Technológiával védenék az elefántokat Indiában. Tehermozdonyokat vett az olasz államvasút. Visszatérhet az ellátás a lengyel IC-re. A német válogatott mellett a DB konszern is küzd a problémáival. Elkészült a linzi S-Bahn járműfelújítása. Buszflottát cserélt a mab. Innovatív aljat kezdett gyártani a Vossloh.
EB-vel súlyosbított német helyzet
Frankfurt am Main | Németország – Június 15. óta már csak ICE 3neo (408-as sorozat) közlekedik Köln érintésével Brüszel és Amszterdam felé. Bár csak év végére tervezte ezt meglépni a DB, a Siemens olyan ütemben tudta eddig szállítani a Velaro MS motorvonatokat, hogy fél évvel korábban lecserélhették az egyre több problémát okozó ICE 3M (406-os) sorozatot innen. Viszont a jelenleg rendelkezésre álló 21 egység mellé egy darabig nem jönnek újabbak, mivel a Siemens az egyik beszállítójának alkatrészein gyártásból származó hegesztési hibákat talált. A kiszállítás folytatásának dátumát egyelőre nem kívánták megtippelni, de mindenképpen hibátlan vonatokat vár el a DB.
Az első utasforgalmi vonatpárt a 8018-as egység teljesítette, ami már az új beltérrel lett gyártva
(fotó: NS)
(fotó: NS)
Németország – Megveregette a saját vállát a DB Fernverkehr az első játékhét után kiadott közleményében, pedig összességében annyira nem is teljesített kiemelkedően. Hét nap alatt három millió utast szállítottak el, de ebben benne vannak a rendszeres utasok és egyes tartományokban is megkezdődött az iskolai szünet. A legtöbb utast a Nationalelf meccsei generálják, a Magyarország elleni mérközés napján 20.000 utast számoltak. A pályára lépő csapatok közül az elődöntő során a svájci emelkedik ki 5 vasúti utazással, de szorosan mögöttük a román csapat áll 4 utazással. Az eladások terén eddig 182 ezer stadionbelépő mellé váltható Fan-Ticket, 60 ezer BahnCard és 7 ezer Interrail Pass került a statisztikákba.
Viszont a hálózat még a május végi-június eleji – főképp a Duna és a Rajna, illetve mellékfolyóikat érintő – árvizek okozta károkat sem heverte ki, ezen a héten pedig az északi tartományokban okoztak károkat a viharok – érzésre továbbra is minden második távolsági vonat késik. Ezen még az sem feltétlenül segít, hogy a már 10 ezerrel nagyobb ülőhelykapacitású flotta átlagéletkora 18-ról 12 évre csökkent, mivel tapasztalat szerint a fedélzeti ellátás kapacitása nem képes igazodni a megnövekedett fogyasztáshoz.
Viszont a hálózat még a május végi-június eleji – főképp a Duna és a Rajna, illetve mellékfolyóikat érintő – árvizek okozta károkat sem heverte ki, ezen a héten pedig az északi tartományokban okoztak károkat a viharok – érzésre továbbra is minden második távolsági vonat késik. Ezen még az sem feltétlenül segít, hogy a már 10 ezerrel nagyobb ülőhelykapacitású flotta átlagéletkora 18-ról 12 évre csökkent, mivel tapasztalat szerint a fedélzeti ellátás kapacitása nem képes igazodni a megnövekedett fogyasztáshoz.
Kevésbé reklámozott, de fontos változást hozott a június 9-i kis menetrendváltás magával: 4,90 helyett már 5,20 euró a helyjegy ára. Emellett újabb akcióba is belefogott a vasúti konszern, hiszen az utasok megtartása is fontos. Június 11. és szeptember 30. között a „rövid távolságú” utakra akár már 12,99 € ellenében is válthatunk Super Sparpreis kategóriájú jegyeket, BahnCard birtokában pedig egészen 9,74-ig süllyedhet az ár. Természetesen az akciós kontingens után elérhető legalább 17,99 € árazású jegyekkel nem feltétlenül egyszerű az utazás, de 20 perc késés esetén automatikusan feloldják a vonathoz kötöttséget.
