Mai cikkünkben nem buszokról, hanem villamosokról lesz szó, melyeknek nem adatik meg az a szerencse, hogy Európa egyik városában szolgáltathasson velük egy újabb tulajdonos. Generációváltás miatt nagyrészt bontás vár a még nagy számban üzemelő sorozatra, mert kell a vágányméter az újabb villamosoknak.
Egészen 1975-re nyúlik vissza a Schindler Waggon AG Pratteln szélén álló gyáregységében épült villamosok története, melyeket az elővárosi vonalak belvárosba meghosszabbítása céljából elkülönített szövetségi támogatás terhére vásárolt az 1974 végén négy elővárosi cég (BTB, BEB, TBA és BUeB) összevonásával frissen létrehozott BLT, avagy a Baselland Transport AG. Feltétel volt, hogy a meglévő saját gördülőállomány mellett a városi tulajdonú BVB járműveivel is kompatibilisnek kellett lenniük. A kétrészes, magaspadlós villamosok fejlesztésekor a járművezető számára kiváló kilátást biztosító ablakokat és balesetek során valamennyi védelmet nyújtó kialakítású vezetőfülkét terveztek. A 19.970 mm hosszú és 2.200 mm széles, csuklós motorkocsik hat tengelyéből a szélső négy hajtott királycsapos forgóvázakban, a középső kettő futó Jacobs-forgóvázban kapott helyet.
A 201 és 266 közötti pályaszámokat kapott sorozat gyártása 1981-ig tartott és kezdetben csak a 201-től 218-ig terjedő alszéria rendelkezett levegős csatlakozással a pótkocsis üzemhez. Az évek során természetesen egységesítették a flottát és a pótkocsis üzem egészen 2012-ig napi gyakorlat volt. A korábbi városszélen vagy önálló állomáson végződő vonalak belvárosi összekötésével olyannyira megemelkedtek az utasszámok, hogy alacsonypadlós középső modulok beépítéséről döntöttek, mivel az egyvágányú szakaszok korlátozták az elérhető járatsűrűséget. A 6.200 mm hosszú modulokat szitén az SWP építette, de egyes elemeket (forgóvázak és csuklókapcsolatok) a BVB Be 4/6 besorolású, szintén az SWP által gyártott és alacsonypadlós középső modullal bővített, Guggummere becenevű villamosaiból építették át. Az immáron Be 4/8 sorozatba tartozó villamosokban már 66 ülő- és 147 állóhely állt rendelkezésre a korábbi 45 és 105 helyett. 1999-ig összesen 50 kocsit hosszabbítottak meg és nem ritkán csatolva járatták őket a bázeli belvárost átszelő átmérős vonalakon, illetve azok alapütemet sűrítő részviszonylatain.
Reinach Dorf megállónál találkozik két E11-es sűrítő a szakadó esőben. A közeli végállomás felé a Be 4/8 210 és Be 4/6 247 halad, a Basel belvárosa felé tartó szerelvény végén az utolsóként gyártott 266-os látszik.
Legnagyobb horderejű műszaki változást az hozta, hogy 2005-től az esedékes nagyjavítások során a korábbi Simatic vezérlést korszerűbb Selectron berendezésekre cserélték, így már nem lehetett őket a BVB motorkocsijaival üzemszerűen kapcsolni. 2012-től forgalomba álltak az első Stadler által gyártott Tango motorkocsik és megkezdődött a pótkocsis üzem miatt feleslegessé vált berendezések eltávolítása. Ugyanezen okból 2017-ig 11 Be 4/8 vesztette el a középső modulját és lett újra Be 4/6, majd került a csatolt szerelvények végére vezetett kocsiként. Jelenleg a 10-es (Rodersdorf–Dornach), E11-es (Basel–Reinach Süd) és 17-es (Wiesenplatz–Ettingen Dorf) vonalakon lelhetőek fel.
Heiligholz megállóból gyorsít ki a reggeli csúcsidő végén a közeli Ruchfeld kocsiszín felé a Be 4/8 253 vezette szerelvény
A végjáték viszont elkezdődött, mivel a Stadler legújabb terméke, a TINA első darabja tavaly karácsonykor megérkezett és január óta folynak is a próbajáratok vele. A tervek szerint a decemberi menetrendváltáskor már utasforgalomban is használható lesz a korszerű járműtípus, de a folyó kiszállítások miatt elkezdett erősen fogyni a hely a depókban. Mivel a Schindler-villamosok már lefutották a maguk kilométereit és a szerb főváros közlekedési vállalata, a ГСП Београд [GSP Beograd] a korábbi 50 darab megvásárlásáról szóló megállapodástól elállt, nem maradt más megoldás, mint az aktuálisan kivont járművek újrahasznosítása. Az első négyet már el is szállították a közeli Kaiseraugstban működő Thommen AG telephelyére, ahol a 80-90 százalékukat főleg fémhulladékként hasznosítják majd.
Therwil és Ettingen határán robog Ettingen Dorf végállomás felé, de már az ellenirányú végállomást kiforgatva a Be 4/8 239 és Be 4/6 217 alkotta szerelvény
A teljes kivonással 2025 végén számol a BLT, addig egyszerre 4-5 kocsit (praktikusan két szerelvény) tudnak kivonni egy TINA érkezésével. Egyet a TWSB vásárolt meg a meglévő hat mellé, melyek közül mindössze három üzemképes. További 20 Be 4/8-ról majd az év közepén születhet döntés, ugyanis a SECO ezeket Львів [Lviv] számára ajánlotta fel, de elszállításukra pozitív válasz esetén is csak év végén kerülhet sor. Ugyanide érkezik hamarosan 11 villamos Bernből és 12 Berlinből. A BLT-nél mindössze három – köztük a tavaly partivillamossá átalakított és Bar Lounge Tram nevet kapott Be 4/8 220-as – marad megőrzésre.
Különleges fényezésű a Be 4/8 259, amely a mai cég elődjének számító Birsigthalbahn AG arculatát viseli. Be 4/6 261 pályaszámú társával Arlesheim Dorf megálló felé igyekeztek.
Adorján Péter