Az elmúlt évek alighanem legsikeresebb rendezvényét, a retró hétvégéket 2024-ben is megszervezi a MÁV-START. Évfordulóban nincs hiány, a szűkös keretek pedig a programok újragondolására ösztönöztek.
Hol személyzethiány, hol pályaoldali, hol pedig épp járműhiba miatt akad tennivalója a MÁV-START üzemirányításának és a többi szakterületnek. Nem csoda, hogy a szakági forrásaink szerint már többször is felmerült, hogy a retró hétvégék játszótere helyett előbb egy zavarmentes hétköznapot kellene összehozni. Ebben ugyan van is igazság, de azt sem szabad elfelejteni, hogy egy-egy retró-rendezvény nagyon komoly marketingértékkel bír, ami szintén nem elhanyagolható hasznot hajt a vasúttársaság hírneve tekintetében.
Szinte biztos, hogy nem egyszerű helyzetben fogtak neki a szervező szakemberek az idei programok előkészítésének, pláne úgy, hogy a műszaki hiányosságok mellett az anyagi nehézségek miatt is az érdeklődés homlokterében van a MÁV-START szinte a hét minden napján.
Nagyrendezvények
Az elmúlt évek során már megszokhattuk, hogy a retró-programok alappillére a Balaton északi partjára szervezett kétszer kétnapos vasúti dzsembori. A tavalyi évben már látszott, hogy a vontatójárművek már nem bírták a hajtást, de szerencsére a balatoni program idén sem marad el – viszont csak egy lesz belőle. A dátum ezúttal a július 6-7-i hétvége lesz, a helyszín pedig a már megszokott Balatonfüred és Tapolca, valamit Keszthely és Tapolca közötti vonalszakaszok.
Klasszikus fotóhely a Nemesgulács-Kisapátinál fekvő ív – a 7345-ös számú úton évente legalább kétszer a fotósok tömege gyűlik itt össze – ez idén sem lesz másképpen, kérdés, hogy milyen szerelvényt és milyen mozdonyt fotózhatunk majd itt.
Úgy tudjuk, hogy az idei esemény szervezése során tanultak a tavalyi fiaskóból és a megszokott havária-tartalék mellett úgy készülnek a szervezők, hogy retró gépből is legyen elég tartalék, így talán a 2023-as első nyári eseményhez hasonló „remot hétvége” idén talán nem lesz majd. A vontatott járművek terén egyelőre csend honol, várhatóan az eddigi felhozatal, azaz Bhv, By, Ap, a retró inga (maradéka), vékony- és vastagcsíkos gyorsvonati kocsik szerepelnek majd az északi parton, nyilvánvalóan a Nohabok pedig idén is jó eséllyel komoly szerephez jutnak majd, mint a 29-es vonal jellegzetes mozdonyai.
2023-ban az első nyári retró-hétvégén a szombati 19784-es személyvonat gépe, az M62 187-es Révfülöpön feladta a harcot, a havária-tartalékként ott állomásozó 305-ös remot Szergej vette át a vonatot. Idén megpróbálnak a MÁV-START-nál minden esethőségre is felkészülni.
Lesz, ami nem lesz
A némileg a takarékosságra és az üzembiztosságra épített északi parti retró hétvégén nem lepődnénk meg nagyon, ha idén nem szerepelne gőzmozdonyos vonat. Bár a gőzös nagyon-nagyon sok érdeklődőt vonz, ezt láttuk is mindig az elmúlt évek során, sajnos pont a menetrendre nincs jó hatással. Amellett, hogy még a dízelmozdonyokhoz képest is viszonylag lomha a gőzös (bár önmagában sokkal nem lomhább egy Csörgőnél), az egyébként örvedetesen nagy mennyiségű utas miatt sokszor igen rossz hatással volt a gőzmozdony a menetrendszerűségre. Ráadásul a mostani helyzetben az üzemeltetése is drága a 424-esnek és most nem is az üzemanyagra gondolunk, hanem inkább a forgalmi oldalára a dolognak: mivel Tapolcán nincs üzemképes fordítókorong, ezért el kell vinni deltázni legalább Bobáig, hogy ne szerkocsival előre és csökkentett sebességgel térjen vissza Balatonfüredre. Bár ezt az elmúlt évben megoldották úgy, hogy Tapolcáról szép csendben haza is ment Budapestre (gépmenetben) a Bivaly.
A második balatoni esemény helyett a nyár végén Debrecen környéke lesz az új helyszín. Az Alföld nem tűnik rossz választásnak az augusztus 17-20-i hosszú hétvégére tervezett programhoz, bár itt a hétköznapok is elég retrósak járművek szemponjából. A négy napos hétvégén Debrecenből Füzesabony, Nagykereki, Nyírábrány és Mátészalka felé járnak majd különleges vonatok. A dolog egyetlen buktatója maga az augusztus 20-i ünnep lehet, mert a Virágkarnevál így is sok látogatót hív Debrecenbe és erre jön még most majd a közlekedésbarátok nem lebecsülendő mértékű tömege.
