2024. 06. 08.

Hétvégi gyors – 2024. június 3-8.

Kicsi, de sokat tudó busszal bővít Zürich. Gyorsul az eljutás Nürnberg és Erfurt között. Megérkezett az első Škoda villamos Cottbusba.


Hosszútávfutó kisbusz


Zürich | Svájc – Jelenleg már a zürichi buszflotta több, mint fele elektromos meghajtású és minden méretosztályban (midi, szóló, csuklós, duplacsuklós) találhatóak ilyen darabok, de mégis egy új projektbe fognak. A HESS lighTram® 10 Plug legújabb, Swiss eBus plus nevet viselő verzióját a BFE támogatásával fejlesztették ki, az ETH és a BFH pedig a tudományos követésében segédkezik. Az 510 kWh kapacitású NMC3-as akkumulátorcsomag biztosítja a szükséges elektromos energiát, a hátsó tengelyt pedig egy állandómágneses központi motor hajtja. Ezek a paraméterek egyes szóló buszok értékeinél is jobbak, főleg egy 10,8 méteres busznak. Az igazi újítást mégis a korábbi tapasztalatok alapján optimalizált hőszigetelés és a CO₂-hőszivattyús temperálás új vezérlése és a fosszilis fűtés hiánya jelenti, melyekkel elvileg akár -5 °C külső hőmérsékletnél is tud 300 km hatótávot garantálni. Az innovatív busz feltűnésére és üzemi körülmények közötti tesztjére 2024 szeptemberétől 2026-ig lehet számítani a 35, 38, 39, 40, 42, 64 és 73 jelű vonalakon.

A HESS AG saját vázépítési módszere, a CO-BOLT® garantálja a szerkezeti modularitást
(grafikák: HESS / VBZ)


Új villamosvonalat kap München


München | Németország – Megkezdődött München legújabb közlekedési fejlesztése, mely ezúttal egy (a szó átvitt és konkrét értelmében is) zöldmezős villamosvonal megépítése. A város nyugati oldalán, a mostani 51-es MetroBus útvonalán, ahol rendszerint pótkocsis buszok közlekednek. A jelenlegi kapacitás elégtelensége és a megbízhatóbb kapcsolatok érdekében az Aidenbachstraße és a Romanplatz közötti észak-déli tengelyt szakaszosan helyezik forgalomba a következő években. 2025 végén az Ammerseestraße és az Agnes-Bernauer-Straße közötti szakaszt, amivel a 18-as, 19-es és 29-es villamosok zavarkezelése lesz egyszerűbb. Két évvel később következik a déli rész az Ammerseestraße és a Ratzingerplatz között, amikor Laim állomás kap egy új P+R-parkolót és az A95-ös és A96-os autópályák fölé újabb felüljárók épülnek. Ekkor az 51-es buszt is visszavágják. Várhatóan 2028-ban fejeződik be a fejlesztés a Romanplatz elérésével és a 12-es meghosszabbításával a déli végpontig, illetve a 16-os részére egy új hurok építésével a Waldfriedhof Haupteingang megállóig. Az összesen 490 millió euróra taksált költségeket az 1,78-as költség-haszon-mutató miatt a GVFG keretében biztosított állami támogatással építik, a költségek 75%-át a szövetségi, 15%-át a tartományi költségvetés, mintegy 160 milliót a város és a fennmaradó 30-at az SWM állja.

Bár van a közelben S-Bahn is, négy metróvonalat is összeköt majd az új villamos
(grafika: SWM / MVG)


Megérkezett az 1-es


Cottbus | Németország – Június 6-án reggel lerakodták Cottbus legújabb villamosát, melyet 47T típusként tartanak nyilván Plzeňben. A szállítási szerződést még 2021-ben nyerte el egy bírósági csatározással is tarkított eljárás eredményeként 7+13 villamosra vonatkozóan. A Lausitz régió központja jelenleg súlyos járműhiánnyal is küzd több baleset eredményeként, így a június 8-ra tervezett 120 éves ünnepséget a hét elején le is mondták.



Képzés a használt villamosokhoz


Bern | Svájc – Nem csak díjmentesen adja át Львів [Lviv] számára a svájci fővárosban feleslegessé vált, részben alacsonypadlós Be 4/8 «Vevey» villamosait a Bernmobil, de júniusban az ukrán üzem dolgozóit ki is képzik a járművek karbantartására. A nyárvégi szállítás költségeit a SECO állja, a várakozások szerint még további 10-12 évig fogják használni.

Муляр Роман Олександрович [Muljar Roman Olekszandrovics] főmérnök is az úttörők között van
(fotó: Bernmobil)


Startra kész a gyors FTX


Nürnberg–Erfurt | Németország – Az eredeti tervek még az elmúlt decemberi menetrendváltásra várták Németország leggyorsabb tartományok közötti járatának beindítását, az engedélyek megszerzése viszont elhúzódott és csak június 9-én áll forgalomba a VDE 8-on közlekedő RE 29-es. A Siemens Desiro HC ide fejlesztett verziója, amely hatrészes, megfelel a nyomásállósági követelményeknek és az ETCS segítségével akár 190 km/h sebességre is képes. Naponta ötször indul ilyen járat Nürnbergből (06:10, 08:10, 12:10, 16:10, 18:10) és Erfurtból (07:52, 09:52, 13:52, 17:52 és 19:52), a menetidő pedig 1:53. Korábban Coburg és Erfurt közé bő három órát kellett számolni, ez most mindössze 36 perc lett. Coburg és Nürnberg között ugyanezekkel a járművekkel napi 16 vonatpár, kétórás ütemben áll rendelkezésre RE 19 járatszámon, amivel a távolsági csomópontokat közelebb hozza a vidékhez.

Az ICE-re legolcsóbban 45 euróért adnak jegyet, erre viszont érvényes a Deutschlandticket is
(fotó: Frank Barteld / DB AG)


Fiatalítanák a tolatószemélyzetet


Bécs | Ausztria – A szövetségi kormányzat a vasúti törvény napirenden lévő módosításával leszállítaná a tolatómozdonyokra szóló járművezetői engedélyek korhatárát 20-ról 19 évre, hogy kompenzálja az egyre növekvő arányú személyzethiányt. A közlekedési szektort képviselő szakszervezet, a vida viszont a balesetek megugrását látja a lépésben, illetve a vasútvállalatok általi képzésben is a színvonal csökkenésének rizikóját hangsúlyozza. A WKÖ kontrázott és szerintük sokkal inkább a képzések volumenét kell növelni, illetve az európai szinten előírt biztonsági garanciákat sem csorbíthatja a nemzeti törvény.


Márpedig nem elavult a gőzmozdony


Loughborough, Leicestershire, Anglia | Egyesült Királyság – Elvégezték az első ETCS-próbákat a Tornado nevű gőzmozdonnyal, amely 2008-ban közlekedett először. Az A1 Steam Locomotive Trust által a '90-es évek elején elkezdett közadakozás eredményeként legyártott szerkocsis mozdony 2021 novemberében felújítás miatt leállításra került, mivel esedékes volt a kazánvizsga és a szerkocsi kerekeit is többször meglapolták sínre hullott falevelek közreműködésével. A kazánt a gyártása helyén, Nyugat-Európa utolsó gőzösműhelyében, Meiningenben vették kezelésbe, melyet tavaly ősszel fejeztek be. Az ETCS felszerelésére azért volt szükség, hogy a jövőben is szervezhessenek vele vonatokat a Network Rail hálózatára.


Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.