2024. 06. 20.

Prágai nyár

Új időszak köszönt be a prágai közösségi közlekedésben a 2024-es nyári szünet kezdetével. Nem csak új járművek, de új megállási rend és a fedélzeti hangos utastájékoztatás is változik.






Agora, sokadik kiadás


Nem csak megérkeztek, de forgalomba is álltak a legnagyobb prágai szolgáltató, a DPP állományába tartozó Iveco Urbanway 18M Hybrid típusú autóbuszok. A típusból 140 darabot vásárolt a vállalat, ebből az első tíz darabot vette át 2024 júniusában. A kocsik elsősorban keleti vonalakon találhatóak meg, többek között a 135-ösön, 136-oson, 181-esen, 197-esen és 199-esen. A típus nevében a „Hybrid” jelző, az úgynevezett mild-hibrid rendszerre utal: önálló mozgásra csak villanymotorral ugyan nem képes, de a gyorsításokba besegít.
Korábban már írtunk róla, hogy egy tárva-nyitva álló kiskaput használt ki az Iveco a pályázásnál: nincs definiálva ugyanis európai jogszabályi szinten, hogy mekkora teljesítményűnek vagy milyen arányban kell segítenie a jármű mozgását a kiegészítő, elektromos hajtásláncnak. Így fordulhatott elő, hogy míg konkurens gyártók „valódi” hibridbuszokkal jelentkeztek, addig az Iveco egy 360(!!) lóerős Cursor 9 dízelmotorral és 3 kW-os villanymotorral szerelt típussal. A nyilvánvalóan kisebb akkumulátor és az egyszerűbb hajtáslánc miatti alacsony ár sokat nyomhatott a latban, ugyanis végül megnyerte a tendert az Iveco. Az új autóbuszokkal elsősorban a legidősebb, még Euro 5-ös normáknak megfelelő SOR NB 18-asokat váltja a DPP.

A felépítés nem teljesen ismeretlen: Irisbus Citybus és Citelis néven is futottak már hasonló buszok Prágában,
de ilyen erős motor, alternatív hajtáslánc és klíma most van bennük először.
(fotó: Zdeněk Bek/DPP)

Urbanway ≠ Streetway


Nem csak Iveco Urbanway buszok álltak forgalomba, hanem Iveco Streetway is került a prágai utcákra, immár a DPP színeiben is. A két típus nem azonos, sőt: az Urbanway még a Renault R312 építési elveit továbbörökítő járműcsalád, ahogy arról egy korábbi cikkünkben meg is emlékeztünk. Ezek a buszok jelenleg Franciaországban, Annonay-ben készülnek. A Iveco Streetway család pedig inkább a török Otokar gyár Kent típusával áll közelebbi rokonságban: a hajtásláncon, valamint a homlok- és hátfalon kívül szinte teljesen megegyezik a két típus. Utóbbi Csehországban a Czechbus 2022 rendezvényen mutatkozott be, ott a 12 méteres változat került kiállításra.

Nem csak a homlokfal (amelyből a Streetway már az Iveco legújabb formanyelvének megfelelőt kapta), de a tengelytávolságok, a kocsiszekrények hossza is különbözik a török gyártású Streetway-nél. Ez a típus ráadásul még annyira sem hibrid mint a szintén most forgalomba álló Urbanway-ek: teljesen hagyományos, Euro 6e szabványt teljesítő dízelmotoros hajtáslánc van bennük.
(fotó: PID)

Leszállási szándékukat idejében jelezzék!


Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban még több városban is tartja magát az a rendszer, hogy alapvetően minden megállóban megállnak a közösségi közlekedés járművei, amennyiben csak le- vagy felszállási szándék esetén állnak meg, azt a megállóban, a járművön és a menetrendben külön jelzik. Ezt a rendszert Prágában már több mint tíz éve próbálják felszámolni és a budapesti gyakorlathoz hasonlóan csak akkor állnak meg minden megállóban, ha vagy a megállóban áll(nak) utas(ok), vagy jelezték a leszállási szándékot. A nyári menetrend kezdetével (ami Prágában 2024-ben június 29-ére esik) kerül bevezetésre a korábban jelentős lakossági ellenállásba ütköző megállási rendet. A villamosok és a vonatok továbbra is a megszokott módon, csak bizonyos megállóhelyeken haladnak át, ha nincs utazási igény.

