2024. 03. 23.

Hétvégi gyors – 2024. március 17–23.

Új villamosok Pozsonynak. Hosszú távra szerődtetnék az ESKO-t. Már kutyának és kerékpárnak is könnyen vehetünk jegyet. A jövővel kísérletezik az SBB. Megérkezett az első új fogaskerekű Zürichbe.


Budapest mindenkié, kivéve...


Budapest | Magyarország – Az egyre súlyosabb személyzethiányok pótlására, a BKK egyik szolgáltatója, az ArrivaBus a hazai munkavállalók érdeklődésének hiányában külföldön is meghirdette üres járművezetői pozícióit. Akadt is jelentkező: húsz, a feltétleknek megfelelő munkavállalót sikerült felvenni. Bár jogosítvánnyal és szakmai tapasztalattal rendelkeztek, ahhoz hogy közforgalmú járatokon vezethessenek, úgynevezett Gépjárművezetői Képesítési Igazolványt kellett szerezniük és a Pályaalkalmassági Vizsgát is le kellett tenniük – ezeknek a költségét, ahogy a magyarországi szállásukat is, biztosította a cég. Aztán 2023 márciusában Budapest főpolgármester-helyettese, Kiss Ambrus azt jelentette be, hogy megtalálták azt a jogi lehetőséget, hogy ne lehessenek fülöp-szigeteki járművezetők a BKK megrendeléséből közlekedő járatokon. Úgy tűnik, van fontosabb szempont annál, hogy minden indulás teljesüljön (vagy legalább az évek óta tartó személyzethiány miatt ne maradjon ki); de azt hogy mi az, azt se a főpolgármester-helyttes, se az Arrivabus, se a BKK nem közölte.


Ez még koncesszió vagy már monopólium?


Prága | Csehország – Közös felhívást tett közzé a Středočeský kraj és Prága az ESKO-hálózat jelentős részének ellátására. Az S7 (Český Brod – Praha – Beroun), S5/R45 (Praha-Veleslavín – Kladno-Ostrovec), S55 (Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla) és S1/R41 (Praha – Poříčany – Kolín – Kutná Hora) vonalak képezik a majdani szerződés alapját, de a Praha Masarykovo nádraží – Praha-Veleslavín (S5, S55, R45), Kutná Hora hl. n. – Kutná Hora město (R41) és Praha – Mladá Boleslav (R48) vonalszakaszokra is kiterjeszthető majd a kötelezettség. A pályázat nevében szerepel a „nagy kapacitású elektromos vonat” szókapcsolat és ebből leginkább valamilyen elektromos meghajtású emeletes motorvonatra asszociálhatunk. Járműként a Škoda CityElefant utódját keresik leginkább, mivel a 2030-as években szeretnének áttérni a jelenlegi 3 kV= áramellátásról a korszerűbb 25 kV 50 Hz~ táplálásra. A majdani nyertes 2029 decemberétől kezdődően – a páyázati rendszerektől egészen szokatlalnul – akár 30 évre szóló koncessziót nyerhet el.


Folyamatosan javulnak


Bécs | Ausztria – Bár évek óta stabilan a legélhetőbb városok ranglistájának elején szerepel Bécs, sokszor nehezen érthető meg a besorolás. Ennek egyik számokká formálható jellemzője a modal split, melyet évről évre folyamatosan kiszámt a Wiener Linien, hiszen a közlekedési beruházások utánkövetésének fontos mutatószáma is. A legújabb adatok szerint a közösségi közlekedés és a gyaloglás azonos arányban szerepel, mindkettő 32 százalékot tudhat magának. További 10% jut a kerékpáros közlekedésnek, így már csak 26% maradt az motorizált egyéni forgalomnak. Utóbbi a torlódásairól is híres London 38 és a kerékpáros közlekedés fellegváraként emlegetett Koppenhága 31 százalékos eredményénél is jobb. Az eredmények még látványosabbak az 1993-as adatokkal ésszevetve, amit a képen a legbelső kör szimbolizál és 29-28-3-40 volt a korabeli megoszlás.

A város két illetékes tanácsosa nem ment a munkahelyétől túlzottan messzire a sajtófotóért: a Rathausplatz/Burgteather megálló pont a városháza mögött van. Balról Ulli Sima mobilitási, jobbról Peter Hanke közlekedési tanácsos fogja közre a modal split fejlődését mutató grafikát.
(fotó: Christian Fürthner / Stadt Wien)


Átmenetileg ritkább


Zürich | Svájc – Megérkezett az első új fogaskerekű Zürich kissé rejtett látványoságára, a Dolderbahnra. Az 1328 méteres pályán 162 méteres szintkülönbséget leküzdő vonalon 1973 óta szolgáltak az SLM által gyártott motorkocsik. Az új generációt az észak-svájci gyártókat módszeresen magába olvasztó Stadler Rail gyártotta, első darabja pedig március 19-i sínre helyezése óta az üzembe helyezéshez szükséges próbákat végzi. Viszont az egyvágányú pályán csak két járműnek van hely, emiatt a régi 2-es pályaszámú kocsinak mennie kellett. A tervezetten júniusig tartó folyamat során a megszokott 10 helyett csak 15 percenként indul a megmaradt régi motorkocsi. Az új motorkocsit a helyieknek egy kisebb fogadás keretében mutatták be március 21-én a felső állomáson. Az őrségváltás augusztusban esedékes, októberben már két kocsival visszatérhet a 10 perces ütem is. Addig pedig a VBZ a környéken lakóktól megértést kért, hiszen egyes próbákat csak üzemszünetben tudnak elvégezni és ez szokatlan zajhatásokkal járhat. Amennyiben üzemzavar lépne fel, busszal pótolják majd a vonalat.

