2024. 03. 30.

Hétvégi gyors – 2024. március 24–30.

Villamos motorvonatok leköszönnek, gőzmozdonyok felélednek Csehországban. Célegyenesben a woltersdorfi akadálymentes közlekedés. Ismét bővült a pozsonyi trolihálózat.



Elkészült az aluljáró


Budapest | Magyarország – Elkészült a Nyugati pályaudvar alatti gyalogos aluljáró felújítása március végével, ami a 2020-ban megkezdett épületfelújítás része. A Ceglédi váró és a Westend oldalát összekötő folyosó felújítási munkái 2023 augusztusában kezdődtek, majd a múlt év őszétől teljes lezárás mellett folytatódtak. A MÁV közleménye szerint megújultak a burkolatok, a világítás és a komor falakat a Nyugati pályaudvar tervrajzainak részleteivel dobták fel. Szintén megújult a nyilvános WC is és elkészült a Westend oldalán lévő peronokhoz vezető lift is. Sajnos a projektbe a Ceglédi váró oldalának akadálymentesítése, ahogy a csarnok középső peronjának akadálymentes elérésének biztosítása sem fért bele, így a mozgáskorlátozottak csak nagy kitérővel érhetik el továbbra is a Westend felől a 11-17. vágányokat. A munkákat a MÁV saját beruházásban intézte, a költségekről a közlemény nem közöl részleteket.

Lényegesen világosabb lett, mint korábban, de az évtizedek óta kötelező akadálymentesítés megint elmaradt
(fotók: Maron Szilárd)


Szia, kicsi villamos!


Woltersdorf | Németország – Március 27-én megérkezett az első új Modertrans villamos Woltersdorfba, végérvényesen beharangozva a sokak által szeretett, de elöregeddett gothai típus végleges kivonását. A Poznań-i villamosüzem főműhelyében épült jármű a szokatlan méretével tűnik fel, hiszen alig 15 méter a hossza. Ezt a meglévő telephely korlátozott mérete indokolja, bár a rendszeres utasok sem igényelnek nagyobb kapacitást. Nyilvános bemutatására valószínűleg a 111. évforduló ünnepén, május 19-én kerülhet sor.



A főállomásról a Koliba


Pozsony | Szlovákia – A 2023-as év a pozsonyi trolihálózat megújulásáról és bővuléséről szólt: nem csak megérkeztek, de forgalomba is álltak a duplacsuklós Škoda-Solaris Trollino 24 típusú trolibuszok, melyek több-kevesebb sikerrel a 71-es trolibusz vonalán közlekednek. De „hagyományos” csuklós trolibuszból is vásárolt a DPB: 23 darab Škoda-Solaris Trollino 18-ast vettek, amivel két vonalról is sikerült dízelmotoros járműveket kiváltani. Egyfelelő egy kisebb útvonal-módosítással a főállomást a repülőtérrel összekötő 61-es buszból lett trolibusz-vonal; másfelől pedig a szintén a főállomás elől induló 41-es trolibusz vonalán közlekedő, önjárásra dízelmotor segítségével képes Škoda 30TrDG típusú trolibuszokat váltották le. A 2024-es év is hozott trolibuszos hálózatbővítést: a korábban 203-as, de 2021. november 1. óta 44-es jelzéssel közlekedő trolibuszvonal meghosszabbításra került. Ezt elsősorban a reptéri vonalhoz hasonlatosan egy járműbeszerzés tette lehetővé: a vállalat ugyanis 11 darab SOR TNS 12-est szerzett be, amelyek akkumulátoros önjárásra is képesek. Ez utóbbi funkciót az egykori 41-es autóbusz vonalán tudják kihasználni: korábban a Koliba végállomás felől érkező 44-es trolibuszok ugyanis a Búdková nevű végállomáson fordultak vissza, most viszont az egykori leszállóhely érintése után önjáró üzemmódban közlekednek a Szlovák Nemzeti Archívum és a Hroboňova trolibuszgarázs érintésével a főállomásra. A változással újabb dízelmotoros vonal tűnt el Pozsony közösségi közlekedésének térképéről, ám az elektromos buszok kálváriáját tekintve örülhetnek a helyiek, hogy trolibuszt kapnak helyette.
Az új, hosszú 44-es troli kisebb vargabetűt leírva köti össze a főállomást a Koliba végállomással.
A korábbi útvonal csak a Búdková megállóhelyig tartott.
(grafika: imhd.sk)


Jegyeket másnak nem adunk el!


