Újabb gyártó újabb alternatív hajtású típusa állt forgalomba Németországban, ezáltal szélesebbé vált a paletta. A megrendelő és az üzemeltető is a gázolajnál környezetbarátabb meghajtást emeli ki, pedig az utaskomfort terén is jelentős változásokat hozott az új szolgáltatási szerződés.
Bő negyedéves késéssel, de végül új korszakba lépett Baden-Württemberg tartomány vasútja is az első akkumulátoros motorvonat közforgalomba állásával az Ortenau-Netz vonalain. A gyártó Siemens számára is mérföldkövet jelent, még ha a Stadler ebben a szegmensben már nagyobb német, de osztrák megrendeléseket is magáénak tudhat. Természetesen a német gyártó is kapott már megrendelést Dániából néhány darabra.
Az egyik motorvonat meg is kapta a hálózat központjának számító Offenburg nevet. Az átadó és névadó eseményen Tobias Harms, a SWEG ügyvezető igazgatója; Marco Steffens, Offenburg polgármestere; Winfried Hermann, tartományi közlekedési miniszter; Albrecht Neumann, a Siemens Mobility vasúti járműves részlegének vezetője; Volker Heepen a megrendelő NVBW ügyvezetője és Carsten Gabbert, Freiburg igazgatási kerület elnöke próbált elbújni a tartományi szlogen mögé
(fotó: SWEG)
(fotó: SWEG)
Az immár négy éve megrendelt húsz jármű egyik első darabját már láthattuk másfél éve az InnoTrans rendezőjében. A 70 fős Stadler RS1-eseket – melyek egyelőre tartalékként megmaradnak – váltó motorvonatok végül csak bő másfélszeres befogadóképességűek lettek, de egyes peronok átépítésének köszönhetően párosával járatva már a korábbi hármasával kapcsolt szerelvényeknél nagyobb kapacitást jelentenek. 2023 decembere óta már az új járművekhez igazított menetrend szerint közlekednek a vonatok, ami minden vonalon legalább órás ütemet jelent. Szintén az akkumulátorok feltöltése miatt volt szükség Hausach állomáson a Freudenstadt és a Hornberg felé közlekedő ágak megcserélésére, mert Freudenberg állomáson hiányzik egy vágánykapcsolat és emiatt nem tud a menetrendileg optimális 2. vágányra bejárni a szerelvény. Ennek pótlását a tartomány szeretné elérni, hogy csökkentse az eljutási időt ebből az irányból is.
A forma már nem ismeretlen, de a meghajtás újszerűnek számít
(fotó: Siemens Mobility)
(fotó: Siemens Mobility)
Korábban arról írhattunk a Siemensre hivatkozva, hogy 80 km hatótávolságot biztosít a padló alatti akkumulátorcsomagokba eltárolt energia, de az átadáskor már mindenki üzemszerűen 120 km megtételéről nyilatkozott. Itt mindössze arra gondolhatunk, hogy a Stadlerhez hasonlóan a katalógusba egy biztosnak értékelt, alacsonyabb adat került, illetve a rekuperált energia is a modellszámításoktól eltérő hatékonyságú. Emellett Achern állomáson felsővezetéki szigetként, Biberach (Baden) állomáson a csonkavágány villamosításával épült ki töltési lehetőség a SWEG Schienenwege GmbH kezelésében.
Április 8-án egyelőre csak négy járműegység állt forgalomba, de a néhány hónap alatt végbemenő teljes flottacsere után évente 1,8 millió liter gázolaj alacsony hatásfokú elégetésétől és ezáltal körülbelül 4.750 tonna CO2-kibocsátástól kímélik meg a környezetet a betöltött zöldárammal. Emellett a 29,5 évre megkötött flottafenntartást is a Siemens végzi, aki a Railigent X nevű felhőalapú technológia által biztosítja a megelőző karbantartás valós idejű tervezését és elméletileg 100%-os rendelkezésre állást. A 2038. decemberéig tartó koncessziós időszakban évente 2,6 millió vonatkilométert rendel meg a tartomány és 2025-től csatalkozik a hálózathoz az újranyitó Hermann-Hesse-Bahn is.
Adorján Péter