Kalauz nélküli körvasút. Az Alstom saját maga szolgáltat Nagy-Britanniában.Készülnek az új vilniusi trolik Plzeňben, Stuttgartban pedig a hatvanadik új Stadtbahn-kocsi is forgalomba állt. A BKK új automatákat tesz a régiek helyre, de a régen leszerelteket nem pótolja. Rövid hírek a kattintás után.
Kalauz nélkül is megy a vonat
Budapest–Pilisvörösvár | Magyarország – Április 7-én lép életbe a 2023/2024-es menetrend 1. számú módosítása. A kisebb-nagyobb változtatásokat részletesen összefoglalta a MÁV-csoport már korábban. A változások egyik érdekessége azonban az, hogy a mellékvonalak némelyikén évek, sőt, évtizedek óta működő kalauz nélküli rendszert kiterjesztették a budapesti előváros egyik viszonylatára. Az S76-os viszonylat vonatai Rákos és Pilisvörösvár között április 7-étől jegyvizsgáló nélkül közlekedik. Ez persze nem jelenti azt, hogy potyázni lehet, hiszen ellenőrzést végző munkatársak bármikor felbukkanhatnak a vonatokon.
Az utolsó nap: 2024. április 6-án délelőtt az S76-os viszonyaton közlekedő 3224-es számú vonatra még volt vezényelve jegyvizsgáló.
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A változás mindösszesen csak annyi, hogy forgalmi feladatokat nem látnak el az utastérben dolgozó vasutasok: a vonatok indítása kizárólag a mozdonyvezető (és ha van az adott helyen) a forgalmi szolgálattevő feladata. Ezzel alapvetően az amúgy is létszámhiányos vasúttársaság néhány embert meg tud spórolni, így talán kevesebb lesz a túlóra vagy éppen a vonatkísérő hiánya miatt lemondott vonat. A viszonylat egyébként alkalmas az elővárosban való tesztelésre: kizárólag szóló FLIRT-ek járnak a vonalon, így a mozdonyvezetőnek csak egy motorvonati egységet kell felügyelnie. Az intézkedés kritikusai szerint ez súlyos biztonsági hiányosság lesz majd, hogy nem ad „indulásra készen!” jelzést a vonatkísérő, mert mi lesz ha...? Nos, a rendszer működik számos helyen Magyarországon is, ráadásul a FLIRT-eknél sokkal korszerűtlenebb járművekkel. A FLIRT-ek esetében gyakorlatilag kizárható az elhúzásos esemény, a jármű csak az ajtók zárt állásában indítható el. Igaz, az utasoktól is kell némi tanulás: például a babakocsival vagy nagy csomaggal utazó utasok esetén érdemes megtanulni, hogy a FLIRT külső lépcsőjére lépve (mint a BKV TW6000-es villamosain) blokkolható az ajtó a poggyász vagy a babakocsi rakodása idejére, ha pedig ez nem férhető hozzá, elég az ajtó belső oldalán az infrakapu blokkolása. Egyetlen akadály talán a kerekesszékes utas lehet, de számukra Rákos kivételével mindenhol szintbeni beszállás biztosított a vonalon, Rákoson pedig van álllomási személyzet, aki tud a lift kezelésében vagy éppen a fizikai rakodásban segíteni.
Az intézkedés mindenképpen előremutató, hiszen a meglévő utazószemélyzet hatékonyabban diszponálható, az ellenőrzést koncentrálni lehet alkalmasint, hiszen kötelezően a vonatkísérő által ellátandó forgalmi feladatok már nincsenek az utasításokban, ennek ellenére, ha az üzemi helyzet szükségessé teszi, a vasúttársaság jegyvizsgálókat vezényelhet ezekre a vonatokra is. Bízunk benne, hogy a hatékony ellenőrzés fejlesztése mellett hamarosan több, erre alkalmas viszonylaton is bevezeti a MÁV-START a kalauz nélküli közlekedési rendet.
