2024. 03. 09.

Hétvégi gyors – 2024. március 3–9.

Örömhírekkel szolgált a Stadler németországi divíziója. Mozdonyokat vett át a ČD. Kicsi lett a villamos Ulmban. Véget ért a TWINDEXX vesszőfutása Svájcban. Jöhetnek az innovatív lengyel kocsik. Damoklész kardja lebeg Flandriában.


„Úristen, very big!”


Prága | Csehország – Elindult az újkori prágai trolibuszhálózat második vonala, az 59-es. A vonal a korábbi 119-es autóbuszvonalat váltotta ki, amely a Václav Havel repteret köti össze Nádraží Veleslavín metróállomással. A követési idő lényegét tekintve nem változott: hétköznap csúcsidőben 3, azon kívül pedig 5 percenként közlekedik; a reggeli első indulást viszont kettő helyett csak egy jármű teljesíti. A kapacitás a járművek méretével nőtt: a korábbi 18 méter hosszú SOR NB 18 típusú autóbuszokat 24,7 méter josszú Škoda-Solaris Trollino 24 típusú trolibuszok váltották a reptéri vonalon.


Seregszemle a prágai reptér hármas terminálja mellett található, ám régóta alapvetően csak repülőgépek tárolására szolgáló 04/22 jelű futópályán

A forgalom zökkenőmentessége érdekében azért néhány változtatásra szükség volt, így több helyen új helyre festették a megállás helyét jelző vonalakat; de változtattak a lámpaprogramon is, hogy a hosszú járművek biztonságosan el is tudják hagyni a kereszteződést. Az ilyen hosszú járművek közlekedését még 2017-ben hagyta jóvá a cseh közlekedési hatóság, amikor egy szintén duplacsuklós VanHool AGG330-as közlekedett a 119-es vonalon, kísérleti jelleggel. És hogy merre tovább? A tervezett vonalak közül a legesélyesebb a mai 131-es és 137-es buszok kiváltása trolibusszal.

Nem az egyetlen hely Prágában, ahol a nagy kapacitású közlekedési kapcsolatot sikerül szánttófölddel egy képbe komponálni.
Az 59-es trolik Nádraží Veleslavín végállomástól a Terminál 3 megállóig felsővezetékes, onnan pedig a repülőtér területén lévő tárolótérig akkumulátoros önjáró üzemmódban közlekednek
(fotók: ROPID)


Modulokat gyártatnak


Ulm | Németország – Annyira sikeresnek bizonyult az ulmi villamoshálózat, hogy kapacitásbővítésre szánta el magát az SWU. Az alig 20 kilométernyi vágányhálózaton jelenleg 10 Combino és 18 Avenio M közlekedik, mindkettő ötrészes kivitelben és 31 méteres hosszban. A harmadik ligában játszó városi labdarúgócsapat hazai mérkőzéseinek idején tavaly szeptember óta rendszeresen dupla egységgel közlekedtetnek szurkolói járatokat Kuhberg és Donaustadion között. A mindennapokban a peronok hossza miatt a két moullal történő meghosszabbítás jelenti a realitást, ezt pedig a héten hivatalosan is a Siemens Mobility nyerte el, amint az a TED-re feltöltött átláthatósági jelentésből kiderül. A nyújtózkodásban a 18 Avenio M mindegyike érintett lesz, a végeredmény pedig harmonikusabban néz majd ki, mint Potsdamban.