Baloldalt látható a 2024. június 28-ig érvényes menetrend, ahol még csak néhány (x-szel jelzett) megállóhely feltételes, a többi megállóban mindig, minden körülmények között megálltak az autóbuszok. Jobboldalt már a 29-étől érvényes, új menetrend van, ahol pedig a megállóhelyek többsége feltételes. Azért nem az összes, mert ahol a buszok a villamosok megállójában állnak meg (és azok ott mindig megállnak), ott az autóbuszok is megállnak, ugyanis a megállási rend nem vonalhoz, hanem megállóhelyhez között attribútum.
(forrás: pid.cz)

A buszokat Prágában és környékén már 2011 óta nem kell leinteni, elég csak jelen lenni a megállóhelyeken. Időközben a technológia és a járműpark fejlődése nyomán már a prágai és a Közép-csehországi kerület megállóhelyeinek több mint fele már feltételes lett 2023-ra (a közel 5500-ból már nagyjából 3000 megállóhely) – így az összes autó- és trolibusz megállóhely feltételessé tétele már időszerű volt Martin Šubrt, a ROPID igazgatóhelyettese szerint. Egy másik változás a következő megálló bemondásával kapcsolatban lesz: a következő megállót a Prágában az aktuális megállóval egyszerre mondták be a járművek, ezután viszont már (akárcsak például Brnoban, Bécsben vagy Budapesten) az „aktuális” megálló elhagyása után kerül bejelentésre a következő. Ez még abból az időszakból öröklődött, amikor kazettákról játszották le a megállóhelyek nevét, ezért kritikus volt hogy mennyi szünetet hagynak az egyes bemondások között, azzal pedig – a kazetták kapacitásához és a megállóhelyek számához mérten – sok időt lehet megtakarítani, hogy ha az aktuális és a következő megállót egyszerre mondják be. A rendszer meglehetősen atipikus és rendkívül sok (elsősorban ritkán utazó vagy külföldről érkező) utast megzavart, éppen ezért hajták végre az átalakítást.

Épülnek az 52T-k


Még 2024 januárjában jelentették be Prága legújabb villamosípusának, a Škoda ForCity Plus családba tartozó 52T-t. Az összesen 200 darab villamos leszállítására szóló keretszerződésből első körben 40 darabot hívott le a DPP, ebből pedig az első három darab még 2025 első felében megkezdheti próbafutását a cseh fővárosban. A korábbi típusoktól jelentősen eltérő felépítéstől csendesebb működést és tágasabb utasteret remélnek a város vezetői. Az első képek a Škoda, Plzeň városában található üzeméből érkeztek, ahol már az új típushoz készülő specifikus alkatrészek láthatóak.



A villamosok felépítése leginkább a pozsonyi Škoda 29T-khez hasonlatos, amik például a Prágában jelentős számban üzemelő Škoda 15T típushoz képest jelentősen tágasabb.
(grafika: Škoda Group)

Szégyenpadról az utcákra


A Temsa karosszériás Škoda 36BB E'CITY nem mondhatni hogy egy sikerszéria a prágai közlekeésben. Az első példányok 2022 februárja óta szolgálnák a cseh főváros közösségi közlekedését, de a vázzal kapcsolatos számtalan probléma miatt amíg hivatalosan forgalomban voltak, addig is nagyon keresni kellett őket: az állomány nagyjából harmada volt forgalomban egy jobb napon. A szendvedésnek végül 2023 novemberében lett vége: akkor ideiglenesen kivonták az összeset a forgalomból, amíg a felmerült hibákat teljeskörűen el nem hárítják a Temsa szakemberei. Bár több határidő is megemlítésre került, végül 2024. június 20-án áll vissza forgalomba hat jármű a tizennégyből. A DPP az üzemkészség hiánya miatt eddig bő 30 millió cseh korona kötbért vasalt be a gyártókon, ami a teljes vételár 17,54%-a.

Teljesen véletlenül sikerült elkapni 2022. november 21-én a Koleje Jížní Město végállomáson az egyik Škoda 36BB-t. Azóta már nem csak hogy nem itt található a 154-es busz végállomásra, de be sem tér ebbe a fordulóba. Helyette a Nádraží Uhříněves felől érkező 126-os busz végállomásozik itt.
(fotó: Mellár Marcell)

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.