Stuttgart | Németország – Csúszik is, meg nem is Stuttgart új főpályaudvarának átadása. Az immár sokadik határidőt sem tudja tartani a DB és mégsem adják át teljes mértékben a forgalomnak a Stuttgart 21 projekt legfontosabb elemét. A 2024/2025-ös menetrend kezdetén még a távolsági és regionális vonatok mindegyike a felszíni vágányokat használja, amíg a mélyben a digitalizált rendszerek végső próbáit végzik. A 2025/2026-os menetrendet is ezzel a feltétellel számolják, de egyes vonatokat már az új vágányokon közlekedtetnének. 2026-ban viszont szinte minden negyedévben átadnak majd valamilyen részegységet: júliusban Untertürkheim előkészítő pályaudvarát, szeptemberben az S-Bahn-alagút új biztosító berendezését, decemberben pedig a repülőtéri állomást, a DKS első két ütemét. De ezzel párhuzamosan az S1 által járt Panoramabahn elveszti a kapcsolatát a fejállomással, amire igazán jó megoldás még nincs. De a 2026. decemberi átállás után sem lesz még véglegesen befejezve az 1995 óta húzódó projekt, mivel a Gäubahn bekötéséhez szükséges még a Pfaffensteigtunnel megépítése, ami 2032-ben készülhet el legkorábban.
Tavaly decemberben már sejthető volt, hogy nem lesz egy év alatt teljesen kész a föld alatti állomás
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Ulm–Augsburg | Németország – Újabb évtizedes projektben ért el előrelépést a német vasút, bár még sok víz fog lefolyni a Dunán az elkészültééig. Ulm és Augsburg között ugyan 170 éve fekszik vaspálya, annak a kapacitása is véges. Emiatt 2018-ban a szövetségi kormányzat támogatásával megindulhatott a tervezés, mely mostanra vezetett eredményre. A véglegesnek mondott variánst három korábbi nyomvonal egyesítésével találták meg és a megépítéséhez 2015-ös becslések szerint bő 2 milliárd eurót kell elkölteni. Viszont a tehervonatok által is korlátozások nélkül használható vonalon a mostani 40 helyett csak 26 percre lesz szükség a két nagyváros között.
A vonalnak fontos szerepe lehet majd a Stuttgart 21 átadása után a belföldi és nemzetközi forgalomban is
(grafika: DB AG)
(grafika: DB AG)
Belföldi tehermozdonyok
Vado Ligure | Olaszország – Az olasz állami vasút teherszállító ágazatával kötött újabb szerződést az Alstom TRAXX Universal mozdonyok szállítására. A 2025-ben kezdődő szállítási csomagban 70+30 belföldi tehervasúti célú mozdony gyártása szerepel, melyeknek az a 12 éven keresztüli karbantartása is része a 323 millió eurót érő kontraktusnak. Darabszámot ugyan sehol nem említenek, de néhányat Last Mile modullal is felszerelnek, hogy az iparvágányokon elmaradhasson a mozdonycsere. A korábban DC3 néven árult mozdonyok csak egyenáramú felsővezeték alatt tudnak közlekedni, emiatt is készülnek az olasz üzemben.
Olaszországban eddig összesen 325 TRAXX-ot adott el a gyártó
(fotó: Alstom)
(fotó: Alstom)
Mert ez műanyag!
Nowe Skalmierzyce | Lengyelország – Lengeylországban üzembe helyezte a Vossloh azt az üzemét, ahol a tíz éven át fejlesztett EPS keresztaljakat fogja gyártani. Az EPS itt nem a hőszigetelő anyagokból ismert expandált polisztirol, hanem a Engineered Polymer Sleeper [Tervezett Polimer Keresztalj] rövidítése. Az évi 100.000 darabban gyártható termék újrahasznsított műanyagból készül zöld áram felhasználásával és az 50 éves élettartama végén teljesen újrahasznosítható. Mivel a faaljakat egészségre ártalmas anyagokkal kell kezelni és emiatt ezeket egyre több helyen betiltják, illetve a betonaljak sem alkalmasak minden felhasználásra, a Vossloh kifejlesztett egy könnyű és ennek ellenére környezetbarát technológiával készülő terméket. Az amalentic nevű anyagból előállított keresztaljak a megrendelő igényei szerint készülnek és mindig megfelelő méretűek.
