2024. 05. 11.

Hétvégi gyors – 2024. május 5-11.

Járműveket keres a KM. Pályát bővít az ÖBB és felújít a DB. Új metrókra szerződött Oslo. Komfortot növel a buszoain a De Lijn. Drezdában nem jött be a munkaügyi iroda.


HOVa megy a busz?


Mechelen/Malines | België/Belgique – Keretszerződést írt alá a flandriai De&nbso;Lijn és a spanyol Irizar akár 100 elektromos meghajtású csuklós autóbuszra. Az áttetsző csuklóval és extra üvegfelületekkel is ellátott buszokban magastámlás ülések, illetve a manapság már szinte elengedhetetlen USB-portok mellett egyéni olvasólámpa is fokozza majd a komfortot. Előfordulásukra Limburg megye HOV-vonalain lehet számítani, ahol főképp a '80-as évek végén megszüntetett vasutakat pótolhatják majd Hasselt és Maasmechelen között. A meghívásos pályázaton nyolc gyártó közül mindössze három adott be érvényes ajánlatot.

Meglehetős szkepszis övezi a spanyol gyártót, akinek a formavilága is különleges
(grafika: Irizar)



Bezárt a karrierpont


Drezda | Németország – Bár a szász főváros hálózatának egyik legforgalmasabb helyén aalkították ki egy éve egy pénztár helyén a munkalehetőségeket reklámozó irodát, azt sikertelensége miatt bezárják. A korábban keddenként 9 és 17 óra között nyitva tartó irodában nem csak informálódni, de jelentkezni is lehetett. Ennek ellenére mindössze 33 önéletrajzot adtak le, miközben összesen 3.174 érkezett a DVB-hez minden csatornán keresztül. A várostól bérelt épület üzemvitelileg is fontos, így azt nem fogják harmadik félnek továbbadni, de egyelőre vizsgálják a felhasználását. Természetesen a jelentkezéseket továbbra is várják a karriernapokon, állásbörzéken vagy az interneten.

Kapacitásnövelés okosan


Wels | Ausztria – Bő két év után május 8-án megtörtént az első új hídszerkezet próbaterhelése Wels állomás keleti végén, az A25-ös autópálya felett. Az Alte Westbahn Linz és Wels közötti szakaszának 2028-ig tartó négyvágányúsítása miatt van szükség az új szerkezetre. A 85 méteres pályaszakasz terhelési próbájához 4 mozdonyt használtak, amit tíz különböző pozícióba állítva ellenőrizték a számításokat. Ugyan naponta 450 vonat halad el itt, a forgalmat nem kellett korlátozni, júniusban pedig a forgalom átkerül ide és nekiállnak a régi hidak bontásának és újjáépítésének. A 24 kilométeres szakaszon hetente 2 millió eurónyi értéket építenek be a pályába.

A kép alján a RoLA-terminál lehajtójának kezdete látszik
(fotó: Robert Deopito / ÖBB)


Legalább költenek a pályákra


SFS Köln–Rhein/Main | Németország – Ugyan az UEFA 2024 alatt mindennek és mindenhol gurulnia kell a német hálózaton, amire a DB fél szemmel rámondja az áment, utána viszont átmenetileg az utasok húzzák a rövidebbet. A Riedbahn felújítása mellett az egyik legfontosabb és leggyorsabb kapcsolatot is lezárják július 16. és augusztus 12. között részleges felújítás miatt. A 2002-ben átadott 180 km hosszú nagysebességű vonalon 70 km vágányzat és 13 kitérő újul meg 50 millió euró ellenében. Az itt közlekedő vonatokat elterelik a Rajna-völgybe, az ott közlekedő ICE-ket pedig többnyire Frankfurtban és Kölnben vágják el. Az aktuális tengelytől függően tervezetten 40 és 100 perc közötti időtartammal növekszik az utazási idő. Érdekes momentum lesz július végéig a Dortmund–Frankfurt–Nürnberg–München tengely járatai, melyek a frankfurti repülőteret ugyan érintik, de a regionális állomáson. Siegburg/Bonn, Montabaur és Limburg Süd állomásokat viszont csak pótlóbuszal lehet majd elérni, melyek a frankfurti repülőtérről és a kölni főpályaudvarról indulnak.

SFS Hamburg–Berlin | Németország – Hasonlóan fontos összeköttetést jelent a szövetségi főváros és a második legnagyobb német város között, ahol naponta 30 ezren ingáznak. Itt a 2000-es évek első felében történt sebességemelés (160 helyett 230 km/h) és a berlini főpályaudvar átadása után ugyan 90 perc köré sikerült szorítani a menetidőt, jelenleg már inkább 120 perc szükséges. Emiatt is ragadnak csákányt a szakemberek és zárják le a vonalat augusztus 17-től a menetrendváltásig 54 km vágány, 54 váltó és a ludwigslusti vasúti híd szanálása miatt. Ebből következően a Lipcse és Rostock közti IC2-esek csak Magdeburgig közlekednek, hogy az óránként egyszer induló ICE-k számára legyen hely a Stendal–Uelzen irányon, a menetidő-növekmény 45 perc lesz. Az igazi megpróbáltatások viszont majd a 2025 júniusa és 2026 áprilisa közé tervezett teljes kizáráskor lesznek megtapasztalhatóak. Nem lenne meglepő, ha a FlixBus növelné a kapacitásokat.


Új vonalra új metró


Oslo | Norvégia – 20 új metrószerelvényt vásárolt 2027 és 2029 közötti szállítással az oslói hálózatot üzemeltető Sporveien a CAF-tól. Az új szerelvényekre a 2029-ben átadni tervezett 7,7 km hosszú és 6 állomásos Fornebubanen miatt lesz szükség, illetve az esetleges kapacitásnövelésre más vonalakon. A városháza 350 millió koronát [~29,6 millió euró] engedélyezett, mivel az árfolyam és a kamatok megdrágították a beszerzést.

A szerelvények továbbra is háromkocsisak lesznek és kompatibilisek a meglévő vonalakkal
(grafika: CAF / Sporveien)


Nem találják a megoldást


Varsó | Lengyelország – A Koleje Mazowieckie már negyedszer írt ki közbeszerzést felsővezetékes és akkumulátoros hibrid motorvonatokra, mire valódi verseny alakult ki. Legdrágább ajánlatként a Stadler ajánlott 371 millió złotyval, az állami tulajdonú PESA 328,5 milliót kérne, miközben a Škoda a frissen bemutatott megoldásával 321 milliós árat kívánna elérni. Természetesen ezek az árak jelentősen drágábbak a 275,9 milliós mérnökárnál, amibe 6 kétrészes motorvonat és azok karbantartása tartozna 2031-ig, illetve további 3 jármű és az akár 18 évre tervezett élettartamig szóló karbantartási opciók.

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.