Saját vasúti szolgáltatát indít az Alstom Nagy-Britanniában
Wrexham | Nagy-Britannia – A hagyományos és megbonthatatlan francia-angol örök barátság jegyében az Alstom kisegíti az észak-walesi utazóközönséget - kezdhetnénk e hírt. Nem teljesen friss maga a hír, de a viccet félretéve mindenképpen érdekes lépésre szánta el magát a francia gyökerű járműgyártó: 2025-ben az SLC Rail nevű tanácsadócéggel közösen indítana open access (azaz tisztán piaci alapú) vasúti szolgáltatást Wrexham és London között, napi 5 (vasárnap 4 pár) járattal, Wrexham, Shropshire and Midlands Railway (WSMR) néven. Bár a cég régen és mélyen jelen van a brit vasúti piacon, mind járműgyártóként (egykori BR-műhelyeket és BREL-érdekeltségeket vettek át) és biztosítóberendezési illetve egyéb berendezések szállítójaként, járműüzemeltetőként ez lesz az első próbálkozásuk - sőt, gyakorlatilag az első olyan alkalom, amikor egy gyártó tényleges vonatüzemet is lebonyolít majd, nem csak karbantartást biztosít.
Az új szolgáltatás Wrexham, Gobowen, Shrewsbury, Telford Central, Walsall és Coleshill állomásokat érintve éri el a West Coast Mainline-t, melyen London Euston állomásig közlekedik majd. A brit piacot ismerők számára ismerősen csenghet a koncepció: 2008-2011 között már létezett egy Arriva-leányvállalat Wrexham & Shropshire néven, mely hasonló szolgáltatást kínált. A mostani reinkarnáció viszont más megközelítést alkalmaz két ponton: egyrészt a gyorsabb West Coast Mainline-ra csatlakozik rá Nuneaton állomásnál, másrészt a fő kihívást jelentő, Anglia egyik legbonyolultabb vasúti csomópontját jelentő Birmingham városát északról kerüli, Wolwerhampton–Walsall–Coleshill Parkway útvonalon. A szolgáltatás hiánypótló, hiszen Wrexham jelenleg napi egyetlen közvetlen vonattal rendelkezik London felé az Avanti West Coast előadásában, de a franchise fő útvonalaihoz igazodva Chester felé, jelentős kerülővel. A jelenlegi franchise-rendszerben ez a vidék főleg a Transport for Wales felségterülete, aki inkább az észak-déli útvonalakban érdekelt Walesben, míg a London és Birmingham közötti szolgáltatók inkább csak Wolwerhamptonig érdekeltek a piac lefedésében - igény tehát lenne itt open access szolgáltatásra, de kérdés, hogy eltartja-e majd a kereslet a napi 4-5 pár vonatot.
Óriáshernyók a tengerparton
Casablanca | Marokkó – Leszállította mind a 40 extra hosszú autóbuszt rendeltetési helyére a Daimler Trucks AG és azok forgalomba is álltak két új vonalon. Marokkó legnagyobb városában már épült korábban négy villamosvonal, de egy 24,5 kilométeres, 42 megállót kiszolgáló BRT-rendszert is kiépített az üzemeltető RATP Dev: a BW1 jelű vonal a város déli oldalán fut gyűrűszerűen, a BW2 jelű pedig egy sugárirányű vonalként hagyja el a várost délnyugati irányban. Az akár 5,5 percenként is induló járatoknak a fedélzeti rendszerek szabad utat garantálnak a kereszteződésekben az akár 177 utast is befogadni képes járműveknek. A Mercedes-Benz Capacity L sorozatú 21 méter hosszú buszokat Euro VI besorolású OM 470-es motor és Voith DIWA váltó párosa mozgatja. A buszok 2. és 3. ajtajánál is kialakításra került többcélú tér, ezen felül pedig 58 ülőhelyet építettek a buszokba, ahol a klíma is az éghajlathoz igazított teljesítményű. Az erősen támogatott jegyár 6 dirham, ami körülbelül 55 eurocentnek felel meg.