A 2-es pályaszámú Bhe 1/2 számára már letelt a szolgálati idő

Néhány hónapig még megtapasztalhatjuk a lécülések kényelmét
(fotók: Adorján Péter)


Mérik a WiFi-t


Varsó | Lengyelország – Új felügyeleti rendszert állított szolgálatba az utóbbi időszakban járművei fedélzetén a PKPIC. A WiFiX nevet kapott rendszert egy külső partnerrel közösen dolgozták ki és a fedélzeti internet-elérés paramétereit monitorozza, hogy ezek alapján tudjanak javítani a szolgáltatáson. A képességek közül kiemelték a szerelvénybe sorozott kocsik azonosítását, a GSM, 4G és 5G hálózatok jellemzőinek mérését és ezen adatok térképes megjelenítését. Jelenleg már 720 járművet felügyelnek, ezek között a zászlóshajónak számító húsz ED250-es sorozatú Alstom Pendolino és a harminckét ED160-as sorozatú Stadler FLIRT is megkapta ezt a kiegészítést.


Hozd a kutyát és a bringát is!


Bern | Svájc – Bő egy éve vezette be az utastárs számára is a jegyváltás lehetőségét az innovatív küzlekedési app, a FAIRTIQ. Ezen a 2024. március 18-tól pedig a legújabb verzióval rendelkezve már a velünk együtt utazó kutya vagy kerékpár számára is lehetőség nyílik erre. Ehhez nem kell mást tenni, mint a hamburgermenüben az utastársaknál beállítani az adatokat és felszállás előtt a szokásos módon kiválasztva használható is. A funkció egyelőre csak Svájc és Liechtenstein területén üzemel, a közeljövőben Németországra is kiterjesztik majd ezt a lehetőséget.


Csehesednek a németek


Břeclav | Csehország – Folyamatban van azon GTW-k átalakítása és korszerűsítése, melyeket 2024 decemberétől állít majd forgalomba az Arriva a cseh-szlovák-osztrák hármashatár környékén. A Németországból származó, korábban a HLB színeiben dolgozó egységek immár 25 évesek, de a megrendelő JMK elfogadta őket. A Škoda Pars műhelyében új szövetek és a nagyobb többcélú tér mellett ETCS is került a fedélzetre. Megjelenésükre az S8 (Břeclav – Znojmo [nyáron Brno – Břeclav – Znojmo – Šátov]), S52 Zaječí – Hodonín és S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce (szlovák egyeztetések után akár Mylaváig) vonalakon számíthatunk évi 1,4 millió kilométer erejéig.

Kívülről már a megrendelői elvárásokat tükrözi, hivatalos bemutatójára április 10-ig kell várni
(fotó: Arriva)


Távirányított, de nem játékvonat


Zürich/Oerlikon | Svájc – Sikeres tesztfázison van túl az első olyan svájci mozdony, melyet akár távolról is lehet vezetni. Az Alstom által gyártott Aem 940 029 kapott négy kamerát, amivel egy internetkapcsolattal rendelkező irodába lehet továbítani az élőképet és ezáltal vezethetővé válik a mozdony. Az SBB által csak FAST névvel illetett projektet a DLR tanúsítja. Eddig 24 mozdonyvezető kapta meg a képzést a próbaüzemhez, amivel a tolatószolgálati feladatokat és a fenntartási munkákat szeretnék korszerűsíteni. Jelenleg még szükséges a helyszínen is felügyelet, illetve 30 km/h a legnagyobb sebesség.



Hiányoznak a masinisták


Kaltenkirchen | Németország – Az elharapózó személyzethiány miatt kénytelen volt a kínálatot korlátozni az AKN március 23-tól. Mindhárom vonalon megvágták a menetrendeket:
  • az Eidelstedt és Burgwedel között eleve busszal pótolt A1-et a továbbiakban szombatonként a teljes útvonalon busszal szolgálják ki, ahogy a hétvégi éjjeleken is cak busz marad
  • az A2-es 20 helyett csak 30 percenként indul, hétvégén éjszakánként pedig a 293-as busz az alternatíva
  • az A3-as járt a legjobban, itt csak Barmstedt és Ulzburg Süd között változott a csatlakozások miatt a menetrend


Egységesedik a flotta


Pozsony | Szlovákia – Sikeres beszerzést tudhat maga mögött a DPB, amivel újabb 10 villamos érkezhet két éven belül a városba. A még éppen csak kiszállított és forgalomba állított 20 darabos kontingens után opcióként újfent Škoda 29T érkezik, avagy egyirányú verzió. A 23,9 millió eurós, részben a REPowerEU által támogatott szerződést március 19-én írták alá és 27 hónapon belül kell szállítani a villamosokat. Ezzel a vásárlással véglegesen eltűnhetnek a ČKD Tatra villamosok és csak a 100 (60 egyirányú 29T és 40 kétirányú 30T) Škoda marad üzemben.

A legújabb széria a fekete fényszóróházakról ismerhető fel legkönnyebben
(fotó: DPB)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.