Brüsszel–Prága | Belgium–Csehország – Március 25-én elindult a European Sleeper első Prágába tartó éjszakai vonata, de már a RegioJet részvétele nélkül. Viszont a cégalapító Elmer van Buuren szeretné elérni, hogy a belga állami vasúthoz hasonlóan a Deutsche Bahn is vegye be az értékesítési rendszerébe a vonatokat. Közleményük szerint a ČD-vel már közel van a megállapodás, miközben a DB elzárkózik a lehetőségtől is. Emiatt az ES egyenesen a Bundeskartellamt bevonását is kilátásba helyezte, indoklásként pedig a kapcsolódó bevételkiesést nevezte meg.

Tavaly októberi képünkön Brüsszelben kaptuk lencsevégre az eklektikus szerelvényt
(fotó: Adorján Péter)


Újjáéled az Albatros


Chomutov | Csehország – A ČSD számára gyártott 498.0-ás sorozatú gőzmozdonyok megmaradt példánya hamarosan ismét üzemképes lesz: a České dráhy és a Steam Story Agency együttműködése keretében ez utóbbi társaság kapta meg a gőzös 30 évre szóló üzemeltetési jogát. A megállapodás szerint magántőke bevonásával teszik üzemképessé az 1947-ben gyártott 498.022 pályaszámú gyorsvonati gőzöst. A legendás Albatros 2011 decembere óta állt üzemképtelenül és több tíz millió koronát kell invesztálni a felújításába. A tervek szerint öt év szükséges a gőzös felújítására és a szerződés szerint, ha 2028 végéig erre nem kerül sor, a ČD felmondja a kölcsönadási szerződést.

(fotó: České dráhy)

A gőzös a magáncég üzemeltetésében áll majd, a ČD pedig kedvezményesen, csak az aktuális üzemeltetési költségek megtérítése mellett használhatja majd a nosztalgiaüzemben a mozdonyt – adta hírül a České dráhy közleménye. Kikötötték azt is, hogy csak a ČD által jóváhagyott módon és beszállítók anyagaiból lehet javítani, karbantartani majd a gőzmozdonyt. A 498.022-es a ČD gyűjteményének legnagyobb darabja: a gyorsvonati mozdony 1900 kW teljesítményre képes, az engedélyezett legnagyobb sebessége 120 km/h. A hajtott kerekek átmérője 1830 milliméter. A szerkocsiba 32 köbméter víz és 12 tonna szén fér el. Fénykorában Prágából Brnoba, Pozsonyba, Přerovon át Bohumín felé, valamint Pozsony és Zsolna között továbbított a sorozat gyorsvonatokat, egészen 1976-ig. A sorozat továbbfejlesztéséből jött létre a 498.1-es sorozat, amely szintén az „Albatros” becenevet viseli. A pozsonyi fűtőházban jó évtizede újították fel a 498.104-est a szlovák vasutasok, míg az 1996-ban a szlovák társával együtt Budapesten megfordult cseh 498.106-os hosszú évek óta üzemképtelenül áll a chomutovi depóban.


Vectronból sosem lehet elég


Bécs | Ausztria – Újabb 20 Vectron vásárlásáról határozott az ÖBB, így már közel 180 mozdonyra van érvényes szerződése és ezek közül 123 már üzemel is. A Railcolor értesülése szerint ezúttal 86,1 millió eurót kért a Siemens az egyelőre nem meghatározott tudású gépekért. Szállítási határidőként 2025. február 11. szerepel a híradásban, ami szinte biztosan már legyártott darabok felkészítését jelenti.
München | Németország – Szintén a Railcolor szúrta ki, hogy a korábbi megrendelői számblokkokat már nem tartja be a Siemens, amikor újabb németországi regisztrációval ellátott mozdonyt szállít ki. Ennek az oka, hogy a 91 80 6193 kezdetű pályaszámok erősen fogynak, a számítások szerint alig ötven van már csak szabadon a lehetséges 999-ből. Legvalószínűbb megoldás a 7193 számsor alklmazása lesz, mivel manapság már nem fontos a hosszú és rövid pályaszám esetén az azonos önellenőrzőszám megléte. Ezt támasztja alá a motorvonatoknál már néhány éve egyre inkább terjedő négyjegyű sorozatszám, mely a Stadler EuroDual-széria vagy az Alstom H3 esetén már bevezetésre került.