Mellékállása: villamosvezető
München | Németország – Újfent a felsőoktatásban is toboroz az MVG, hogy elegendő mennyiségű járművezető álljon rendelkezésre a villamosüzemnél. A sikeresen elindult tavaszi képzés után egy nyári etapot is szeretnének elindítani, ehhez hét hetes fizetett képzést is áll a bajor főváros közlekedési cége. A sikeres vizsgák után heti 16-20 órát kell teljesíteni, amit az érvényes bérmegállapodás alapján fizetnek. A legalább 21 éves, személyautóra érvényes vezetői engedély és a szokásos orvosi alkalmasságon felül legalább egy munkanapot is kell vállalni a szokásos többműszakos munkarend vállalása mellett. Jelentkezni az MVG karrieroldalán keresztül lehet.
Kis szerencsével akár a legújabb típust is vezethetik a jelentkezők
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Műholdas vétellel a jobb internetért
Vilnius | Litvánia – Újszerű megoldással szereli fel egyes járműveit az LTG Link, Litvánia állami személyszállító vasúttársasága. Jelenleg már három szerelvényre került fel a Starlink eléréséhez szükséges antenna, amivel a hagyományos mobiltelefonos hálózatokkal kevésbé lefedett régiókban kívánják javítani a fedélzeti internet-elérést. A Vilnius [Wilna] és Rīga, illetve Klaipėda [Memel] közötti vonalak mentén főleg az erdős területeken tapasztalható szolgáltatás-kiesés, amit ilyen módon is megelőznének. Emellett az összes járművet felszerelik korszerű 5G-modemmel. Az internetre nem csak az utasok kényelme, de a fedélzeten történő készpénzmentes vásárlások során is szükség van. A várakozások szerint a kapcsolódási módok (5G vagy műholdas) közti automatikus váltást nem lehet majd észlelni.
Lett is új automata, meg nem is
Budapest | Magyarország – Újabb propagandahírt hurráoptimista közleményt adott ki a BKK április 5-én, miszerint elvégezték az alapfeladatukat és három jegykiadó automatát felújítottak. Ez különösen annak fényében pikáns, hogy néhány éve leszereltek közel 50 darabot a hálózatról. Az Astoria metróállomásra, a Keleti pályaudvari busz- és trolibusz-végállomásra és az Örs vezér terére kihelyezett darabokat leginkább a megújult matricázásról lehet megismerni, bár a hardveres és szoftveres részekhez is hozzányúltak és antigraffiti bevonatot is felvittek rájuk. A 10 éves gépek élettartamát ezzel 5 évvel szeretnék meghosszabbítani, indoklásként pedig a folyamatosan növekvő digitalizációt nevezték meg.
„Az elmúlt években a koronavírus-járvány, valamint a BKK digitális fejlesztései jelentős hatással voltak az értékesítési csatornák bevételmegoszlásának alakulására. Miközben a BudapestGO és a digitális termékek népszerűsége folyamatosan és dinamikusan növekszik, a BKK a menetdíjbevételeinek csaknem 50 százalékát könyveli el a jegy- és bérletautomatáknál a korábbi közel 70 százalék helyett.
A digitalizáció terjedése mellett szintén jellemző az értékesítésre, hogy az elmúlt években folyamatosan nőtt a bankkártyás fizetések aránya. Napjainkra az automatás vásárlásoknál a bankkártyás tranzakciók aránya 70 százalék fölé emelkedett (a négy évvel ezelőtti alig 50 százalékról), és összértékük 2023-ban meghaladta már a 80 százalékot is.”
A meglepőnek egyáltalán nem mondható, hogy növekszik a készpénzmentes vásárlások aránya, de ez az organikus növekedésen túl valószínűleg nagyobb mértékben köszönhető az évek óta tartó eltömítésnek és fosztogatásnak is, mint az egyes pontjain nehézkesen használható BudapestGO alkalmazás sikerének. Írnak ugyan két új, nagyobb képernyővel és valószínűleg az esélyegyenlőségi előírásoknak jobban megfelelő automatáról is, de ezek telepítési helyét vagy kinézetét nem publikálták. A Facebook-oldalon közzétett poszt alatt természetesen bőséggel kapott kritikát a cég a részben félrevezető feliratozásért is.
