2024. 02. 23.

A törzsutasok járnak rosszul?

Március 1-je még egészen messze van, a Nagy Nemzeti Tarifareform csak ekkor lép életbe, így még bőven van idő gondolkodni az átalakításokon. Mint azt a korábbi írásunkban is említettük: kérdéses a MÁV-START által kínált „törzsutas-kedvezmények” sorsa – de tervek vannak ám. A végeredmény azonban borítékolható: a törzsutasok többet fizetnek.




A 2024. március 1-jén életbe lépő tarifareform (ami egyébként új honlapot is kapott) egyik elgdugott szegmense a MÁV-START törzsutasai által használt kedvezménykártyák rendszerének átalakítása. Erről a vasúttársaság persze eddig még nem kommunikált, teljes joggal, hiszen mindez áremelésekkel fog járni.
A szerkesztőségünkhöz eljutott információk szerint az igen jó ár-érték aránnyal bíró, 50%-os kedvezményt kínáló START Klub terméket kivezetik, de új termékeket nem értékesítenek a jövőben (a határidőről egyelőre még nincs információnk), a meglévő ügyfelek számára a MÁV-START egy „rendkívül kedvező” ajánlatot kíván tenni: 220 ezer forintért, a listaárhoz (jelenleg 250 ezer forint egy évre) képest 30 ezer forintos kedvezménnyel vehetnek majd egy START Klub Bónusz kártyát. E kártya birtokosai további jegyváltás nélkül utazhatnak a helyjegymentes vonatok 2. osztályán, valamint csak a kocsiosztály-különböztet és a helyjegyet kell megváltaniuk. Kérdéses persze, hogy ez kinek éri meg? Hiszen a START Klub 50%-ot eddig olyan utasok válaszottták, akik rendszeresen utaztak vonattal, de összességében nem utaztak annyit, hogy a most is létező magasabb szintet vásárolják meg. Tehát aki most a félárú jegyváltásra jogosító kártyát használja az választhat: így vagy úgy, de többet fizet. Vagy a START Klub kártyáért vagy a teljesárú menetjegyért.
Mindezek mellett pedig az alapvetően céges felhasználásra szánt START Klub Prémium ára is növekedik majd: 1 évre 375 ezer helyett 390 ezer forint lesz, fél évre 225-ről 250 ezer forintra emelkedik az ára. A magánszemélyek számára is elérhető hasonló „fullextrás” kártya ára 168 ezerről 180 ezerre nő, miközben az igénybe vehető kedvezmények köre nem változik. A Prémium nem kötődik személyhez, az átruházható (ezért előnyös a cégek számára, ráadásul csak ők érhetik el), míg a START Klub VIP személyhez kötődik. Mindkét kártya birtokosai további jegyváltás nélkül utazhatnak 1. és 2. osztályon, valamint díjmentes a helyjegyváltás számukra.

A START Klub kártyát 2008-ban vezették be: az első termék a most kivezetésre kerülő 50%-os kedvezményt kínáló kártya volt. Annak idején pont az volt a cél, hogy a nyugat-európai vasúttársaságokhoz hasonló módon kínáljon kedvezményeket a vasutat rendszeresen használóknak. A 2007-ben létrehozott MÁV-START ezen terméke méltán lett népszerű, hiszen 2013. július 15. óta a Budapest-bérlethez hasonló kondíciók mellett minden további jegyváltás nélkül lehetett használni a fővárosban a MÁV-START vonatait, hogy csak egy példát emeljünk ki. Emellett mentesített a 2013 májusában burkolt áremelésként bevezetett gyorsvonati pótjegy megfizetése alól is. De hasonló jó ötlet volt az 1. osztályra való átmenet könnyítése is 2014-ben. Ráadásul az 50%-os kártya árazása is megfelelő volt a rendszeres, de alkalmi utazók számára, emellett pedig sokkal olcsóbbá tette az 1. osztályra való átmenetet is. A szombati +1 fő együtt utazóra vonatkozó kedvezmények szintén népszerűek, így teljességgel érthetetlen a legjobb ár-érték arányú termék kivezetése. Nyilvánvaló: elsősorban pénzbeszedési lehetőséget látnak a jelenleg talán még csak javaslatként létező változásban.

Az említett változások meglehetősen furcsák: pont azt a szegmenst „üldözi” el a vasút, aki viszonylag szerény költségvetéssel bír, viszont rendszeresen utazik a MÁV-START és a GYSEV vonatain, ezért megéri neki az 50%-os jegyet megváltani. Ráadásul a pótlásként felajánlott START Klub Bónusz esetén egy összegben kell kifizetni a 220 ezer forintos árat, ami sokszorosa a START Klub 50%-os kártyának, a hosszabbítása pedig a jelenlegi kondíciók alapján az egy éves érvénytartam végén már 250 ezer forintba kerül majd.
A START Klub 50%-os kártya egyébként olyan utasoknak ideális, akik nem minden nap vagy minden hétvégén indulnak útnak. Ahhoz, hogy az 50%-os kártyát „kiváltó” START Klub Bónusz bevezető ára megtérüljön, lényegében minden második hétvégén legalább 10 ezer forintnyi teljesárú utazásnak megfelelő utat kellene megtenni – ennyit viszont a kedvezménykártyájukat így elbukó utasok nem utaznak, hiszen nyilván gondosan mérlegelték a lehetőségeket a vásárlás előtt.

Ha a terveket ebben a formában vezetik át és mégsem visszakozik a vasúttársaság vezetése, akkor ez súlyosan rontja majd a társaság megítélését, legalábbis abban a tekintetben mindenképp, hogy a rendszeres, de alkalmi jellegű utazókat nem becsülik meg. Persze érthető a spórolási kényszer, hiszen a vármegye- és országbérlet-rendszer kiterjesztésével jelentős bevételeket veszt a vasúttársaság, ezeknek legalább egy részét ezeken az utasokon kell visszahozni majd a jövőben.
Érdemes azt is hozzátenni, hogy az ötlet az 50%-os kártya megszüntetésére nem újkeletű: 2017-ben is ezzel próbálkoztak, akkor azonban a nyilvánosság ereje – a RegionalBahn szellőztette meg a terveket – meggyőzte a vasúttársaság (akkori) vezetőit.

Halász Péter