Okosan csökkent árat a TNW. Kevesebb pénzből gazdálkodhat a DB. Kapacitást növelnek Közép-Németországban. Karbantartást is vett az Alpha Trains. Épül és tesztelik az ETCS-t a csehek.
Egyelőre maradnak az uborkák
Basel | Svájc – Bár szeretett volna még 2022-ben további 2 rövid és 19 hosszú Flexity-t rendelni a BVB a rendelkezésre álló opciós mennyiség terhére, az Alstom a világpiaci folyamatokra hivatkozva árat emelt, amit viszont a városi tanács nem fogadott el és új pályázat kiírását kérte. Ezt jelenleg előkészíti a BVB és a minap annyit elárultak, hogy immár 23 jármű beszerzése lenne a cél. Erre a törvényileg előírt teljes akadálymentesség elérése miatt van szükség, ugyanis még mindig üzemben van tizenhárom – 1986-1987 során üzembe állított – Be 4/4 «Cornichon» és ezek lecserélése az életkoruknál fogva is erősen esedékes. Figyelembe véve a jelenlegi gyártási rátákat és a beszerzések nehézségeit, a BVB idén nyár végi eredménnyel és 2027-es forgalomba állítással számol.
Már a városhatáron túl, Allschwillban hagyja maga mögött a Merkurstraße megállót a Be 4/4 491+B 1495+Be 4/4 477 összállítású «Sandwichzug» 2023. szeptember 14-én készült képünkön
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Típuscsere jöhet a Rajna-Majna-torkolatnál is
Mainz | Németország – Rheinland-Pfalz tartomány fővárosa is újabb villamosokat vásárolna a legrégebbi típusok kiváltására és opcióval a kapacitások növelésére. A 22+8 méteres nyomtávú, kétirányú villamos a jelenlegi 30 helyett akár 45 méter hosszú is lehet, a járóköznek legalább 70%-ban akadálymentes kialakításúnak kell lennie és 17 m sugarú ívekben is üzembiztosan kell tudniuk közlekedni. A hosszhoz képest viszonylag alacsonynak számít a minimálisan megkövetelt 10 akadálymentes felszállósáv, illetve érdekesség a 107.910 N legnagyobb tengelynyomás is. Végső szállítási határidőként 2031. decenber 31-ét jelölték meg, amibe még az opciós darabok is beleférnek. Távozó típusként a hat 1984-es DUEWAG M8C és a tizehat 1996-os ADtranz GT6M-ZR a legesélyesebb.
„Alacsonyabbak lettek a zárak?”
Basel | Svájc – Bár az éves menetrendváltáskor a hét éven át tartó árstabilitástól átlagosan 4,4%-os emeléssel köszönt el a TNW, áprilistól korrekcióra kerül sor egyes viszonylatokban. A Basel-Stadt és Basel-Landschaft kantonok területére érvényes havi vagy éves bérlet, az U-Abo nem feltétlenül volt elegendő minden utasnak, emiatt az SBB árusított Modul-Abo néven távolabbi célpontokra is érvényes termékeket. Ezek a zónás és a viszonylati árazás kombinációjából álltak össze és Delémont (Jura kanton), Brig (Wallis kanton) vagy Olten (Solothurn kanton) lehetett a külső határpont. A TNW elnökségének döntése értelmében az olteni irány esetén a korábbi Liestal helyett Sissach lesz a határpont, a másik két iránynál marad Frick és Laufen állomás a viszonylati rész számításának alapja. Emellett a kedvezmények felosztásán is állítgattak kicsit, így 9 és 24 százalék közötti mértékben lesznek olcsóbbak a bérletek. Az SBB-nél már február 1-től elérhetőek az új árazású termékek, a BVB és a BLT később állítja át a háttérrendszereit.
Keveslik a pénzt
Berlin | Németország – Bár sikerült február 5-én elfogadni a Német Szövetségi Köztársaság 2024-es költségvetését, abba a korábbi alkotmánybírósági ítélet miatt erős megszorítások kerültek. A DB 18 milliárddal kevesebbet kap és emiatt erősen nyomkodják a számológépeket a Potsdamer Platzon. Az eredetileg 45 milliárdos összeg alapján megtervezett koncepcióban ez hatalmas kiesés, ezért felmerült néhány hálózathoz kapcsolódó beruházás késleltetése: még el nem kezdett felújítások vagy új pályák építése volt az első körös tét. Hétvégére már azzal jöttek elő, hogy az ICE-flotta nagyarányú megújítása szenvedhet késedelmet opciók elnegedésével vagy vásárlási stoppal.
Emellett a konszern vezetése arról is hírt adott, hogy 2023-ra vonatkozóan egyáltalán nem folyósítanak pérmiumot a felsővezetőknek, 2024-től pedig új számítási módszer lép életbe. Ebben a rendszerben rövidtávú célok utáni bónuszok csak 20%-ot jelentenek, a hosszútávúakért pedig négyévente állapítják meg a mértéket.
Emellett a konszern vezetése arról is hírt adott, hogy 2023-ra vonatkozóan egyáltalán nem folyósítanak pérmiumot a felsővezetőknek, 2024-től pedig új számítási módszer lép életbe. Ebben a rendszerben rövidtávú célok utáni bónuszok csak 20%-ot jelentenek, a hosszútávúakért pedig négyévente állapítják meg a mértéket.
Gyári szerviz a nagymozdonyokak
Antwerpen/Anvers | Belgium – Bár még nem érkeztek meg a tavaly megrendelt EURO9000-es mozdonyok, a tulajdonos gyártói karbantartást rendelt hozzájuk. Ezzel biztosítani kívánják, hogy a majdani bérbevevők Hollandiától Olaszországig bárhol szakszerű segítséget kaphassanak a Stadler partnereitől és minél kisebb időszakra essenek ki a gépek a termelésből.
A fontos szerződést Andreas Näf, a Stadler Service AG értékesítési igazgatója és Vincent Pouyet, az Alpha Trains mozdonyokért felelős igazgatója írta alá
(fotó: Stadler Rail AG)
(fotó: Stadler Rail AG)
Tyúklépésben az alagút felé
München | Németország – Bár tavasszal aláírhatják a bajor tartományi főváros alatt átvezető és már jelentős csúszsban lévő 2. Stammstrecke finanszírozásához kapcsolódó ötödik kiegészítő szeződést is, aminek még nem ismert a tartalma, a beruházás keleti szakasza a tavaly évvégén megkapott engedélyek birtokában már épülhet. Ehhez kapcsolódóan az Ostbahnhof alatti állomás megépítéséhez az autórakodót át kell helyezni, az új helyszín pedig a Südbahnhof lesz – várhatóan 2025 közepétől. Ehhez egyetlen 243 méter hosszú vágányt építenek az állomáson, amit a Thalkirchner Straßéban meglévő kapu használatával lehet majd megközelíteni. Az újabb belvárosi alagút átadására 2035 és 2037 között kerülhet sor, 2021-es árakon 7 milliárd euró elköltésével, amiben az azóta történt áremelkedések még nincsenek benne.
A munkák megkezdését Klaus-Dieter Josel, a DB Bajorországért felelős vezetője; Christian Bernreiter, Bajorország lakhatási, építési és közlekedési minisztere és Kai Kruschinski-Wüst, 2. Stammstrecke projektvezetője jelezte a gomb lenyomásával
(fotó: Thomas Kiewning / DB AG)
(fotó: Thomas Kiewning / DB AG)
Gyerekbetegségekkel küzdenek a csehek
Csehország – Bár mostanra 903 km hosszban szerelték fel a vasúti pályákat az ETCS-üzemhez szükséges berendezésekkel és 2030-ig további 4.600 km van napirenden, mindösze a 29 km hosszú Olomouc–Unicov szakaszon vezette be eddig a Správa železnic a kötelező használatot. A közlekedési minisztérium márciusra állítja össze a 2024-re vonatkozó tesztprogramot, de továbbra is kitartanak a 2040-ig történő teljes átállás mellett. Január 13. és 15. között Starý Mesto u Uherského Hradište és Břeclav között tartottak egy terhelési tesztet, amiben 148 vonat volt érintett és mindössze 9 esetben okozott kényszerfékezést a rendszer. Ebből kettőt kezelési hiba, kettőt egyéb rendszerek hibája okozott, a fennmaradó öt esetben a kommunikáció hibáját találták okként a kiértékelésnél. Ez 97,3%-os rendelkezésre állást jelent, ami alacsonyabb az elvárt 99%-nál. A következő teszthétvégét márciusban tartják a korridorvonal másik szakaszán. 2025-től viszont már csak ETCS-képes járművekkel lehetne közlekedni a Břeclav–Ostrava tengelyen.
Férőhelyet növelnek
Lipcse–Gera | Németország – Bár egyelőre továbbra sem látszik a megállapodás a Deutschlandticket okozta bevételkiesés pontos kompenzációjára, a tartományok kénytelenek pénzt áldozni a megnövekedett utasszámok miatti zsúfoltság csökkentésére. Ennek egy példája a Lipcse és Gera közötti, az Erfurter Bahn által RS1-gyel kiszolgált vasútvonal, ahol már február&nbp;10-től hosszabb szerelvények közlekednek a nagyobb kényelem érdekében. A pontos változásokat Rüdiger Erben szász-anhalti tartományi képviselő lenti bejegyzése taglalja.
Összeállította: Adorján Péter