Piroska elment, a Csörgő maradt
A Debrecen-környéki retró hétvége egyik ékköve lehetne egy üzemképes MDmot-szerelvény bármelyik vonalon, de leginkább Mátészalka, Füzesabony, de főleg a motorvonatok utolsó fellegvára, Nagykereki felé. Erre azonban vajmi kevés esély van: a megmaradt 3017-es vontató motorkocsi mellett a 2013-ban a Magyar Vasúttörténeti Parkba került mellékkocsik és vezérlőkocsi nem forgalomképes és a könnyűszerkezetes járművek üzemképessé tételéhez azok sajátos kialakítása és a felhasznált alapanyagok miatt rendkívül költséges megoldás lenne. Kár érte, hiszen a Ganz(-MÁVAG) több évtizedes, nemzetközi piacon is viszonylag ismert dízelmotorvonat-gyártói karrierjének hazai lezárása volt az MDmot, így ha valaminek lenne helye a magyar vasúttörténeti pantheonban, az egy működő, teljes MD-szerelvény. Ami viszont esélyes, hogy megjelenik, az a retró inga, remélhetőleg színben passzoló Csörgővel és reménykedjünk abban is, hogy ha már készül egy, a mostani fényezéshez hasonló gúnyában pompázó retró-Csörgő, akkor egy kék ingaszerelvényt is sikerül hozzá összelapátolni, elvégre 100-as BDt még fellelhető Debrecen környékén.
Születésnapok
Ahogy 2023-ban, úgy idén is reflektorfénybe kerülnek a kerek évfordulós jármű sorozatok. Az idei esztendőben a korelnök a V63-as sorozat lesz a maga 50 évével, majd szerephez jut még az idén 30 éves BVmot és a napirenden van a szintén három évtizedes múltra visszatekintő és az akkori MÁV szempontjából óriási jelentőségű CAF-kocsik ünneplése is.
A sort a V63-asok nyitják majd, mindjárt a június 1-2-i hétvégén: a Balaton déli partján az előszezoni menetrendben is már Budapest és Keszthely között közlekedő Balaton IC-ket továbbítják majd a sorozat képviselői. Két fordulót tesz majd a nemrégiben retró festést kapott V63 056-os is, a tervek szerint az alábbi fordulók szerint:
- Június 1., szombat: 860–865–204–8561
- Június 2., vasárnap: 857–866–861
A V63 004-es szereplése a 2022-es retró hétvégék egyik meglepetése volt. A képen augusztus 14-én reggel Káptalanfürednél halad a sorozat korelnöke Balatonfüred felé a 19701-es számú Kék Hullámmal, amely ezen a napon retró szerelvényből lett egyébként kiállítva.
Az 860–865–866–861 fordulót mind a két nap „Retró Balaton IC” szerelvénnyel adja majd ki a vasúttársaság, ez azt jelenti, hogy a tervek szerint vastagcsíkos gyorsvonati kocsik (de nem Halbik!) lesznek a vonatban, ezen kívül a MÁV Rail Tours WRm 029-es étkezőkocsija és egy eredeti(hez közeli) festésű 2G IC kocsi kerül a szerelvénybe a kerékpárszállító kocsiként funkcionáló nagypakli mellett.
A balatoni programhoz a Volánbusz Keszthelyen egy Ikarus 266-os busszal csatlakozik majd.
Az egykori Vértes Volán, majd a KNYKK Ikarus 266.25 típusú kocsija szépen felújítva várta az utasokat a badacsonytomaji állomás előtt a 2021-es júliusi retro hétvége vasárnapi napján. A busz 1989-ben állt forgalomba BY 94-34 rendszámmal, később kapta a BAJ-413-as forgalmi rendszámot. Nosztalgiacélú felújítása után pedig a mostani NLZ-628-as hatósági jelzéssel koptatja az utakat.
A „zászlóshajó” kiválasztása, már ami a mozdonyokat tekinti, kissé furcsának hathat: a V63 056-os ugyanis a sorozat legfiatalabb tagja, 1988-ban vette állományba a gépet a MÁV. Az évtizedekig emelt sebességű üzemben szolgáló, emiatt 156-os pályaszámot is viselő gép a közelmúltban kapta vissza a régire hajazó megjelenését, így mindenképp szép járműről van szó. Viszont autentikusabb lenne a sorozat legöregebb, még üzemelő tagját is megemlíteni: a V63 004-es már egy ideje retró fényezésben koptatja a síneket és 1981 óta van a vasút állagában. Az igazi születésnaposok közül pedig sajnos már csak a V63 001-es van meg, de ez a mozdony a Magyar Vasúttörténeti Parkban, szoborként tekinthető meg. Ez a prototípus jármű – a 002-essel együtt – hagyta el a Ganz-MÁVAG műhelyét 1975-ben és kezdte meg a próbaüzemét, aminek eredményeként a további 54 darab hattengelyes, akkori szóhasználattal élve 5000 lóerős villamosmozdonyt kifejlesztették a mérnökök.
A V63 056-os nemrégiben kapta vissza a vörös csillaggal ellátott, gyártáskorira emlékeztető fényezését. A gép várhatóan a főszereplője lesz a 2024-es rendezvényeknek, ahol többek között az idén 50 éves V63-as sorozatot is köszöntik.
A soron következő program június 8., szombat lesz majd: itt a Volánbusz hatvani retró napjához kapcsolódva Budapest-Keleti és Gyöngyös között a Mátra InterRegio-ban két fordulót tesz majd az idén 30 éve szolgálatban álló BVmot sorozatú motorvonat jelenleg üzemképes darabjaiból összeállított szerelvény. A forduló a következő: 3042–3025–3026–3043.
Abban csak reménykedünk, hogy idén nem esik kútba a Samu szereplése: 2023-ban ugyanis egy hirtelen jött meghibásodás miatt végül hasonló fordulót nem a BVmot, hanem egy épp amúgy is a Keleti pályaudvaron éjszakázó BDVmot teljesített – az élmény azért itt is megvolt, BDVmot-tal sem sűrűn találkozunk már a budapesti elővárosban, a lassan elfogyó sorozat tagjait évekkel korábban vidékre (Miskolc környékére) helyezték át az utolsó körökre.
A BVmot a retró hétvégék sorában 2022-ben debütált: a BVmot 001-es és 003-as motorkocsik által közrefogott Amxz és Bmxz sorozatú betétkocsikkal idézte meg az 1990-es és 2000-es éveket, amikor errefelé is megfordultak a Ganz-Hunslet motorvonatai. Az eredeti motorkocsi + vezérlőkocsi összeállítás helyett látott motorkocsi + motorkocsi felállás egyfajta biztonsági játék a sorozat törékeny műszaki állapotára tekintettel. Idén a sorozat 30. születésnapját ünnepelhetjük majd.
A tematikus programok közé idén hivatalosan is bekerült a MÁV-csoport által már régóta lelkesen támogatott békéscsabai mozdonyparádé is: szeptember 20-21-én tartják idén a már régóta hagyományossá vált járműbemutatót Békéscsabán, amelynek születése körül helyi vasútbarátok, így többek között a Viharsarok Vasútja Facebook-oldal is közreműködött annak idején. A minden évben népszerű programon statikusan mutatkoznak be a különféle vontatójárművek – hogy más látványosság lesz-e még idén, azt egyelőre nem tudni, de aligha véletlenül került be a retró programok közé a 'csabai parádé, valószínűleg Békéscsabáról Szeged, Vésztő és Mezőhegyes felé utazhatunk majd különleges járművekkel.
Ami pedig még csak terv: október folyamán valamilyen módon az 1993-1994-ben a spanyol CAF-tól vásárolt nagysebességű, nemzetközi forgalomra alkalmas személykocsik 30. születésnapját is megünneplik majd. Egyelőre erről részleteket nem közölt a vasúttársaság.
Kérdés persze, hogy milyen szerelvényt sikerül majd összerakni, hiszen múltidéző külsővel jelenleg az ülőhelyes CAF-ok üzemképes darabjai nem bírnak már, talán egy hálókocsi és legalább egy étkezőkocsi régi, vastagcsíkos fényezésű. A CAF-ok egyébként valódi mérföldkövek a magyar vasút történetében, hiszen a járművek megjelenésük idejében nem csak a MÁV nemzetközi forgalmát mentették meg (ne felejtsük el: a bautzeni és a nagy Rába kocsikat váltották), hanem nyugat-európai mércével is kifejezetten magas színvonalú szolgáltatást kínáltak, és felvették a versenyt a DB és az ÖBB korabeli hasonló járműveivel is, így méltán lehetett büszke rájuk az akkori magyar vasút.
Összeállításunk végére hagytuk a legfontosabbat talán: mostani írásunk a megjelenésekor érvényes tervek alapján készült. A MÁV-START fenntartja a programváltoztatás jogát, a részletekről és az esetleges változásokról a mav.hu/retro címen elérhető tematikus oldalon lehet mindig naprakész információt szerezni.
Halász Péter