2024. 07. 04.

Hosszú, hosszabb, XLZ

Hivatalos bemutatót tartott a Berliner Verkehrsbetriebe Lichtenbergben, ahol az eddigi leghosszabb villamosuk első példányát tekinthették meg a meghívottak. Az új sorozatba tartozó villamos egyedi márkanevet is kapott a fővárosi cég marketingeseitől.





Még 2020 végén engedélyezte a BVG felügyelőbizottsága, hogy a sikeres és nagyszámú Flexity Berlin széria után újabb, akár 107 jármű érkezhessen. Ebből a szűkös városi költségvetés terhére eddig egy 117 darabos keretszerződés és 20 megrendelt minden korábbinál hosszabb vilamos érkezése biztos, a többire még keresik a forrásokat. Természetesen nem teszi egyszerűbbé az aktuális Wegner-kabinet helyzetét, hogy júliustól bevezették a sokat vitatott – elővételben 165 ezer darab fogyott – városra érvényes 29 eurós bérletet és a közlekedési szenátort is cserélni kellett néhány hete.

Bár a keretszerződést még a Bombardier nyerte el 2020-ban a Flexity Berlin egy megújított verziójával, amikor már az Alstom általi felvásárlás gyakorlatilag nyélbe volt ütve. Ennek ellenére gondolkodás nélkül bevállalták a 2022-es első kiszállítást, amiből természetesen jókora csúszás lett és végül az Alstom logója kerül a legyártott villamosokra.

Az eredeti látványtervek szerint ilyen lett volna
(grafika: Bombardier / BVG)

Kai Wegner, Berlin kormányzó polgármestere elmondta, hogy a közlekedési fordulathoz elengedhetetlen az atraktív közösségi közlekedési hálózat és annak korszerű járművekre van szüksége, csak így juthatnak a külső kerületekben lakók kényelmesen a belvárosba. Ennek egy fontos építőköve a nagy kapacitású jármű, amivel hatékonyan lehet sok utast elszállítani. Franziska Giffey – aki egyszemélyben a gazdasági szenátor és a felügyelőbizottság elnöke – kiemelte, hogy a BVG folymatosan körszerűbbre cseréli a járműveit, ehhez milliárdos nagyságrendű befektetés szükséges. De a növekvő utasszámok kikényszerítette komfortnövelés mellett a személyzet munkakörülményeit is javítják ezekkel a lépésekkel. Ute Bonde, közlekedési szenátor szerint a szélesebb és hosszabb villamosok segítségével akár 25%-kal nagyobb kapacitást is tudnak majd nyújtani a legforgalmasabb vonalon, ahol minden férőhelyre szükség van.

A szokásos beszédeket követően (jobról balra) Müslüm Yakisan, az Alstom DACH-régiós elnöke; Jenny Zeller, a BVG személyzeti igazgatója; Ute Bonde, Berlin közlekedési szenátora; Kai Wegner, Berlin kormányzó polgármestere; Franziska Giffey, Berlin pénzügyi szenátora és Dr. Rolf Erfurt, a BVG üzemeltetési igazgatója közösen nyomta meg a csarnokajtót nyitó gombot

A lichtenbergi főműhely csarnokából gördült ki az előző héten teherautóval, éjszaka két részre bontva Berlinbe szállított villamos

Az új modell minden dimenziójában felülmúlja a jelenleg az M4-es vonalon közlekedő társait: 50,89 méteres hosszával, 2,3 méteres szélességével, 100 tonnás súlyával és 312 fős kapacitásával emelkedik ki a flottából. A Bo'+2'+Bo'+2'+Bo' kerékképletű kilencrészes multicsuklós villamos a BVG üzemi jegyzékeiben XLZ (eXtra Lang, Zweirichter) szerepel, de az utasok felé az Urbanliner néven fogják reklámozni. A teljesítményre sem lehet panasz, hiszen az egyes kerekeket meghajtó 16 aszinkron motor egyenként 55 kW teljesítménnyel rendelkezik, amivel az akár 60 km/h üzemi sebesség sem lehetetlen. Ülőhelyből 92 került a beltérbe, a teljes kapacitásból következően pedig 220-an állhatnak a folyosón. Szintén újítás a kamera alapú visszapillantó, ami viszont ajtónyitásra az utolsó ajtót is mutatja a járművezetőnek, ezzel könnyítve a munkáját.

Jól látszik, hogy a pályaszámokat 5001-től kapják meg. Korábban nem volt az üzemágak között számütközés, de ezzel most a legelső H95-ös metrószerelvény azonosítóját találták telibe.

A beltérben a legújabb arculat szerinti szövet várja majd az utasokat, a tető közepén a LED-ből építkező világítás napszaknak megfelelően változtatja a színét
(fotók: Andreas Süß / BVG)

A méretei mellett abban is különleges lesz a berlini villamosok között, hogy nem kap az utastérben jegyautomatát, mivel a jelenleg használtak már viszonylag öreg konstrukciók. De ezt a BVG nem tartja problémának, mivel az utasok túlnyomó többsége valamilyen bérlettel utazik és a digitális értékesítési csatornáikon a regisztrált utasok számára lehetséges bármilyen jegy megvásárlása. Jó esetben 2025 első negyedévében állhat majd forgalomba az első hat darab Urbanliner, melyek gyakorlatilag az előszériát jelentik. Az utasforgalmi teszteket a kifejezetten frekventált, legsűrűbb szakaszán akár óránkénti 18 egyirányú indulást is felmutató M4-es vonalon lehet majd keresni.

Csatolt villamosok: fogyóban
Minden műszaki terméknek véges az élettartama és ugyan megfelelő időben elvégzett beavatkozással ez némileg kitolható, előbb-utóbb eljön a gazdaságos fenntarthatóság vége. Ide jutott a '90-es évek közepe óta Berlin vaspályáit meghatározó AEG/Bombardier GT6-os sorozat is. Az 1992 és 2003 között épült 105 egyirányú (GT6N, 1000-es pályaszámok) és 45 kétirányú (GT6Z, 2000-es pályaszámok) közül 2003 és 2018 között 77 egyirányúban cserélték új, Cegelec által gyártottra a hajtáskonténert (GT6U, 1500-as pályaszámok), a maradék (GT6O, 1200-as és GT6ZO, 2200-as pályaszámok) viszont csak a digitális üzemi rádiórendszer miatt szükséges fedélzeti egységeket kapta meg. Bár egyelőre még szükséges lesz egy részüket párosával járatni, de a várakozások szerint 2025-től az első darabokat leállíthatják belőlük. Valószínűleg először csak donorként, majd fémhulladékként végezhetik a nagyrészt klíma nélküli villamosok a pályafutásukat.
Bár egy ilyen szerelvény 60 méter hosszú, utasból legfeljebb 300-at tud elvinni egyszerre. Képünk 2024. május 21-én a délutáni csúcs kezdetén készült a Thomas-Mann-Straße megállót a városközpont felé elhagyó GT6O párosról.
(fotó: Adorján Péter)

Adorján Péter