2024. 04. 01.

Húsvéti vonathelyettesítő – 2024. április 1.

Pont került a GYSEV körüli vitákra. Nagy siker az Országbérlet: Ausztria és a Wizz Air is csatlakozik. London után Budapesten is lesz SuperLoop.



Csatlakozik az országbérlethez Ausztria


Ausztia-Magyarország – A nagy sikerre való tekintettel az osztrák közösségi közlekedési szolgáltatók is csatlakoznak az ÉKM tarifareformjához. A osztrák Klimaticket és a magyar Országbérlet érvényességi területéből összevont díjtermék elsősorban a két ország között ingázóknak lesz majd nagy segítség. Akik rövidebb időre utaznának, azoknak is lesz díjszabási megoldás: a Monarchia24 és a Monarchia72 jegyek a megváltástól számítva a számmal jelzett ideig érvényesek – mindez órában értendő. A kishatárforgalmi jegyek újjáéledését jelezheti a csak napijegy formájában létező Vasfüggöny24, amely Vas és Győr-Moson-Sopron vármegyék mellett Burgenlandra lesz érvényes. Amennyiben a rendszer működőképesnek tűnik, akkor a többi országgal is hasonló megállapodás születhet: a határon túli magyarok közlekedését könnyíthetik meg a Trianon24 és Trianon72 jegyek, melyek Szlovákia teljes területén, Ukrajnában és Romániában a Kárpátokig, Szerbiában a Duna vonaláig, Horvátországban Dubrovnik kivételével mindenhol, Szlovéniában a Pomurska statisztikai régióban, valamint a francia főváros gyorsvasúti rendszerének (RER) C vonalán érvényes Pont de Rungis Aéroport d'Orly és Versailles-Chantiers állomások között.


Élet a GYSEV után


Győr–Sopron | Magyarország – A GYSEV magyar és osztrák része között 2023 második felében eléggé elmérgesedett a viszony. Úgy tűnik azonban, hogy sikerült megállapodni a közös együttműködésről – bár ez nem járt áldozatok nélkül. Éppen a névadó vasútvonal magyarországi szakaszát (és két kapcsolódó vasútvonalat) kell feladnia a zöld-sárga vasúttársaságnak, már ami a regionális személyszállítást illeti. A pálya üzemeltetése ugyanis továbbra is a GYSEV-nél marad, ami logikus is: még nincs 10 éve hogy egyetlen központi KÖFI-be szervezte a társaság a vonalait. A távolsági vonatokra 2023 márciusában írt alá járműbeszerzést a GYSEV, így az is marad a cégnél. A Sopron–Győr, a Fertőszentmiklós–Neusiedl am See–Bécs és a Csorna–Hegyeshalom személyvonatokat a GYSEV-től; a Csorna–Pápa személyvonatokat pedig a MÁV-Starttól szervezi ki az ÉKM. A meghirdetett pályázaton több vállalat is indult: Franciaországból Keolis és a Transdev, Csehországból a RegioJet és a LeoExpress, de a V-Híd Zrt. is adott be ajánlatot. A nyertes végül a hatodik jelentkező lett, a Netinera-csoporthoz tartozó és többek között az Alex márkanevet is futtató Die Länderbahn GmbH. A magyar leányvállalat a GYSEV-hez hasonlóan a 8-as vonal végpontjainak nevéből építkezik, ám a magyar nyelvű megoldás már a GYSEV-é, a német nyelvű szintén nem használható, hiszen az osztrák oldalon az használatos. Nem maradt megoldás, mint a latin neveket felhasználni – az még úgy se volt. A vállalat neve tehát Scarbantia-Arrabona Nyugat-Magyarországi Intergrált Közlekedési Kft. lesz. A vállalat különlegessége, hogy a térség autóbuszvonalait is ő fogja üzemeltetni, hogy valóban összehangolt rendszerként üzemeljen a vas- és gumikerekű ágazat.

A magyarországi leányvállalat, a Scarbantia-Arrabona Nyugat-Magyarországi Intergrált Közlekedési Kft. logója
Hamarosan nem csak a budapesti elővárosban és a Balatonnál lesznek csak emeletes vonatok
(fotó: Die Länderbahn GmbH)



SuperLoop budapestiül: CsuKa


Budapest | Magyaroszág – A londoni SuperLoop mintájárára vezeti be Budapesten a köríves gyorsjárati autóbuszhálózatát a Budapesti Közlekedési Központ. A CsudaKarika (röviden CsuKa) névre keresztelt vonalcsoport a főváros központjáról távolabb eső városrészeket köti össze, gyorsjárati jelleggel. Az útvonal és a megállókiosztás tekintetében fontos szempont volt, hogy olyan közvetlen kapcsolatokat biztosítson, amely az alaphálózaton csak átszállással érhető el; de ahol lehetőség van rá, akár eddig kiszolgálatlan területet is érintsen. Előbbire a BKK 2024. február 20-án kiadott közleményében történt utalás:

„A jellemzően autót használók 59 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a jövőben gyakrabban felszállna a BKK-járataira. Ehhez számukra a legnagyobb ösztönzőket az átszállások számának csökkentése és a gyorsuló utazások jelenthetik.”

A londoni hálózathoz hasonlóan előfordul, hogy a „szomszédos” vonalaknak nem közös a végállomása, hanem egy kisebb kitérést tesznek az alap körről. Az utastájékoztatásban a vonalak CSK1-től CSK6-ig lesznek jelölve. Az üzemidő két vonal kivételével azonos: az első indulás egységesen 5:00, míg az utolsó 23:45-kor lesz. A két kivétel a CSK3 és a CSK6 vonalak, melyek (a 100E és 200E vonalakhoz hasonlóan) a hét minden napján folymatosan, megszakítás nélkül közlednek. A követési idő is hasonló logikát közvet: a csak nappal közlekedő vonalak az üzemidő teljes hosszában 15 percenként közlekednek; míg a CSK3 és CSK6 vonalak 5 és 23 óra között 15, azon kívül 30 percenként indulnak.
A CsudaKarika vonalain a Budapest-bérletek, az ország- és vármegyebérletek is érvényesek.



Újjáéledő belföldi légiközlekedés


Budapest–Debrecen | Magyarország – Az Airbus A321neo típusú repülőgépeinek gyengélkedése miatt kénytelen Budapest és Debrecen között a régebbi típust – A320-asokat – reptetni a Wizz Air, ezzel juttatva másik bázisra őket. Ám hogy ne vesszen teljesen kárba az így elégetett kerozin, a Wizz Air megnyitja az utasok részére is ezeket a járatokat. Az egy útra szólók jegyek 1999 forinttól vagy 4,99 eurótól kezdődnek; de lehetőség van Wizz Wármegye- és OrZZágbérlet váltására is. Arról, hogy ez pontosan milyen kedvezményre jogosít, egyelőre nem közölt információt a légitársaság; ahogy az ezekkel a díjtermékekkel a fedélzetre vihető poggyászokról sem. A Wizz Wármegybérlet a Budapest–Debercen járatokon, valamint a megváltott megye teljes területének közösségi közlekedésén érvényesek, míg az Wizz OrZZágbérlettel a teljes országban utazhatunk.


Összeállította: Mellár Marcell