Budapest-bérletet vegyenek a BKK-sok! Üzleti váró: korlátozott a belépés. Újabb fekete gépek érkeznek. Miért veszélyes vasútra a hajózás? Ha Svájc, akkor alagút. Hírösszefoglalónk.
Az igaz budapesti a BKK-tól vesz bérletet!
Budapest | Magyarország – Március 1-jétől új időszámítás kezdődött a
budapesti tömegközlekedésben, legalábbis ami a bérleteket érinti. Ugyanis
életbe lépett a főváros és az ÉKM megállapodása a bérletek kölcsönös
elfogadásáról, így a BKK járatain is érvényesek a havi vármegye- és
országbérletek. Eközben a BKK a munkatársai számára jelezte: az ingázók
számára természetesen téríti a törvényi kötlezettségből adódóan a vármegye-
vagy országbérlet árának 86%-át, de arra kérte a munkatársakat, hogy ezeket ne
a MÁV-START (azaz az állami cég) felületén vegyék meg, hanem a BKK
értékesítési csatornáin keresztül. A felhívás meglehetősen furcsa, hiszen a bevételek az
eddig sajtónyilvánosságot kapott információk szerint egy közös kalapba
kerülnek és úgy osztják majd el azokat a részes szolgáltatók között, ahogy
azok a teljesítményt a tömegközlekedési rendszerbe beletették. Tehát elvileg
mindegy, hogy a BKK vagy a MÁV-START, esetleg a Volánbusz értékesítette az
utasnak a bérletet. De a szerkesztőségünk birtokába került hírlevél szerint
mégsem mindegy, a BKK pedig a saját munkatársai presszionálásával szeretné
növelni az általa értékesített vármegye- és országbérletek számát. Az, hogy ez
mire lesz jó a már korábban is látott, kicsinyes Budapest–Kormány relációjú
üzengetésen és pestiesen szólva farokméregetésen kívül, az egyelőre még nem
világos.
Ami viszont biztos: a március 1-jétől érvényes új díjszabás fontosabb elemeit
a
www.ujtarifa.hu oldalon
foglalták össze az állami szolgáltatók.
Mindemellett a BKK-nál kitalálták azt is, hogy a korábban már az éves, féléves
vagy negyedéves bérletet váltó utasokat hogyan kompenzálják, miután meglepő
huszárvágással az amúgy is ingatag finanszírozási helyzetű fővárosi
közlekedésben a városvezetés 9500-ról pont a vármegyebérletnél 500 forinttal
olcsóbb szinte, 8950 forintra csökkentette a 30 napos bérlet árát. Mivel a
hosszabb ideig érvényes bérletek árát ebből kalkulálják, így ezek birtokosai
joggal várják el a kompenzációt.
A BKK most ezt bevállalta, így éves bérlettel akár 3000 forintot, de bizonyos esetekben akár
25000 forintot
is visszakaphat az utas! Igen ám, de nem készpénzben – csak a BKK termékeire
beváltható utalványban. Erre mondják azt jobb helyeken: ügyes! Az már más
kérdés, hogy
a Fővárosi Közgyűlés csak 2024. február 28-i ülésén adta áldását a
díjszabási változásokra, tehát a BKK ismét előre ivott a medve bőrére, míg a fővárosi vezetés szokás
szerint az utolsó pillanatig halogatta a döntését. Időközben egyébként a BKK visszakozott és némileg bővítette a kompenzációban érintett bérletfajták körét (az elérhető legmagasabb összeg 51000 forint), de csak ritka esetekben és akkor is csak kuponban kapják meg az utasok a visszatérítést – az már érdekes kérdés, hogy mi van akkor, ha valaki elektronikus formában vette meg valaki a bérletét, akkor a papír kuponokkal mit tud majd kezdeni?
Arra mindmáig nem sikerült – a nagy kapkodásban összerótt fércművekben –
hivatalos, tehát díjszabási szabálypontot találni, hogy a városhatáron átmenő,
egyúti utazáskor milyen jegy(ek)et kell vásárolni, ha például Szépjuhászné,
Gyermekvasútnál felszállva Budakeszi, városháza megállóba szeretnénk eljutni.
Esetleg az alkalmi, jellemzően teljes árat fizető utas már nem is számít egyik
szolgáltatónak sem? További érdekesség, hogy a
10 éve bevezetett
drágított (azaz céges számlára vásárolt) Budapest-bérlet is a történelem szemétdombjára került, de erről
egyik közleményben sem olvashattunk.
Zártkörű klub
Budapest | Magyarország – Március 1-jétől, igazodva a
díjszabási változásokhoz, a MÁV-START változtatott a Keleti pályaudvar 9. vágánya mellett üzemelő
Üzleti Váróterem nevén és használati feltételein. Az objektum a jövőben
Prémium Váróteremként működik tovább. A használatához szükséges jegyek körül
kikerült a belföldi 1. osztályú menetjegy, ha az utas belföldi jeggyel bír
vagy START Klub VIP kártyával kell rendelkezzen vagy 2990 forintért kell egy
1+ osztályra szóló helyjegyet prezentálnia. Igaz: a szolgáltatás színvonala
nem változik, a pályaudvar térségében az Üzleti Prémium
Váróterem nyitvatartási idejében (06:00–20:30) számos egyéb jobb és
színvonalasabb, bár kétségkívűl fizetős alternatíva működik, már ha a fizetési kötelezettséget a fogyasztás alapján nézzük. Más kérdés, hogy a bizonyos jegyek hiányában fizetendő beugrónál olcsóbban is tölthetjük az időt a Keleti pályaudvar közelében.
Navigare necesse est!
Elsfleth | Németország – Vasárnap egy hajó ütközött neki a Hunte folyó
felett átívelő vasúti hídnak, jelentősen megrongálva azt. Ezzel lehetetlenné
vált a vasúti közlekedés a Bréma környéki S-Bahn RS4 jelű vonalán, illetve az
Unterweser balparti kikötőinek kiszolgálása. A pályahálózatot üzemeltető
DB InfraGO véleménye szerint az egyetlen megoldás a hídszerkezet
elbontása és körülbelül 2027-re egy új szerkezet felépítése, de mihamarabb
szeretnének egy ideiglenes szerkezetet beépíteni, amint a károkat felmérték.
Az utasok idegeit a szakaszon nem csak a kényszerű buszozás borzolja, hanem az
üzemetető
NordWestBahn oldalán
azt is közölte, hogy a kiadott ideiglenes menetrendtől eltérően az északi
szakaszon járműhiba miatt nem tudják tartani a 15 perces ütemet.
Bevált, kérünk még belőle
Valencia | Spanyolország – Újabb megrendelést könyvelhetett el a svájci
járműgyártó a messzi Új-Zélandon a korábbi
57 mozdony
mellé. Ezúttal kilenc újabb vonali mozdonyra szól a megrendelés, illetve 10
korábbit is az új megrendelésnek megfelelően ETCS-sel szerelnek fel, hogy az
északi szigeten a Metro Aucland és a Metro Wellington hálózatokon is
használhatóak lesznek, ahol ETCS Level 1 biztosítja a forgalmat. A
hattengelyes, Co'Co' tengelyelrendezésű erőgépekben 3.000 kW
teljesítményű dízelmotor dolgozik, melyek teljesítik az európai Stage V
normát, illetve HVO-ról üzemelnek, ezzel 80%-kal alacsonyabb a
karbonlábnyomuk.
Minden részletében különleges: méteres nyomtávú, oldaljárdás és kétirányú
kialakítású a DM sorozat
Emellett a KiwiRail a tolatási feladataihoz 24 hibrid üzemű gépet is rendelt,
melyek szintén egyedi darabok. A középfülkés, négytengelyes tolatómozdonyok
mindössze 16 tonnás tengelynyomással rendelkeznek, így mindenhol
bevethetőek. Ahogy a nagyobb testvéreik, ezek is rendelkeznek
start-stop-rendszerrel, ami szintén az emisszió csökkentését szolgálja.
Rendezői svájci bicskaként a fülkéből és távirányítva is vezethető, a
beépített akkumulátornak köszönhetően pedig a munkanapok jelentős részét
kelepelés nélkül tudja teljesíteni.
Egyelőre még csak látványterv, de valamilyen szinten az SBB Butler nevű
tolatómozdonyainak továbbfejlesztése
(képek: Stadler Rail AG)
(képek: Stadler Rail AG)
Növekszik a fekete sereg
München | Németország – Újabb nagy megrendelést ütött nyélbe a Siemens,
ezúttal egy lengyel céggel. A Cargounit, mint a lengyel piac legnagyobb
független mozdonybérléssel foglalkozó szereplője az online adatbázisok szerint
22 üzemelő Vectron és 2 üzemelő Smartronnal rendelkezik, további 14 és 6
gyártásban van. Ezek mellé újabb 90 Vectron MS és 10 Smartron gyártására
kötött keretszerződést, hogy tovább erősítse pozícióját. Az első lehívásban
szereplő 30 többáramrendszerű mozdonyt
PL-DE-AT-IT-CZ-SK-HU-NL-BE-RO-BG-SL-RS-HR országcsomaggal szerelik fel és a
legújabb ETCS Baseline 3 rendszert kapják. A Smartronok mindegyikét
megrendelték, ezek DE-RO-BG csomagot kapnak, várhatóan csak Indusi csak kap
helyet a géptérben és a forgóvázakon.
Tavaly augusztus közepén Dessauban készült képünkön az 1460. Vectron, a
hivatalosan 91 51 5370 070-2 PL-ID pályaszámot és átadása óta
Łukasz nevet viselő mozdony a kóbor apácák megtévesztése céljából a
6193 239 LZB-számot is felvonultatja a homlokfalakon is. Nem keverendő
össze az
ELL 193 239
számú mozdonyával!
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Jöhet a második cső
Bern | Svájc – A svájci parlament is megszavazta azt a törvényt, amivel
a BLS kezelésében lévő Lötschberg Basistunnel (LBT) Frutigen és Visp között
végre a teljes tervezett kapacitással üzemelhet majd. A 2007-ben megnyílt
alagutat eredetileg végig kétvágányosra tervezték, de aztán politikai viharok
közepette végül csak egy cső lett kész teljesen, a másikat északról
kétharmadig kifúrták, de használható vágány csak az egyharmadáig van benne. Az
természetesen szakmai körökben senkit nem lepett meg, hogy ez egy hatalmas
hiba volt, hiszen így az alagútban a fél- vagy egyóránként közlekedő IC vonatok
mellett alig marad kapacitás a tehervonatoknak, pedig az alagút elsődleges
célja a teherforgalom leegyszerűsítése volt. Hosszú évek csatározása látszik
most lezárulni azzal, hogy a parlament elfogadta a teljes kiépítés
finanszírozási tervét. Ezzel elkezdődhet a maradék egyharmad alagút kifúrása
Wallis felé és a vasúti infrastruktúra kiépítése teljes hosszban. Ez is része
a „Perspektive Bahn 2050” projektnek, amelynek keretében az ország több
pontján terveznek nagyobb beruházásokat a vasúti infrastruktúra kapacitásának
bővítésére.
A Thunersee partján halad észak felé egy tehervonat, amely a két mozdonyból
ítélve a Lötschberg hegyi vonalon át jött Wallis/Olaszország felől. Az LBT
teljes kiépítésével több kapacitás marad majd a tehervonatoknak is, így
kevesebb lesz a pazarló hegymászás.
(fotó: Berky Dénes)
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter