2024. 05. 13.

Gute Fahrt, GTW!

Negyed évszázados időszakot zárt le nemrég a Hessische Landesbahn, ami egyben egy új kezdet is bizonyos tekintetben. Korszerű motorvonatokat váltottak le korszerűbb darabokkal, a régiek pedig egy országgal keletebbre vándoroltak.





2024. április 28-án hivatalosan is lezárult egy korszak a Hessische Landesbahn történetében, bár a napi forgalomból már hetekkel korábban kivonták a GTW 2/6-osokat, melyeket a német piacra a Stadler–AEG–DWA konzorcium gyártott 1999 és 2001 között. Ugyan hivatalosan a GTW-k első generációjához tartozik a hivatalosan 646-os sorozatként hivatkozott járműtípus, a svájci piacra még 1995-ben gyártott első, kifejezetten szögletes daraboktól jelentősen eltér a fejmodul kialakítása. A mellékvonali jellegű feladatok ellátására hivatott típus különlegessége, hogy a meghajtás minden eleme a középső, az utastértől zajszigetelt ajtóval elválasztott modulban kapott helyet, így az utasszállító modulokban viszonylagos csend honol. A hivatalos pályaszámok is tükrözik ezt a felállást: a HLB-nél 646 4xx+646 4xx+946 9xx középszámok adódnak, míg a homlokfali azonosító a HLB 1xx mintát követi. Eredetileg 30 darabot vásárolt a tartományi tulajdonú vasútvállalat, hogy három a Taunus és huszonhét a Wetteraukreis vonalainak forgalmát szolgálja. Az elosztásban voltak ugyan kisebb változások, de az RB46 (Gießen–Hungen–Nidda–Gelnhausen), RB47 (Friedberg–Beienheim–Wölfersheim-Södel) és RB48 (Friedberg–Beienheim–Nidda) vonalakon mindig megtalálhatóak voltak. Kiváltásuk a 2022 decemberével életbe lépett közszolgáltatási szerződés feltételeinek megfelelő Alstom LINT 41-ek szállításával lett lehetséges.

A hivatalos búcsúmenetet az évente Glauburg-Stockheim állomáson megrendezett Bahnhofsfest napjára szervezték, ahová Hanauból érkezett gőzmozdonyos vonat, így a vasútbarátoknak dönteniük kellett a két érdekesség tekintetében. Ezúttal a garast a Csehországba eladott sorozat utolsó szereplése mellett tette le a szerző, hiszen különlegesebb eseménynek számított. A hivatalos plakát és a Meiningentől vasúton szükséges menetidő alapján Beienheim ígérkezett jó táborhelynek. Viszont a Main-Spessart-Express néhány percet késett és emiatt nem maradt elég idő Hanauban átszállni Friedberg felé, így a B terv lépett életbe és Frankfurtban egy autót bérelve sikerült eljutni az előre kinézett területre. Természetesen az időjárás az alkalomhoz illően borús volt.

Beienheim állomásának felújítása évek óta várat magára, bár jelen formájában autentikusabb

A motorkocsik aktuálisan hátsó fülkéje nyitva állt az érdeklődők számára, így szokatlan perspektívából szemlélhették a vonalakat

Amíg a különjárat Friedberg állomáson várta az indulását, az RB47-es végállomására, Wölfersheim-Södel állomásra is vetettünk néhány pillantást

Ugyan a vágányok még megvannak Hungen felé, 2003. április 4-től nem közlekedik rajta vonat és a megkezdett hivatalos megszüntetési eljárás miatt aktuálisan üzemeltetője sincs a szakasznak. Viszont a szakaszt 2011-ben a települések megvásárolták és szertnék 2025 végére újra üzembe helyezni.

A hivatalosan már csak megállóhelyként funkcionáló állomás 2018-ban kapta meg a 140 méter hosszú magasperonját, ahol az aznapi egyetlen motrokocsi várta a visszaindulását

Az előbb látott VT 605 (Alstom LINT 41, 95 80 2648 005-2 + 95 80 2648 505-1) keresztezi hamarosan a Melbach és Beienheim közötti átjárót Friedberg felé tartva

Kicsivel később a HLB 114 (95 80 0946 414-9 + 95 80 0646 414-2 + 95 80 0946 914-8) és HLB 116 (95 80 0946 416-4 + 95 80 0646 416-7 + 95 80 0946 916-3) alkotta különvonat haladt el ellenirányban

Visszafelé az átjáró ellentétes oldalára pozícionálva Melbach falu utolsó házai és a Taunus északi lankái adják a hátteret

Beienheim a minihálózaton fontos szerepet tölt be, mivel itt ágazik el az RB47 és az RB48. A berendezést a braunschweigi Max Jüdel &Co. gyártotta és 1938 óta latja el a feladatát.

A különvonat szélvédője mögött egy emléktábla is helyet kapott, amin a három korábban kiszolgált vonalat tüntették fel

A vonatkeresztezésre alkalmas állomásról újfent a VT 605 járt ki Wölfersheim-Södel felé, amit az utasok egy része is megörökített

Már a lemenő nap fényeiben robogott el a Horlofftalbahn néven is ismert szakaszon Nidda felé a különvonat, háttérben Frankfurt házi hegységének számító Taunus vonulatai

Hessen tartomány nagyrészén a „nemzeti ital“ az Ebbelwoi, avagy almabor, aminek előállításához jelentős területen termelnek almát. A két motrkocsiból álló búcsúvonat éppen egy ilyen almáskert mellett haladt el Häuserhof megállóhely előtt

Ugyan az állomási ünnepnapot kihagyni kényszerültünk, de a különleges vendéget hazaútban sikerült a memóriakártyába zárni. Április folyamán Hanauban kazánvizsgát kapott luxemburgi 5519-es pályaszámú gőzmozdony első útja volt a helyi egyesület szervezésében Friedbergen át Stockheimba vezetett, ahonnét egy rövidebb kirándulást is lehetett tenni Ober-Widdersheim állomásig és vissza – a jegyek természetesen gyorsan elfogytak. Az 5519 az 1949-ben frissen megalakult CFL első sorozata volt és a világháború során fejlesztett és épített DR 42 1503 mellett 20 újépítésű darabja került a nagyhercegségbe egyenesen a WFL-től. A főleg nehéz szén- és ércvonatok továbbításával 1964-ig. Azév május 31-én az utolsó gőzmozdonyt is kivonták a napi forgalomból és már tartalékként sem volt szükség rájuk a dízel- és villanymozdonyok térnyerése miatt. A mozdony 1965. július 21-én visszatért Bettembourgba, ahol 22 éven át egy ideiglenes vágányon állt a szabad ég alatt. 1987 júliusában az áprilisban alapított 5519 a.s.b.l. egyesület elszállíttatta a mozdonyt Petingenbe, ahol 1991-ig többezer órányi munkával felújították. Üzembe helyezéséhez viszont egészen 1991-ig kellett várni, hogy a frissen megnyílt lehetőséggel élve Meiningenben szakértő kezek segítségével véglegesen visszatérhetett a sínekre. Az öt évente szükséges kazánvizsga miatt ezután többször visszatért a mozdony Türingiába, ahol 2002-ben megkapta a németországi közlekedéshez szükséges rádiót és PZB90-et.
Szintén az almáskert mellett haladt el Friedberg felé autentikus vonatával a luxemburgi vendégmozdony, bár a hálózat sajátosságai miatt szerkocsival előre

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.