2024. 01. 30.

Már Dániában van a Talgo

Meglehetősen merész döntésnek tűnt a DSB rendelése, ami a flottamegújítási programnak csak kisebb részét jelenti. Viszont hosszú várakozás után a célszalag lebeg a gyártó és az üzemeltető szeme előtt.


Négy éve még meglepő fordulatnak számított, hogy a DB után a DSB is a Talgo szerelvényeiből vásárolt szabad szemmel is látható mennyiséget. Azóta viszont mindkét projekt megszenvedte az ellátási láncok zavarait és egy éves csúszásban vannak.

Eredetileg nyolc szerelvényt, egyenként 440 ülőhelynyi kapacitással rendeltek, majd ezt megemelték 493-ra. Így a szerelvények 15 modulból állnak és mindkét végükön mozdonnyal kapcsolhatóak, hiszen a tervek szerint két Siemens Vectron között futna. Viszont ezt a tervet tavaly áprilisban revideálták és további nyolc szerelvényt és 16 vezérlőkocsit is rendeltek, mert egy mozdonnyal gazdaságosabban továbbítható az alapvetően sík vidékeken a vonat.

A vezérlőkocsi a látványterv alapján a DB-féle kialakítást kapja

Bár nem sikerült tartani a forgalomba helyezés határidejét, kezd egyenesbe jönni a dolog. Január 25-én már arról tudósított a DSB, hogy Dániában van és az engedélyek megszerzését hamarosan megkezdik. A legújabb határidő 2024 ősze, ami még mindig elég tág keretet ad a beveztésnek. Annyi viszont biztos, hogy Aarhus és Koppenhága felől Hamburgba fog közlekedni és év végéig meg kell érkezzen az első rendelés. Az opciós darabok 2026/2027 folyamán érkeznek, a vezérlőkocsikat üzemszerűen 2028-tól szeretnék használni – további érdekes kérdés, hogy a már legyártott végkocsikkal mi lesz végül.

Kívülről nem okoz nagy meglepetést a vörös szín, hiszen már az első terveken is ez szerepelt, mint a DSB arculatának meghatározó eleme. Belül a különleges konstrukcióra jellemző sajátosságokat figyelhetünk meg, vegyítve a skandináv dizájnnal.

A bemutatón Flemming Jensen, vezérigazgató (középen) és Jens Visholm Uglebjerg, kereskedelmi igazgató (jobbra) magyarázták el a meghívottaknak az újdonságokat

Bár a folyosók szélesebbek, mint a hagyományos kocsiknál, a belmagasság közel azonos az alacsony építési magasság miatt

Az ülések formára és funkcionalitásban erősen hasonlítanak a DB által újonnan bevezetett guruló nappalira

Mivel a billenést lehetővé tevő megoldás a kocsiszekrények között van beépítve, az egytengelyes portálokra két kocsiszekrény támaszkodik. Az összes ajtónál akadálymentes, motorvonatszerű kialakítás a két végkocsinál a hagyományos csavarkapcsos vonókészülékeket kapja, emiatt ott a szabványos magasságban található a padló, mely alá kéttengelyes forgóvázak kerülnek.

Összesen hat különböző kocsitípusból lehet kialakítani az egységszerelvényt, ezzel a karbantartás is egyszerűbbé válik

Adorján Péter