2024. 06. 02.

Hétvégi gyors – 2024. május 26-június 2.

Adóoptimalizáltan vett holland céget az osztrák vasút. Vilniusba áramszedővel, Hamburgba anélkül mennek a buszok. Esőzés sújtja Dél-Németországot. Hosszabb lesz az 5-ös metró. Mozdonyvezetőt keres az SBB. Villamosokat kapott Lviv. Elkészült a Stadler legújabb karbantartóhelye.


Keleten folytatják


Berlin/Львів [Lviv] | Németország/Ukrajna – Tizenkét villamosának talált új üzemeltetőt a BVG Ukrajnában és az elsőket már le is szállították. Az 1992-es gyártású 6004-es és 6166-os pályaszámú ČKD Tatra KT4Dmod típusú villamosok az utolsó berlini üzemnapon, 2021. május 7-én is szolgáltak. Mivel az ukrán városban méteres nyomtávolságú a hálózat, a forgóvázakat cserélni kell, de ebben már van tapasztalat. Berlin térítésmentesen adta át a három éve leállított járműveket az új tulajdonosnak.

Mivel a járművek még gyorsítóművesek, viszonylag egyszerűen üzemeltethetők
(fotó: Львівелектротранс [Lvivelektrotransz])


Készülőben az új flotta


Plzeň | Csehország – Április óta tesztelik az első Vilnius által vásárolt trolibuszokat a gyártónál és a héten kőldöttség is érkezett a litván fővárosból, hogy a gyártást is szemügyre vegyék. Az első húszból már öt troli teljesen kész van és a szükséges próbaköröket futják, a kiszállításra június és augusztus folyamán kerül sor. A Škoda 32Tr típusú, SOR NS 12 karosszériára épülő trolikból 91-et rendelt a még mindig főleg 14Tr típust üzemeltető városi cég. Természetesen a látogatás során a litván fél ki is próbálhatta az újdonságokat.

Ritkán rendel egyszerre ekkora mennyiséget troliüzem, de ezzel mintegy két évre adnak munkát a cseheknek
(fotó: Škoda Group)


Felvillanyozott oroszlánok


Hamburg | Németország – Negyvennyolc darabbal növelte a kisebbik hamburgi buszos szolgáltató az állományát, melyet ezúttal az MAN-től vásároltak. A még 2023-ban kötött keretszerződések terhére beszerzett buszok ugyan csak 12 méter hosszúak, mégis akár két kerekesszékkel utazót tud egyszerre befogadni. Különlegességük még, hogy a leszállásjelzők megnyomásra nem csak világítanak, hanem haptikus visszajelzést is adnak, így a látásukban korlátozottak kifejezetten számára hasznosak. Két busz a hagyományos helyett kamera alapú visszapillantót kapott, amit tesztüzem alapján vezethetnek be nagyobb arányban.

2024-ben 278-ra nő az elektromos üzemű buszok száma és 300 fölé a töltőpontoké
(fotó: VHH)


Szerencsés szerencsétlenség


Schwäbisch Gmünd | Németország – A napok óta tartó heves esőzések hatására június 1-jén nem sokkal éjfél előtt mintegy 30 méteres hosszban megcsúszott egy töltés Schwäbisch Gmünd Krähe nevű ipartelepénél és ebbe belefutott a terelt útvonalon közlekedő ICE 510 (Tz 9013, ICE 4), majd ennek hatására két kocsival kisiklott. A 185 utas és a személyzet a 85 fővel és 16 járművel kivonuló helyi tűzoltók és a 70 fővel jelenévő Vöröskereszt segítségével épségben hagyhatta el a szerelvényt. Az ideiglenesen a közeli óvodába irányított utasokat hajnali 2 körül szállították tovább buszokkal Stuttgart irányába. A Nördlingen és Stuttgart közötti Remsbahn az esemény miatt egyelőre járhatatlan, mivel csak a szerelvény elszállítása után lehet felmérni a károkat. A sárlavina egy személyautót és annak vezetőjét is magával ragadta, de az ijedtségen kívül itt sem jegyeztek fel komolyabb következményt.

A szerelvény elszállításáról az időjárás javulása után dönt a DB
(fotó: Schwäbisch Gmünd Média és Kommunikációs Hivatala)

Németország két legnagyobb tartománya egész hétvégén heves esőzésekkel (akár 150 l/m² órás csapadékmennyiség) és viharokkal küzd, a vasúti közlekedés több vonalon ellehetlenült, a távolsági vonatokat is terelik vagy egyenesen megrövidítik, mivel nem biztosítottak a feltételek. Közúton sem sokkal jobb a helyzet, Bajorországban és Baden-Württembergben több helyen a közúti közlekedést is korlátozni kellett áradások miatt és egyes településeket elővigyázatosságból kitelepítettek.


Holland vasútra lép az RCG


Rotterdam | Hollandia – Tovább növeli nemzetközi befolyását az osztrák állami teherszállító egy fontos versenytárs felvásárlásával. A május 31-én aláírt megállapodás alapján a francia államvasúthoz köthető német logisztikai szolgáltató Hollandiában bejegyzett érdekeltsége a Captrain Netherlands b.v. az osztrák tulajdonú, de Magyarországon bejegyzett vontatás-szolgáltató Rail Cargo Carrier Kft. tulajdonába került. A lépéssel tovább erősíti pozícióját a Rail Cargo Group és immár saját jogon is eléri Európa legnagyobb kikötőjét. A Captrain Netherlands hét mozdonnyal rendelkezik és az ország harmadik legnagyobb tehervasúti szolgáltatója. A meglévő vonalakat az RCG integrálja majd a TransFER hálózatába, így sűrűbben tud majd közvetlen kapcsolatokat kínálni.


Tovább nyúlik az U5


Hamburg | Németország – A 2033-ban átadni tervezett legújabb hamburgi metróvonal, melyet hivatalosan 2022-ben kezdtek el építeni, mégsem a „semmiben” végződik majd a megnyitásakor. Az eddig csak a második ütemben tervezett Borgweg állomás már az első szakaszban megépül, így a City Nord helyett a Stadtpark másik oldalán, az U3 Borgweg állomásánál ér majd véget ideiglenesen a vonal. Ezzel a lépéssel az U1 (Sengelmannstraße) mellett egy újabb vonal válik elérhetővé Steilshoop és Bramfeld felől, részben megosztva a forgalmat. Ezzel a lépéssel a város első teljesen automata üzemű vonalának hossza 7 kilométerre nő.


Mozdonyvezetőt keresnek


Zürich | Svájc – Mintegy évtizede folyamatos a mozdonyvezetők hiánya Svájcban, de csak most szánta rá magát egy megkérdőjelezhető hatékonyságú kampányra az SBB. A 460 046 kapott a két oldalára reklámfóliát, amin szerepel egy QR-kód és annak segítségével virtuálisan helyet foglalhatunk egy Re 460-as fülkéjében. Ahogy az Svájcban megszokott, az egyik oldalon német, a másikon francia nyelvű a szöveg.

A világ legszebb munkaügyi kilátása – az SBB szerint mindenképp
(fotó: SBB)


Kész az akkus bázis


Rendsburg | Németország – Tizenkilenc hónapos építkezés után elkészült a Stadler-csoport legújabb karbantartóbázisa, ahol a NAH.SH által vásárolt és nemrég forgalomba állított FLIRT Akku motorvonatokat tartják karban a jövőben. A 77 ezer m²-es telken megépült a két aknás és galériás vágány mellett különböző műhelyeket és járműmosót tartalmaz. Az egyik legfontosabb feladat az akkumulátorok kezelése (töltés, javítás, tárolás), amivel a 30 éves üzemeltethetőséget biztosíthatják. A csarnokon kívül felsővezetékes tárolóvágányok is rendelkezésre állnak és a biztosítóberendezés is a házon belüli megoldás. Az üzemben mintegy 30 munkahelyet teremtettek.

Claus Ruhe Madsen, Mecklenburg-Vorpommern tartomány közlekedési minisztere; Daniel Baer, a Stadler fenntartási divízióvezetője és Dr. Arne Beck, a megrendelő NAH.SH ügyvezetője a frissen átadott csarnokban
(fotó: Stadler Rail)

Összeállította: Adorján Péter