2024. 01. 06.

Hétvégi gyors – 2024. január 1–6.

Ikonikus járművek tűnnek el a német pályákról. Változtat a PKPIC. Fiatalít az SŽ. Adót emelt Párizs.
Újévi hírválogatásunk.


Vágják a Metropolitant


Eberswalde | Németország – Alig több, mint két év telt el a DB Fernverkehr Metropolitan-szerelvényeinek leállítása óta, de már vágják is a különleges járműveket. A vonatok 1999-ben álltak szolgálatba és 2021-ig maradtak forgalomban. A mozdonyos ingavonatok azonban kisszériás, egyedi járművek voltak, amelyeket csak bizonyos pályaszámú 101-es sorozatú mozdonyokkal közlekedtethettek, így az üzemeltetésük is nehézkes volt – megfelelő berendezések hiányában pedig a külföldi értékesítés egyszerűen esélytelen volt, hiába került fel egy időben a DB használt járműves portáljára. Miután azonban láthatóan nem találtak vevőt a szerelvényekre, azokat ócskavasként értékesítik és Eberswaldeban, Berlintől északkeletre, szétvágják őket. A vonatokról szóló részletes portrénk ide kattintva olvasható, ez akkor készült, amikor még Berlin és München között ingáztak velük jobb híján.



Flottát frissítene a Szlovén Vasút


Ljubljana | Szlovénia – Mozdonyokat venne a SŽ – Tovorni promet, a szlovén vasút teherszállítási üzletága, amikkel főleg a nemzetközi forgalomban kíánnak részt venni. Az új gépeknek 3 kV=, 15 kV 16,7 Hz~ és 25 kV 50 Hz~ alatt kell majd üzemelniük 30 évig, emiatt a DAK felszerelhetőségét is előírták. További kívnalom, hogy legfeljebb 6,4 MW teljesítményt szolgáltasson a négytengelyes, legalább 120 km/h végsebességre képes és 340 Nm indító vonóerőt szolgáltató mozdony. Országkódok közé a SI, AT, DE, HR, HU, RS, CZ, SK kódokat kell megszerezni és a meglévő 541-es sorozattal szinkronban is üzemelniük kell. Szállításra a szerződés aláírásától számított 24-42 hónapban lesz lehetősége a nyertesnek, aki esetlegesen további 40 darabot is gyárthat opció fejében.


Emelkedik az adó


Île-de-France | Franciaország – Még december 30-án tartotta rendkívüli ülését az Île-de-France Mobilités igazgatósága, ahol a vállalkozások által fizetendő közlekedési adó emeléséről döntöttek. Az eddigi 2,95 helyett 3,20%-os elvonást Párizs mellett Hauts-de-Seine, Seine-Saint-Denis és Val-de-Marne járások településein is fizetni kell, amivel mintegy 400 millió eurós bevételhez jut a közlekedésszervező szervezet.


Koncepciót váltanak


Varsó | Lengyelország – Bár egyszer már elhasalt a beszerzés, tavaly augusztusban mégis újfent kiírta a PKP Intercity az emeletes ingavonatokra vonatkozó tendert. A Rynek Kolejowy értesülései szerint ezúttal 6,5 milliárd złoty értékű ajánat érkezett az egyetlen érdeklődő NEWAG-tól, így újfent eredménytelenül zárult a pályázat. Most a nagyobb verseny érdekében 150 és 200 méteres hosszúságú emeletees motorvonatokra vonatkozik az új felhívás, amin 200 km/h sebesség és összesen 24.700 ülőhely alotja a fő kritériumot.


Viszlát, öreg hölgy!


München–Rheine | Németország – Fővizsgájának lejártával megválik a 151 060 pályaszámú mozdonyától a Lokomotion. Az elmúlt években jelentős mennyiségű korszerű gépet beszerző/lízingelő magánvasútnál elérkezettnek látták az időt az idős széria selejtezésére. A korábban kivont három 151-es Kufsteinben várja a sorsát. A búcsújáratról Hans Hilger oldalán láthatunk néhány képet.


Talán nem lesz hullócsillag


Přerov–Otrokovice | Csehország – Még 2016-ban szerződött a Leo Express a CRRC-vel Csehország és Szlovákia területén univerzálisan használható, két áramrendszerű (3 kV= és 25 kV 50 Hz~) távolsági motorvonatok szállítására és beüzemelésére, de a 2020-ban kiszállított első példány mindmáig nem szerezte meg a végleges engedélyeit. 2024. január 3-tól viszont már utasforgalmi próbaüzem keretében a Přerov–Hulín–Otrokovice szakaszon közlekedik a RegioJet vonatszámaiban, amivel a gyártó célja a végleges engedélyek megszerzése. Ehhez legalább 2000 utasok nélküli és 50.000 utasokkal megtett kilométerre van szükség, illetve 100 áramrendszer-váltásra, ezen felül a járműoldali Mirel VZ1 és a pályaoldali LS rendszerek együttműködését is vizsgálják. Jelenleg a 665 002 pályaszámú egység közlekedik a próbaüzem keretében és a Železniční magazín portálon megjelent fényképhez fűzött szöveg szerint a tesztidőszakra a VKM alapján a RegioJet állományba is vette.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter