2024. 05. 04.

Hétvégi gyors – 2024. április 28.–május 4.

Nem belföldi gyártó nyert a prágai trolitenderen. A Siemens szállíthat nagysebességű vonatot a tengerentúlra. A labdarúgó-Európa-bajnokság inspriálta a legújabb matricákat az ICE-ken.




Újabb török nyertes prágai járműtenderen


Prága | Csehország – A 2020-as években több török gyártó is szállított buszokat Prágába: az ABOUT ME s.r.o. a BMC-től vásárolt a Neocity 8.5 és a Procity 10.6 típusokból; de a cég vásárolt az Erdumantól Mercedes-Benz Sprinter alapú mikrobuszt is. A ČSAD Střední Čechy az Iveco Streetway 12M típusból vásárolt, aminek összeszerelését nagyrészt a szintén török Otokar végezte. Ugyanebből és a csuklós változatból a DPP vásárolt nagyobb mennyiséget: a 12 méteresból négy, a 18 méteresből 36 darab van jelenleg a vállalat állományában. Szintén a DPP szerzett be a Škoda 36BB E'CITY típusból, amelynek vázát és karosszériáját a török Temsa gyártotta. Ezen járművek nem tartozik a prágai közösségi közlekedés sikersztorijai közé: a 14 járműből 2024 májusában egyetlen darab sem üzemel, mindegy garanciális javításra vár a Temsa részéről. Még 2022-ben írta ki a DPP az eddigi legnagyobb trolibusz-beszerzési pályázatát, melyben 70 darab, csuklós, önjáró üzemmódra is alkalmas trolibuszt várnak. Ezt a tendert végül a török Bozankaya nyerte. A Škoda a pályázat eredményét megtámadta, mert sem a szállítási idő, sem az ár nem tűnik reálisnak, ám az ÚHOS a fellebbezésnek nem adott helyet. A két cég a szerződést még írta alá, így még nem teljesen biztos, hogy ők is szállítják az új trolikat.

Hasonló, ám 12 méteres trolibuszok érkeznek a cseh fővárosba is. A hajtást várhatóan a Cegelec szállítja majd.
(fotó: Bozankaya)



Vizesbuszok a kultúra városának


Weimar | Németország – Folytatódhat a hidrogénes átállás Weimarban, miután a héten megérkezett a TMUEN pozitív jelzése a beadott támogatási pályázatot illetően. Az összesen 7 millió eurós beruházás keretében a meglévő három mellé újabb hat üzemanyagcellás busz érkezhet 2025 végéig. Emellett a tankolási kapacitásokat és a karbantartócsarnokot is bővítik az EU-s és tartományi kasszából érkező összesen 4,8 millió eurónyi támogatással megvalósuló második lépcsőben.

A három meglévő busz Johann Wolfgang von Goethe, Friedrich Schiller és Anna Amalia nevét viseli
(fotó: Stadtwirtschaft Weimar)


Az utolsó simítás


Frankfurt am Main | Németország – Bár a 9212-es azonosítójú, hétrészes ICE 4-es már tavaly óta reklámozza mobilitási főtámogatóként a 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokságot, a végleges kinézetét csak április 30-án kapta meg. A beltérben szinte ninden szabad felület kapot az alkalomhoz illő matricázást: az asztalok focipályák lettek, a szemetest kinyitva pedig a kaput találjuk meg. De alapvetően nem ez indokolta, hogy a hálózat közepének számító Majna-parti főpályaudvarra keveredjen a többnyire Berlin és Köln között ingázó egység, hanem az online szavazás alapján kiválasztott névadás miatt. A DB arra kérte az internet népét, hogy szavazzák meg a leginkább fociőrült várost, aminek eredményeként Hamburg lett a nyertes.

