2024. 03. 11.

76 éves a Gyermekvasút – egy megcsúszott köszöntő

Némileg visszatekintés jellegű cikkünkben egy több szerzőnk életében meghatározó élményeket adó helyszínt mutatunk be, ahova reményeink szerint időről-időre vissza fogunk még térni. A járműsimogató a karácsonyi bejglimérgezés kiheverésére tökéletesen megfelelt, ráadásul mindezt szabadtéren, jó levegőn tölthettük.




Szokatlannak mondhatóan, de a karácsonyi szabadságolásokat kihasználva szervezett másodjára járműbemutatót a Gyermekvasút 2023. december 28-án és 29-én Szechenyihegy állomásra. A helyszín kiváló lehetőséget szolgáltatott egy interjúra is Besztercán Kornéllal, a Gyermekvasút vezetőjével.


A RegionalBahn és annak podcastját Halász Péter szerkeszti, ő beszélget Besztercán Kornéllal, a Gyermekvasút vezetőjével.

Az országban talán az egyetlen olyan hely a Gyermekvasút, ahol az alakjelzők még nem fényvisszaverő lemezzel rendelkeznek, hanem a régi, évszázados hagyományok szerint festett eszközök és így jelzik a jelzők fajtáját. A képen a két biztosított kijárati jelző, de látszik a motorszín felőli meneteket fedező tolatásjelző és a bejárati jelző is.

A nyitvatartási idő alatt Széchenyihegy és Virágvölgy állomások között gőzmozdonyos nosztalgiavonat közlekedett a frissen felújított 490-es vontatásával.

Sokakat meglep, hogy gyerekek látnak el – természetesen felnőtt felügyelet melett – a mozdony vezetésén kívül minden vasútüzemi tevékenységet, így a tolatás kézi jelzésekkel irányítását is, hiszen ez az egyik fontos feladata a Széchenyi-hegyen szolgáltatot teljesítő váltókezelőknek.

A Széchenyi-hegy állomáson épített motorszínben a vonal 75 éves évfordulójának apropójából kapcsolódó relikviákat tekinthettünk meg.

Az első végállomás dobozbetűi 1990-ig díszítették a mai Virágvölgy állomás épületét. Az asztalon különböző korú vasútüzemi iratokat lehetett lapozgatni.

A vonatok közlekedésének elengedhetetlen feltétele a pálya paramétereinek szinten tartása, ennek eszközei kerültek a polcra.

A járművek feliratait hagyományosan festették, manapság már inkább formavágott matricák a jellemzőek.

A motorszín előtt és mellett pedig járműbemutató várta az érdeklődőket, ezek közül néhány érdekességet emelünk most ki.

A 3788 és a 303-as C50-es a motorszín előtt. Az ízig-vérig magyar gyártású gazdasági vasúti mozdonyok a Gyermekvasút flottájának becses darabjai.

Az Mk48-asok, bár szolgáltak az Úttörővasúton is, nem a hegyi üzem jellegzetes mozdonyai voltak. Az Mk48 2030-as kalandos életet tudhat maga mögött: 1961-ben építették a győri RÁBA Magyar Vagon és Gépgyárban, majd a békéscsabai keskeny nyomtávolságú hálózaton szolgált 1964-ig, amikor Szeged térségében üzemelő hálózatra helyezték át. Innen került valamikor 1973 után Kecskemétre, ahol a hálózat 2009-es megszűnéséig személyforgalmának felfüggesztéséig szolgált. A Gyermekvasútra 2020-ban került, ahol teljesen megújult a mozdony.

A hazai kisvasutak jellegzetes járművei voltak többek között a Jah sorozatú nyitott teherkocsik. A Gyermekvasúton elsősorban üzemi célok miatt van rájuk szükség, de azért a vasúttörténet egy fontos darabjai leltek otthonra a hűvösvölgyi telephelyen.

Az Mk49 2006-osra szinte minden úttörő- és gyermekvasutas emlékezhet. 1961 és 1962 során hét példány épült a győri MVG-ben, ezek részben a Hegyközi és a Bodrogközi Kisvasútra, részben az Úttörővasútra kerültek. A nem túl sikeres szériából csak a 2006-os maradt meg, amely az 1980-as évektől 2003-ig Széchenyi-hegyen állt szobormozdonyként. Ekkor vitték vissza Hűvösvölgybe és 2010-ben nekifogtak a hosszadalmas felújításának. Ez a munka 2023-ban fejeződött be és immáron az egyetlen megmaradt Mk49-es ismét üzemképes.

Terveink szerint a jövőben részletesebben is fogunk foglalkozni a Gyermekvasút járműveivel, az üzem különlegességeivel és a gyermekvasutasok minennapjaival. Tartsanak akkor is velünk!

Adorján Péter, Halász Péter