretnék tartani az utasokat a vonatoktól, bár az RE70-ről felszabaduló szerelvényeket felhasználva az RE60-on 800 fős kapacitást ígérnek.

Távolsági forgalomban minden környező város elérése biztosított marad, bár a rajzot nem egyszerű értelmezni. Az utazástervező alkalmazásokba viszont betáplálták a változásokat.

Amint kezd beállni a rend Hessen déli részén, alig 24 órával később egy szintén kiemelten fontos vonalon is vágányzárat vesznek fel: a 2002-ben átadott SFS KRM ugyan használható akár 300 km/h sebességgel, de még az ezt kihasználni képes legújabb, 408-as sorozat is kellemetlen rezgéseket tud közvetíteni az utasok felé. Ennek oka az elhasználódás, amit július 16. és augusztus 12. között próbálnak némileg csökkenteni. Az összesen 180 km hosszú vonal 70 kilométerét újítják fel, ahol 13 kitérőt is cserélnek. Bár a legtöbb munkát el lehet végezni forgalomszegényebb időszakokban, a mostani munkákhoz speciális gépek is kellenek, így a teljes kizárás lett a megoldás. A Bécs felől a Ruhr-vidékre tartó ICE-ket Frankfurtban végállomásoztatják, más vonalakat pedig a kifejezetten terhelt Rajna-völgybe küldenek át. A késések szinte garantáltak lesznek.

50 millió eurót költenek ere a szakaszra, de a nagysebességű szakaszon fekvő három állomást csak buszokkal fogják kiszolgálni

Bár némileg később kezdődik, mégis fontos megemlíteni a következő fontos projektet, amelyik a Berlin és Hamburg közötti vasútvonal felújítását jelenti. Itt a „csak“ 200..250 km/h sebességre kiépített vonalat fogják szanálni több ütemben, ebből az elsőre augusztus 16. ös december 14. között kerül sor. A távolsági vonatok előnyben részesítése miatt Wittenberge és Hamburg között a regionális vonatok helyett pótlóbuszok közlekednek majd, a távolságiakat pedig Stendal felé terelik el. A második etapra 2025 augusztusa és 2026 áprilisa között kerül sor, avagy két menetrendi éven keresztül közlekedik majd a MÁV-START zászlóshajója rövidített útvonalon.

220 millió euróba és négy hónapba csak 74 km vágány felújítása fér bele, az utasoknak pedig legalább háromnegyed órával hosszabb utazást adnak
(képek: DB AG)

Amint az látható, meglehetősen drága mulatság fenntartani egy kiterjedt hálózatot és egyes elemeire is jelentősebb összegeket kell ráfordítani. Ennek finanszírozása érdekében a szövetségi kormányzat június elején túladott 110 millió Telekom-részvényen, amiből 2,5 milliárd eurót realizáltak és ezt a vasúti pályákra fogják költeni. A Telekomban a német állam és a kormányközeli KfW közösen 27,8%-ot birtokol.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.