Michael Otremba, a Hamburg Turismus ügyvezetője; Dr. Michael Peterson, a DB személyszállítási igazgatója; Stefanie Berk, a DB marketing és értékesítési igazgatója és Andreas Mex Schaer, az EURO 2024 GmbH igazgatója dolgozók és Albärt, a kabalaállat jelenlétében leplezték le a Fan-Hauptstadt Hamburg feliratot

Belül minden a június 14. és július 14. közötti mérkőzések hangulatáról szól
(fotók: Tobias Holzer / DB AG)

Ezen túlmenően azt is megemlítették a tornához kapcsolódóan, hogy 900 fővel növelik a biztonsági személyzet létszámát, amihez járul még a Bundespolizei 6.000 fős állománya is, így bő 10.000-en gondoskodnak majd a biztonságról. A megerősített járőrszolgálatokra főképp a mérkőzéseknek helyet adó városokban kell számítani, de emellett fokozott határőrizet is életbe lép júniustól két hónapra, illetve a nemzetközi járatok esetében kötelező lesz a helyjegy váltása. Naponta 14 olyan ICE is közlekedik majd a mérkőzéseknek helyet adó városok között, ami nincs az éves menetrendben.


Ürülnek a murvás neppertelepek


Szófia | Bulgária – A korábbi nagybevásárlás után újfent a DB készletéből akasztott le egy szemmel látható mennyiséget a БДЖ – Пътнически превози. A versenyeztetés nélkül, közvetlenül odaítélt szerződés szerint a krónikus kocsihiányt (jelenleg 57 kocsi hiányzik a rendszerből) orvosolják majd a most megvásárolt 76 kocsival. A 30,471 millió levás [15,5 millió euró] szerződés megnevez egy TRANSA Spedition GmbH nevű céget, mint alvállalkozó.


Wir können alles…


Berlin | Németország – Hétfőn közölte a Rostocki Egyetem a korábban náluk diplomát szerzett Manja Schreinerrel, hogy visszavonják a jogi doktorátusát, mivel a 2007-ben írt disszertációja utólagos ellenőrzést követően nem felelt a követelményeknek. Egy forrás szerint a szöveg 75%-a nem volt egyértelműen hivatkozva. A közlekedési szenátor még aznap beadta lemondását Kai Wegner kormányzó polgármesternek, aki azt el is fogadta. Május 3-án a városvezető javaslata alapján a Ute Bonde, a VBB jelenlegi ügyvezetője léphetne mihamarabb a posztra, ehhez legkorábban május 23-án járulhatnak hozzá a képviselők. Az 57 éves jogásznak már van tapasztalata a közlekedésben, mivel 2019 és 2023 között a BVG általános helyettese volt, illetve 1995 és 2009 között a város pénzügyi területein mozgott.

Új aloldalt indított a VBB, ahol az S-Bahn minőségi mutatóit tekinthetik meg az érdeklődők. A pontosság mellett a megbízhatóságot is értékelik: előbbinél legfeljebb 3:59 perces késés megengedett, utóbbinál pedig a menetrendinél korábbi indulás vagy az ütemidőnél nagyobb késéssel közlekedő vonatkilométer okoz levonást. A regionális járatok esetében már korábban beüzemelték a statisztikákat mutató oldalt, de az eltérő értékelési rendszer miatt a két szegmens nem hasonlítható össze teljesen.


Velaro menni Amerika


Las Vegas, NV | Amerikai Egyesült Államok – Az USA nyugati partvidékén is megjelenhet a nagysebességű vasút, amennyiben a Brightline sikeresen kiépíti azt. A Las Vegas és Rancho Cucamonga közötti, magánvállalkozásban megépítendő, Brightline West nevű nagysebességű vonal az I-15 jelű szövetségi autópályával párhuzamosan épülne ki. A lassan két évtizede tervezett összeköttetésnek a célpontja Los Angeles lenne, de az Újvilágban nincs túl sok tapasztalat a felsővezetékes üzemmel és a nagysebességű technológiával sem. A 2028-ra tevezett üzembe állásig a tárgyalásos verseny alapján a Siemens Mobility járművét választották megfelelőnek, ami az American Pioneer 220 nevet kapta. A hétrészes, akár 350 km/h sebességre is képes motorvonatok 434-450 utas szállítására lesznek majd hivatottak. Természetesen a szigorú akadálymentességi és gyártási előírásoknak megfelelően mind a tíz egység az USÁ-ban épül majd, illetve a 30 éven át tartó karbantartást is a Siemens végezheti.

Európában már ismerős a forma, de a végleges kialakítás majd az FRA rendelkezéseitől is függhet
(grafika: Siemens)

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.