Fedélzeti ellátást tesztelnek
Varsó | Lengyelország – Forgalomba helyezte az első étel- és italautomatával felszerelt kocsiját a PKP Intercity a 17100 (78101)/(87100)71100 Strzelecki közvetlen vonatrészén. A párosával beépített automatákat a H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych és a Remtrak által felújított COMBO márkanevű kocsiban lehet megtalálni és fogyasztani belőlük: a kínálat hideg és meleg italokat, szendvicseket és különböző rágcsálnivalókat tartalmaz. Az egyelőre csak próbaüzemben működő gépeket a WARS felügyeli, de siker esetén akár 118 eszközt is vehet a PKPIC a szállító Quattro nevű cégtől, melyeket 45 COMBO kocsiba és 14 ED74-es motorvonatba szerelnének be. Mivel minimalizálni akarják a meghibásodásokat, az automaták kizárólag készpénzmentes fizetéssel használhatóak.
Lengyelországban a nagyobb távolságok miatt nagyobb igény lehet a menet közbeni étkezésre, mint Magyarországon
(fotó: PKPIC)
(fotó: PKPIC)
Fejlett technológiával az elefántokért
Odisha és Jharkhand államok | India – Az osztrák Sensonic mesterséges intelligenciával dolgozó DAS technológiáját használó rendszert telepítenek 400 kilométernyi vasút mellé, hogy az elefántokkal történő ütközéseket elkerülhesék. A rendszer az állatok lépéseit érzékeli a pálya mellé beásott optikai kábelek által, majd a vasút felé jelzést adni. A mintegy 30 ismert, vasutat keresztező csapás lefedéséhez 1.200 km kábel szükséges. A veszélyeztetett állatok a mozdonyokban olyan károkat tudnak okozni, mint egy teherautó.
Korszerűbben utazhatnak
Linz | Ausztria – Elkészült az utolsó jármű is, ami a Linz környéki szolgáltatás színvonalát emeli. A CityJet arculat jegyeit magukon viselő, de ugyanakkor a OÖVV arculati előírásait is megtartó 23 TALENT és 17 Desiro esetében nem csak a korábban megszokott akadálymentes utasteret újították meg, hanem ingyenes WIFI-t és regionális portált is kaptak 800 millió euróért.
A 4-es TALENT oldalán egy üveg pezsgő csattant, melyet Herbert Kubasta, az OÖVV ügyvezetője; Sabine Stock, az ÖBB személyszállítási igazgatója és Günther Steinkellner, mobilitásért és infrastruktúráért felelős tartományi tanácsos kísért figyelemmel
(fotó: ÖBB / MecGreenie)
(fotó: ÖBB / MecGreenie)
Villanyos kisoroszlánok
Basel | Svájc – Hivatalosan is forgalomba álltak a BVB midibuszos alvállakozója, a mab villanybuszai, melyeket az MAN szállított. A tavaly októberben Brüsszelben bemutatott Lion's City 10 E modellből összesen 13-at szerzett be a cég, miközben korábban csak nyolc ilyen méretű buszuk volt. A töltésükről a telephelyen 7 töltőegység 14 kábele segítségével gondoskodnak, a 150 kW teljesítmény mellett 2,5 óra alatt lesz tele a hivatalosan 320, de csak 272 kihasználható kWh-val rendelkező akkumulátor. A BS 99401 és BS 99413 közötti rendszámokat kapott buszokat a kisebb forgalmú városi vonalakon használják.
Korábban 2006 és 2011 között épült Göppel felépítményes MAN midibuszokat használtak. Tavaly szeptemberi képünkön Riehen központjában halad a 2008-as gyártású BS 2675 a 32-es vonalon.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Összeállította: Adorján Péter