2024. 05. 30.

Határokon átívelő vonal egységes védelemmel

A júniusi kis menetrendváltás nem csak szezonális, hanem új, állandó kapcsolatot is hoz Maastricht körül. Az új járművek ugyan határidőre elkészültek, a bürokrácia miatt viszont többször is késést szenvedett az európai integráció újabb jelképe, a Dreiländerzug indulása.





A részes felek legnagyobb megelégedésére, egy határokon átívelő kooperáció végére kerülhet pont hamarosan. Még 2013-ban határozta el Limburg tartomány vezetése, hogy a 2015-ben pályázat útján kiválasztott udvari közlekedési szolgáltató, az Arriva szerezzen be olyan vonatokat, amik képesek Hollandia mellett Belgium és Németország területén is közlekedni, ezzel pótolva hiányzó kapcsolatokat. 2016-ban szándéknyilatkozatot írt alá a regionális megrendelőszervezetek és megkezdődütt a háttérmunka az Arriva, az SNCB/NMBS és az NS bevonásával. Ugyan a vasúti nyomtáv azonos, a nyelvek, a forgalmi utasítások, a felsővezetéki tápfeszültség és a biztosító berendezések viszont különböznek.

A Liège [Luik/Lüttich] – Maastricht – Heerlen – Aachen [Aix-la-Chapelle/Aken] viszonylaton, amely LIMAX márkanevet és RE18-as viszonylatszámot is kapott, a forgalom felvétele több lépcsőben történt a folyamatosan felmerülő újabb problémák miatt. 2018 decemberében ugyan rendelkezésre álltak az új, háromrészes Stadler FLIRT 3 motorvonatok, de nem rendelkeztek német engedéllyel, így tizenhárom hónapig Heerlen volt a végállomás, ahol buszra kellett szállni. Újabb megpróbáltatások 2022 végén keletkeztek, amikor az ETCS kiépítéséhez kapcsolódóan, ezáltal nem tudtak szabályosan Aachen főpályaudvarára bejárni a vonatok. A megoldást a vágányfelhasználási rend felülvizsgálata oldotta meg, így 2023 márciusától újra átszállás nélkül lehetett eljutni Maastrichtba. Bár a holland oldalon már 2022 decemberétől fél órás követést tudtak biztosítani a Heerlen és Landgraaf közötti szakasz kétvágányúsításával, csak minden második vonatnak volt helye Herzogenrath és Aachen között – 2023 decemberétől viszont már itt is megléphették a sűrítést.

Aachen főpályaudvarán már évek óta megszokott látvány a holland motorvonat, de immár ténlyeg Belgium lesz a célállomása
(fotók: Stadler Rail AG)

A következő fázisra, amivel teljessé válik a szolgáltatás, viszont a 2023 decemberi menetrendváltás helyett csak 2024. június 9-én kerülhet sor. Ennek oka, hogy egy 2010-ben történt baleset miatt Belgiumban kizárólag ETCS-sel felszerelt járművek közlekedhetnek és ilyennel nem volt eredetileg felszerelve az Arriva flottája. 2020-ban a Stadlert megbízták, hogy egészítse ki a flottát ezzel a képességgel és az legyen üzemkész 2023 decemberére. Ahogy az szinte már szokásos, az engedélyeztetés nem ment zökkenőmentesen: jelen esetben az ERA nem adta meg időben az engedélyeket. Ebből következően a tisztán államvasúti együttműködésben 2014 óta Aachen és Spa között óránként induló RE29-es/euregioAIXpress vonalat Liège-Guillemins/Luik-Guillemins állomásig hosszabbították, amely 62 perc alatt juttatja el az utasokat a két végállomás között úgy, hogy minden állomáson megáll.

A célegyenesben azért felgyorsultak az események és mindenki mindent bejelentett és megünnepelt. Május 13-án a belga közlekedési miniszter George Gilkinet, a holland közlekedési államtitkár Vivianne Heijnen, Észak-Rajna-Vesztfália tartomány közlekedési minisztere Oliver Kirscher és Limburg tartományi kollégája Jasper Kuntzelaers már a Santiago Calatrava tervezte belga állomáson jelentették be a járat júniusi indulását. Bár ekkor még folytak a tesztek, ez nem szokta megakadályozni a politikusokat a látványos és jól hangzó ígéretek terjesztésében.

Belgium egyik legkülönlegesebb állomása Liège-Guillemins/Luik-Guillemins, ahol alig két hete egy próbaút keretében tartottak kisebb ünneplést a politikai szereplők
(fotó: Provincie Limburg)

Bizonyossá akkor vált az immáron sokadik dátum, amikor a Stadler május 29-én bejelentette a próbafutások sikeres lezárását. A motorvonatokra a részben házon belül fejlesztett GUARDIA nevet viselő berendezései kerültek, melyek segítségével immár Belgiumba is betehetik az egységek a kereküket. Tájékozott olvasóink már biztos ráéreztek, hogy Hollandiában és Németországban még a nemzeti rendszereket, avagy az ATB-t és a PZB-t használják a napi üzemben. Viszont ezeknek a jeleknek a kiértékelését is a GUARDIA végzi B kategóriás modulok segítségével.
Marc Trippel, a Stadler jelző- és biztosító-berendezésekért felelős vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy fontos mérföldkőnek számít a belga engedélyek megszerzése, hiszen egy 36 darabos részflottát szereltek fel vele és immár Svájc, Németország, Lengyelország, Olaszország, Magyarország, Hollandia, Ausztria, Horvátország és Szlovénia után itt is rendelkeznek a szükséges kompetenciákkal. Michiel Cussel, az Arriva limburgi régiós vezetője örömét fejezte ki, hogy a Stadler minden mozzanatot összefogott és egy kulcsrakész rendszert adott át nekik, amivel végre nevéhez méltóvá válhat a régen várt vasúti kapcsolat.

Adorján Péter