Búcsúznak a Pantográfok


Olomouc | Csehország – Sorra állnak forgalomba a Škodától rendelt RegioPanterek Olomouc térségében. Ez pedig azt is jelenti, hogy véget ér a még üzemben lévő „Pantográf” vagy „Tornádo” becenevű villamos motorvonatok üzeme a morva város környékén. A České dráhy ennek okán április 19–21. között színes programot szervez az egyenáramú, 460-as sorozatú motorvonatok búcsúztatására. A részletes programot április elején teszik közzé a ČD Nostalgie weboldalán – ígéri az állami szolgáltató közleményében. A sorozatot – váltóáramú társaival együtt – korábban már bemutattuk olvasóinknak.


Költözik a MÁV – de hova?


Budapest | Magyarország – Május 9-én lejár a MÁV-csoport által használt Könyves Kálmán körúti székház, a Parkway irodaház bérleti szerződése – írja a Telex. A portál szerint húsvét előtt közölte az irodai dolgozókkal a költözés tényét a MÁV. Azt egyelőre nem tudni, hogy hova költözik a cégcsoport, de a korábbi sajtóértesülések szerint a még fel sem épített BudaPart irodaházak egyikében kap majd helyet a MÁV és a Volánbusz is, azonban amíg ezek a létesítmények elkészülnek, átmeneti megoldást kell keresni a MÁV-csoport irodai dolgozóinak részére. A jelenlegi helyiségeket körülbelül 15 éve használják, amikor kiköltöztek a belvárosi székházból, melyet csak 2021-ben sikerült értékesítenie az államnak.


Ütött az óra?


Hannover | Németország – Az LNVG vezetésével megalakított csoport – melynek további tagjai Bréma és Hamburg városa, illetve Hannover régió – közzétette a súlyos problémákkal küzdő Metronom saját kérésére felbontott közszolgáltatási szerződés utódját. A kiszolgálandó vonalak szinte megegyeznek a maiakkal:
  • RE 2 Göttingen - Hannover - Uelzen
  • RE 3 Hannover - Uelzen - Lüneburg - Hamburg
  • RE 4 Hamburg - Bremen
  • RB 31 Hamburg - Lüneburg
  • RB 41 Hamburg - Buchholz - Rotenburg (Wümme) - Bremen
Évente 8,7 millió vonatkilométernyi szolgáltatást biztosítanak a megrendelők, a jelenleg használt járműveket az LNVG állományából kapja a majdani nyertes és a karbantartás egy része is a tartományi cég feladata lesz.


Új jármű, új arculat


Reggio Calabria | Olaszország – Bemutatta a Trenitalia a legújabb és legkorszerűbb motorvonatát, melyet a Hitachi Rail Masaccio platforján szereztek be. A másfél éve már az InnoTranson látott és általunk is bemutatott típusból ezúttal a négyrészes, trimodális (felsővezeték+dízelmotor+akkumulátor) verziót alapul véve készült és főképp Dél-Olaszország távolsági forgalmában fognak szerepet vállalni. Sebessége legfeljebb 160 km/h és a hibrid rendszernek köszönhetően (katalógus szerint!) akár 83%-kal kevesebb károsanyagot bocsát ki, ülőhelyből pedig 200-at mutat fel. Nagyarányú forgalomba állásukra júniustól kell számítani Reggio Calabria, Taranto, Lecce és Bari felé. Emellett a szegmens új arculatot is kapott: a korábbi szürke-fehér helyett kék-fehér fényezéssel próbálják modernizálni a szolgáltatást.

Alapvetően elővárosi járműcsalád, de ezúttal távolsági forgalomban kell bizonyítania
(fotó: Trenitalia)


Tovább csúszhat az átadás


Stuttgart | Németország – Bár már közel két éve elkészült az utolsó alagútszakasz, jelenleg mégsem tűnik reálisnak a 2025. decemberi teljes átadás. A Stuttgart főpályaudvarát teljesen átalakító megaprojekt történetében nem ez az első nagyobb probléma, de egyelőre mindenképpen forgalomban kell tartani a Gäubahn híres belvárosi szakaszát, a Panoramabahnt. Ezt a tartományi közlekedési minisztérium is szeretné már évek óta áttolni a DB-n, mivel a város északnyugati oldalának és a repülőtérnek is elveszne a közvetlen belvárosi kapcsolata. Jelenleg a nagysebességű pálya repülőtéri állomásának pontos átadása az egyik kérdés, illetve szinte biztosan nem készül el határidőre Untertürkheimban a távolsági előkészítő pályaudvar. A felszíni vágányokkal még 2026-ban is számol a DB, miközben a város a krónikus lakáshiányt enyhítené a felszabaduló területtel, ahol Rosensteinquartier név alatt épülne 5.700 új lakóegység. Legkorábban idén júniusban válhat biztossá, hogy a földalatti állomás egyáltalán elkészül-e a 2025. decemberi menetrendváltásra.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell