2024. 03. 28.

Motorvonatra vált a soproni IC

Sokáig sikerült titokban tartania a nyugat-magyarországi vasútvállalatnak, milyennek képzeli el a távolsági szolgáltatásának jövőjét. A korszerűsítés ezúttal is motorvonatot jelent és részben bővítenek is a szolgáltatási spektrumon. Az igazi várakozás még csak most kezdődik az utasok számára.




Meglehetősen hosszú beszerzési folyamat végére került pont bő egy hete Sopronban, amivel a GYSEV a távolsági forgalomban közlekedő jármúvei egy részét cseréli le. A közeljövőben búcsúzhatnak a Sopron és Budapest közötti forgalomból a Dunakeszin épült InterCity- és az ÖBB-től beszerzett RaaberCity-kocsik. Még 2015-ben írhattunk róla, hogy a kisebbik magyar vasútnál racionalizálnák a járműfenntartást és ehhez a flotta összetételének felülvizsgálatán keresztül vezet az út. 2016-ban végül megérkeztek és forgalomba is álltak az azóta kétes hírnevet szerzett RaaberCity kocsik, a folyamatos vonalátvételek és -villamosítások miatt pedig a Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon közlekedő vonataikhoz 160 km/h sebességre alkalmas új mozdonyokat is beszereztek.

Ezzel párhuzamosan a regionális forgalom számára is beszereztek két sorozatban 10-10 FLIRT motorvonatot. Ezen folyamatokkal párhuzamosan kikerült a klasszikus Bh, a Halberstädterek és a Schlierenek a portfólióból, viszont maradt még igény néhány Jenbacherre, bár sikerült a MÁV-START számára is lepasszolni belőlük.

Az állomány korszerűsítése nem állt le teljesen, csak nyugvópontra jutott. Kisebb meglepetést okozott alig három éve, amikor az ÖBB és a ČD példája alapján egységszerelvényekkel képzelték el a távolsági forgalom jövőjét Sopronban. A nyilvánvalóan a Siemens Viaggio járműcsaládra meghirdetett tendert végül lefújták és viszonylag kevéssé kommunikálva elindultak a motorvonatok irányába. A Stadlertől származó információk szerint összesen 17 tárgyalási fordulón keresztül vezetett az út az eredményig és ez volt az első tárgyalásos alapon lefolytatott és végül EU-s forrást nem felhasználó vasúti közbeszerzés Magyarországon.

Kívülről az eredetileg a nagysebességű verzióhoz fejlesztett orr lehet újdonság, illetve a december óta egy régi IC-kocsin már próbára bocsátott színezés. Az ajtók alatt az alacsony peronokhoz kitolható lépcsőket vélhetjük felfedezni.

A végleges eredményre néhány napja a TED-en találtunk rá, ebből a közbeszerzési összefoglalóból kiderült a szerződés értéke is: 165,458 millió euró. Emellett azt is könnyen kiolvashatjuk, hogy a Stadler-csoport svájci, magyar és lengyel cégei közösen pályáztak. Erre minden valószínűség szerint a különböző munkafolyamatok miatt van szükség, hiszen a március 27-én kiadott hivatalos közlemény is hivatkozik a szolnoki kocsiszekrény-gyártásra. A tervezés és projektmenedzsment Bussnang, a végszerelés Siedlce feladata lesz.

A 160 km/h sebességre képes, ötrészes, 106,2 méter hosszú motorvonatokban ülőhelyekből 32 első osztályú lesz, ezek az egyik végkocsiban kapnak helyet. Emellett nyári kialakításban 224, téli kialakításban 248 másodosztályú hely is beépítésre kerül. Az elképzelések szerint a MÁV-START KISS-ei esetében is meglévő, de eddig még nem használt opció szerint a téli 6 helyett nyáron 18 kerékpárt lehetne szállítani, ehhez viszont az ülőhelyek számát kell csökkenteni. Mellékhelyiségből egy akadálymentes és egy „ruhásszekrény” méretű áll majd rendelkezésre. Hogy ez mennyire lesz elegendő a jelenlegi kapacitások helyett, azt majd az idő eldönti.

Szőnyegpadló, egyéni olvasólámpa és laptop használatát is lehetővé tevő asztalka is juthat az első osztályra.

A kerékpáros szakaszra nagyobb igényt látnak Sopronban még a távolsági szegmensben is, mint Budapesten.
(grafikák: Stadler Rail)

Fedélzeti ellátás is lesz, mivel távolsági felhasználásra szerzik be a motorvonatokat. Arra azért nem kell gondolni, hogy lacikonyha kerül az egyik modulba, de étel- és italautomaták lesznek és egy étkezésre alkalmas részt is kialakítanak – a helye egyelőre még nem állapítható meg az elérhető képek alapján. Az viszont biztos, hogy kétáramnemű villamosberendezéssel rendelik őket, avagy a magyarországi 25 kV 50 Hz mellett az osztrák 15 kV 16,7 Hz rendszerű felsővezeték alatt is közlekedhet majd, amennyiben a leszállításkor induló két éven belül a szükséges engedélyeket a gyártó saját felelősségére megszerzi.

Azt szintén csak a közbeszerzési összefoglalóból olvashatjuk ki, hogy kezdetben három gyártó versengett, de ajánlatot csak a Siemens Mobility és a Stadler Rail adott be. A nyertes ajánlat kiválasztására már 2024. február 23-án sor került, de a szerződést csak március 19-én írták alá hivatalosan. A Stadler ennek ellenére felhívta a figyelmet, hogy a fenti képek esetlegesen nem a végleges járművet mutatják be. Az összesen akár 13 járművet is jelentő szerződés végleges mennyisége még változhat, mivel a 9 darabos alapmennyiségen felüli opcionális darabszámot a kontraktus aláírását követő 90 napban határozza meg a GYSEV a „10 éves közszolgáltatási szerződésben meghatározásra kerülő várható közfeladat ellátásának figyelembevételével” egyetlen alkalommal megtehető nyilatkozattal. Az első egység forgalomba állására 2027 tavaszán számíthatunk, az alapmennyiséget pedig 2027/2028 fordulójáig kell kiszállítani.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.