Megtalálták a gyártót


Varsó | Lengyelország – Hosszú beszerzési folyamat végére került pont a lengyel vasúton az utóbbi évek legnagyobb darabszámú rendelését illetően, mivel kihirdették a nyertest. A mindössze két pályázó, a H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych és a NEWAG tartott ki a végső döntésig és az olcsóbb ajánlatot a poznańi cég adta minden kocsitípusra. Az összesen 4,238 milliárd złoty-ba [~985 millió euró / ~388 milliárd forint] kerülő csomagot még megfejelheti a PKP Intercity egy 150 darabos opcióval, ekkor már 6,357 milliárd złoty [~1,477 millió euró / ~583 milliárd forint] lesz a végösszeg. Jarosław Oniszczuk, a PKP Intercity igazgatótanácsának tagja elmondta, hogy a kocsikat 2028-as gyártási határidővel vásárolták és az utasok egy teljesen új szolgáltatással ismerkedhetnek majd meg. Tomasz Gontarz, a PKPIC elnökhelyettese egy középkategóriás szolgáltatás bevezetéséről beszélt, mellyel a nagyobb városok mellett a kisebb központokat is kiszolgálnák és 2030-ig szeretnék kiterjeszteni az országra, ehhez kell a 300, esetleg 450 darab 200 km/h végsebességű személykocsi. A tervek szerint a Varsó-Poznań-Berlin, Varsó-Poznań-Szczecin, Varsó-Katowice-Bohumin, Przemyśl-Karkov-Katowice-Wrocław-Berlin, Przemyśl-Karkov-Katowice-Wrocław-Szczecin, Gdynia-Poznań-Wrocław-Prag és Krakkó/Wrocław-Bohumin vonalakon használják majd őket, de emellett lehetőség lesz a használatukra Litvánia, Szlovákia, Ausztria és Litvánia területén is.


Nem csak a ruha lett új


Bochum | Németország – A Ruhr-vidék mindössze egyetlen Stadtbahn-vonalával rendelkező üzeme, a BOGESTRA visszakapta az első teljesen megújult járművét, ami ezentúl a B80-Neo típusjelzést viseli. A 6103 (korábban 6003) pályaszámú motorkocsi lelkét az elektronika cseréjével a korszerűbb Stadler Tango egységekkel megegyezőre cserélték, az utasteret pedig átalakították. A munkák elvégzésébe pedig a helyi telephely is beszállt, itt újultak meg többek között a forgóvázak, az áramszedők, a kompresszor és a hűtőventilátorok. A 25 egység megújulására négy évet szántak, a forgalomba állásra pedig az előírt próbák elvégzése után ősszel kerül sor.

Újrahasznosították az 1988-ban gyártott konstrukció jelentős részét, miközben jelentős korszerűsítést is végeztek
(fotó: Stadler Rail AG)


Felezik a számlát


Erfurt | Németország – Közel egy évvel a megrendelés után megkapta a támogatást is a következő tíz Stadler Tramlink. A várakozásoknak megfelelően az EFRE-keret terhére Türingia 20 millió eurót biztosít az összesen 40,5 milliós költséghez. Amennyiben sikerül véglegesíteni a ma busszal kiszolgált 9-es vonal villamossá alakítását, ahhoz is várhat majd tartományi és akár EU-s támogatást is az EVAG.

A korábban beszerzett darabok a város nagyobb forgalmú vonalain fordulnak meg rendszeresen
(fotó: Adorján Péter)


Kicsi lett a műhely


Hennigsdorf | Németország – Tovább bővíti jelenlétét Berlin körül a Stadler egy meglévő üzemcsarnok átalakításával és a feladatkörök újraosztásával. A jelenleg a valamikori velteni S-Bahn-csarnokban üzemelő üzembehelyezési központ költözik majd át 2027-től Hennigsdorfba, ahol egy 46 ezer négyzetméteres telken egy meglévő üzemcsarnokot alakítanak át korszerűre és bővítenek ki az igényeknek megfelelően. Velten mára a kapacitásának határára ért, ezért van szükség Hennigsdorfban 1.314 csarnoki, aknás és daruzott, valamint 744 kültéri vágányméterre, melyeken a felsővezetékbe bármilyen feszültségnemet táplálhatnak majd és a harmadik sínes járműveket is vizsgálni tudják a jövőben. A váltás után Velten karbantartási és javítási feladatokat kap majd.

A rajz lapján sem egyértelmű, hogy a valamikori AEG/LEW/Bombardier-telephelyen belül lesz-e az új csarnok
(grafika: Stadler Rail AG)


Pecsét, pipa, mindenki boldog


Bern | Svájc – Soha nem lesz belőlük kedvelt típus, hiszen majdnem másfél évtized ment bele a megrendelt funkciókat részben felmutatni nem képes távolsági típusba, de a héten megkapta a végleges üzemeltetési engedélyét a RABe p;502-es sorozat. A forgalomba állítás körül korábban felmerült az akadálymentesítési előírások be nem tartása is, de végül ezeket nem találta megalapozottnak a BAV. A késedelem miatt már tavaly megegyezett egymással a gyártó és az üzemeltető a kompenzációról, pedig akkor még nem volt biztosa a végleges engedély kiadása.


Bajban a belga buszgyár


Koningshooikt | Belgium – A távolsági buszok gyártását teljesen Észak-Macedóniába helyezheti, a városi buszok gyártását pedig megszüntetheti a Van Hool. Nem a belga buszgyár lenne az első: a Scania és a Volvo is bejelentette, hogy befejezik a városi buszok gyártását. Hiába az új termékpaletta, egyszerűen nem fogy úgy Európában az A12/A18/A24 széria, ahogy kellene. A cég a legközelebbi piacáról is elkezdett kiszorulni: a flamand térséget kiszolgáló De Lijn is a kínai BYD-tól vásárolt Komáromban megépítendő 92 autóbuszt 2024 januárjában. A 2024-es belga választásokban biztosan központi téma lesz a cég helyzete, ugyanis akár 600 munkavállaló leépítésére is kényszerülhet a vállalat. Az 1947-ben alapított családi cég ezen felül még teherszállító (fél)pótkocsik gyártásával is foglalkozik, ez egyelőre nem érintett a januárban a válságkezeléshez kapcsolódóan kinevezett társ-vezérigazgató Marc Zwaaneveld vezette átszervezésben.

A BRT rendszerek népszerű európai szereplője a Van Hool Exqui.City 24 gyártása is bizonytalanná válik. A képen a tavaly októberi Busworld keretében bemutatott verzió, mely Párizs elővárosában közlekedik majd ősztől a Tzen4 jelű vonalon.
(fotó: Adorján Péter)


Építkeznek a csehek


Prága | Csehország – Újabb három Siemens Vectron érkezett a héten a České dráhy részére, melyeket az RSL-től bérelnek egy 50 darabos keretszerződés részeként. A 193 975, 193 976 és 193 977 pályaszámú mozdonyokkal együtt már összesen 35 Vectron MS a hagyományos nemzetközi távolsági vonatok élén (Berliner, Metropolitan, Ostravan, Západní expres, Krušnohor és Slovácký expres) teljesít majd szolgálatot az átvételi procedúra után. Terészetesen az ETCS Level 2 alapfelszereltségnek számít az egyre gyorsabban közeledő 2025-ös határidő miatt.

Arról egyelőre nincs információ, hogy milyen megjelenésben állnak forgalomba
(fotó: ČD)

Emellett azt is közzé tették, hogy a ComfortJet elnevezésű szerelvények elé 2026-tól érkező nagysebességű darabok közül 30 kontinentális (DE-AT-CZ-SK-PL-HU), 20 pedig ezen felül Dánia hálózatára is engedéllyel rendelkezik majd. Ez összhangban van a néhány hónapja már keringő információkkal. A ComfortJetek első kocsijai már készen vannak, ezek segítségével pedig Prágában megkezdték a karbantartó- és hamarosan az utazószemélyzet képzését a gyártó támogatásával. Az alapképzés után az első szerelvények – ugyan még nem lesznek teljesek a hiányzó vezérlő- és étkezőkocsik miatt – próbaüzemben vesznek majd rész a Prága–Bohumín, Bohumín–Prága–Františkovy Lázně és Praha–Berlin vonalakon, a már közlekedő InterJet egységekhez hasonlóan igény esetén más kocsikkal erősítve.

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell