2024. 05. 08.

Lecsaptak a bérmozdonyokra

Folyamatosan bővíti nemzetközi képességeit a České dráhy, amihez eddig leginkább a bérelt mozdonyokon keresztül vezetett az út. Viszont az elöregedett vontatójárművek pótlására is szükség van az újabbnál újabb vonatnemek és szolgáltatási szintek mellett, ezért megállapodott az egyik lízingcéggel a korszerű mozdonyok egy részének megvásárlásáról.




Év végéig 61 darabra bővíti a korszerű mozdonyainak darabszámát a České dráhy, avagy a cseh állami személyszállítási vasútvállalat. Ehhez a stratégiához eddig lízingelték az ELL-től és az RSL-től a Siemens Vectron MS típusú mozdonyokat, de a VÚŽ-zsal közösen használt darab 2021 óta saját tulajdonban volt.

Mintegy másfél hónapja érkeztek az első hírek, hogy a típust megelégedéssel használja az állami szolgáltató és szívesen meg is vásárolná egy részüket, amikor lejár a bérleti szerződés. Ez a felállás változott meg 2024. május 3-án, amikor a 91 80 6193 566-7 pályaszámú mozdonyra a korábbi D-RAILL helyett a D-CD felirat került fel. Ennek apropója az, hogy a bérbeadó Rolling Stock Lease s.r.o. és a bérlő közötti megállapodás eredményeként a jelenleg már 40 darab üzemben lévő közül 10-et megvásárolt a ČD.

Egy hónapja még kevesen sejtették, hogy a ComfortJet bemutatóján szereplő mozdony ilyen hamar tulajdonost vált
(fotó: České dráhy)

A lépéssel az 1978-ban szolgálatba állított E499.2-es, manapság már 150.2 és 151-es sorozatjel alatt futó, Banán becenevű sorozatokat küldhetik nyugdíjba. Hogy pontosan melyik darabok követik még az első fecskét, azt nem közölték, ahogy a tranzakció költségét sem. Annyi viszont bizonyos, hogy idén további 10 ilyen mozdony átadásával teljesíti majd az RSL az 50 darabos keretszerződést és ezzel válik teljessé a ČD-nél a flotta – egyelőre.

A szlovák bejegyzésű cégtől bérelt mozdonyokkal Budapesten is lehet találkozni, hiszen Metropolitan vonatnév alatt kezdetektől bejárnak az országba
(fotó: Paksi Márton)

Mára a sorozat egyik része kapott egy visszafogott matricázást…

…de a továbbra is vannak teljesen fehér darabok.
(fotók: Maron Szilárd)

Amennyiben minden engedélyt időben megszerez, 2025-ben már forgalomba is állhat a ComfortJet szerelvények élén (vagy végén) a nagysebességű Vectron-variáns, melyből szintén 50 darabot rendeltek még 2022 áprilisában. Ezekkel együtt akár 111 korszerű, ETCS-sel felszerelt mozdony továbbíthatja a távolsági vonatokat Csehországban és Európában.
Adorján Péter