2024. 01. 20.

Hétvégi gyors – 2024. január 14–20.

Romániában fiatalodhat a mozdonyflotta. Újabb hidrogénes vonatot vesznek az olaszok. Pótdíjakkal hencegnek a szolgáltatók. Bontják a kölcsönzött kötélvasutat. Növekvő szállítási kapacitások városi és regionális vonalakon. Hírösszefoglalónk a hó alól.


Ritkít a BKK, este pedig csak elöl lehet felszállni


Budapest | Magyarország – Látszólag csak apróságnak tűnhet, de jelentős járatritkítást vezetett be a budapesti megrendelésű tömegközlekedési járatok esetén a BKK. A lépés elsősorban a hétköznapi csúcsidőt érinti hétfőn és pénteken: ekkor kevesebb járat indul majd, kevesebb férőhelyet kínálnak az utasoknak. A cég meglehetősen érdekes módon magyarázkodó közleménye szerint „megváltoztak az utazási szokások” és ezért lehet ritkítani a járatokat. Állítják: a teljesményt nem veszik ki a rendszerből, hanem fejlesztésekre fordítják majd. A megváltozó (és egyébként sajnos nem túl informatív) menetrendi lapok a társaság oldalán böngészhetők, a pontos indulásokat a BKK FUTÁR felületén lehet lekérdezni. Vitézy Dávid, korábbi közlekedési államtitkár és BKK-vezér Facebook-posztjában szintén az intézkedés visszavonására szólította fel a BKK vezérigazgatójának, Walter Katalinnak a felettesét, azaz Karácsony Gergely főpolgármestert, miután péntek reggel már láthatóan zsúfoltak voltak a járatritkításban érintett viszonylatok. Az ATV híradójának Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója elismerte, hogy a kommunikációra nem fordítottak elég időt. Ezzel párhuzamosan a Magyar Közlekedési Klub is megosztott egy aspektust, ami szintén a közlekedésszervező felé tolja a felelősséget. Másnap reggel Vitézy Dávid már tételesen Karácsony Gergely felé intézett nyílt levelet, melyben újfent az intézkedések visszavonását kérte.
Szintén friss intézkedés, hogy bizonyos járatokon hétköznap este 20 óra után csak az első ajtón lehet majd felszállni – erről a fentieknél két nappal korábban adott hírt a BKK. Kérdéses az intézkedés hatékonysága, hiszen ezzel már évtizedekkel ezelőtt a BKV maga is próbálkozott, azonban az akkor csak a szóló buszokra érvényes rendszer hamar megbukott. A mostani intézkedés okai ismeretlenek, bár forrásaink a menetjegy-ellenőrzéssel foglalkozó szervezeti egység létszám- és költség-takarékosságát vélik megbújni a háttérben.
Mindkét témában keressük a BKK sajtókapcsolatokért felelős munkatársait kérdéseinkkel, amelyekre remélhetőleg választ is kaphatunk, ezzel pedig megvilágíthatjuk a közleményeken túl az intézkedések szakmai hátterét is olvasóink számára, ugyanis mindkét témával a jövőben mélyrehatóbban is foglalkozni kívánunk.

A kommunikáció saját magától is szokatlan módon furcsán kezelő megrendelői szervezet alighanem a Közlekedő Tömeg Facebook-posztja nyomán adta ki a közleményét (amely egyébként a bevezetés előtti napon reggel 6 óra körül került ki a sajtólistára), amiben állítja, hogy többek között a KT is véleményezhette korábban a javaslatot és egyet is értett vele. Kérdés, hogy vajon azt az anyagot kapta-e meg véleményezésre a BKK-tól bármelyik civil szervezet, amit most bevezetnek? Furcsa az is, hogy BKK ezt a döntést valahogy nem tudta Társadalmi Egyeztetésre bocsátani.


Ilyen lesz a helyi termék


Görlitz | Németország – Alig okoz meglepetést, ha egy néhány éve megrendelt járműsorozat gyártása csak egy évet csúszik, így van ez a három szász város közös szerződésével is. A 2021 végén aláírt megállapodás szerint már forgalomban kellene legyenek az első példányok, de még a gyártás is alig kezdődött meg a lipcsei HeiterBlick üzemében. Viszont Szászország második legkisebb üzeme már nyilvánosságra hozta a leendő villamos kinézetét, így a korábbi dizjntervtől eltérően már viszonylag részletes elkézelést nyújt a grafika. A 30 méter hosszú és 2,3 méter széles kocsiszekrényeken összesen 5 ajtónyílás lesz (a középsők dupla szélesek) és 60 ülő- mellett 116 állóhelyet is kínál majd. A saját fejlesztésű, átmenő tengelyes forgóvázakból három hajtott és egy futó, összesen 510 kW teljesítménnyel. A beltér csak 70%-ban lesz alacsonypadlós, viszont klimatizált és a nagy ablakok miatt tágas térérzetű.

Egyes elemeiben erősen emlékeztet a hannoveri TW3000-re, mégis önálló típus lesz. Az egyelőre még csak virtuálisan létező villamos a városi hivataloknak helyet adó Jägerkaserne előtt pózol.
(grafika: HeiterBlick / GVB)


Korszerű mozdonyok Romániának


Bukarest | Románia – Közzétette a ARF a legutóbbi beszerzési pályázatának eredményét, amit ezúttal mozdonyok vásárlására hirdettek. A feltételek szerint négytengelyes, ERTMS-sel is felszerelt 160-200 km/h végsebességű villamosmozdonyoknak akár 16 személykocsit is tudniuk kell továbbítani, emellé 20 évre a karbantartást is vállalnia kellett a gyártónak, de az ajánlatkérő 20 évvel meghosszabbíthatja azt. Az egyetlen jelentkező az Alstom volt, így néhány év múlva az SNTFC színeiben is láthatunk majd ilyen típust. A tizenhat mozdonyra vonatkozó, 767,5 millió lejbe [~58,68 milliárd forint] kerülő szerződést a közlekedési minisztérium által engedélyezett költségvetési és RRF előirányzatokból fedezik. Felhasználási területként a Dej [Dés, Burglos]–Brașov [Brassó, Kronstadt]–București [Bukarest]–Constanța [Konstanca, Konstanz], Timișoara [Temesvár, Temeswar]–Arad–Brașov–București–Constanța, Timișoara–Cluj-Napoca [Kolozsvár, Klausenburg]–Iași [Jászvásár, Jasch] és Iași/Suceava [Szucsáva, Suczawa]–București–Constanța viszonylatokon tervezett. A szerződés aláírására a fellebbezési határidő lejártát követően lesz lehetőség.


Digitalizált városi közlekedés


Schweinfurt | Németország – 2024 decemberétől a Majna-parti iparváros is követi Mainz és Hamburg példáját és megszünteti a készpénzes jegyvásárlást – tudósított a BR. Viszont egy lépéssel tovább is mennek, mert a papír alapú jegyeket is megszüntetik, amit NFC-s mobileszközel, bankkártyával vagy automatából vásárolható utazási kártyával lehet majd kiváltani. Ezzel együtt egy CiCo rendszer is bevezetésre kerül, amivel pontosabb képet kapnak majd az utazási szokásokról is. Az átállást április és szeptember között végzik el a buszokon, így marad idő alaposan felkészülni. A városban emellett 2023 novembere óta a FAIRTIQ rendszere is használható.


Munkatárs kerestetik


Bécs | Ausztria – Az egyre jobban fenyegető demográfiai változások ellen kívánja felvenni a harcot az ÖBB is és aktívabban kíván jövőbeli dolgozókat magához csábítani. Az idei cél 3500 új munkatárs felvétele, köztük főképp vasútüzemi munkakörökbe. A követekező néhány évben a számítások szerint a jelenlegi állomány ötöde megy nyugdíjba, ezért különösen fontosnak látják ezzel a folyamattal párhuzamosan bő 17 ezer álláshely meghirdetését. Valódi offenzívát indítanak a képzések terén: havonta indulnak kurzusok mozdonyvezető, tolatásvezető, utaskísérő, kocsivizsgáló és forgalmi szolgálattevő munkakörökben. Összesen 131 különböző posztra várják a már munkakorú jelentkezőket, emellett évente összesen 27 munkakörben 650-en juthatnak iskolarendszerű képzés keretében szakmához. Kiemelték, hogy a képzés időtartama alatt is biztosítanak munkabért, illetve az átlagos dolgozó 16,2 éve tagja a vasutas családnak. Különösen jól fizet a tolatásvezető és a forgalmi szolgálattevő, mindkét esetben az első hónap után és a vizsgág elvégzésekor 2.500 € prémiumot utalnak.

2022 májusa óta egy mozdonyon is hirdeti az osztrák állami vasút a sokszínű munkalehetőségeit
(fotó: Marek Knopp / ÖBB)


Másodszor is költözik a kötélvasút


Mannheim | Németország – Alig 48 év telt el Baden-Württemberg tartomány észak-nyugati sarkában fekvő iparvárosban, de újfent csak ideiglenes attrakcióvá vált a függővasút. A BUGA 1975-ös rendezvénye során volt már házigazda Mannheim [helyi dialektusban: Monnem] és akkor is egy függővasút kötötte össze a Neckar két partját. A svájci Aerobus ugyan üzembiztos volt, mégsem lett a mindennapok része. 2023-ban szintén itt tartották a nagyszabású rendezvényt, ahová újfent egy kötélvasút, ezúttal egy hagyományos kabinos sílift került kiépítésre. Viszont ezt már a kezdetektől fogva is ideiglenesnek tervezték, az osztrák Doppelmayr pedig a holland Almere városában tartott Floriade 2022 során használt rendszert építette fel újra. Most újabb, végleges helyre költözik az áprilisig elbontásra kerülő közlekedési megoldás: a tiroli Kappl sípályáin dolgozik majd a következő szezontól.



Kezdődik a betanítás


Oberwil | Svájc – Nem tartott túlzottan sokáig a karácsony előtt megérkezett első TINA üzembe helyezése, bár már így is egy évet késik a generációváltás. A 4201 pályaszámot kapott járművel már nem csak a kocsiszín területén, hanem a vonalhálózaton is lehet találkozni, hiszen az ilyenkor szokásos próbákat végzik, illetve képzik is a járművezetőket. Áprilisig a hatósági engedélyek megszerzése, júliusig pedig a járművezetők felkészítése a cél. Fontos szempont, hogy ez lesz az első potenciális ütközésre figyelmeztető rendszerrel felszerelt széria, illetve a klímát a korábbi fluorgázoknál 1300-szor kevésbé szennyező szén-dioxiddal töltötték fel. A teljesen akadálymentes, 45,5 m hosszú, egyirányú villamosokba 96 ülő és 160 álló utas fér, akik hagyományos és USB-csatlakozókon keresztül is vételezhetnek áramot. A Be 8/10 sorozatú járművek akár 80 km/h sebességgel is közlekedhetnek a BLT kiterjedt hálózatán.

Markánsabb lett az elődjénél, bár sokaknak hiányozhat a tradicionálisan körbefutó piros csík
(fotó: BLT)


Nincs több visszatérítés


Hofheim am Taunus | Németország – Megszünteti január végén az RMV a pontossági garancia programját, amivel 10 perces késés felett alkalmanként néhány eurót vagy a taxiszámlát térítették meg az utasoknak – eddig közel 11 millió eurónyi összeget. A 2017 nyara óta kínált lehetőség kivezetésére a Deutschlandticket-használók magas száma miatt döntöttek, hiszen rájuk csak a törvényi feltételek vonatkoznak és a szövetségi bérletek eladása szinte megszűnt. Indoklásként még annyit fűztek hozzá, hogy a beérkező igényeket feldolgozó munkatársaktól nem válnak meg, hiszen más feladatokat is tudnak nekik adni.


Hidrogénes kisiparos


Catanzaro | Olaszország – Bár már 2021-ben hírt adhattunk az FdC egy különleges rendeléséről, az igazán nagyívű szerződést visoznt csak tavaly nyáron írták alá. Utóbbinak egy opcióját hívták le a héten, így további három hidrogén üzemanyagcellás motorvonat állhat forgalomba 2026-tól a dél-olaszországi hálózaton.


OSTA, de nem kóla


Hamburg–Rostock | Németország – Mecklenburg-Vorpommern közlekedési minisztériumától az Ostsee–Alster koncessziót a DB Regio még tavaly november végén nyerte el 14 éves időtartamra, mely kezdetben három, később négy vonalat foglal magába. 2027 decemberétől az RE1 (Hamburg–Rostock), RE2 (Bad Kleinen–Rostock) és RE18 (Bad Kleinen–Schwerin), illetve két évvel később a hozzácsapódó RE4 (Lübeck–Rostock) vonalakra részben emeletes Alstom Coradia Max (korábban High Capacity) motorvonatok érkeznek majd Salzgitterből három- és ötrészes kivitelben, mindegyikből 9 példány. A mai kapacitás akár másfélszeresét, 720 férőhelyet is elérő szerelvények nagyobb komfortot jelentenek majd az ingázóknak. A kisebbik 265, a nagyobbik 462 ülőhelyet képvisel majd, a gyártó ígérete szerint még az emeleten is nagyvonalú helykínálat fogja javítani az utazási élményt. Manapság már szériatartozék a klíma, a WLAN és a konnektorok, emellett a mobiltelefonok számára fontos jeleket a speciális mintázattal ellátott üvegek engedik be a kocsikba. Végsebességként 160 km/h áll majd rendelkezésre, a biztonságos utazásról pedig az ETCS gondoskodik.

Bár a közleményben két beszállási szintről és a hosszabb egység esetén kettővel több emeletes modulról írnak, a látványrajz alapján ez egyelőre nem áll össze
(grafika: Alstom)


Pótdíjakkal dicsekszenek


Budapest | Magyarország – Kedden kiadott közleményében a BKK jelezte, hogy újfent sikerült régi, kallódó pótdíjtartozásokat behajtania 2023-ban is. Bevallásuk szerint 5-8 éves időtartamot emészt fel az esetek rendezése, ami a jogosulatlanul utazónak sem feltétlenül előnyös. A kiadott Top 10-es lista legszorgosabb gyűjtögetője ellen két végrehajtási eljárást is indítottak több tucatnyi eseményt összefogva, végeredményben 2 millió forintnyi pótdíjat és rárakódó költségeket bevasalva. Kiemelik, hogy 2021-től kezdődően egyre szigorúbban lépnek fel a közlekedési szolgáltatásért nem fizetőkkel szemben, de az évi 272.200 pótdíjazás (2022-höz képest 5%-kal több!) nem tűnik túlzottan soknak, főleg nem a meglehetősen gyér ellenőrzési gyakorlat mellett. Ebből a mennyiségből 63 ezren még a helyszínen megfizették a 2022 szeptemberében 12.000 forintra emelt összeget, a többiek később, nagyobb összeget buktak. Emellett 19 ezer „feledékeny” vásárolt utólagosan bérletet, amivel szintén csökkenteni lehet a büntetés mértékét.
A MÁV-VOLÁN-csoport is szót kért pénteken ehhez az alapvetően szomorú kérdéskörhöz kapcsolódóan. Náluk 25 ezer pótdíjazás történt (2022-höz képest 30%-kal nőtt!), ebből 88 millió forintot fizettek meg önként az utasok, a legnagyobb összeg 430.000 forint volt. Emellett további 70 ezer utas 170 ezer alkalommal történt lefülelését tartják nyilván 4,1 milliárd forintnyi értékben a vasúttársaságnál. A Volánbusz esetén a mondhatni teljeskörűen bevezetett irányított utasáramlás ellenére meglepő módon 13 ezer esetben kellett pótdíjat kiszabni 223,9 millió forint ellenében, viszont csak 59,9 millió érkezett be az elhúzódó ügyekkel együtt. Náluk viszont egészen jó az arány, mert csak 790 eset vár jogi lépésre. Míg a vasútnál a legjellemzőbb kifogás az időhiány a jegy nélküli utazásra, addig a buszokon a klasszikus okokat (hiányzó, lejárt vagy nem megfelelő kedvezményű utazási okmány, esetleg az elégtelen távolságú jegy) sorolták fel. Azt is kiemelték, hogy a tarifarendszer márciusi változásakor a vasúti pótdíjak is a mai szemmel nevetséges összegekről a Volánbusznál már tavaly április óta érvényes összegekre emelkednek, amit a BKK-tól lestek el.


Ünnepi trolibusz


Zlín | Csehország – Ebben az évben ünnepli üzemének 80. évfordulóját a Zlín és otrokovice közötti trolibuszhálózat, ezért különleges matricázást kapott a 406-os pályaszámú, Irisbus Citelis karosszériájú Škoda 25Tr. Egész pontosan 1944. január 27-én indult meg a forgalom, mely manapság a kelet-csehországi iparváros fő közlekedési eszköze. A grafikát az egyik járművezető, Petr Vozárik tervezte, majd a DM Design segítségével öntötték formába. A hét részre osztott jármű a nyolc évtized különböző fényezési mintáit jeleníti meg.

Bár nem a legjobb minőségű a hivatalos kép, határozottan ötletes lett a trolibusz
(fotó: DSZO)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.