2024. 01. 25.

Marad az ár – egyelőre

Bő fél évvel a bevezetés után is népszerű az országos bérlet, de továbbra is vannak tisztázatlan kérdések. Pénzre pedig szükségük van a szolgáltatóknak, hogy legalább szinten tarthassák a szolgáltatásukat. Ami könnyebbség az utasoknak, az feladatokat ró a cégekre és a politikai vezetésre is.



2023. május 1-jén új, országosan egységes árú és felhasználási feltételű bérlettípust vezettek be – minimális számú kivételtől eltekintve – a német közlekedési szolgáltatók. A Deutschlandticket nem csak a 49 eurós árával, hanem az egyszerű felhaszálási feltételeivel is sikerre volt ítélve, a VDV adatai szerint tíz millió élő szerződést számoltak decemberben a tagvállalatok jelentései alapján. Maga a jegyféle néhány kivétellel egyetlen távolsági vonatra sem érvényes, viszont a helyi és regionális szegmensben mindenre, aminek viszonylatjelzése van. Emellett a bankszámlán is megjelenő előny, hogy szinte minden más havibérletnél olcsóbb.

A bevezetése ugyan nem volt mindenki számára problémamentes, hiszen főleg a közepesnél kisebb, jellemzően vidéki szolgáltatók számára a digitalizáció egyik lépcsője is lett a szerződések kezelését és a jegyek kiállítását kezelő rendszerek beszerzése és beüzemelése, továbbá a regionalitásra apellálva a többé-kevésbé aktív reklámozása a személyhez kötött terméknek. Ennek ellenére főleg a DB Navigator segítségével vásárolták meg az emberek a jegyet, mivel ott a legkevésbé komplikált a beszezése, illetve az egy már kész rendszer volt. Miután egy alapvetően digitális termék, a majdnem mindenhol elérhető okostelefonos appon keresztüli vagy az alapanyag- és eszközhiány miatt jóval ritkább csipkártyán tárolt forma közül lehetett választani. 2023. december 31-ig a PDF-ként előállított és egyénileg kinyomtatott megoldást is elfogadták a szolgáltatók, mivel Németországban többnyire az idősebb korosztályok az adatvédelem álcahálója mögé bújva szeretnének kimaradni a technológiai fejlődésből.

A szolgáltatói oldalon folyamatosan gyűlnek a tapasztalatok és egyre gördülékenyebb az értékesítés minden mozzanata, de egyes háttérbeszélgetéseken már előkerül a felgyűlt kintlevőségek kezelése is. Tipikus német megoldás, hogy a visszatérően fizetendő tételeket általában inkasszóval szereti mindkét oldal teljesíteni, ezért ezt a kézenfekvő eljárást mindenhol megtalálhatjuk a lehetőségek között. Viszont a pénzügyi háttérrendszerek bizonyos aspektusainak alacsony általános ismertsége miatt másodikként az eBay által ismertséget szerzett PayPal-t tartják sokan megfelelő megoldásnak a bankkártyaadataik védelmére, ha mégis valamilyen készpénzmentes fizetést használnának. Ennek egyik kiváltó oka, hogy a bankok 2023 júniusáig többnyire úgynevezett EC-kártyát adtak ki, ami szinte kizárólag belföldi, de csak fizikai használatra volt alkalmas. Ebből fakadóan a 2019 óta már SCA-val védett online bankkártyás fizetés kevésbé elterjedt, szinte csak a klasszikus hitelkártyákkal való használatra korlátozódik. Az inkasszós megoldásnál egyes esetekben visszaéléseket is tapasztalnak a közlekedési vállalatok, amikor formálisan helyes IBAN-t adnak meg az ügyeskedők, de nem létező számláról nehéz bármit levonni, miközben a jegyet kiállítják.

Suhl az NDK egyik legdélebbi iparvárosa volt, többek között a Simson motorkerékpárokról és AKA háztartási gépeiről lehet ismert. Január elején az oberhofi Biatlon Világkupa nézóinek szállításában a városi tulajdonú SNG Deutschlandticket reklámjával ellátott Solaris Urbino 18 IV típusú autóbusza is segédkezett.
(fotó: Adorján Péter)

Egészen 2024. január 22-ig nem volt biztos, hogy mennyibe fog kerülni a termék májustól, mivel Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter augusztusban némileg cinikus módon azt találta mondani, hogy a tartományoknak és a közlekedési szövetségeknek meg kellene szorítaniuk a nadrágszíjat, hogy a költségeiket kordában tartsák. Ennek előzménye, hogy a VDV számításai szerint ugyan 2023-ban a szövetségi és tartományi kormányzatok 1,5-1,5 milliárd eurós vállalása többletet mutat, de 2024-ben akár 4,2 milliárdos kompenzációs igényt számítottak. Novemberben már engedékenyebbnek mutatkozott a felmérések szerint azóta is népszerűséget vesztő kormányzat és egészen 2024 áprilisáig sikerült megegyezni a 49 eurós árról. Közben egyes tartományok bevezettek diákok és hallgatók, esetleg szociális támogatásban részesülők számára kedvezményes árazású variációkat. Ennek farvizén arról is megállapodott a 16 tartomány és a szövetségi közlekedési miniszter, hogy 29,40 € ellenében biztosítják a diák verziót, amennyiben a közoktatásért felelős hivatalok és az egyetemi hallgatók képviseletei megkötik a megfelelő szerződéseket. Minekutána a hivatali malmok a karácsonyi-újévi kóma után felpörögtek, január 22-én online formában tartottak megbeszélést a közlekedési miniszterek egyetlen témában: A Deutschlandticket végrehajtási koncepciója 2024-től. A mindössze másfél oldalnyi, érdeminek kevésbé nevezhető határozat hat pontja közül az utolsó a legfontosabb: 2024-ben biztosan 49 € lesz az eladási alapár. A negyedik pont sem kevésbé fontos, de ahhoz már a szövetségi költségvetés korrekciójára is szükségvan, ugyanis a 2023-ban fel nem használt összegeket 2024-ben is hozzáférhetővé kell tenni, illetve ugyanezt megtenni a teljes kísérleti időtartamra 2023 és 2025 között. Ugyanitt van egy udavias figyelmeztetés is, hogy a tervezett 350 milliós csökkentéstől legyenek szívesek eltekinteni Berlinben. Továbbá szintén felkérik a döntéshozókat, hogy a jövőre nézve legyenek előzékenyebbek és hosszabb távon készüljenek fel és kommunikáljanak az utasokkal, hogy a bérlet elfogadottsága növekedhessen, ezáltal többen vásárolják és csökkenhessen a támogatási igény.

A közelekedési cégek június óta szorgalmasan szolgáltatják havi bontásban az értékesítési adatokat a DB-hez tartozó integrátoron keresztül a VDV, a tartományi és szövetségi politika felé, mivel majd ezen adatok alapján történik meg várhatóan még 2024-ben az elszámolás a 2023-ban kiadott tételekről. Módszertan viszont továbbra sincs, mindössze annyi tűnik biztosnak, hogy a szerződő fél lakcíme alapján lesz visszaosztva a támogatás az illetékes üzemek felé. Erre azért van szükség, mert a házi tarifatáblázatok értékeinél szinte minden esetben alacsonyabb a bevételezett összeg és a közös kalapból kerül majd kompenzálásra a bevételkiesés. Annyi már most biztosnak látszik, hogy a DB-nél és a nagyvárosi üzemeknél (például BVG, MVG, hvv) az arányosnál látványosan több pénz gyűlt föl, ezért nekik valószínűleg kiadást fog jelenteni a kompenzáció. Eközben a cégek továbbra is a 2022 nyarát meghatározó 9-Euro-Ticket utáni ellentételezést próbálják a bürokratikus útveszkőkben megszerezni, ami nem növelte eddig sem a bizalmat a központi hivatalokban.

További érdekes kérdés, hogy meddig növelhető az aktív szerződések száma és mennyien váltanak egyéni közlekedésről közösségire. Egyelőre látványos elmozdulás nincs, nagy arányban a korábban is bérlettel rendelkezők váltottak, a módváltók aránya körülbelül tíz százalék. Szintén sokan vannak, akik élnek a legfeljebb három hónapos szüneteltetés vagy a havonkénti felmondhatósággal.

Turistaként is megvehető, de figyelmesnek kell lenni
Magyarországon nem titkolt módon ennek a jegynek is volt hatása abban, hogy hasonlóan hatalami szóra bevezetésre került a vármegye- és országbérlet, melyek nagy arányban felváltották a hagyományos távolság alapú termékeket, emiatt is gondolhatta megfelelő lépésnek a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium, hogy azokat ki is kell vezetni 2024 márciusától, miközben a Közlekedő Tömeg felhívta a figyelmet ennek hátrányaira.
De nézzük meg, hogyan lehet hozzájutni ehhez a bérlethez turistaként, amennyiben a tervezett programjainkra financiális oldalról ezt használva tudunk eljutni. Arra fel kell készülni, hogy csak regisztráció után van lehetőség megvásárolni a bérletet. Tapasztalatok alapján a DB Navigator lehet a legjobb megoldás, amihez új ügyfélként a bahn.de oldalon vagy az appon belül lehet felhasználói fiókot létrehozni, amennyiben szeretnénk elmenteni és ezáltal értesítéseket kapni az utazásunkról. Az appon belül és a weboldalon is a megfelelő csempére kattintva a megrendelési oldalra jutunk. Praktikus okokból ajánljuk a webes felületet és ehhez egy tablet vagy számítógép használatát. A kezdő hónap kiválasztása után a szerződő és számlafizető személy adatait kell megadni. Következő lépésben kiválasztható egy eltérő személy, majd ugyanezt kell elvégezni a fizetési móddal, ami egy érvényes IBAN-számlaszám és BIC-kód megadásával, valamint a terhelési felhatalmazás megadásával lehetséges. Az összefoglaló lépésben a szerződési feltételeket kell elfogadni és a megrendelés gombra nyomva néhány percen belül érkezik a jegy az applikációba. Alapvetően nem túl bonyolult, de többször hallottunk problémáról a nem német bankszámlaszámok esetén, bár egyes neobankok és alternatív fizetési szolgáltatók IBAN-számait sem mindig fogadta el a rendszer. Egy próbát mindenképpen tanácsolunk, hogy ne kelljen jegy nélküli utazás miatt új jegyet venni vagy a 60 € összegű büntetést megfizetni.
Azzal tisztában kell lenni, hogy a vásárlással egy határozatlan idejű szerződést kötünk és minden hónapban levonják az esedékes összeget. A levonás dátuma cégenként változik előző hónap 20. és aktuális hónap 1. napja között, de mindenkinél csak az aktuális hónap 10. napjáig lehet felmondani a szerződést. A szüneteltetés funkciót szintén adott hónapra állíthatjuk be, annak lejártával folytatódik a jogviszony. A hónap közben, aktuális hónapra kötött szerződések felmondására vonatkozó határidőket többnyire csak az ügyfélszolgálattal egyeztetve lehet tisztázni.
A szerző által elhasznált egyik példány, amit egy regionális szolgáltatótól vásárolt. Ellenőrzéskor elkérhetik a személyazonosításra alkalmas fényképes igazolványt, emiatt kerül a jegyre a teljes név és a szüetési dátum.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.