Forgalomban a hatvanadik is
Stuttgart | Németország – Átvette az utolsó DT8.15-öt is az SSB, ezzel le is zárult a harmadik generációs járművek beszerzése. A 3619-3620 kocsiszámokat kapott egység első tagja a 40 éves hagyománynak megfelelően megkapta az átadás helyszínéül szolgáló telephely kerületének nevét is. Heslach névvel korábban a 2023-ban leállított 1001-es pályaszámú fogaskerekű közlekedett, mely 1982-ben elsőként kapott nevet. Jure Mikolčić, a Stadler németországi ügyvezetője megtiszteltetésnek nevezte, hogy bő évtizednyi kooperáció eredményeként elérkezett ez a mérföldkő is.
A névadón a kocsiszín mellett csobogó Heidenklingenbach vizével locsolták meg frissen felhelyezett kerületi címert
(fotó: Stadler Rail AG)
(fotó: Stadler Rail AG)
Már vágják a centit
Plzeň | Csehország – Megkezdődött Vilnius új trolibuszainak tesztelése és homologizációja a gyártónál. A 2.500 tesztkilométerre ítélt Škoda 32Tr az első abból a 91-ből, melyet a litván főváros rendelt az egyre öregedő 14Tr-ek helyére. A szokásos gyári próbák után a rendeltetési helyére kerül a trolibusz a típusengedély megszerzésének folyamatához, ami után a további daraboknak már csak 250-250 kilométert kell teljesíteniük.
Éles látással felfedezhetjük, hogy a bal oldalra is került a gyalogosokra és kerékpárosokra figyelmeztető radar, illetve a tükröket is kamerák váltották
(fotó: Škoda Group)
(fotó: Škoda Group)
Lelassultak a buszok
Hamburg | Németország – Kisebb fokú lavinát indított el a hamburgi városházán a CDU zászlaja alatt tevékenykedő Dennis Therig írásbeli kérdése, amiben az autóbuszvonalak átlagsebességéről érdeklődött. A kérésnek megfelelően megválaszolt iromány elérhető a város honlapján, amiből kiderült az idestova két évtizede fennálló, megállíthatatlannak mutatkozó lassulási folyamat. Míg 2001-ben még 19,9 kilométert tettek meg a HHA buszai egy órában, addigra ez 2023-ra 18,7-re mérséklődött. Az inkább regionális vonalakon dolgozó VHH ugyan csak 2012-től rendelkezett adatokkal, de azok sem szebbek: 21,1-ről 20,6-ra csőkkent a sebesség. Ennek ellenére az utasok a pontosságot a 2011-es 1,81 helyett már 1,68-ra értékelték 2023-ban – az 1,00 a legjobb érték. A város illetékesei szerint leginkább a folyamatosan nagyobb területre kiterjesztett 30-as zónák járultak hozzá a buszok lassulásához, de az Xpress- és Metrobuszok vonalán ilyen nincs érvényben és nem is tervezik a bevezetését.
Összevonás, új arculat, régi név
Hannover | Németország – Évek óta azon dolgozik az Üstra, a Regiobus und a Großraum-Verkehr Hannover (GVH), hogy hatékonyabbá tegyék az üzemeltetést és az arculatukat. Az új arculat a hamburgi Jung von Matt arculati iroda gondozásában elkészült és hamarosan be is vezetik azt. Emellett az Üstra és a Regiobus összebútorozik és közös üzemeltetésbe fognak. Az eddig leginkább a tarifaszövetségi feladatokat ellátó GVH pedig ugyan az előírások miatt fennmarad, de háttérbe vonul és kizárólag az ÜSTRA marad látható. A változásokat az új logó jelzi majd, ami a hannoveri régió stilizált alakjából és az Ü betűből áll össze. A hamarosan egyre több helyen láthatóvá váló arculatot megtestesítő rajzolat nevet is kapott: ÜMO, amit az Üstra, Mobilität és Emotionen szavak összevonásából képeztek. Hangsúlyozták, hogy a jel semleges nemű, így hivatalosan das ÜMO a helyes hivatkozása.
Az új logót Elke van Zadel, az Üstra vezérigazgatója és a Regiobus ügyvezetője; Ulf-Birger Franz, Hannover régió közlekedési tanácsnoka, a GVH ügyvezetője és az Üstra felügyelő bizottságának elnüke; Steffen Krach, Hannover régió elnöke fogta közre
(fotó: Franz Fender / GVH)
(fotó: Franz Fender / GVH)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán