2024. 01. 13.

Hétvégi gyors – 2024. január 7-13.

Járműhiánnyal küzd az SBB. Villamost épít Essen. Prágában továbbra is kritikus a hidak állapota. Új metrót kapott Berlin.


Mi lesz veled, Libeňský most?


Prága | Csehország – Erősen kezdte az évet a prágai villamoshálózat, már ami a haváriákat illeti: 2024. január 11-én 15:58-kor leállították a forgalmat a Holešovice és Libeň városrészeket összekötő Libeňský moston. A baj nem kicsi: a Moldva jobb partjához közel – egy korábban már javított repedés a hídszerkezetben – a híd szinte teljes szélességében végigrepedt. A probléma persze nem teljesen újkeletű, Prága összes hídját megviselte a 2002-ben történt hatalmas árvíz: nem csak konkrétan a hidat tartó oszlopokat bántotta az áradás, de több helyen is megváltoztatta a talaj tartóképességét az alapozásnál. Persze az akkori árvíz nem hozott azonnali állapotromlást, inkább csak elindított egy folyamatot a legtöbb hídnál, amelyek különböző időben kerülnek kritikus állapotba. Ide jutott most el a Libeňský most, ami (hasonlóan a csak vasúti funkciójú Výtoňský mosthoz) ideológiai viták áldozata lett: az egyik oldal szerint a jelenlegi hidat kellene megpróbálni felújítani, míg a mások szerint egy teljesen új (ám akár a mostanira külsőleg nagyon hasonlító) híd jelentene hosszútávú megoldást. A természet erőin és az eltelt időn kívül ez vezetett oda, hogy a Libeňský moston 2018 után most másodszor kellett teljesen leállítani a forgalmat; a Výtoňský moston pedig jelentős tengelyterhelés- és sebességkorlátozás mellett közlekedhetnek a vonatok, viszont ott is fent áll annak a veszélye, hogy a híd állapotát ellenőrző hatóság bármelyik nap leállítsa a forgalmat.


Bemutatkozott a kisebbik újdonság


Berlin | Németország – Hivatalosan is bemutatkozott Berlin legújabb metrótípusa, ami egyelőre még prototípusként szolgálja a mérnököket. A JK23 altípusba tartozó, 6006-2/6504-2/6504-1/6006-1 számozású félvonat a kisprofilú hálózat bázisául szolgáló Grunewald műhely melletti Olympiastadion állomáson mutatta meg magát január 11-én. Az ilyenkor szokásos próbák és tanusítások után, várhatóan késő nyáron lesz majd lehetőségük az utasoknak is közelebbről megismerni a járműveket egy 12 hetes tesztüzem keretében, majd ezt sikeresen elvégezve a napi üzembe küldik őket. A négykocsis egység mellé hamarosan egy kétkocsis egység is érkezik, illetve ugyanilyen kompozíciók a nagyprofilú J-ből is, hogy a sorozatgyártás előtt az apróbb hibákat még ki lehessen javítani. Az ellátási láncok zavarai miatt jelenleg egy éves késésben lévő gyártás ellenére a város, az üzemeltető és a gyártó is elégedett az eredménnyel. Az utasok számára több újdonság is lesz: az IK-hoz képest tágasabb beltér, jobb utasinformációs megoldások, napszakhoz igazodó beltéri világítás és a szerelvényeken is elérhető BVG-WIFI.

Kívülről az elődtől a más felosztású homlokfal, belülről a függőleges helyett kifelé hajló kapaszkodók különböztetik meg leginkább
(fotók: Stadler Rail AG)


Vizes lett az olaj


Zürich | Svájc – A 2010 és 2016 között épült RABe 511 sorozatú Stadler KISS-ek időszakos karbantartása során azt tapasztalták az SBB-nél, hogy túl magas a trafóolajban a víz aránya. Emiatt a 96 egységből álló flotta sürgős javításra szorul, ennek folyományaként pedig a normál üzemben betervezett 80 dolgozó egységet nem tudják biztosítani. Ez azt vonja maga után, hogy egyes vonatok három helyett csak két egységgel vagy egyenesen DTZ-vel (Siemens Desiro Double Deck, RABe 514) kerül kiadásra. Jellemzően a reggeli és délutáni csúcsidőszakban lehet ilyen változásokra számítani, mivel kevesebb ülőhely áll rendelkezésre és esetleg csak állóhely marad szabadon, de erről az SBB okostelefonos applikációja és az állomási hangosbemondás is tájékoztatja az utasokat az aktuális helyzetnek megfelelően.


Felszínre a villamossal!


Essen | Németország – Megkezdődtek a Citybahn nevet visselő projekt építési munkái, amivel egy új felszíni villamosvonalat építenek Essenben. A belvárost délről megkerülő szakasz csak az első fázis, amely miatt a főpályaudvar környékén még a buszokat is el kellett terelni. A vonal fő feladata a földalatti hálózat tehermentesítése és új kapcsolatok megteremtése lesz, de emellett a most Essen 51 névvel hivatkozott valamikori Krupp-gyár területén épülő új negyedet is beköti majd a hálózatba a vonal egy később megépülő szakasza. A beruházás jelenleg legalább egy éves csúszásban van.

Ha minden zölddel jelzett megálló elkészül, jelentősen átalakulhat a vonalhálózat
(grafika: Ruhrbahn)

Összeállította: Adorján Péter